Sprawdź się
Zapoznaj się z poniższą karykaturą autorstwa Zdzisława Czermańskiego pt. Marszałek Piłsudski w ramach konstytucji 17 marca i odpowiedz na pytania.
Zapoznaj się z opisem karykatury autorstwa Zdzisława Czermańskiego pt. Marszałek Piłsudski w ramach konstytucji 17 marca i odpowiedz na pytania.
Przyporządkuj kompetencje do poszczególnych organów władzy.
wybór prezydenta, mianowanie sędziów, uchwalanie ustaw, odwoływanie rządu, zmiana konstytucji, reprezentacja na arenie międzynarodowej, otwieranie sesji sejmu, prowadzenie polityki wewnętrznej oraz zagranicznej, prawo inicjatywy ustawodawczej, prawo inicjatywy ustawodawczej
Władza ustawodawcza – sejm | |
---|---|
Władza wykonawcza – prezydent | |
Władza wykonawcza – rząd |
Zaznacz po dwa artykuły z konstytucji: na czerwono – ograniczające władzę wykonawczą, na żółto – wzmacniające władzę sejmu, na zielono – wskazujące na prawa obywateli. Kolorem szarym zaznacz artykuł nie pasujący do żadnego z powyższych.
Wróć do fragmentów konstytucji marcowej z ćwiczenia 3. Który artykuł stał w sprzeczności z reformą rolną przeprowadzoną w 1920 r.? Uzasadnij odpowiedź.
Na podstawie informacji z lekcji opowiedz, jak przebiegała reforma rolna przeprowadzona w 1920 r.
Przeanalizuj mapę oraz dane z „Rocznika Statystycznego” przedstawiające stan na rok 1921, a następnie wykonaj polecenia.
Tabela 1
Powierzchnia w ha | |||
---|---|---|---|
Wielkość gospodarstw według powierzchni ogólnej | Liczba gospodarstw | Powierzchnia ogólna | |
Liczby bezwzględne | % | ||
Polska | 3251909 | 30340669 | 100,0 |
% | - | 100 | - |
0,0 – 0,5 ha | 333 859 | 98 931 | 0,3 |
0,5 – 1 ha | 271 986 | 208 444 | 0,7 |
1 – 2 ha | 502 913 | 768 235 | 2,5 |
2 – 3 ha | 379 437 | 962 122 | 3,2 |
3 – 4 ha | 1 222 152 345 790 | 4,0 | |
4 – 5 ha | 276 624 | 1 248 286 | 4,1 |
5 – 10 ha | 733 256 | 5 155 848 | 17,0 |
10 – 20 ha | 311 529 | 4 190 220 | 13,8 |
20‑50 ha | 76 436 | 2 141 374 | 7,1 |
50‑100 ha | 11 163 | 754 880 | 2,6 |
Powyżej 100 ha | 18 916 | 13 589 177 | 44,8 |
Indeks dolny Źródło: Rocznik statystyczny 1927 r., Biblioteka publiczna m. st. Warszawa, tekst dostępny online Indeks dolny koniecŹródło: Rocznik statystyczny 1927 r., Biblioteka publiczna m. st. Warszawa, tekst dostępny online
Tabela 2 (w dwóch częściach)
Województwa | Powierzchnia ogólna | Wielkość gospodarstwa według powierzchni ogólnej w ha | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
0,0 – 0,5 | 0,5 - 1 | 1 - 2 | 2 - 3 | 3 – 4 | ||
W liczbach bezwzględnych | ||||||
Polska | 30 340 669 | 93 931 | 208 444 | 765 235 | 962 122 | 1 222 152 |
M. st. Warszawa | 5 736 | 409 | 296 | 546 | 422 | 318 |
Warszawa | 2 648 024 | 5 755 | 10 489 | 24 467 | 37 390 | 68 278 |
Łódź | 1 706 333 | 3 888 | 10 074 | 31 779 | 43 158 | 77 192 |
Kielce | 2 196 947 | 5 926 | 14 591 | 62 259 | 82 902 | 161 962 |
Lublin | 2 624 720 | 5 519 | 11 345 | 36 642 | 57 693 | 139 468 |
Białystok | 2 304 825 | 2 816 | 4 040 | 18 044 | 35 347 | 62 320 |
Wilno | 1 204 827 | 896 | 953 | 8 170 | 18 952 | 36 026 |
Nowogródek | 1 791 987 | 1 272 | 1 880 | 15 969 | 38 925 | 68 154 |
Polesie | 3 242 634 | 1 381 | 2 597 | 18 231 | 38 068 | 58 735 |
Wołyń | 2 474 141 | 2 377 | 4 033 | 28 312 | 67 599 | 107 534 |
Poznań | 2 571 599 | 15 435 | 10 749 | 23 646 | 25 246 | 25 696 |
Pomorze | 1 576 675 | 5 639 | 5 759 | 14 113 | 14 623 | 15 177 |
