Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RPYnPEnASluCf1
Ćwiczenie 1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 1
R1UjpPfDQgr8e
Wyjaśnij, czym jest potencjał spoczynkowy. (Uzupełnij).
R1736GKKv1CEK1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj odpowiednie opisy dla depolaryzacji i hiperpolaryzacji. Depolaryzacjia Możliwe odpowiedzi: 1. Po niej dochodzi do repolaryzacji., 2. Poprzedza ją repolaryzacja., 3. Potencjał błonowy ulega podwyższeniu., 4. Komórka jest niepobudliwa., 5. Komórka jest pobudzona., 6. Potencjał błonowy neuronu ulega obniżeniu. Hiperpolaryzacja Możliwe odpowiedzi: 1. Po niej dochodzi do repolaryzacji., 2. Poprzedza ją repolaryzacja., 3. Potencjał błonowy ulega podwyższeniu., 4. Komórka jest niepobudliwa., 5. Komórka jest pobudzona., 6. Potencjał błonowy neuronu ulega obniżeniu.
R16ofgsHNKkEq2
Ćwiczenie 3
Uszereguj zdarzenia w odpowiedniej kolejności. Elementy do uszeregowania: 1. bodziec progowy, 2. potencjał spoczynkowy błony, 3. depolaryzacja błony, 4. repolaryzacja błony, 5. hiperpolaryzacja błony
R1LOsM2yaahT92
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań.. Potencjały synaptyczne, podobnie jak potencjał czynnościowy, działają zgodnie z zasadą “wszystko lub nic” .. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Czas trwania potencjału synaptycznego zależy od ilości uwolnionego neuroprzekaźnika.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Potencjały synaptyczne pobudzające mogą sumować się, powodując powstanie potencjału czynnościowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pojawiający się EPSP nie musi powodować wygenerowania potencjału czynnościowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 5
RdNUVEGA6Fwgj
Schemat przedstawia błonę postsynaptyczną po związaniu przez jej receptor neuroprzekaźnika pobudzającego.
Źródło: Englishssquare Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rm18S8AE6wjam
Na podstawie schematu ułóż zdarzenia w odpowiedniej kolejności. Elementy do uszeregowania: 1. związanie neuroprzekaźnika pobudzającego, 2. przepływ jonów sodu do wnętrza komórki, 3. otworzenie kanałów sodowych, 4. zwiększenie potencjału błonowego.
2
Ćwiczenie 5
R9BpIvz4MAdsJ
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Potencjał postsynaptyczny to: Możliwe odpowiedzi: 1. podwyższenie wartości potencjału błonowego komórki, 2. obniżenie wartości potencjału błonowego komórki, 3. zmiana potencjału błonowego komórki w okolicy błony postsynaptycznej
R1TDseqAvnoq32
Ćwiczenie 6
Na podstawie schematu do zadania nr 5 wybierz właściwe odpowiedzi. Otwarcie kanałów jonowych powoduje napływ jonów sodu do komórki. Jest to transport:
aktywny
dyfuzja bierna
dyfuzja ułatwiona

ponieważ: zachodzi przez białko kanałowe zgodnie z gradientem stężeń.
wymaga nakładu energii.
zachodzi wbrew gradientowi stężeń.
2
Ćwiczenie 6
RN1OxSYIPAsrq
Wskaż prawidłową odpowiedź: Otwarcie kanałów jonowych powoduje napływ jonów sodu do komórki. Jest to transport:
aktywny
dyfuzja bierna
dyfuzja ułatwiona

ponieważ:
zachodzi przez białko kanałowe zgodnie z gradientem stężeń
wymaga nakładu energii
zachodzi wbrew gradientowi stężeń
31
Ćwiczenie 7

Postsynaptyczny potencjał hamujący powoduje hiperpolaryzację błony komórki docelowej. Dzięki otwarciu kanałów chlorkowych błony postsynaptycznej do komórki napływają jony chlorkowe, co powoduje obniżenie potencjału błonowego.

RtX4Db546kGLi
Określ, jaki bodziec - podprogowy, progowy czy nadprogowy jest w stanie spowodować wygenerowanie impulsu przez tę komórkę. Uzasadnij. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R1J9hMmFdQoHt
Schemat przedstawia sposoby na usunięcie neuroprzekaźnika z przestrzeni synaptycznej. Od przebiegu tego procesu zależy czas trwania potencjałów postsynaptycznych pobudzających i hamujących.
Źródło: Englishsquare Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RSh2jRgbA7OiC
Wyjaśnij, dlaczego usunięcie neuroprzekaźnika z przestrzeni synaptycznej jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania synapsy. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8
RjTu6xtshq6Ot
Uzupełnij tekst: Neuroprzekaźniki muszą być usuwane ze 1. sygnału nerwowego, 2. neuroprzekaźnik, 3. postsynaptycznej, 4. szczeliny synaptycznej, 5. depolaryzację, 6. potencjału spoczynkowego, żeby umożliwić zakończenie wysyłania 1. sygnału nerwowego, 2. neuroprzekaźnik, 3. postsynaptycznej, 4. szczeliny synaptycznej, 5. depolaryzację, 6. potencjału spoczynkowego. Pozwala to komórce 1. sygnału nerwowego, 2. neuroprzekaźnik, 3. postsynaptycznej, 4. szczeliny synaptycznej, 5. depolaryzację, 6. potencjału spoczynkowego na uzyskanie prawidłowego 1. sygnału nerwowego, 2. neuroprzekaźnik, 3. postsynaptycznej, 4. szczeliny synaptycznej, 5. depolaryzację, 6. potencjału spoczynkowego (repolaryzację) i komórka staje się gotowa na nadejście kolejnego sygnału. Gdyby 1. sygnału nerwowego, 2. neuroprzekaźnik, 3. postsynaptycznej, 4. szczeliny synaptycznej, 5. depolaryzację, 6. potencjału spoczynkowego pozostawał w szczelinie synaptycznej, mógłby nadal łączyć się z receptorami błony postsynaptycznej i powodować jej 1. sygnału nerwowego, 2. neuroprzekaźnik, 3. postsynaptycznej, 4. szczeliny synaptycznej, 5. depolaryzację, 6. potencjału spoczynkowego lub hiperpolaryzację (w zależności od przekaźnika).