Sprawdź się
Jakie produkty reakcji powstaną, gdy zmieszamy w stosunku molowym wodorotlenek baru oraz kwas siarkowy()? Zapisz odpowiednie równanie reakcji w formie cząsteczkowej chemicznej oraz nazwij typ reakcji.
Stosując zapis cząsteczkowy, jonowy pełny i jonowy skrócony, napisz równanie reakcji zobojętniania, w wyniku której otrzymasz siarczan(VI) sodu.
Napisz równanie reakcji chemicznej w formie cząsteczkowej oraz jonowej skróconej dla:
A. kwasu octowego i wodorotlenku magnezu,
B. amoniaku i kwasu fosforowego().
Do wodnego roztworu siarczku sodu uczeń dodał kwas chlorowodorowy. Wyczuwalny był charakterystyczny zapach zgniłych jaj.
Stosując zapis cząsteczkowy napisz równanie reakcji przeprowadzonej przez ucznia i ustal nazwę systematyczną gazu, który był jej produktem. Określ, czy pH powstałego roztworu będzie mniejsze czy większe od pH wodnego roztworu siarczku sodu. Odpowiedź uzasadnij.

Określ, w których probówkach (od 1 do 4) zajdzie reakcja chemiczna, którą opisuje następujące równanie w formie jonowej skróconej:
Odpowiedź uzasadnij pisząc odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej, jonowej pełnej i jonowej skróconej.

Dokończ zapisywanie poniższych równań reakcji chemicznych (w formie cząsteczkowej) i wybierz te, które są reakcjami zobojętniania:
A.
B.
C.
D.
Zaprojektuj doświadczenie chemiczne, w którym sprawdzisz czy reakcja wodnego roztworu kwasu octowego z wodnym roztworem wodorotlenku potasu jest reakcją zobojętniania. W tym celu zaproponuj problem badawczy i hipotezę, wymień niezbędny sprzęt i odczynniki, narysuj schemat doświadczenia, napisz równania reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej skróconej oraz zapisz przewidywane obserwacje i wnioski.
Przeprowadzono reakcję zobojętniania czystego bezwodnego wodnym roztworem wodorotlenku sodu. Do reakcji użyto kwasu o gęstości . Ile gramów czystego wodorotlenku sodu należy użyć do przygotowania wodnego roztworu, aby całkowicie zobojętnić wskazaną ilość kwasu siarkowego? Wykonaj odpowiednie obliczenia. Zakładamy, że reakcja zachodzi ze wydajnością.
