Przyporządkuj do dwóch grup wyrazy bliskoznaczne do słowa „spolegliwy”. Wyrazy zbliżone do jego współczesnego sensu potocznego: Możliwe odpowiedzi: 1. godny zaufania, 2. wiarygodny, 3. niekonfliktowy, 4. posiadający silny charakter, 5. uległy, 6. wytrwały, 7. pozbawiony silnego charakteru, 8. niekonsekwentny Wyrazy bliskie znaczeniu, w jakim występuje ono w myśli Kotarbińskiego: Możliwe odpowiedzi: 1. godny zaufania, 2. wiarygodny, 3. niekonfliktowy, 4. posiadający silny charakter, 5. uległy, 6. wytrwały, 7. pozbawiony silnego charakteru, 8. niekonsekwentny
Przyporządkuj do dwóch grup wyrazy bliskoznaczne do słowa „spolegliwy”. Wyrazy zbliżone do jego współczesnego sensu potocznego: Możliwe odpowiedzi: 1. godny zaufania, 2. wiarygodny, 3. niekonfliktowy, 4. posiadający silny charakter, 5. uległy, 6. wytrwały, 7. pozbawiony silnego charakteru, 8. niekonsekwentny Wyrazy bliskie znaczeniu, w jakim występuje ono w myśli Kotarbińskiego: Możliwe odpowiedzi: 1. godny zaufania, 2. wiarygodny, 3. niekonfliktowy, 4. posiadający silny charakter, 5. uległy, 6. wytrwały, 7. pozbawiony silnego charakteru, 8. niekonsekwentny
Przyporządkuj do dwóch grup wyrazy bliskoznaczne do słowa „spolegliwy”.
„Bo wzorzec porządnego człowieka, czyli — wedle naszego rozumienia — opiekuna .............................. nie spada z zaświatów ani nie jest jakimś echem .............................. ideału bytującego w rejonach czystych idei. Ukształtował się on w walkach obronnych, a stąd jego aspekt dwoisty: sentymentu dla istot bronionych i walorów składających się na .............................. w stosunku do sił grożących istotom ............................... ”
Źródło: T. Kotarbiński, Medytacje o życiu godziwym, Warszawa 1986.
RXs7A6UsfENI91
Ćwiczenie 3
Spośród wymienionych poniżej miejsc zaznacz te, gdzie intuicje moralne w określonym czasie wyrażały się w zupełnie innych przekonaniach o tym, co jest moralnie oczywiste, niż oczywistość serca T. Kotarbińskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. Sparta VII w. p.n.e., 2. III Rzesza, 3. Cieśnina Sycylijska – październik 2013 r., 4. Piwnica domu rodzin Skoczylasów i Kosiorów w Rekówce – II wojna światowa (do dnia 6 XII 1942 r.)
Spośród wymienionych poniżej miejsc wskaż te, gdzie intuicje moralne w określonym czasie wyrażały się w zupełnie innych przekonaniach o tym, co jest moralnie oczywiste, niż oczywistość serca T. Kotarbińskiego.
Sparta VII w. p.n.e.
III Rzesza
Cieśnina Sycylijska – październik 2013 r.
Piwnica domu rodzin Skoczylasów i Kosiorów w Rekówce – II wojna światowa (do dnia 6 XII 1942 r.)
R1CGvTCOdDLcW1
Ćwiczenie 4
Wśród poniższych zdań zaznacz te, w których popełniono błąd ekwiwokacji (błąd logiczny polegający na użyciu w jednej wypowiedzi jednego słowa w różnych znaczeniach). Możliwe odpowiedzi: 1. Opiekun spolegliwy troszczy się o podopiecznych i spolegliwie reaguje na ich występki., 2. Franek jest spolegliwy – nikt nie widział, by kiedykolwiek kłócił się z żoną., 3. Opiekun spolegliwy to koncepcja etyczna Tadeusza Kotarbińskiego., 4. Opiekun spolegliwy wykazuje się spolegliwym charakterem niezależnie od okoliczności, nie ulega chimerycznym zachciankom ani własnym słabościom., 5. Bądź trochę spolegliwszy wobec twojej siostry, przecież koncepcja opiekuna spolegliwego jest autorstwa filozofa ze szkoły lwowsko-warszawskiej, twojej ulubionej.
