Sprawdź się
Ujęcie strukturalno‑funkcjonalne traktuje system polityczny jako… Możliwe odpowiedzi: 1. proces polityczny, który koncentruje uwagę na wyodrębnieniu i charakterystyce swoich części składowych., 2. proces polityczny, w którym główny nacisk położony jest na wyodrębnienie instytucji wchodzących w jego skład., 3. proces polityczny, w którym na pierwszym planie są wzajemne i bezpośrednie oddziaływania (interakcje) systemu politycznego i jego otoczenia., 4. proces polityczny, w którym najważniejsze są normy i zasady regulujące funkcje i wzajemne relacje między elementami systemu.
Dokończ zdanie.
Ujęcie strukturalno‑funkcjonalne traktuje system polityczny jako…
- proces polityczny, który koncentruje uwagę na wyodrębnieniu i charakterystyce swoich części składowych.
- proces polityczny, w którym główny nacisk położony jest na wyodrębnienie instytucji wchodzących w jego skład.
- proces polityczny, w którym na pierwszym planie są wzajemne i bezpośrednie oddziaływania (interakcje) systemu politycznego i jego otoczenia.
- proces polityczny, w którym najważniejsze są normy i zasady regulujące funkcje i wzajemne relacje między elementami systemu.
Wskaż, jakie etapy według Davida Eastona składają się na system polityczny.
- wejście (input)
- przetworzenie (conversion)
- wyjście (output)
- trwanie (put)
Dopasuj definicje podsystemów systemu politycznego do ich nazw.
w swoim założeniu dąży do działania, które przyczyni się do zachowania systemu w długim okresie, czyli do podtrzymania istniejącego stanu oraz do jego dalszego rozwoju, to nie jest podsystem systemu politycznego, funkcjonuje na podstawie różnorodnych norm, np.: norm prawnych, pozaprawnych, reguł nienormatywnych czy prawa zwyczajowego, za pomocą których regulowane są stosunki społeczno-polityczne, należą do niego różnorodne struktury organizacyjne, np.: aparat państwowy, partie polityczne, zinstytucjonalizowane grupy interesu, które odgrywają rolę inicjującą zarówno w stosunku do pozostałych podsystemów, jak i całego systemu politycznego, obejmuje ogół związków i stosunków, np. między partiami politycznymi, parlamentem czy rządem
instytucjonalny | |
funkcjonalny | |
regulacyjny | |
komunikacyjny | |
zewnętrzny |
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
System polityczny jako przedmiot badań politologii i nauki prawa konstytucyjnegoW pracach reprezentujących behawioralny nurt w ramach nauki o polityce nie znajdziemy odwołań do konstytucji, (…) nie znajdziemy też ocen formułowanych na bazie wartości, które urzeczywistniać ma dany system polityczny. Przedmiotem zainteresowania behawioralistów nie są instytucje, takie jak parlament, rząd, prezydent, partie polityczne. W ich miejsce pojawia się (…) wzorzec relacji zachodzących między indywidualnymi i zbiorowymi aktorami polityki. W ten sposób demarkacja między nauką prawa konstytucyjnego a nauką o systemach politycznych staje się bardziej wyraźna; w ramach pierwszej z nich podejmowane są badania nad treścią formalnych uregulowań, druga natomiast podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie, dlaczego zachowania polityczne jednostek i grup przyjmują taką, a nie inną postać.
Źródło: Andrzej Antoszewski, System polityczny jako przedmiot badań politologii i nauki prawa konstytucyjnego, dostępny w internecie: repozytorium.uni.wroc.pl [dostęp 8.10.2020 r.].
Zapoznaj się z tekstami, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Encyklopedia PWN: System rządówrelacja między władzami w państwie wynikająca z realizacji zasady podziału władz; wyróżnia się system prezydencki, prezydencko‑parlamentarny, przedstawicielski i system zgromadzenia.
Źródło: Encyklopedia PWN: System rządów, dostępny w internecie: encyklopedia.pwn.pl [dostęp 8.10.2020 r.].
Encyklopedia PWN: System politycznysystem polityczny, politologicznie kategoria teoretyczna przyjęta w politologii na oznaczenie tworzącego zorganizowaną całość zespołu instytucji, za pomocą których jest sprawowana władza państwowa.
Źródło: Encyklopedia PWN: System polityczny, dostępny w internecie: encyklopedia.pwn.pl [dostęp 8.10.2020 r.].
