Na czym polegają metody biologiczne ochrony roślin? Wskaż poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Wykorzystaniu mikroorganizmów do zniszczenia szkodników., 2. Wykorzystaniu związków biologicznych do zniszczenia szkodników., 3. Wykorzystaniu związków chemicznych do zniszczenia szkodników., 4. Wykorzystaniu substancji pochodzenia roślinnego do zniszczenia szkodników.
Rs5sXhXUkCdrT1
Ćwiczenie 2
Czym są atraktanty? Wskaż poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Związki zwabiające szkodniki, 2. Związki zabijające szkodniki, 3. Mikroorganizmy, 4. Białka
R1ND10DoVK14p1
Ćwiczenie 3
Ile jest klas toksyczności pestycydów? Wskaż poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 5, 2. 3, 3. 4, 4. 6
2
Ćwiczenie 4
R1PHkT4ZKFx1d
Połącz klasy toksyczności z odpowiednimi wartościami LD50 I Możliwe odpowiedzi: 1. 501‑5000, 2. 51‑150, 3. 151‑500, 4. Powyżej 5000, 5. do 50 II Możliwe odpowiedzi: 1. 501‑5000, 2. 51‑150, 3. 151‑500, 4. Powyżej 5000, 5. do 50 III Możliwe odpowiedzi: 1. 501‑5000, 2. 51‑150, 3. 151‑500, 4. Powyżej 5000, 5. do 50 IV Możliwe odpowiedzi: 1. 501‑5000, 2. 51‑150, 3. 151‑500, 4. Powyżej 5000, 5. do 50 V Możliwe odpowiedzi: 1. 501‑5000, 2. 51‑150, 3. 151‑500, 4. Powyżej 5000, 5. do 50
Połącz klasy toksyczności z odpowiednimi wartościami LD50 I Możliwe odpowiedzi: 1. 501‑5000, 2. 51‑150, 3. 151‑500, 4. Powyżej 5000, 5. do 50 II Możliwe odpowiedzi: 1. 501‑5000, 2. 51‑150, 3. 151‑500, 4. Powyżej 5000, 5. do 50 III Możliwe odpowiedzi: 1. 501‑5000, 2. 51‑150, 3. 151‑500, 4. Powyżej 5000, 5. do 50 IV Możliwe odpowiedzi: 1. 501‑5000, 2. 51‑150, 3. 151‑500, 4. Powyżej 5000, 5. do 50 V Możliwe odpowiedzi: 1. 501‑5000, 2. 51‑150, 3. 151‑500, 4. Powyżej 5000, 5. do 50
RiZNJQk3Sa6WD1
Które klasy toksyczności pestycydów odpowiadają trucizną? Wskaż poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Klasa I i II, 2. Klasa I, 3. Klasa VI, 4. Klasa I i V
2
Ćwiczenie 5
R1S7kC4wjSdSF21
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RKTN5Fh52ESXj
Wybierz nazwy pestycydów fosfoorganicznych. Możliwe odpowiedzi: 1. malation, 2. fenitrotion, 3. chlorfenwinfos, 4. aminokarb, 5. DDT, 6. atrazyna
RPy06crReVaHt2
Ćwiczenie 6
Połącz rodzaj metody ochrony roślin z jej przykładem. metoda mechaniczna Możliwe odpowiedzi: 1. wykorzystanie drapieżnych i pasożytniczych owadów w celu ograniczenia występowania oraz zwalczania szkodników, chorób i chwastów, 2. zastosowanie glifosatu do zwalczania chorób, szkodników lub chwastów, 3. zastosowanie antyfidantów i repelentów, które hamują żerowanie szkodników, 4. bieranie i niszczenie szkodników, przynęty i pułapki na szkodniki, czyszczenie ziarna, mechaniczne i ręczne odchwaszczanie metoda biologiczna Możliwe odpowiedzi: 1. wykorzystanie drapieżnych i pasożytniczych owadów w celu ograniczenia występowania oraz zwalczania szkodników, chorób i chwastów, 2. zastosowanie glifosatu do zwalczania chorób, szkodników lub chwastów, 3. zastosowanie antyfidantów i repelentów, które hamują żerowanie szkodników, 4. bieranie i niszczenie szkodników, przynęty i pułapki na szkodniki, czyszczenie ziarna, mechaniczne i ręczne odchwaszczanie metoda biotechniczna Możliwe odpowiedzi: 1. wykorzystanie drapieżnych i pasożytniczych owadów w celu ograniczenia występowania oraz