Śląsk Cieszyński | 95 990 | 976 | 1 294 | 3 867 | 4 595 | 4 148 |
Kraków | 1 301 988 | 8 920 | 24 228 | 106 172 | 131 893 | 117 239 |
Lwów | 1 934 460 | 13 466 | 41 382 | 169 566 | 184 925 | 141 953 |
Stanisławów | 1 212 732 | 14 039 | 35 968 | 100 846 | 81 058 | 54 148 |
Tarnopol | 1 295 601 | 10 182 | 28 781 | 106 500 | 99 236 | 84 702 |
Gospod. wpis. Przez władze wojskowe | 62 450 | 37 | 44 | 116 | 88 | 102 |
Województwa | Wielkość gospodarstwa według powierzchni ogólnej w ha | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
4 - 5 | 5 - 10 | 10 – 20 | 20 - 50 | 50 - 100 | Powyżej 100 | |
W liczbach bezwzględnych | ||||||
Polska | 1 245 236 | 5 158 848 | 4 190 229 | 2 141 374 | 754 880 | 13 589 177 |
M. st. Warszawa | 312 | 896 | 629 | 737 | 610 | 561 |
Warszawa | 73 689 | 501 689 | 602 292 | 299 939 | 79 334 | 944 702 |
Łódź | 92 970 | 451 054 | 343 911 | 92 144 | 19 509 | 540 688 |
Kielce | 164 348 | 613 315 | 259 487 | 43 622 | 18 121 | 770 414 |
Lublin | 141 454 | 701 957 | 489 553 | 129 134 | 29 292 | 882 653 |
Białystok | 72 079 | 439 571 | 494 674 | 236 567 | 47 006 | 982 331 |
Wilno | 37 104 | 188 390 | 162 987 | 129 733 | 63 614 | 559 002 |
Nowogródek | 72 840 | 300 735 | 213 707 | 119 582 | 52 955 | 905 968 |
Polesie | 68 854 | 320 317 | 296 859 | 192 464 | 54 892 | 2 190 226 |
Wołyń | 129 228 | 547 294 | 355 724 | 123 877 | 34 315 | 1 073 851 |
Poznań | 28 187 | 171 436 | 425 499 | 360 095 | 108 337 | 1 377 373 |
Pomorze | 16 768 | 99 925 | 226 611 | 259 041 | 134 139 | 783 952 |
Śląsk Cieszyński | 3 451 | 12 163 | 13 735 | 11 340 | 2 575 | 37 856 |
Kraków | 113 228 | 281 890 | 104 975 | 33 490 | 23 826 | 357 127 |
Lwów | 122 272 | 249 104 | 80 881 | 38 643 | 34 398 | 857 919 |
Stanisławów | 44 389 | 96 696 | 46 056 | 34 417 | 22 715 | 683 400 |
Tarnopol | 67 040 | 180 924 | 71 898 | 35 174 | 27 068 | 584 106 |
Gospod. wpis. Przez władze wojskowe | 119 | 493 | 742 | 1 345 | 2 193 | 57 171 |
Indeks dolny Źródło: Rocznik statystyczny 1927 r., Biblioteka publiczna m. st. Warszawa, tekst dostępny online Indeks dolny koniecŹródło: Rocznik statystyczny 1927 r., Biblioteka publiczna m. st. Warszawa, tekst dostępny online
II Rzeczpospolita była państwem niejednolitym narodowo. Ukraińcy, Żydzi, Białorusini, Niemcy, a także inne narody stanowiły ok. 1/3 ludności Polski. Na podstawie fragmentu konstytucji marcowej oceń, czy dokument uprzywilejowuje jakąś narodowość lub wyznanie. Czy tworzy ograniczenia wobec innych narodowości oraz religii? Uzasadnij odpowiedź.
PreambułaW Imię Boga Wszechmogącego!
My, Naród Polski, dziękując Opatrzności za wyzwolenie nas z półtorawiekowej niewoli, wspominając z wdzięcznością męstwo i wytrwałość ofiarnej walki pokoleń, które najlepsze wysiłki swoje sprawie niepodległości bez przerwy poświęcały, nawiązując do świetnej tradycji wiekopomnej Konstytucji 3‑go Maja – dobro całej, zjednoczonej i niepodległej Matki‑Ojczyzny mając na oku, a pragnąc Jej byt niepodległy, potęgę i bezpieczeństwo oraz ład społeczny utwierdzić na wiekuistych zasadach prawa i wolności, pragnąc zarazem zapewnić rozwój wszystkich Jej sił moralnych i materjalnych dla dobra całej odradzającej się ludzkości, wszystkim obywatelom Rzeczypospolitej równość, a pracy poszanowanie, należne prawa i szczególną opiekę Państwa zabezpieczyć – tę oto Ustawę Konstytucyjną na Sejmie Ustawodawczym Rzeczypospolitej Polskiej uchwalamy i stanowimy.