.
.
.
Zapoznaj się z wykresem i wykonaj ćwiczenie.
Z którym z poniższych stwierdzeń zgadza się Pan(i) najbardziej?**
-
data : I 1987
trudno_powiedzieć : 5
nasz_system_polityczny_jest_zły_i wymaga_zasadniczych_zmian : 4
nasz_system_polityczny_nie_jest_zbyt_dobry_i wymaga_wielu_zmian : 27
nasz_system_polityczny_jest_w zasadzie_dobry,_lecz_wymaga_drobnych_usprawnień : 54
nasz_system_polityczny_jest_dobry_i nie_wymaga_jakichkolwiek_zmian : 10
-
data : III 1987
trudno_powiedzieć : 4
nasz_system_polityczny_jest_zły_i wymaga_zasadniczych_zmian : 8
nasz_system_polityczny_nie_jest_zbyt_dobry_i wymaga_wielu_zmian : 35
nasz_system_polityczny_jest_w zasadzie_dobry,_lecz_wymaga_drobnych_usprawnień : 46
nasz_system_polityczny_jest_dobry_i nie_wymaga_jakichkolwiek_zmian : 8
-
data : II 1988
trudno_powiedzieć : 11
nasz_system_polityczny_jest_zły_i wymaga_zasadniczych_zmian : 9
nasz_system_polityczny_nie_jest_zbyt_dobry_i wymaga_wielu_zmian : 34
nasz_system_polityczny_jest_w zasadzie_dobry,_lecz_wymaga_drobnych_usprawnień : 39
nasz_system_polityczny_jest_dobry_i nie_wymaga_jakichkolwiek_zmian : 6
-
data : XI 1988
trudno_powiedzieć : 8
nasz_system_polityczny_jest_zły_i wymaga_zasadniczych_zmian : 19
nasz_system_polityczny_nie_jest_zbyt_dobry_i wymaga_wielu_zmian : 43
nasz_system_polityczny_jest_w zasadzie_dobry,_lecz_wymaga_drobnych_usprawnień : 26
nasz_system_polityczny_jest_dobry_i nie_wymaga_jakichkolwiek_zmian : 4
-
data : I 1989
trudno_powiedzieć : 7
nasz_system_polityczny_jest_zły_i wymaga_zasadniczych_zmian : 22
nasz_system_polityczny_nie_jest_zbyt_dobry_i wymaga_wielu_zmian : 49
nasz_system_polityczny_jest_w zasadzie_dobry,_lecz_wymaga_drobnych_usprawnień : 20
nasz_system_polityczny_jest_dobry_i nie_wymaga_jakichkolwiek_zmian : 2
-
data : III 1989
trudno_powiedzieć : 8
nasz_system_polityczny_jest_zły_i wymaga_zasadniczych_zmian : 18
nasz_system_polityczny_nie_jest_zbyt_dobry_i wymaga_wielu_zmian : 47
nasz_system_polityczny_jest_w zasadzie_dobry,_lecz_wymaga_drobnych_usprawnień : 25
nasz_system_polityczny_jest_dobry_i nie_wymaga_jakichkolwiek_zmian : 2
-
data : X 1995
trudno_powiedzieć : 9
nasz_system_polityczny_jest_zły_i wymaga_zasadniczych_zmian : 17
nasz_system_polityczny_nie_jest_zbyt_dobry_i wymaga_wielu_zmian : 42
nasz_system_polityczny_jest_w zasadzie_dobry,_lecz_wymaga_drobnych_usprawnień : 31
nasz_system_polityczny_jest_dobry_i nie_wymaga_jakichkolwiek_zmian : 1
-
data : IV 1997
trudno_powiedzieć : 9
nasz_system_polityczny_jest_zły_i wymaga_zasadniczych_zmian : 12
nasz_system_polityczny_nie_jest_zbyt_dobry_i wymaga_wielu_zmian : 41
nasz_system_polityczny_jest_w zasadzie_dobry,_lecz_wymaga_drobnych_usprawnień : 36
nasz_system_polityczny_jest_dobry_i nie_wymaga_jakichkolwiek_zmian : 2
-
data : X 1997
trudno_powiedzieć : 6
nasz_system_polityczny_jest_zły_i wymaga_zasadniczych_zmian : 12
nasz_system_polityczny_nie_jest_zbyt_dobry_i wymaga_wielu_zmian : 44
nasz_system_polityczny_jest_w zasadzie_dobry,_lecz_wymaga_drobnych_usprawnień : 35
nasz_system_polityczny_jest_dobry_i nie_wymaga_jakichkolwiek_zmian : 3
-
data : III 1999
trudno_powiedzieć : 8
