Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R5gB2ImwcSeND11
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj poszczególne pytania do wybranej grupy. pytania jednoznaczne Możliwe odpowiedzi: 1. Czy Jan Kochanowski naprawdę miał córkę, która zmarła w dzieciństwie?, 2. Czy przemyślałeś swoją antycypację o zdawaniu na studia archeologiczne?, 3. Kto swawolnie pobił kota?, 4. Czy skazany odwiedził kuzyna żony w jego mieszkaniu w czwartek ok. 19.30?, 5. Czy sprzedałeś pistolet mordercy, który odmówił posłuszeństwa?, 6. Czyś ty zgłupiał totalitarnie?, 7. W którym szpitalu urodziłaś pierworodną?, 8. W którą stronę należy wyruszyć, by dotrzeć do swoich korzeni?, 9. Jak rodzi się nienawiść? pytania niejednoznaczne z powodu błędu spójności składniowej, które wynikają z naruszenia reguł budowy zdania (np. Dlaczego Krzyś nie lubi pożyczać roweru od Kamila, który nie nadaje się na dłuższe wycieczki?) Możliwe odpowiedzi: 1. Czy Jan Kochanowski naprawdę miał córkę, która zmarła w dzieciństwie?, 2. Czy przemyślałeś swoją antycypację o zdawaniu na studia archeologiczne?, 3. Kto swawolnie pobił kota?, 4. Czy skazany odwiedził kuzyna żony w jego mieszkaniu w czwartek ok. 19.30?, 5. Czy sprzedałeś pistolet mordercy, który odmówił posłuszeństwa?, 6. Czyś ty zgłupiał totalitarnie?, 7. W którym szpitalu urodziłaś pierworodną?, 8. W którą stronę należy wyruszyć, by dotrzeć do swoich korzeni?, 9. Jak rodzi się nienawiść? pytania niejednoznaczne z powodu błędnego użycia słów Możliwe odpowiedzi: 1. Czy Jan Kochanowski naprawdę miał córkę, która zmarła w dzieciństwie?, 2. Czy przemyślałeś swoją antycypację o zdawaniu na studia archeologiczne?, 3. Kto swawolnie pobił kota?, 4. Czy skazany odwiedził kuzyna żony w jego mieszkaniu w czwartek ok. 19.30?, 5. Czy sprzedałeś pistolet mordercy, który odmówił posłuszeństwa?, 6. Czyś ty zgłupiał totalitarnie?, 7. W którym szpitalu urodziłaś pierworodną?, 8. W którą stronę należy wyruszyć, by dotrzeć do swoich korzeni?, 9. Jak rodzi się nienawiść? pytania wieloznaczne – pobudzające do twórczego namysłu Możliwe odpowiedzi: 1. Czy Jan Kochanowski naprawdę miał córkę, która zmarła w dzieciństwie?, 2. Czy przemyślałeś swoją antycypację o zdawaniu na studia archeologiczne?, 3. Kto swawolnie pobił kota?, 4. Czy skazany odwiedził kuzyna żony w jego mieszkaniu w czwartek ok. 19.30?, 5. Czy sprzedałeś pistolet mordercy, który odmówił posłuszeństwa?, 6. Czyś ty zgłupiał totalitarnie?, 7. W którym szpitalu urodziłaś pierworodną?, 8. W którą stronę należy wyruszyć, by dotrzeć do swoich korzeni?, 9. Jak rodzi się nienawiść?
11
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z trzema wypowiedziami będącymi fragmentami Pochwały Heleny Gorgiasza w tłumaczeniu Z. Nerczuk. Wyobraź sobie, że są to fragmenty wywiadu z sofistą. Sformułuj pytania, na które wybrane fragmenty mogłyby być odpowiedzią. Postaraj się, by wszystkie wypowiedzi (twoje pytania i odczytywane fragmenty) sprawiały wrażenie dociekliwie przeprowadzanego wywiadu (np. dla lokalnej stacji radiowej). 
Zapoznaj się z trzema wypowiedziami będącymi fragmentami Pochwały Heleny Gorgiasza w tłumaczeniu Z. Nerczuk. Wyobraź sobie, że są to fragmenty wywiadu z sofistą. Sformułuj pytania, na które wybrane fragmenty mogłyby być odpowiedzią. Postaraj się, by wszystkie wypowiedzi (twoje pytania i odczytywane fragmenty) sprawiały wrażenie dociekliwie przeprowadzanego wywiadu (np. dla lokalnej stacji radiowej). 
R10hqhGJ3nhfW
Pytanie (Uzupełnij) Odpowiedź: „(..) moc słowa ma się w ten sam sposób do zestroju duszy jak zestrój lekarstw do natury ciał. Jak bowiem spośród lekarstw pewne płyny wydobywają z ciała i jedne kładą kres chorobie, a inne życiu, tak i pewne słowa zasmucają, pewne radość wzbudzają, pewne strach wywołują, pewne w słuchaczach odwagę budują, a pewne jakąś złą namową duszę trują i czarują”. Pytanie (Uzupełnij) Odpowiedź: „A niektórzy, gdy raz zobaczyli rzeczy straszne, nawet teraz odchodzą od rozumu: tak bardzo strach zgasił i wypędził myśl. Wielu zaś padło ofiarą próżnych trudów, strasznych chorób i nieuleczalnych szaleństw. W ten sposób wzrok wpisał w umysły obrazy widzianych rzeczy. Pomijam wiele innych przerażających widowisk, pomijane są bowiem podobne do wzmiankowanych”. Pytanie (Uzupełnij) Odpowiedź: „Jak więc można uważać za słuszną Heleny naganę, która, skoro uczyniła to, co uczyniła, albo rozkochana, albo słowem przekonana, albo siłą porwana, albo boską koniecznością wezwana, z pewnością jest wolna od winy?”.
111
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z poniższym fragmentem charakteryzującym refleksję:
Zapoznaj się z poniższym fragmentem charakteryzującym refleksję:
1
Zespół Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej PHRONESIS Model minimum kompetencji myślowych

