Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tekst do ćwiczeń

Adam Mickiewicz Widzenie się w gaju

«Tyżeś to? i tak późno?» — «Błędną miałem drogę,
Śród lasów, przy niepewnym księżyca promyku!
Tęskniłaś? myślisz o mnie?» — «Luby niewdzięczniku,
Pytaj się, czy ja myśleć o czem innem mogę!» —

«Pozwól uścisnąć dłonie, ucałować nogę.
Ty drżysz! czego?» — «Ja nie wiem. Błądząc po gaiku, 
Lękam się szmeru liścia, nocnych ptaków krzyku:
Ach! musimy być winni, kiedy czujem trwogę». —

«Spójrzyj mi w oczy, w czoło: nigdy z takiem czołem
Nie idzie zbrodnia, trwoga nie patrzy tak śmiele.
Przebóg, jesteśmyż winni że siedzimy społem?

Wszak siedzę tak daleko, mówię tak niewiele,
I zabawiam się z tobą, mój ziemski aniele,
Jak gdybyś już niebieskim stała się aniołem»

6 Źródło: Adam Mickiewicz, Widzenie się w gaju, [w:] tegoż, Sonety i inne wiersze z czasów odeskich, Warszawa 1905, s. 21–22.
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Podaj trzy synonimy określenia „widzenie się”, użytego w tytule sonetu Widzenie się w gaju.

RUAsDZGI5w4nI
(Uzupełnij).
Rkzanz3pyqiwv1
Ćwiczenie 2
Zbadaj budowę sonetu Widzenie się w gaju, a następnie uzupełnij opis utworu. Sonet Widzenie się w gaju zbudowany jest z 1. trzy, 2. trzynastozgłoskowcem, 3. trójwersowe, 4. jedenastozgłoskowcem, 5. dwunastu, 6. abab baab, 7. sześciowersowe, 8. cdc ddc, 9. czterowersowe, 10. czternastu, 11. dwuwersowe, 12. cztery, 13. cdc cdc, 14. abab abab, 15. abba abba wersów. Utwór podzielono na 1. trzy, 2. trzynastozgłoskowcem, 3. trójwersowe, 4. jedenastozgłoskowcem, 5. dwunastu, 6. abab baab, 7. sześciowersowe, 8. cdc ddc, 9. czterowersowe, 10. czternastu, 11. dwuwersowe, 12. cztery, 13. cdc cdc, 14. abab abab, 15. abba abba strofy. Dwie pierwsze są 1. trzy, 2. trzynastozgłoskowcem, 3. trójwersowe, 4. jedenastozgłoskowcem, 5. dwunastu, 6. abab baab, 7. sześciowersowe, 8. cdc ddc, 9. czterowersowe, 10. czternastu, 11. dwuwersowe, 12. cztery, 13. cdc cdc, 14. abab abab, 15. abba abba, a kolejne ‒ 1. trzy, 2. trzynastozgłoskowcem, 3. trójwersowe, 4. jedenastozgłoskowcem, 5. dwunastu, 6. abab baab, 7. sześciowersowe, 8. cdc ddc, 9. czterowersowe, 10. czternastu, 11. dwuwersowe, 12. cztery, 13. cdc cdc, 14. abab abab, 15. abba abba. Układ rymów w dwóch pierwszych strofach to 1. trzy, 2. trzynastozgłoskowcem, 3. trójwersowe, 4. jedenastozgłoskowcem, 5. dwunastu, 6. abab baab, 7. sześciowersowe, 8. cdc ddc, 9. czterowersowe, 10. czternastu, 11. dwuwersowe, 12. cztery, 13. cdc cdc, 14. abab abab, 15. abba abba, natomiast w dwóch ostatnich ‒ 1. trzy, 2. trzynastozgłoskowcem, 3. trójwersowe, 4. jedenastozgłoskowcem, 5. dwunastu, 6. abab baab, 7. sześciowersowe, 8. cdc ddc, 9. czterowersowe, 10. czternastu, 11. dwuwersowe, 12. cztery, 13. cdc cdc, 14. abab abab, 15. abba abba. Sonet zapisano 1. trzy, 2. trzynastozgłoskowcem, 3. trójwersowe, 4. jedenastozgłoskowcem, 5. dwunastu, 6. abab baab, 7. sześciowersowe, 8. cdc ddc, 9. czterowersowe, 10. czternastu, 11. dwuwersowe, 12. cztery, 13. cdc cdc, 14. abab abab, 15. abba abba.
11
Ćwiczenie 3
Podaj cechy typowe dla klasycznego sonetu włoskiego występujące w utworze Widzenie się w gaju oraz nowatorskie rozwiązania wprowadzone przez Adama Mickiewicza.
Podaj cechy typowe dla klasycznego sonetu włoskiego występujące w utworze Widzenie się w gaju oraz nowatorskie rozwiązania wprowadzone przez Adama Mickiewicza.
R11cp5Xu2V1Wx
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Scharakteryzuj bohaterów lirycznych sonetu Widzenie się w gaju oraz sytuację, w której się znajdują.

