1
Pokaż ćwiczenia:
RwZvNh6wWwTqL1
Ćwiczenie 1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 1
RST5shZwuS1wA
Zaznacz, które z poniższych procesów występują w transporcie wody w roślinie. Możliwe odpowiedzi: 1. osmoza, 2. dyfuzja, 3. wchłanianie, 4. transpiracja
R1GZtPX8A6xnc1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj rodzajom transportu struktury, którymi transportowane są związki. transport symplastyczny Możliwe odpowiedzi: 1. protoplast, 2. martwe elementy rośliny, 3. ściany komórkowe, 4. naczynia, 5. plasmodesmy, 6. przestrzenie międzykomórkowe, 7. cewki, 8. żywe części komórek transport apoplastyczny Możliwe odpowiedzi: 1. protoplast, 2. martwe elementy rośliny, 3. ściany komórkowe, 4. naczynia, 5. plasmodesmy, 6. przestrzenie międzykomórkowe, 7. cewki, 8. żywe części komórek
R1KNX0ZwRT2zy1
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj opisy do poszczególnych rodzajów transpiracji. transpiracja szparkowa Możliwe odpowiedzi: 1. parowanie przez aparaty szparkowe; zachodzi najintensywniej i może być regulowane przez roślinę, 2. parowanie bezpośrednio z powierzchni rośliny, przez skórkę pokrytą kutykulą, 3. parowanie przez przetchlinki znajdujące się w korku transpiracja perydermalna Możliwe odpowiedzi: 1. parowanie przez aparaty szparkowe; zachodzi najintensywniej i może być regulowane przez roślinę, 2. parowanie bezpośrednio z powierzchni rośliny, przez skórkę pokrytą kutykulą, 3. parowanie przez przetchlinki znajdujące się w korku transpiracja kutykularna Możliwe odpowiedzi: 1. parowanie przez aparaty szparkowe; zachodzi najintensywniej i może być regulowane przez roślinę, 2. parowanie bezpośrednio z powierzchni rośliny, przez skórkę pokrytą kutykulą, 3. parowanie przez przetchlinki znajdujące się w korku
Rm4Hjfw4mv2ue1
Ćwiczenie 4
Wskaż prawidłowe sformułowania. Transport wody z solami mineralnymi w roślinie zachodzi od wyższego do niższegood niższego do wyższego potencjału wody. Różnice potencjału wody są utrzymywane dzięki zjawiskom fotosyntezytranspiracji i parcia korzeniowegotransportu aktywnego. Potencjał wody w wakuoli zawsze jest dodatniujemny.
2
Ćwiczenie 5

Cząsteczka wody to dipol, co oznacza, że jest silnie polarna. Dzięki takiej budowie w stanie ciekłym między cząsteczkami wody nieustannie tworzą się i rozrywają wiązania wodorowe. Oddziaływania te mają duże znaczenie dla właściwości fizykochemicznych wody. Warunkują m.in. duże ciepło właściwe, wysokie ciepło parowania, występowanie sił kohezji i adhezji oraz duże napięcie powierzchniowe.

R1cCVXXSy2j86
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań.. Woda w roślinach jest transportowana wyłącznie przez martwą tkankę (drewno).. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dzięki budowie cząsteczki w wodzie działają siły kohezji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dzięki licznym wiązaniom wodorowym między cząsteczkami wody (siłom kohezji) możliwy jest jej transport w naczyniach w postaci nieprzerwanego słupa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Cewki transportują wodę i sole mineralne sprawniej niż naczynia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1RSEXwafy1VY2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst odpowiednimi sformułowaniami. 1. kutykularna, 2. komórki, 3. szparkowa, 4. zbyt wysoki, 5. parcie korzeniowe, 6. przetchlinki, 7. siły ssącej liści, 8. zbyt niski, 9. Transpiracja, 10. osmoza jest procesem parowania wody z części nadziemnych rośliny. Niewielka ilość wody odparowuje także bezpośrednio przez komórki skórki czy 1. kutykularna, 2. komórki, 3. szparkowa, 4. zbyt wysoki, 5. parcie korzeniowe, 6. przetchlinki, 7. siły ssącej liści, 8. zbyt niski, 9. Transpiracja, 10. osmoza korka. Znacząca część wody odparowuje przez wyspecjalizowane komórki skórki – to transpiracja 1. kutykularna, 2. komórki, 3. szparkowa, 4. zbyt wysoki, 5. parcie korzeniowe, 6. przetchlinki, 7. siły ssącej liści, 8. zbyt niski, 9. Transpiracja, 10. osmoza. Zjawisko to warunkuje wytwarzanie 1. kutykularna, 2. komórki, 3. szparkowa, 4. zbyt wysoki, 5. parcie korzeniowe, 6. przetchlinki, 7. siły ssącej liści, 8. zbyt niski, 9. Transpiracja, 10. osmoza, co przekłada się na transport wody na znaczne odległości bez zużycia energii. Kiedy potencjał wody w powietrzu jest 1. kutykularna, 2. komórki, 3. szparkowa, 4. zbyt wysoki, 5. parcie korzeniowe, 6. przetchlinki, 7. siły ssącej liści, 8. zbyt niski, 9. Transpiracja, 10. osmoza, transpiracja jest mocno ograniczona. Wówczas za transport wody z korzenia do liści odpowiada 1. kutykularna, 2. komórki, 3. szparkowa, 4. zbyt wysoki, 5. parcie korzeniowe, 6. przetchlinki, 7. siły ssącej liści, 8. zbyt niski, 9. Transpiracja, 10. osmoza.
31
Ćwiczenie 7
R1WiZzPGBEzue
Oceń prawdziwość stwierdzenia: „Na szybkość pobierania wody przez roślinę może mieć wpływ temperatura otoczenia”. Uzasadnij swoją opinię. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
RcDUOrjXbAUzJ
Określ, jak na pobieranie wody przez rośliny wpłynie zbyt duże zasolenie gleby. W odpowiedzi uwzględnij zmianę potencjału wody w glebie i mechanizm pobierania wody. (Uzupełnij).