Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1ID8REURf0YO
Na podstawie informacji zdobytych w lekcji wskaż główne cechy stylu gotyckiego.
R1MiolAvxomca
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się ilustracji i odpowiedz na pytania.

R1V5014nDtt7e
Rycina z XV wieku
Źródło: Guyot Marchant, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RtyuYFm6wjP4x
Podaj nazwę motywu/alegorii śmierci. (Uzupełnij) Wyjaśnij przesłanie tego motywu. (Uzupełnij).
Ram27DiNY7vEw
Wymień znane Ci znaczenia śmierci w kulturze średniowiecznej.
R1DbNHM2X8Q2B
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Scharakteryzuj wzorzec osobowy, który propaguje ilustracja i wymień 3 jego cechy.

R1WDbOentVFPw
Ilustracja z XIII wieku przedstawiająca św. Dominika
Źródło: Strikehard, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RF7lpUpvv5aF8
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R1ckdvP0AU4GK
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z ilustracją i odpowiedz na pytania.

RUQEFI26D4bHt
Ilustracja z Kodeksu Manesse z XIV wieku, przedstawiająca odbiór nagrody za wygraną w turnieju.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1C9sgaysN8qJ
Wymień dwie cechy, których uosobieniem jest wzorzec średniowiecznego rycerza.
R1KX3I46yY3na
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
Rqob5apC6cTdJ
Na podstawie informacji zdobytych w lekcji wyjaśnij pojęcia: scholastyka, tomizm, mistycyzm, teocentryzm, uniwersalizm.
21
Ćwiczenie 6

Przyjrzyj się ilustracji i odpowiedz na pytania.

Zapoznaj się z ilustracją i odpowiedz na pytania.

RJtdeGMJXOHO5
Ilustracja ze średniowiecznego tłumaczenia „Elementów” Euklidesa (ok. 1310)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RFRcQDVbfWEJ3
Wyjaśnij jakimi dziedzinami nauki zajmowały się kobiety w średniowieczu.
31
Ćwiczenie 7

Uzasadnij tezę, że w średniowieczu nastąpiła sakralizacja władzy cesarskiej. W uzasadnieniu wymień dwa argumenty, odnoszące się do treści ryciny.

R6tS0HjSu0OD9
Sakramentariusz (księga mszału) Henryka II z XII wieku
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1AwC0jRSW6V4
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R15ylPjSDfQKj
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się ze źródłami i odpowiedz na pytania.

Źródło 1.

Dokument z czasów panowania Kazimierza Wielkiego

W imię Pańskie amen. […] Przeto My, Kazimierz, z Bożej łaski król Polski[…] , pragnąc gorąco, tak jak to jest naszym obowiązkiem, aby się rzecz pożyteczna i wszelka pomyślność rodzaju ludzkiego rozszerzała, bacząc na to, co lepsze, i nie wątpiąc, że to duchowieństwu i poddanym królestwa naszego pożytek przyniesie, postanowiliśmy w mieście naszym Krakowie wyznaczyć, obrać, ustanowić i urządzić miejsce, na którym by szkoła powszechna w każdym dozwolonym wydziale kwitnęła, a dla przyszłości na wieczne czasy tym pismem jej istnienie zapewnić chcemy. Niechże więc tam będzie nauk przemożnych perła, aby wydawała męże dojrzałością rady znakomite, ozdobą cnót świetne i w różnych umiejętnościach biegłe; niechaj otworzy się orzeźwiające źródło, a z jego pełności niech czerpią wszyscy naukami napoić się pragnący.

Do tego to miasta Krakowa niechaj zjeżdżają się swobodnie i bezpiecznie wszyscy mieszkańcy, nie tylko królestwa naszego i krajów przyległych, ale i inni, z różnych części świata, którzy pragną nabyć te przesławną perłę wiedzy.

kazimierz Źródło: Dokument z czasów panowania Kazimierza Wielkiego, [w:] M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Wiek V-XV w źródłach, Warszawa 1999, s. 269–272.

Źródło 2.

R147hA3GomlMI
Obraz Jana Matejki „Założenie Szkoły Głównej”
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R11s9xFEDukP9
Wyjaśnij jaki był cel powołania do życia szkoły powszechnej. (Uzupełnij)