Rkx4RlCcX8nH8
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Scharakteryzuj stan emocjonalny bohaterów lirycznych sonetu Widzenie się w gaju oraz wyjaśnij, za pomocą jakich środków językowych poeta wyraził ich emocje.

R1TgbUM6sfdJR
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Wypisz z utworu przykłady wskazanych środków stylistycznych i określ ich funkcje.

RRCCb0CAiMDDY
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RfQDuwdd55Z90
Środek stylistyczny. Cytat. Funkcja. epitet. (Uzupełnij). (Uzupełnij). metafora. (Uzupełnij). (Uzupełnij). onomatopeja. (Uzupełnij). (Uzupełnij). apostrofa. (Uzupełnij). (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 7

Scharakteryzuj obraz miłości łączącej bohaterów lirycznych sonetu Widzenie się w gaju; uzupełniając mapę myśli o cechy i określenia odnoszące się do modelu uczucia, jaki wyłania się z wiersza.

R1BVZzHA8qavC
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1G9hmpBfGIg2
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z utworem Rezygnacja – jedenasty sonet z odeskiego cyklu Mickiewicza. Zestaw go z sonetem Widzenie się w gaju, czyli czwartym utworem cyklu, a następnie omów wewnętrzną przemianę podmiotu mówiącego. 
Zapoznaj się z utworem Rezygnacja – jedenasty sonet z odeskiego cyklu Mickiewicza. Zestaw go z sonetem Widzenie się w gaju, czyli czwartym utworem cyklu, a następnie omów wewnętrzną przemianę podmiotu mówiącego. 
Adam Mickiewicz Rezygnacja

Nieszczęśliwy, kto próżno o wzajemność woła,
Nieszczęśliwszy jest, kogo próżne serce nudzi,
Lecz ten u mnie ze wszystkich nieszczęśliwszy ludzi,
Kto nie kochał, że kochał, zapomnieć nie zdoła.

Widząc jaskrawe oczy i bezwstydne czoła,
Pamiątkami zatruwa rozkosz, co go łudzi;
A jeśli wdzięk i cnota czucie w nim obudzi,
Nie śmie z przekwitłem sercem iść do stóp anioła.

Albo drugimi gardzi, albo siebie wini,
Minie ziemiankę, z drogi ustąpi bogini,
A na obiedwie patrząc, żegna się z nadzieją;

I serce ma podobne do dawnej świątyni,
Spustoszałej niepogód i czasów koleją,
Gdzie bóstwo nie chce mieszkać, a ludzie nie śmieją.

7 Źródło: Adam Mickiewicz, Rezygnacja, [w:] tegoż, Sonety i inne wiersze z czasów odeskich, Warszawa 1905, s. 25.
R1A7oJKEeXhjl
(Uzupełnij).