1
Pokaż ćwiczenia:
R1Ts0aaA4qkCn11
Ćwiczenie 1
Rozstrzygnij, które stwierdzenia odnoszą się do postaw Polaków pod okupacją radziecką, które do sytuacji Polaków pod okupacją niemiecką, a które do sytuacji zarówno pod okupacją niemiecką, jak i radziecką. okupacja radziecka Możliwe odpowiedzi: 1. Polscy pracownicy naukowi starali się kontynuować swoją działalność edukacyjną, tworząc struktury tajnego szkolnictwa wyższego, 2. Zdarzały się przypadki Polaków, którzy wstępowali w szeregi policji politycznej tworzonej przez okupantów, 3. Większość Polaków koncentrowała się na tym, aby przetrwać w warunkach terroru wprowadzonego przez okupantów, 4. W podziemiu wydawano gazety, a prasa podziemna osiągała imponujące nakłady, 5. Niektórzy intelektualiści polscy podejmowali się pracy na kierowniczych stanowiskach w polskich instytucjach kulturalnych tworzonych przez okupantów, 6. Współpracę z okupantem władze polskiego państwa podziemnego traktowały jako działanie niepatriotyczne i nieetyczne okupacja niemiecka Możliwe odpowiedzi: 1. Polscy pracownicy naukowi starali się kontynuować swoją działalność edukacyjną, tworząc struktury tajnego szkolnictwa wyższego, 2. Zdarzały się przypadki Polaków, którzy wstępowali w szeregi policji politycznej tworzonej przez okupantów, 3. Większość Polaków koncentrowała się na tym, aby przetrwać w warunkach terroru wprowadzonego przez okupantów, 4. W podziemiu wydawano gazety, a prasa podziemna osiągała imponujące nakłady, 5. Niektórzy intelektualiści polscy podejmowali się pracy na kierowniczych stanowiskach w polskich instytucjach kulturalnych tworzonych przez okupantów, 6. Współpracę z okupantem władze polskiego państwa podziemnego traktowały jako działanie niepatriotyczne i nieetyczne okupacja niemiecka i radziecka Możliwe odpowiedzi: 1. Polscy pracownicy naukowi starali się kontynuować swoją działalność edukacyjną, tworząc struktury tajnego szkolnictwa wyższego, 2. Zdarzały się przypadki Polaków, którzy wstępowali w szeregi policji politycznej tworzonej przez okupantów, 3. Większość Polaków koncentrowała się na tym, aby przetrwać w warunkach terroru wprowadzonego przez okupantów, 4. W podziemiu wydawano gazety, a prasa podziemna osiągała imponujące nakłady, 5. Niektórzy intelektualiści polscy podejmowali się pracy na kierowniczych stanowiskach w polskich instytucjach kulturalnych tworzonych przez okupantów, 6. Współpracę z okupantem władze polskiego państwa podziemnego traktowały jako działanie niepatriotyczne i nieetyczne
211
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij sens sformułowań zapisanych pogrubioną czcionką w poniższym tekście.

1

Nie tylko powtarzane na ucho dowcipy pozwalały na zachowanie równowagi psychicznej, wiary w happy end. Dotyczy to również napisów pojawiających się na murach i parkanach. Jednym z pierwszych był dwuwiersz: „Słoneczko wyżej, Sikorski bliżej” i napisy na latarniach: Nur für Deutsche”, podobizna żółwia – wezwanie do spowalniania lub markowania pracy dla Niemców. Nie brakowało też haseł instruktażowych: Chcesz umierać na suchoty, jedź do Niemiec na roboty! Oraz zapadających w pamięć charakterystyk: – Kto ty jesteś? – Folksdojcz cwany. – Jaki znak twój? – Krzyż złamany. – Kto cię stworzył? – Zawierucha. – Co cię czeka? – Gałąź sucha… Ryzyko wpadki było realne, mimo to autorzy napisów decydowali się na dłuższe teksty. Na cokole opustoszałym po pomniku Chopina w Łazienkach czyjaś ręka napisała: Nie wiem, kto i skąd, zabrał mnie stąd. Ale wiem, komu i dlaczego, zagram marsza żałobnego… Kim byli szaleńczo odważni grafficiarze? Bojownikami Organizacji Małego Sabotażu „Wawer”, komórki „N”, Komisji Propagandy Okręgu Warszawskiego AK (KOPR). Aktywność żołnierzy podziemia nie ograniczała się do malowania kotwic Polski Walczącej i karykatur Hitlera. Wyspecjalizowali się również w druku i kolportażu ulotek i wyklejanek na szybach, tak zwanych motylków. Motylki potępiały kolaborantów przypominając: „Warszawskimi ulicami chodzą szkopy ze świniami” […], „Za Wawer, Palmiry – zapłacicie zbiry” – czytamy na jednym z wielu motylków.

