Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1UseII331PtM1
Ćwiczenie 1
Zaznacz właściwe dokończenie zdania. Twierdząc, że rozsądek jest rzeczą najsprawiedliwiej rozdzieloną między ludzi, Kartezjusz chciał zwrócić uwagę na to, że... Możliwe odpowiedzi: 1. wszyscy ludzie są tak samo głupi., 2. wszyscy ludzie mają taki sam dostęp do wiedzy i mądrości, ale nie umieją jej zakomunikować., 3. wszyscy ludzie obdarzeni są podobną władzą rozumowania, choć zazwyczaj niepoprawnie jej używają., 4. każdy jest mądry na swój sposób, a spory między ludźmi biorą się z tego, że jest wiele rodzajów mądrości.
R1RCCaHeMDNYs1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdanie, dodając odpowiednie zakończenie. Sofizmat jest to... 1. inaczej podchwytliwe pytanie, 2. próba przekonania kogoś metodą zastraszenia, 3. mądrość pozyskana w inny sposób niż na drodze rozumowania, 4. inaczej: chwyt retoryczny, rozumowanie z pozoru poprawne, ale zawierające ukryty błąd.
R1BmyQNgj2qSc1
Ćwiczenie 3
Zaznacz właściwe dokończenie zdania. Twierdząc, że logika jest organonem Arystoteles miał na myśli, że... Możliwe odpowiedzi: 1. logika nie ma własnego przedmiotu badania, lecz jest narzędziem, dzięki któremu inne dyscypliny wiedzy działają poprawnie., 2. logika ma całkowicie drugorzędne znaczenie w stosunku do doświadczenia empirycznego., 3. logika ma ograniczone zastosowanie – w niektórych dziedzinach rozumowanie logiczne oddala od prawdy., 4. logika jest czymś w rodzaju organu poznawczego, w który niestety część ludzi nie jest wyposażona.
1
Ćwiczenie 4

Uzupełnij rozumowanie Anzelma z Canterbury:

R1JpC5fo24zCi
Posiadam w umyślę ideę istoty doskonałej. Istota doskonała musi mieć wszystkie cechy doskonałości. Jedną z cech doskonałości jest Tu uzupełnij. Gdyby idea doskonała, którą posiadam w głowie nie miała tej cechy, to nie mogłaby być doskonała. Musi więc istnieć.
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij krótko, dlaczego Protagoras użył w stosunku do niewdzięcznego ucznia Euatlosa znanej sprytnej odpowiedzi.

R1cMU3WrhlpSD
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Przypomnij sobie dowód ontologiczny Anzelma. Spróbuj pod pojęcie Boga wstawić inne przychodzące Ci do głowy wyobrażenie czegoś doskonałego. Przedstaw to jako argument znajomej osobie, postaraj się ją przekonać. Jak ci poszło? Jaki był efekt? Opisz krótko.

RQ6mzxnT0jWrz
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Sokrates krytykował sofistów za to, że wystarczało im, iż ich rozmówca czuł się przekonany. Podaj co najmniej trzy powody, dla których to jest niewystarczające. Postaraj odwołać się do własnego doświadczenia.

ReZp62n0ASzcv
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

W swojej definicji logiki Arystoteles używa określenia „dyskurs dowodzący” i odróżnia go od wszystkich innych dyskursów, które, w domyśle, dowodzące nie są. Zastanów się nad znaczeniem i wyjaśnij krótko, na czym polega ów dowodzący charakter dyskursu.

R13keMqFcmJnL
(Uzupełnij).