Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RXZX4dm4Sjz621
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytanie: Hume był: Możliwe odpowiedzi: 1. epistemologicznym racjonalistą, 2. panteistą, 3. metafizykiem, 4. empirystą
RHEE7E3GuQNrc1
Ćwiczenie 2
Wg Hume'a prawomocna wiedza ludzka nie pochodzi: Możliwe odpowiedzi: 1. z doświadczenia, 2. z rozumowania, 3. z wyobraźni, 4. ze zmysłów
ROutZ6uSg2OE81
Ćwiczenie 3
Treści dane bezpośrednio w doświadczeniu Hume nazywał: Możliwe odpowiedzi: 1. faktami, 2. ideami, 3. wyobrażeniami, 4. fikcjami
Ry9U8KK0WNAQ51
Ćwiczenie 4
Wg Hume'a impresje nasze są: Możliwe odpowiedzi: 1. ciągłe i niezmienne, 2. oderwane i niezmienne, 3. oderwane i zmienne, 4. ciągłe i zmienne
R5hW71T9rhbYY1
Ćwiczenie 5
Wg Hume`a idee zawarte w umyśle: Możliwe odpowiedzi: 1. wywodzą się z impresji, 2. są niezależne od impresji, 3. są wrodzone, 4. nie są wyjaśnione co do swojego pochodzenia
R1UpUSHwIjslS1
Ćwiczenie 6
Zdaniem Hume'a rozumienie ja jako ciągłego i trwałego elementu osoby: Możliwe odpowiedzi: 1. wywodzi się bezpośrednio z doświadczenia, 2. wywodzi się z czystego rozumowania, 3. wywodzi się ze skłonności umysłu i wyobraźni, 4. wywodzi się z autorytetu objawienia.
2
Ćwiczenie 7

Uzupełnij podanymi wyrazami zdania w tabeli, dobierając przy tym dla tych wyrazów odpowiednią formę gramatyczną lub część mowy.

  • percepcje

  • fakty

  • czyste myślenie

  • nierozstrzygalność

  • racjonaliści epistemologiczni

R6SeSqUQocEqV
Wymyśl trzy pytania na kartkówkę związane z tematem lekcji.
RVJsULsDiDk1w2
Ćwiczenie 8
Które stwierdzenia spośród przytoczonych są zgodne z wymową tekstu Hume'a?. 1. Nie ma takiej impresji, z której mogłaby wywodzić się idea ja. 2. Jest fikcją, że impresje istnieją nieprzerwanie. 3. Impresje mają charakter ciągły, czyli że możemy na ich podstawie wytworzyć ideę ciągłego i niezmiennego ja. 4. Wyobrażanie sobie ciągłego i niezmiennego ja ma przyczyny leżące w naturze umysłu i wyobraźni. 5. W doświadczeniu, oprócz poszczególnych impresji, mamy daną ich wspólną, trwałą podstawę. Możliwe odpowiedzi: zgodne, niezgodne
31
Ćwiczenie 9

Masz 75 kulek i chcesz dowiedzieć się, jak to możliwe, że są równomiernie rozłożone do 5 pudełek. Możesz zdobyć tę wiedzę na dwa sposoby. Znajdź je i opisz. Nazwij także uzyskaną wiedzę.

RBUhqxTkNhGMB
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
31
Ćwiczenie 10

Przeczytaj poniższy tekst i odpowiedz na pytanie.

Zapoznaj się z poniższym tekstem i odpowiedz na pytanie.

1
M. de Cervantes Saavedra Don Kichot z La Manchy

— Przysięgam na wszystko, co chcecie — odpowiedział niecierpliwie głos z dołu — że jestem Sancho Pansa, giermek pański, że dotąd jeszcze od urodzenia nie umarłem ani razu. Jest tu właśnie ze mną mój osioł, który poświadcza tożsamość mojej osoby.

Zdawało się, że osioł, usłyszawszy Sanchę, chciał zaświadczyć prawdziwość słów jego, gdyż zaczął beczeć tak silnie, że aż się dokoła rozlegało.

2 Źródło: M. de Cervantes Saavedra, Don Kichot z La Manchy, tłum. W. Zakrzewski.
RjOtMsW2lqYDG
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem. Jak oceniłby D. Hume pomysł Sancho na uwiarygodnienie swojej tożsamości? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 11

Zapoznaj się z poniższym tekstem i skomentuj go, posługując się Hume’owskimi zasadami poznania i używając argumentacji, którą mógłby zastosować Hume.

1
Dariusz Kowalczyk Czym w ogóle jest dusza?

Po pierwsze, trzeba zauważyć, że terminu „dusza” nie da się zdefiniować w sposób jednoznaczny. Doktryna św. Tomasza, odwołująca się do arystotelesowskiego rozróżnienia (którego tu nie będziemy tłumaczyć) pomiędzy materią i formą, choć przyjmowana tu i ówdzie w teologii katolickiej, pozostaje jedynie jednym z możliwych, cząstkowych, opisów rzeczywistości zwanej „duszą”. Ta nieokreśloność nie oznacza, że nie wiemy, o czym mówimy, a w związku z tym trzeba nam powątpiewać w ogóle w sens wszelkich wywodów na temat duszy. Niemożliwość zdefiniowania pojęcia „duszy” wskazuje raczej, że wyjaśnienia problemu nie powinniśmy szukać na płaszczyźnie nauk ścisłych, ale raczej w odniesieniu do relacji – danej nam w doświadczeniu wiary – pomiędzy Bogiem a człowiekiem. A relacja ta nie da się ująć w formułki. Przecież już relacje pomiędzy ludźmi (np. relacja miłości) wymykają się definicjom, co nie oznacza, że mówienie o tych relacjach nie ma sensu. Wręcz przeciwnie! w życiu człowieka największy sens ma to, co trudno wyrażalne albo wręcz niewyrażalne.

fil1 Źródło: Dariusz Kowalczyk, Czym w ogóle jest dusza?, dostępny w internecie: mateusz.pl [dostęp 5.07.2019 r.].
RLA2xgBHASVP9
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.