nasz_system_polityczny_jest_zły_i wymaga_zasadniczych_zmian : 17
nasz_system_polityczny_nie_jest_zbyt_dobry_i wymaga_wielu_zmian : 44
nasz_system_polityczny_jest_w zasadzie_dobry,_lecz_wymaga_drobnych_usprawnień : 30
nasz_system_polityczny_jest_dobry_i nie_wymaga_jakichkolwiek_zmian : 1
-
data : III 2003
trudno_powiedzieć : 8
nasz_system_polityczny_jest_zły_i wymaga_zasadniczych_zmian : 21
nasz_system_polityczny_nie_jest_zbyt_dobry_i wymaga_wielu_zmian : 50
nasz_system_polityczny_jest_w zasadzie_dobry,_lecz_wymaga_drobnych_usprawnień : 20
nasz_system_polityczny_jest_dobry_i nie_wymaga_jakichkolwiek_zmian : 1
-
data : I 2009
trudno_powiedzieć : 6
nasz_system_polityczny_jest_zły_i wymaga_zasadniczych_zmian : 14
nasz_system_polityczny_nie_jest_zbyt_dobry_i wymaga_wielu_zmian : 43
nasz_system_polityczny_jest_w zasadzie_dobry,_lecz_wymaga_drobnych_usprawnień : 34
nasz_system_polityczny_jest_dobry_i nie_wymaga_jakichkolwiek_zmian : 3
-
data : V 2015
trudno_powiedzieć : 5
nasz_system_polityczny_jest_zły_i wymaga_zasadniczych_zmian : 24
nasz_system_polityczny_nie_jest_zbyt_dobry_i wymaga_wielu_zmian : 46
nasz_system_polityczny_jest_w zasadzie_dobry,_lecz_wymaga_drobnych_usprawnień : 24
nasz_system_polityczny_jest_dobry_i nie_wymaga_jakichkolwiek_zmian : 1
-
data : VI 2015
trudno_powiedzieć : 5
nasz_system_polityczny_jest_zły_i wymaga_zasadniczych_zmian : 31
nasz_system_polityczny_nie_jest_zbyt_dobry_i wymaga_wielu_zmian : 41
nasz_system_polityczny_jest_w zasadzie_dobry,_lecz_wymaga_drobnych_usprawnień : 22
nasz_system_polityczny_jest_dobry_i nie_wymaga_jakichkolwiek_zmian : 1
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Negatywna ocena polskiego systemu politycznego systematycznie rosła w latach 1997–2003. | □ | □ |
Respondenci w podanym okresie byli w większości zadowoleni z systemu politycznego w Polsce. | □ | □ |
W VI 2015 r. różnica między respondentami, którzy uważali, że polski system polityczny nie wymaga zmian, a tymi, którzy nie potrafili odpowiedzieć na to pytanie wynosiła 4 punkty procentowe. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
System polityczny jako przedmiot badań politologii i nauki prawa konstytucyjnegoPowyższe rozważania mogą stanowić punkt wyjścia na pytanie, na czym polegają różnice w podejściu konstytucjonalisty i politologa do problematyki instytucji i systemów politycznych. (…) Rozpocznijmy od stwierdzenia, że nauka prawa konstytucyjnego – podobnie jak nauki leżące u podłoża innych gałęzi prawa – nie zajmuje się opisem rzeczywistości ani tworzących ją zachowań, a jedynie rekonstrukcją norm prawnych regulujących pole polityki oraz wyjaśnieniem zachodzących między nimi związków, podczas gdy nauka o polityce kładzie akcent na opis i zrozumienie tej rzeczywistości, akcentując jej wielowymiarowy charakter. (…) W działaniu instytucji politycznych musi dostrzegać on [politolog – dop. red.] bowiem różne aspekty, poszerzając przedmiot poznania poza granice uwarunkowań prawnych.
Źródło: Andrzej Antoszewski, System polityczny jako przedmiot badań politologii i nauki prawa konstytucyjnego, dostępny w internecie: repozytorium.uni.wroc.pl [dostęp 8.10.2020 r.].