(...) refleksja jest warunkiem koniecznym i składową takich czynności myślowych, jak: (...) badanie własnych myśli pod kątem ich istotności i prawdziwości. Odbywa się ono np. wtedy, kiedy rozważamy, na jakich przesłankach* opiera się nasz sąd i które z nich najmocniej go wspierają, które zaś odgrywają rolę poślednią, oraz oceniamy, czy jedne i drugie przesłanki zasługują na uznanie ich za prawdziwe; czynność ta manifestuje się też w sytuacjach, w których mamy poczucie prawdy lub pewności i pytamy samych siebie, czy poczucie to w istocie odpowiada prawdziwości danego sądu.

model Źródło: Zespół Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej PHRONESIS, Model minimum kompetencji myślowych, dostępny w internecie: http://phronesis.org.pl/wp-content/uploads/2013/11/Model-Minimum-Kompetencji-My%C5%9Blowych.pdf [dostęp 25.10.2019 r.].

Następnie do poniżej zacytowanych opinii sformułuj pytania, które mogłyby być wyrazem postawy refleksyjnej (pod kątem wskazanym w tekście powyżej) osoby żywiącej, przynajmniej do momentu refleksji, następujące przekonanie:

R1Rxr64LEB18T
1. „Jeśli ojciec odchodzi z domu, porzucając rodzinę, to jest dramat dla dzieci. Dużo większy, niż gdyby umarł. Dziecko ze zmarłym ojcem może utrzymywać kontakt duchowy. Zastanawia się, co by tata powiedział, gdyby je widział. Ta więź, świadomość, że mam kontakt psychiczny z ojcem, to klucz". (fragment wywiadu z prof. Janem Dudą, „Gazeta Krakowska") Pytanie (Uzupełnij) 2. „Jeśli w szukaniu Bożej mądrości Ufać Świętemu Augustynowi Miłość - to wybór drogi miłości I wierność wyborowi. Czym klęska i czym wielkie brawa Czym leczyć gorycz bezradności Czym sukces i czym wielka sława Gdy w życiu nie ma się miłości". (Fragment piosenki Piotra Rubika Miłość to wierność wyborowi) Pytanie (Uzupełnij) 3. „Dziś w świecie dopingu na prowadzenie wysuwa się sprawa Lance’a Armstronga. USADA (U.S. Anti-Doping Agency) pozbawiła kolarza siedmiu zwycięstw w Tour de France i dożywotnio zdyskwalifikowała za stosowanie niedozwolonych środków dopingowych. Lance dla wielu, jak i dla mnie kiedyś był symbolem zwycięstwa. Niezliczone wyścigi, w tym ten najważniejszy jakim była walka z rakiem – wygrane. Szkoda, że laury sportowe zbierał przy pomocy anabolików. I gdzieś tam w głowie zawsze błąkała się myśl, że z kolarstwem to jest tak, że większość bierze jeśli chce się ścigać w czołówce. Ale jakoś tak człowiek zafascynowany był fenomenem tego jednego amerykańskiego kolarza". (fragment artykułu autorstwa Katarzyny Sowy Lewandowskiej) Pytanie (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z poniższym fragmentem charakteryzującym refleksję oraz fragment opinii o pewnym wydarzeniu, a następnie wykonaj zadanie.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem charakteryzującym refleksję oraz fragment opinii o pewnym wydarzeniu, a następnie wykonaj zadanie.
1
Zespół Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej PHRONESIS Model minimum kompetencji myślowych