Wśród poniższych zdań wskaż te, w których popełniono błąd ekwiwokacji (błąd logiczny polegający na użyciu w jednej wypowiedzi jednego słowa w różnych znaczeniach).
Opiekun spolegliwy troszczy się o podopiecznych i spolegliwie reaguje na ich występki.
Franek jest spolegliwy – nikt nie widział, by kiedykolwiek kłócił się z żoną.
Opiekun spolegliwy to koncepcja etyczna Tadeusza Kotarbińskiego.
Opiekun spolegliwy wykazuje się spolegliwym charakterem niezależnie od okoliczności, nie ulega chimerycznym zachciankom ani własnym słabościom.
Bądź trochę spolegliwszy wobec twojej siostry, przecież koncepcja opiekuna spolegliwego jest autorstwa filozofa ze szkoły lwowsko-warszawskiej, twojej ulubionej.
R4pUuTOjuiuEq2
Ćwiczenie 5
Spośród poniższych postaci zaznacz te, których działalność wychowawczą i opiekuńczą można uznać za realizację wzorca opiekuna spolegliwego. Możliwe odpowiedzi: 1. Jean Jacques Rousseau, 2. ks. Jan Kaczkowski, 3. Juliusz Słowacki, 4. Janusz Korczak
Spośród poniższych postaci wskaż te, których działalność wychowawczą i opiekuńczą można uznać za realizację wzorca opiekuna spolegliwego.
Jean Jacques Rousseau
ks. Jan Kaczkowski
Juliusz Słowacki
Janusz Korczak
R15Ug6xyMMQnm2
Ćwiczenie 6
Wśród poniższych zdań zaznacz te, których nie mógłby wypowiedzieć zwolennik etyki niezależnej. Możliwe odpowiedzi: 1. Transcendentnie istniejące wartości domagają się urzeczywistnienia w świecie empirycznym., 2. Bóg zakazał cudzołóstwa i dlatego należy być wiernym w małżeństwie., 3. Nie czyń drugiemu, co Tobie niemiłe., 4. Opiekuj się dziećmi tak, by wyrosły na porządnych ludzi., 5. Czcij ojca swego i matkę swoją.
Wśród poniższych zdań wskaż te, których nie mógłby wypowiedzieć zwolennik etyki niezależnej.
Transcendentnie istniejące wartości domagają się urzeczywistnienia w świecie empirycznym.
Bóg zakazał cudzołóstwa i dlatego należy być wiernym w małżeństwie.
Nie czyń drugiemu, co Tobie niemiłe.
Opiekuj się dziećmi tak, by wyrosły na porządnych ludzi.
Czcij ojca swego i matkę swoją.
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z fragmentami wierszy Tadeusza Kotarbińskiego, a następnie podaj cechy, które zostały w nich opisane. Do każdej cechy dopisz jednego bohatera literackiego lub filmowego, który, w twojej ocenie, posiadł ją w stopniu znacznym. Następnie odpowiedz na pytanie, czy któryś spośród wskazanych przez ciebie bohaterów był opiekunem spolegliwym.
Tadeusz KotrabińskiOpiekun spolegliwy
Żyć rozumnie. Odtrącić złudne opowieści. Trzeźwo sądzić. Z ponętnych urojeń wyzdrowieć. I temu tylko ufać, co zawrze w swej treści Dostarczona empirii, rozwagi podpowiedź.
R1aaEvPwtj5pb
Nagranie dźwiękowe z fragmentem wiersza Tadeusza Kotarbińskiego.
Nagranie dźwiękowe z fragmentem wiersza Tadeusza Kotarbińskiego.
Nagranie dźwiękowe z fragmentem wiersza Tadeusza Kotarbińskiego.
1 Źródło: Tadeusz Kotrabiński, Opiekun spolegliwy.
RdotkVotDlD3b
Możliwe odpowiedzi: 1. rozwaga, 2. sprawiedliwość, 3. rygoryzm
rozwaga
sprawiedliwość
rygoryzm
R1auiXz8YKWb6
(Uzupełnij).