Artykuł 109.
Każdy obywatel ma prawo zachowania swej narodowości i pielęgnowania swojej mowy i właściwości narodowych.
Osobne ustawy państwowe zabezpieczą mniejszościom w Państwie Polskim pełny i swobodny rozwój ich właściwości narodowościowych przy pomocy autonomicznych związków mniejszości o charakterze publiczno‑prawnym w obrębie związków samorządu powszechnego. […]
Artykuł 110.
Obywatele polscy, należący do mniejszości narodowościowych, wyznaniowych lub językowych, mają równe z innymi obywatelami prawo zakładania, nadzoru i zawiadywania swoim własnym kosztem zakładów dobroczynnych, religijnych i społecznych, szkół i innych zakładów wychowawczych, oraz używania w nich swobodnie swej mowy i wykonywania przepisów swej religii.
Artykuł 114.
Wyznanie rzymsko‑katolickie, będące religią przeważającej większości narodu, zajmuje w Państwie naczelne stanowisko wśród równouprawnionych wyznań.
Na podstawie poniższych materiałów oraz informacji z lekcji wymień po dwa argumenty przemawiające za parcelacją i przeciw niej, najistotniejsze z punktu widzenia państwa, ziemian oraz chłopów.
Zarys historii gospodarczej Polski 1918–1939Nie ulega wątpliwości, że dla wielu środowisk chłopskich – zwłaszcza niezamożnych – oraz dla robotników rolnych postulat parcelacji wielkiej własności ziemskiej należał do podstawowych punktów programu politycznego. Likwidacja folwarków była także żądaniem socjalistów i komunistów […]. Natomiast ziemianie namiętnie bronili swego stanu posiadania, przytaczając argumenty ekonomiczne (folwarki – według nich – były podstawą przemysłu rolnego, wysokiej kultury upraw i hodowli, zapewniały samowystarczalność żywnościową kraju, szczególnie ważną na wypadek wojny), polityczne (dwory polskie stanowiły ostoję narodowej kultury, zwłaszcza na kresach) oraz historyczne.
49 Posiedzenie Sejmu Ustawodawczego z dnia 13 czerwca 1919 rŻądamy wywłaszczenia obszarów dworskich bez zapłaty i bez odszkodowania. Godzimy się tylko na dostarczenie wywłaszczonym obszarnikom pensji na pewien czas, aż się nauczą pracować, tudzież na koszta nauki szkolnej ich dzieci. Zapłata za ziemię obszarnikom się nie należy, albowiem najpierw oni w dawnych latach albo za darmo tę ziemię posiedli, albo chłopom wydarli. Następnie chłopi swą pracą na łanach dworskich albo zupełnie bezpłatną za pańszczyzny, albo nisko płatną po zniesieniu pańszczyzny, rzeczywiście wartość owej ziemi już dworom odrobili. […] Chłopi zapłacą za przydzielone im grunta chętnie w miarę możności, ale do Kasy Państwowej na potrzeby państwa, a nie obszarnikom na zbytki. Państwo nasze potrzebuje teraz i będzie potrzebować wielkich sum na urządzenie państwowe, na budowę kolei, dróg lądowych i wodnych, na inwalidów, na odbudowę gospodarstw i fabryk zniszczonych przez wojnę, na spłatę długów itd. Dlatego też i rząd powinien stanąć na naszym stanowisku, aby nie płacić obszarnikom za grunta tylko do kasy państwowej, a za to rząd pomoże chłopom zagospodarować się na przydzielonej ziemi.
49 Posiedzenie Sejmu Ustawodawczego z dnia 13 czerwca 1919 rZiemia przechodzi do rąk następców tych pokoleń, które ją przez tysiące lat swoim trudem i potem uprawiały i w ten sposób pomnażały majątek tych, od których państwo dzisiaj ziemię odbiera.
49 posiedzenie Sejmu Ustawodawczego z dnia 13 czerwca 1919 rUstawa o reformie rolnej wprowadziła do zagadnień agrarnych elementy sztuczne wynikające jedynie z dążeń do ilościowego rozwiązania sprawy agrarnej – mechanicznego obdzielenia jak największej ilości ludzi ziemią, nie zaś jakościowego, tj. wytworzenia zdrowej struktury agrarnej opartej o różnorodne typy gospodarstw wiejskich. Bo przecież za niezdrową strukturę agrarną należy uznać zwiększenie i ugruntowanie się typu gospodarstwa wegetatywnego, niesamodzielnego.