(...) refleksja jest warunkiem koniecznym i składową takich czynności myślowych, jak: (...) identyfikowanie i ocenianie własnych stanów uczuciowych. Czynność ta manifestuje się na ogół w wysiłku dystansowania się do własnych uczuć lub rozważania, czy należy się nimi kierować w działaniu; punktem wyjścia jest tu nie tylko samo dostrzeganie tych stanów, ale też ich kategoryzacja i waloryzowanie, inaczej mówiąc – ich interpretacja.

model Źródło: Zespół Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej PHRONESIS, Model minimum kompetencji myślowych, dostępny w internecie: http://phronesis.org.pl/wp-content/uploads/2013/11/Model-Minimum-Kompetencji-My%C5%9Blowych.pdf [dostęp 25.10.2019 r.].
1

Szokującą dla mnie była informacja, że śląski kapłan, mnie osobiście nie znany, ksiądz Michał Macherzyński na zakończenie procesji Bożego Ciała powiedział „dziś rano odprawiłem ostatnią Mszę świętą. Pożegnałem się z kapłaństwem. To były piękne lata mojego życia głównie dzięki Wam! Rozpoczynam nowy etap życia przy boku Justyny”. Na dodatek szokujące dla mnie było i to, że jak podają media otrzymał od wiernych brawa. (…) Mało mnie obchodzi co na to powie rzecznik praw obywatelskich ale taką reakcję polecam w innych parafiach gdzie księża tracą rozum. Odpowiedź powinna być jedna… łomot.
(fragment wypowiedzi prasowej Tomasza Kancelarczyka, „Fronda”)

R7lW2wt6xaASx
Zaznacz pytania, które mogłyby być wyrazem postawy refleksyjnej (pod kątem wskazanym w tekście powyżej) osoby żywiącej, przynajmniej do momentu refleksji, powyższe przekonanie. Możliwe odpowiedzi: 1. Kto powinien sprawić łomot?, 2. Jak długo wierni bili brawa?, 3. Kim jest Justyna?, 4. Czy uczucie szoku może być podstawą oceny moralnej?, 5. Czy osobista awersja do jakiegoś zjawiska uzasadnia chęć społecznego ukarania osoby, która jest za zaistniałe zjawisko odpowiedzialna?
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z poniższym fragment charakteryzującym presupozycje:
Zapoznaj się z poniższym fragment charakteryzującym presupozycje:
1
Zespół Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej PHRONESIS Model minimum kompetencji myślowych

Oprócz założeń pytania posiadają również presupozycje. W potocznym użyciu słowo „presupozycja” znaczy często to samo co „założenie” i często używane jest na oznaczenie retorycznej sztuki przemycania w wypowiedzi informacji nie wyrażonych w niej wprost, lecz logicznie w niej zawartych. Lepiej jednak odróżniać założenia i presupozycje. Te drugie są konsekwencjami założeń, czasem ich treściowymi rozwinięciami – w tym sensie są one założeniami ukrytymi. Można powiedzieć, że presupozycje pytania to taki zbiór sądów opisujących świat, że zadanie danego pytania jest w tym zbiorze sądów sensowne. Kiedy ktoś pyta: „Jak poszło Polakom na EURO?” zakłada, że Polacy brali udział w EURO. Zarazem jednak zobowiązuje się do uznania wielu presupozycji związanych ze znaczeniem użytych słów. EURO to mistrzostwa Europy w piłce nożnej, Polacy to w tym przypadku reprezentacja danego kraju w piłce nożnej, mistrzostwa te już się odbyły lub są tak zaawansowane, że można podsumować występ danej reprezentacji itd. Znajomość założeń i presupozycji pytania jest jednym z warunków decydujących o rozumieniu pytania.

model Źródło: Zespół Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej PHRONESIS, Model minimum kompetencji myślowych, dostępny w internecie: http://phronesis.org.pl/wp-content/uploads/2013/11/Model-Minimum-Kompetencji-My%C5%9Blowych.pdf [dostęp 25.10.2019 r.].