zwalczania szkodników, chorób i chwastów, 2. zastosowanie glifosatu do zwalczania chorób, szkodników lub chwastów, 3. zastosowanie antyfidantów i repelentów, które hamują żerowanie szkodników, 4. bieranie i niszczenie szkodników, przynęty i pułapki na szkodniki, czyszczenie ziarna, mechaniczne i ręczne odchwaszczanie metoda chemiczna Możliwe odpowiedzi: 1. wykorzystanie drapieżnych i pasożytniczych owadów w celu ograniczenia występowania oraz zwalczania szkodników, chorób i chwastów, 2. zastosowanie glifosatu do zwalczania chorób, szkodników lub chwastów, 3. zastosowanie antyfidantów i repelentów, które hamują żerowanie szkodników, 4. bieranie i niszczenie szkodników, przynęty i pułapki na szkodniki, czyszczenie ziarna, mechaniczne i ręczne odchwaszczanie
Połącz rodzaj metody ochrony roślin z jej przykładem. metoda mechaniczna Możliwe odpowiedzi: 1. wykorzystanie drapieżnych i pasożytniczych owadów w celu ograniczenia występowania oraz zwalczania szkodników, chorób i chwastów, 2. zastosowanie glifosatu do zwalczania chorób, szkodników lub chwastów, 3. zastosowanie antyfidantów i repelentów, które hamują żerowanie szkodników, 4. bieranie i niszczenie szkodników, przynęty i pułapki na szkodniki, czyszczenie ziarna, mechaniczne i ręczne odchwaszczanie metoda biologiczna Możliwe odpowiedzi: 1. wykorzystanie drapieżnych i pasożytniczych owadów w celu ograniczenia występowania oraz zwalczania szkodników, chorób i chwastów, 2. zastosowanie glifosatu do zwalczania chorób, szkodników lub chwastów, 3. zastosowanie antyfidantów i repelentów, które hamują żerowanie szkodników, 4. bieranie i niszczenie szkodników, przynęty i pułapki na szkodniki, czyszczenie ziarna, mechaniczne i ręczne odchwaszczanie metoda biotechniczna Możliwe odpowiedzi: 1. wykorzystanie drapieżnych i pasożytniczych owadów w celu ograniczenia występowania oraz zwalczania szkodników, chorób i chwastów, 2. zastosowanie glifosatu do zwalczania chorób, szkodników lub chwastów, 3. zastosowanie antyfidantów i repelentów, które hamują żerowanie szkodników, 4. bieranie i niszczenie szkodników, przynęty i pułapki na szkodniki, czyszczenie ziarna, mechaniczne i ręczne odchwaszczanie metoda chemiczna Możliwe odpowiedzi: 1. wykorzystanie drapieżnych i pasożytniczych owadów w celu ograniczenia występowania oraz zwalczania szkodników, chorób i chwastów, 2. zastosowanie glifosatu do zwalczania chorób, szkodników lub chwastów, 3. zastosowanie antyfidantów i repelentów, które hamują żerowanie szkodników, 4. bieranie i niszczenie szkodników, przynęty i pułapki na szkodniki, czyszczenie ziarna, mechaniczne i ręczne odchwaszczanie
R4EE5pjjxPssA2
Ćwiczenie 7
Uzupełnij informację odpowiednimi frazami. Wyróżnia się cztery główne właściwości związane z oddziaływaniem 1. akumulacja, 2. 4‑30, 3. stężenie, 4. bioakumulacji, 5. trwałość, 6. mobilność, 7. trwałość, 8. 3‑5, 9. nieselektywna, 10. czas, 11. selektywna, 12. pestycydów na środowisko: toksyczność 1. akumulacja, 2. 4‑30, 3. stężenie, 4. bioakumulacji, 5. trwałość, 6. mobilność, 7. trwałość, 8. 3‑5, 9. nieselektywna, 10. czas, 11. selektywna, 12. pestycydów, 1. akumulacja, 2. 4‑30, 3. stężenie, 4. bioakumulacji, 5. trwałość, 6. mobilność, 7. trwałość, 8. 3‑5, 9. nieselektywna, 10. czas, 11. selektywna, 12. pestycydów w środowisku, zdolność do 1. akumulacja, 2. 