Tadeusz KotarbińskiPoezje wybrane
Ostrożnie z kofeiną, gdyż sen spędza z powiek, Źle też, gdy alkoholem odurza się człowiek, Lecz nade wszystko strzeżmy się wody sodowej, Ona bowiem najmocniej uderza do głowy.
5 Źródło: Tadeusz Kotarbiński, Poezje wybrane, Warszawa 1984, s. 52.
RjE77e9NKpNSq
Nagranie dźwiękowe z fragmentem wiersza Tadeusza Kotarbińskiego.
Nagranie dźwiękowe z fragmentem wiersza Tadeusza Kotarbińskiego.
Nagranie dźwiękowe z fragmentem wiersza Tadeusza Kotarbińskiego.
R1PbyKpu78aAt
Możliwe odpowiedzi: 1. pokora, 2. wstrzemięźliwość, 3. rozwaga
pokora
wstrzemięźliwość
rozwaga
R6OqUx18maJ6x
(Uzupełnij).
Tadeusz KotarbińskiPoezje wybrane
Żeś radykał, świergocą dudki na kościele, Pytam więc, czy to chwalba, czy złośliwe plotki. Dobrze, jeśli stanowcze stawiasz sobie cele, Źle, jeśli zapalczywe aprobujesz środki.
RQs5O9d8oAtqw
Nagranie dźwiękowe z fragmentem wiersza Tadeusza Kotarbińskiego.
Nagranie dźwiękowe z fragmentem wiersza Tadeusza Kotarbińskiego.
Nagranie dźwiękowe z fragmentem wiersza Tadeusza Kotarbińskiego.
4 Źródło: Tadeusz Kotarbiński, Poezje wybrane, Warszawa 1984, s. 152.
R1HxIxDz0x8Wh
Możliwe odpowiedzi: 1. wytrwałość, 2. prawdomówność, 3. heroizm
wytrwałość
prawdomówność
heroizm
RHfF7IOALdnb9
(Uzupełnij).
Tadeusz KotarbińskiPoezje wybrane
Wesołe smutki – nazwę tę pochwalę, Gdyż dwie przyczyny ma ku swej obronie: Smutek, że radość nigdy nie trwa stale, Radość, że smutek zawsze ma swój koniec.
3 Źródło: Tadeusz Kotarbiński, Poezje wybrane, Warszawa 1984, s. 81.
R7s5Ynlla2Fsu
Nagranie dźwiękowe z fragmentem wiersza Tadeusza Kotarbińskiego.
Nagranie dźwiękowe z fragmentem wiersza Tadeusza Kotarbińskiego.
Nagranie dźwiękowe z fragmentem wiersza Tadeusza Kotarbińskiego.
R1ZEVnyjOxPrX
Możliwe odpowiedzi: 1. równowaga, 2. optymizm, 3. cierpliwość
równowaga
optymizm
cierpliwość
R9YX160AoNjNV
(Uzupełnij).
Zastanów się, czy wskazywani przez ciebie bohaterowie posiadali tylko jedną spośród cech opiekuna spolegliwego, czy więcej.
Warunek poprawnej odpowiedzi to wskazanie, czy któraś z przytoczonych postaci posiadała wszystkie cechy opiekuna spolegliwego.
31
Ćwiczenie 8
Wśród poniższych filozofów zaznacz tych, których przekonania o źródle poznania moralnego są bardzo odległe od przekonań T. Kotarbińskiego.
R4oFm8eggbTDH
Możliwe odpowiedzi: 1. Augustyn z Hippony, 2. Arystoteles, 3. Hume, 4. Platon
R1D6sFeWrblQ1
Odpowiedz na pytanie, jaka była zasadnicza różnica w przekonaniach na temat źródła poznania moralnego między T. Kotarbińskim a wskazanymi filozofami. (Uzupełnij).
Przypomnij sobie, w jaki sposób wymienieni filozofowie uzasadniali posiadanie właściwych przekonań moralnych.
Kotarbiński odwoływał się do intuicji moralnej, która kształtuje się w toku doświadczenia społecznego. U Platona i Augustyna źródła poznania moralnego nie mają charakteru empirycznego.