Następnie podaj pięć presupozycji dla pytań:

R1AO91Yok5UZY
Czy jakiś wielki filozof urodził się poza Europą? (Uzupełnij) Czy szkoła jako element kultury musi być źródłem cierpienia? (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z poniższym fragmentem:
Zapoznaj się z poniższym fragmentem:
1
Zespół Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej PHRONESIS Model minimum kompetencji myślowych

Z drugiej strony, zadawanie pytań wymaga twórczej inwencji i jest obarczone ryzykiem błędu: niekiedy wkładamy wielki wysiłek w odpowiadanie na źle zadane pytania, a tego, że były one źle zadane, dowiadujemy się dopiero wówczas, gdy podejmujemy próby udzielenia odpowiedzi.

model Źródło: Zespół Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej PHRONESIS, Model minimum kompetencji myślowych, dostępny w internecie: http://phronesis.org.pl/wp-content/uploads/2013/11/Model-Minimum-Kompetencji-My%C5%9Blowych.pdf [dostęp 25.10.2019 r.].

Następnie podaj okoliczności, w których poniższe pytania na pewno zostałyby źle zadane.

R1PNkJnFhFXB8
Kiedy wszystkie samotne kobiety przestaną mieć pretensje do mężczyzn o tę swoją samotność? (Uzupełnij) Kto zjadł ostatnie ciasteczko? (Uzupełnij) Od kogo ściągałeś na maturze? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przeczytaj poniższe informacje na temat koncepcji komunikacji F. Schulza von Thuna, a następnie wykonaj zadanie.

Zapoznaj się z poniższymi informacjami na temat koncepcji komunikacji F. Schulza von Thuna, a następnie wykonaj zadanie.

W koncepcji komunikacji F. Schulza von Thuna ważną rolę odgrywa model „poczwórnego ucha”. Zgodnie z tym ujęciem, biorąc udział w komunikacji, słuchamy różnych komunikatów, ale zasadniczo odbieramy je na cztery sposoby:
a) jako rzeczową i konkretną informację o pewnych zjawiskach (np. Kilo jabłek kosztuje 2,50 zł);
b) jako wystosowany do nas apel (np. Proszę podejść do okienka nr 3);
c) jako informację o tym, jak ustosunkowany jest wobec nas rozmówca (np. Bardzo dobrze mi się z tobą rozmawia, jesteś taka wyrozumiała);
d) jako informację o tym, jaki jest nasz rozmówca (np. Jestem introwertykiem, takie spotkanie mnie peszy).

Jednak nie zawsze dla naszych „uszu” jest oczywiste, jakiego rodzaju komunikat jest nam przekazywany. Niekiedy pewien rodzaj „ucha” dominuje nad innymi, a od tego zależą potencjalne odpowiedzi na to, co słyszymy. Na przykład w przypadku komunikatu: „Witamy we Wrocławiu”:
a) osoba, która słyszy przede wszystkim informacje rzeczowe, może odpowiedzieć: „Dzień dobry, a ja jestem z Kołobrzegu”;
b) osoba, która słyszy przede wszystkim apel w kierowanych do niej komunikatach, może odpowiedzieć: „Dzień dobry, czy we Wrocławiu obowiązują jakieś szczególne zasady, które powinnam sobie na wstępie przyswoić?”;
c) osoba, która słyszy przede wszystkim informacje o tym, jak jest ustosunkowany wobec niej współrozmówca, może odpowiedzieć: „Dzień dobry. Wiem, że to Wrocław. Nie jestem tutaj pierwszy raz. Nie musi mnie pan traktować jak jakiegoś ignoranta”;
d) osoba, która słyszy przede wszystkim informacje o tym, jaki jest współrozmówca, może odpowiedzieć: „Dzień dobry. To budujące, że jest pan dumny z Wrocławia. Słychać to w pańskim powitaniu”.