c1 Źródło: 14.03.2012. Cytat za: Ryszard Marek Groński, Satyra czasów okupacji, „Polityka”.
R6I7g4c57ou9r
„Słoneczko wyżej, Sikorski bliżej” (Uzupełnij) „Nur für Deutsche” (Uzupełnij) Kto ty jesteś? – Folksdojcz cwany. Jaki znak twój? – Krzyż złamany. (Uzupełnij) „Warszawskimi ulicami chodzą szkopy ze świniami” (Uzupełnij) „Za Wawer, Palmiry – zapłacicie zbiry” (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Aby upamiętnić ludzi, którzy z narażeniem życia ratowali podczas wojny Żydów, Instytut Pamięci Męczenników i Bohaterów Holokaustu Yad Vashem ustanowił w 1953 r. medal Sprawiedliwy wśród Narodów Świata. Do końca 2002 r. 19 706 Sprawiedliwych odebrało zasłużone ordery. Poniższa mapa przedstawia wykaz Sprawiedliwych wśród Narodów Świata z podziałem na kraje europejskie. Porównaj liczby odznaczonych, a następnie wskaż zdania, z którymi się zgadzasz.

R1Y574zB6Uybh
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie R. Szuchta, P. Trojański, Holokaust. Zrozumieć dlaczego, Warszawa 2006, s. 231.
RjOFlVNwiuYw9
Możliwe odpowiedzi: 1. Mapa świadczy o tym, że większość Polaków pomagała Żydom w czasie wojny., 2. Mapa potwierdza, że Hiszpanie i Portugalczycy kolaborowali z niemieckim okupantem., 3. Z mapy nie wynika, czy Sprawiedliwy narodowości polskiej, który w czasie wojny mieszkał na terenie dzisiejszej Litwy, a po wojnie wyemigrował do Niemiec, zaliczany jest do Polski, do Litwy czy do Niemiec., 4. Na duże liczby Sprawiedliwych z Polski, Holandii i Francji mogła mieć wpływ spora liczba ludności żydowskiej w tych krajach.
Ćwiczenie 3
RRRDseJQtyKMQ
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 4
1
Donos do gestapo w Warszawie (zachowano interpunkcję, ortografię i stylistykę oryginału) Do Zarządu policji Niemieckiej Gestapo Warszawa ul. Al. Szucha 25

Święta prawda Boję się podpisywać bo policja polska jak się dowiedziała to mnie zamordowałab sama

Wielce Szanowni Panowie,

W dniu 26 czerwca 1941 roku będąc na ulicy Ceglanej stając w domu przy tejże samej ulicy pod N 6 i 4 zauważyłem jak polscy policjanci pilnują żydowskiego Gietta które znajduje się na tej że ulicy. Nie dość że całe grupy ludzi podają Żydom rozmaite paczki tubołki mleko w butelkach, bochenki chleba, a nawet dostarczają większy szmugiel workami. Podjechał wózek rowerowy na którym było 6 worków kaszy czy mąki, przy tym wózku było 4 mężczyzn podjechali do parkanu od strony gdzie znajduje się dom firmy Ulrycha, Żydzi zaraz postawili stół a ci panowie którzy przywieźli te 6 worków podali Żydom przez parkan i spokojnie sobie z powrotem pojechali do ul. Żelaznej Za kilka minut przyjechał drugi wuzek na którym było 5 worków towaru i tą samą drogą poszedł do Żydów przez parkan, nie dość idzie wielki szmugiel, który jest dostarczany przez polaków, to co chwila przechodzą przez parkan rozmaite podejrzane osobistości. A ci panowie którzy wózkami dostarczają Żydom rozmaitej żywności, stale sobie siedzą w podejrzanej kawiarence na ul. Żelaznej N 55 piją sobie wódkę z polskiemi policjantami. Zwróciłem się do jednego z policjantów i powiedziałem, że 3ch policjantów pilnuje, żeby nie szedł szmugiel a wy zamiast łapać szmuklerów to jeszcze ułatwiacie im. Zapamiętał numer tego policjanta 322. Proszę o sprawdzenie z jakiego komisarjatu byli dyżurni dnia 26/41 pomiędzy godziną 8/9 rano. Polska policja nigdzie nie robi nic tylko darmo pobiera pieniądze. Tych panów warto było dawno wysłać do Westfalii kopać węgiel to nie anonim a święta prawda jest.