4‑30, 3. stężenie, 4. bioakumulacji, 5. trwałość, 6. mobilność, 7. trwałość, 8. 3‑5, 9. nieselektywna, 10. czas, 11. selektywna, 12. pestycydów, 1. akumulacja, 2. 4‑30, 3. stężenie, 4. bioakumulacji, 5. trwałość, 6. mobilność, 7. trwałość, 8. 3‑5, 9. nieselektywna, 10. czas, 11. selektywna, 12. pestycydów. Najważniejszą cechą pestycydów, która ma największe znaczenie dla uzyskania pozwolenia na stosowanie danej substancji, jest 1. akumulacja, 2. 4‑30, 3. stężenie, 4. bioakumulacji, 5. trwałość, 6. mobilność, 7. trwałość, 8. 3‑5, 9. nieselektywna, 10. czas, 11. selektywna, 12. pestycydów w środowisku. Jest ona określana przez 1. akumulacja, 2. 4‑30, 3. stężenie, 4. bioakumulacji, 5. trwałość, 6. mobilność, 7. trwałość, 8. 3‑5, 9. nieselektywna, 10. czas, 11. selektywna, 12. pestycydów, w którym rozkłada się 75 – 100% substancji. DDT rozkłada się w środowisku w 95% przez okres 1. akumulacja, 2. 4‑30, 3. stężenie, 4. bioakumulacji, 5. trwałość, 6. mobilność, 7. trwałość, 8. 3‑5, 9. nieselektywna, 10. czas, 11. selektywna, 12. pestycydów lat, dla porównania rozkład takiej samej ilości heptachloru trwa 1. akumulacja, 2. 4‑30, 3. stężenie, 4. bioakumulacji, 5. trwałość, 6. mobilność, 7. trwałość, 8. 3‑5, 9. nieselektywna, 10. czas, 11. selektywna, 12. pestycydów lat.
Uzupełnij informację odpowiednimi frazami. Wyróżnia się cztery główne właściwości związane z oddziaływaniem 1. akumulacja, 2. 4‑30, 3. stężenie, 4. bioakumulacji, 5. trwałość, 6. mobilność, 7. trwałość, 8. 3‑5, 9. nieselektywna, 10. czas, 11. selektywna, 12. pestycydów na środowisko: toksyczność 1. akumulacja, 2. 4‑30, 3. stężenie, 4. bioakumulacji, 5. trwałość, 6. mobilność, 7. trwałość, 8. 3‑5, 9. nieselektywna, 10. czas, 11. selektywna, 12. pestycydów, 1. akumulacja, 2. 4‑30, 3. stężenie, 4. bioakumulacji, 5. trwałość, 6. mobilność, 7. trwałość, 8. 3‑5, 9. nieselektywna, 10. czas, 11. selektywna, 12. pestycydów w środowisku, zdolność do 1. akumulacja, 2. 4‑30, 3. stężenie, 4. bioakumulacji, 5. trwałość, 6. mobilność, 7. trwałość, 8. 3‑5, 9. nieselektywna, 10. czas, 11. selektywna, 12. pestycydów, 1. akumulacja, 2. 4‑30, 3. stężenie, 4. bioakumulacji, 5. trwałość, 6. mobilność, 7. trwałość, 8. 3‑5, 9. nieselektywna, 10. czas, 11. selektywna, 12. pestycydów. Najważniejszą cechą pestycydów, która ma największe znaczenie dla uzyskania pozwolenia na stosowanie danej substancji, jest 1. akumulacja, 2. 4‑30, 3. stężenie, 4. bioakumulacji, 5. trwałość, 6. mobilność, 7. trwałość, 8. 3‑5, 9. nieselektywna, 10. czas, 11. selektywna, 12. pestycydów w środowisku. Jest ona określana przez 1. akumulacja, 2. 4‑30, 3. stężenie, 4. bioakumulacji, 5. trwałość, 6. mobilność, 7. trwałość, 8. 3‑5, 9. nieselektywna, 10. czas, 11. selektywna, 12. pestycydów, w którym rozkłada się 75 – 100% substancji. DDT rozkłada się w środowisku w 95% przez okres 1. akumulacja, 2. 4‑30, 3. stężenie, 4. bioakumulacji, 5. trwałość, 6. mobilność, 7. trwałość, 8. 3‑5, 9. nieselektywna, 10. czas, 11. selektywna, 12. pestycydów lat, dla porównania rozkład takiej samej ilości heptachloru trwa 1. akumulacja, 2. 4‑30, 3. stężenie, 4. bioakumulacji, 5. trwałość, 6. mobilność, 7. trwałość, 8. 3‑5, 9. nieselektywna, 10. czas, 11. selektywna, 12. pestycydów lat.