Poniżej znajdziesz cytaty. Do poszczególnych wypowiedzi dopisz pytania, które mogłaby zadać:

  • Sokratesowi – osoba słysząca rzeczowe informacje;

  • Kantowi – osoba słysząca apele;

  • Nietzschemu – osoba słysząca informacje o relacji;

  • Markowi Aureliuszowi – osoba słysząca informacje ujawniające nadawcę.

R1JUtbLnTz5Jb
Sokrates: Więc teraz, Ateńczycy, jestem daleki od tego, żebym miał przemawiać w obronie siebie samego, jakby się komuś zdawać mogło, ale raczej w obronie was, żebyście czasem nie obrazili boga za to, że was obdarował, jeżeli na mnie wyrok śmierci wydacie. /Platon, Obrona Sokratesa, tłum. Wł. Witwicki/ (Uzupełnij). Kant: Oświeceniem nazywamy wyjście człowieka z niepełnoletności, w którą popadł z własnej winy. Niepełnoletność to niezdolność człowieka do posługiwania się swym własnym rozumem, bez obcego kierownictwa. Zawinioną jest ta niepełnoletność wtedy, kiedy przyczyną jej jest nie brak rozumu, lecz decyzji i odwagi posługiwania się nim bez obcego kierownictwa. (I. Kant, Co to jest Oświecenie?, tłum. A. Landman) (Uzupełnij). Nietzsche: Patrzcie! wskazuję wam ostatniego człowieka. „Czym jest miłość? Czym jest twórczość? Czym jest tęsknota? Czym jest gwiazda?” — tak pyta ostatni człowiek i mruży wzgardliwie oczy. Ziemia się skurczyła, a po niej skacze ostatni człowiek, który wszystko zdrabnia. Rodzaj jego jest nie do wytępienia, jako pchła ziemna; ostatni człowiek żyje najdłużej. (Friedrich Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo; tłum. Wacław Berent - https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/tako-rzecze-zaratustra.html) (Uzupełnij). Marek Aureliusz: Zaczynając dzień, powiedz sobie: Zetknę się z ludźmi natrętnymi, niewdzięcznymi, zuchwałymi, podstępnymi, złośliwymi, niespołecznymi. (Marek Aureliusz, Rozmyślania, tłum. M. Reiter) (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z treścią wiersza Jana Brzechwy, a następnie stwórz aforyzm, poprzez który skomentujesz doświadczenie ludzkie z perspektywy zadawania przez człowieka pytań. W aforyzmie wykorzystaj motyw znaku zapytania.
Zapoznaj się z treścią wiersza Jana Brzechwy, a następnie stwórz aforyzm, poprzez który skomentujesz doświadczenie ludzkie z perspektywy zadawania przez człowieka pytań. W aforyzmie wykorzystaj motyw znaku zapytania.
1
Jan Brzechwa Znaki przestankowe

Prowadziły raz rozmowę
Różne znaki przestankowe.

Rzekł dwukropek: „Mógłbym przysiąc,
Że tu jest dwukropków z tysiąc,
Bo beze mnie nie ma zdania…”
„A bez znaku zapytania?…”

„Też pomysły - rzekł cudzysłów. -
Śmiać się można z tych pomysłów,
Bo kto czytał różne wiersze,
Wie, że mam w nich miejsce pierwsze”.

„O, przepraszam - rzekł przecinek -
Mógłbym wziąć to za przycinek,
Bez przecinka nie ma zdania…”
„A bez znaku zapytania?…”

„Niezły komik, niezły zbytnik!” -
Zirytował się wykrzyknik. -
„Nie chcę chwalić się przed nikim,
Ale jestem wykrzyknikiem!”

Myślnik leżąc milczał smutnie,
A tu średnik wdał się w kłótnię:
„Jak ze wszystkich zdań wynika,
Nie ma wiersza bez średnika,
Bez średnika nie ma zdania…”
„A bez znaku zapytania?…”

Kropka, słysząc te hałasy
Sprowadziła dwa nawiasy:
„Cni panowie, zacne panie,
Zamykamy całe zdanie!
Koniec! Kropka! Odpoczynek!”
„Znów przycinek!” -
Rzekł przecinek.

brze Źródło: Jan Brzechwa, Znaki przestankowe, dostępny w internecie: http://wiersze.juniora.pl/brzechwa/brzechwa_z06.html.
R1NfC3rJFtNOX
Twój aforyzm (Uzupełnij).