c2 Źródło: Donos do gestapo w Warszawie (zachowano interpunkcję, ortografię i stylistykę oryginału), Do Zarządu policji Niemieckiej Gestapo Warszawa ul. Al. Szucha 25, [w:] R. Szuchta, P. Trojański, Holokaust. Zrozumieć dlaczego, Warszawa 2006, s. 233.
ReGwDcRvrewiz
Donos jest świadectwem: Możliwe odpowiedzi: 1. szmalcownictwa, 2. kolaboracji, 3. antysemityzmu, 4. przystosowania
Rp4yEmmfE1Z9L
Oceń postawę autora donosu. (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5
RCgHyJhZy75Xc
Teksty mogą pełnić różne funkcje. Zaznacz fragmenty ulotki, które: Fragment ulotki “Protest” Tekst powstał w sierpniu 1942 r. z inicjatywy katolickiej organizacji Front Odrodzenia Polski, na początku likwidacji getta w Warszawie. Autorka tekstu, Zofia Kossak-Szczucka, była znaną publicystką katolicką. Ulotka została wydana w 5 tys. egzemplarzy. “W ghetcie warszawskim, za murem odcinającym od świata, kilkaset tysięcy skazańców czeka na śmierć [...]. To samo co w ghetcie warszawskim odbywa się od pół roku w stu mniejszych i większych miasteczkach i miastach polskich. Ogólna liczba zabitych Żydów przenosi już milion, a cyfra ta powiększa się z każdym dniem [...]. Świat patrzy na tę zbrodnię, straszliwszą niż wszystko co widziały dzieje - i milczy [...]. Tego milczenia dłużej tolerować nie można. Jakiekolwiek są jego pobudki - jest ono nikczemne. Kto milczy w obliczu mordu - staje się wspólnikiem mordercy. Kto nie potępia - ten przyzwala [...] Nie chcemy być Piłatami. Nie mamy możności czynnie przeciwdziałać morderstwom niemieckim, nie możemy nic poradzić, nikogo uratować, - lecz protestujemy z głębi serc przejętych litością, oburzeniem i grozą. Protestu tego domaga się od nas Bóg, Bóg, który nie pozwolił zabijać [...]. Protestujemy równocześnie jako Polacy. Nie wierzymy, by Polska odnieść mogła korzyść z okrucieństw niemieckich [...]. Wiemy [...] jak trujący bywa posiew zbrodni. Przymusowe uczestnictwo narodu polskiego w krwawym widowisku spełniającym się na ziemiach polskich, może snadnie wyhodować zobojętnienie na krzywdę, sadyzm i ponad wszystko groźne przekonanie, że wolno mordować bliźnich bezkarnie.
RJlpU0awivJwS
Określ główną funkcję tego tekstu (Uzupełnij) Oceń postawę twórców “Protestu”. Uzasadnij. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 5
R1YcjXU6yY3gk
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RT8tnz00DYmxe31
Ćwiczenie 6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Artykuł Brutalne początki okupacji Kresów Wschodnich przez ZSRR, oprac. Marta Markowska, Ośrodek Karta oraz tygodnik „Polityka”.
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem i odpowiedz na pytania.

1
Głos wygnańców Polaków – fragmenty pieśni powstałej wśród zesłańców z 1940 r.

Ojczyzno nasza, ziemio ukochana –
1939 roku cała krwią zalana
Niedość że Polskę na pół rozebrali
Ale jeszcze Polaków na Sybir wygnali
10 luty będziem pamiętali,
Gdy sowieci przyszli, tośmy jeszcze spali
I nasze dzieci na sanie wsadzili
Następnie do głównej stacji nas pozwozili
O straszna chwila i straszna godzina
Rodzonych bólów, swoich zapomina
Ale nam owe nie zapomnieć chwile
Gdy nas w wagony
Jak w trumnę wsadzili
O żegnaj Polsko! Żegnaj chato miła
O żegnaj ziemio, która nas karmiła
[…]
4 dni Polską ziemią my jechali
Choćmy ją tylko przez szparę żegnali
Na piąty dzień sowiecka maszyna syknęła
Jakby każdego sztyletem kolnęła
Mijają doby, tygodnie mijają
A nam raz na dobę
Chleb i wodę dają
Mijamy Rosję góry Urala
I tak jedziemy i dalej i dalej […]
4 marca syknęła maszyna sowiecka
I znów inny inny transport się zaczyna
Jedziemy autem, potem saniami
[…]
Dzieci zamarznięte z sani wypadali
Dziś w syberyjskie lasy przyjechali
Słoneczko złote, smutnie nas witało
Gdy do baraku rano zaglądało.

c5 Źródło: Głos wygnańców Polaków – fragmenty pieśni powstałej wśród zesłańców z 1940 r., [w:] Wysiedlenia, wypędzenia i ucieczki 1939–1959. Atlas ziem Polski. Polacy, Żydzi, Niemcy, Ukraińcy, red. G. Hryciuk, W. Sienkiewicz, Warszawa 2008, s. 47.
RUrUOhhBSHdku
Możliwe odpowiedzi: 1. buntu, 2. rezygnacji, 3. rozpaczy, 4. pogardy dla okupantów, 5. patriotyzmu
RD7OSvokylcqy
Twoje uzasadnienie (Uzupełnij).
RQIcnwep0e4Kz
Zapisz w czterech punktach opisany w źródle przebieg deportacji Polaków z “Kresów”. Zwróć uwagę na warunki, w jakich odbywały się przesiedlenia. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Czy obawy Zofii Kossak‑Szczuckiej wyrażone w zdaniu Przymusowe uczestnictwo narodu polskiego w krwawym widowisku spełniającym się na ziemiach polskich może snadnie wyhodować zobojętnienie na krzywdę, sadyzm i ponad wszystko groźne przekonanie, że wolno mordować bliźnich bezkarnie się sprawdziły. Uzasadnij odpowiedź.

R19AKSf4hwPTk
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).