R2Nt5EWDVtVCC3
Ćwiczenie 8
Uzupełnij informacje. Toksyczność pestycydów zależy też od ich Tu uzupełnij i tym samym ich właściwości. Na przykład: - związki Tu uzupełnij mają dużą przenikalność przez układ pokarmowy, - związki Tu uzupełnij wykazują większe zdolności absorpcyjne, - dłuższe grupy alkilowe oraz atomy chloru powodują wzrost Tu uzupełnij, - rozgałęzione łańcuchy alkilowe utrudniają metabolizm Tu uzupełnij, - grupy cykloalkilowe ułatwiają powstawania wiązań Tu uzupełnij i Tu uzupełnij szybkość adsorpcji pestycydu.
Uzupełnij informacje. Toksyczność pestycydów zależy też od ich Tu uzupełnij i tym samym ich właściwości. Na przykład: - związki Tu uzupełnij mają dużą przenikalność przez układ pokarmowy, - związki Tu uzupełnij wykazują większe zdolności absorpcyjne, - dłuższe grupy alkilowe oraz atomy chloru powodują wzrost Tu uzupełnij, - rozgałęzione łańcuchy alkilowe utrudniają metabolizm Tu uzupełnij, - grupy cykloalkilowe ułatwiają powstawania wiązań Tu uzupełnij i Tu uzupełnij szybkość adsorpcji pestycydu.
3
Ćwiczenie 9
R1dpihZXimk2N
Pogrupuj związki względem modyfikacji epigenicznej. Zmiana metylacji DNA Możliwe odpowiedzi: 1. furgicydy, 2. diazinon, 3. propoksur, 4. fipronil, 5. DDT, 6. związki arsenu, 7. parakwat Modyfikacja histonów Możliwe odpowiedzi: 1. furgicydy, 2. diazinon, 3. propoksur, 4. fipronil, 5. DDT, 6. związki arsenu, 7. parakwat Zmiana profilu ekspresji miRNA Możliwe odpowiedzi: 1. furgicydy, 2. diazinon, 3. propoksur, 4. fipronil, 5. DDT, 6. związki arsenu, 7. parakwat
Pogrupuj związki względem modyfikacji epigenicznej. Zmiana metylacji DNA Możliwe odpowiedzi: 1. furgicydy, 2. diazinon, 3. propoksur, 4. fipronil, 5. DDT, 6. związki arsenu, 7. parakwat Modyfikacja histonów Możliwe odpowiedzi: 1. furgicydy, 2. diazinon, 3. propoksur, 4. fipronil, 5. DDT, 6. związki arsenu, 7. parakwat Zmiana profilu ekspresji miRNA Możliwe odpowiedzi: 1. furgicydy, 2. diazinon, 3. propoksur, 4. fipronil, 5. DDT, 6. związki arsenu, 7. parakwat
Rh3WAVFVvVluY
Jakie choroby może wywołać zmiana metylacji DNA? Możliwe odpowiedzi: 1. alkoholizm, 2. demencja, 3. schizofremia, 4. nowotwor płuc, 5. białaczkę, 6. choroby serca