1
Pokaż ćwiczenia:
R1c8z2a0tjDsc1
Ćwiczenie 1
Połącz w pary poniższe pojęcia z ich wyjaśnieniem. elektrolit mocny Możliwe odpowiedzi: 1. substancja chemiczna zdolna do przewodzenia prądu elektrycznego, 2. elektrolit zdysocjowany tylko częściowo, 3. reakcja chemiczna kwasu z zasadą prowadząca do zmiany pH środowiska reakcji w kierunku odczynu bardziej obojętnego, 4. reakcja wody z jonami pochodzącymi od słabych kwasów lub słabych zasad powstającymi podczas dysocjacji elektrolitycznej soli, 5. elektrolit, który jest zdysocjowany całkowicie elektrolit słaby Możliwe odpowiedzi: 1. substancja chemiczna zdolna do przewodzenia prądu elektrycznego, 2. elektrolit zdysocjowany tylko częściowo, 3. reakcja chemiczna kwasu z zasadą prowadząca do zmiany pH środowiska reakcji w kierunku odczynu bardziej obojętnego, 4. reakcja wody z jonami pochodzącymi od słabych kwasów lub słabych zasad powstającymi podczas dysocjacji elektrolitycznej soli, 5. elektrolit, który jest zdysocjowany całkowicie hydroliza soli Możliwe odpowiedzi: 1. substancja chemiczna zdolna do przewodzenia prądu elektrycznego, 2. elektrolit zdysocjowany tylko częściowo, 3. reakcja chemiczna kwasu z zasadą prowadząca do zmiany pH środowiska reakcji w kierunku odczynu bardziej obojętnego, 4. reakcja wody z jonami pochodzącymi od słabych kwasów lub słabych zasad powstającymi podczas dysocjacji elektrolitycznej soli, 5. elektrolit, który jest zdysocjowany całkowicie reakcja neutralizacji Możliwe odpowiedzi: 1. substancja chemiczna zdolna do przewodzenia prądu elektrycznego, 2. elektrolit zdysocjowany tylko częściowo, 3. reakcja chemiczna kwasu z zasadą prowadząca do zmiany pH środowiska reakcji w kierunku odczynu bardziej obojętnego, 4. reakcja wody z jonami pochodzącymi od słabych kwasów lub słabych zasad powstającymi podczas dysocjacji elektrolitycznej soli, 5. elektrolit, który jest zdysocjowany całkowicie elektrolit Możliwe odpowiedzi: 1. substancja chemiczna zdolna do przewodzenia prądu elektrycznego, 2. elektrolit zdysocjowany tylko częściowo, 3. reakcja chemiczna kwasu z zasadą prowadząca do zmiany pH środowiska reakcji w kierunku odczynu bardziej obojętnego, 4. reakcja wody z jonami pochodzącymi od słabych kwasów lub słabych zasad powstającymi podczas dysocjacji elektrolitycznej soli, 5. elektrolit, który jest zdysocjowany całkowicie
RYXGbTKLvDGRA1
Ćwiczenie 2
Zaznacz wszystkie elektrolity mocne. Możliwe odpowiedzi: 1. Kwas chlorowodorowy, 2. Kwas cyjanowodorowy, 3. Amoniak, 4. Wodorotlenek sodu, 5. Kwas octowy
REYQDc3P0RkSn1
Ćwiczenie 3
Łączenie par. . Reakcje zobojętnienia nie zawsze prowadzą do obojętnego pH. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Reakcja zobojętnienia to reakcja wyłącznie mocnego kwasu z mocną zasadą. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Reakcja zobojętnienia może zachodzić pomiędzy solą a kwasem czy też solą a zasadą. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gdy do roztworu kwasu będziemy dodawać roztwór zasady to następuje wzrost ilości jonów oksoniowych oraz spadek stężenia jonów wodorotlenkowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 4

Jakie produkty reakcji powstaną, gdy zmieszamy w stosunku molowym 1:1 wodorotlenek baru oraz kwas siarkowy(VI)? Zapisz odpowiednie równanie reakcji w formie cząsteczkowej chemicznej oraz nazwij typ reakcji.

R18U7bUUSCUYN
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Rm7x6Zy3EEndh
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 5

Stosując zapis cząsteczkowy, jonowy pełny i jonowy skrócony, napisz równanie reakcji zobojętniania, w wyniku której otrzymasz siarczan(VI) sodu.

R13aVqUzq4FCb
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RBgiJsNgq9Ng9
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 6

Napisz równanie reakcji chemicznej w formie cząsteczkowej oraz jonowej skróconej dla:

A. kwasu octowego i wodorotlenku magnezu,

B. amoniaku i kwasu fosforowego(V).

R1NYBR1Js1X64
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R4taCrfKZjkAa
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 7

Do wodnego roztworu siarczku sodu uczeń dodał kwas chlorowodorowy. Wyczuwalny był charakterystyczny zapach zgniłych jaj.

Stosując zapis cząsteczkowy napisz równanie reakcji przeprowadzonej przez ucznia i ustal nazwę systematyczną gazu, który był jej produktem. Określ, czy pH powstałego roztworu będzie mniejsze czy większe od pH wodnego roztworu siarczku sodu. Odpowiedź uzasadnij.

R1J2X0RLAZSYt
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RJ4FogtiIocfv
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R8t64ruSoUyA7
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

Określ, w których probówkach (od 1 do 4) zajdzie reakcja chemiczna, którą opisuje następujące równanie w formie jonowej skróconej:

H3O++OH-2 H2O

Odpowiedź uzasadnij pisząc odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej, jonowej pełnej i jonowej skróconej.

R1dZAOp6Bn7MS
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1I6Tv1b5UKvm
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RWemJUOSlT6vk
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 9

Dokończ zapisywanie poniższych równań reakcji chemicznych (w formie cząsteczkowej) i wybierz te, które są reakcjami zobojętniania:

A. H2SO4+CaCl2

B. HCl+CaCO3

C. Na2CO3+HCl

D. NaCl+H2O·SO2

RAwviKzJGdqRF
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R4IIuisvKaLlV
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Zaprojektuj doświadczenie chemiczne, w którym sprawdzisz czy reakcja wodnego roztworu kwasu octowego z wodnym roztworem wodorotlenku potasu jest reakcją zobojętniania. W tym celu zaproponuj problem badawczy i hipotezę, wymień niezbędny sprzęt i odczynniki, narysuj schemat doświadczenia, napisz równania reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej skróconej oraz zapisz przewidywane obserwacje i wnioski.

RJ7fNM5PK2XCe
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R9gNRoog3KERq
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 11

Przeprowadzono reakcję zobojętniania czystego bezwodnego kwasu siarkowegoVI wodnym roztworem wodorotlenku sodu. Do reakcji użyto 25 cm3 kwasu o gęstości 1,84 gcm3. Ile gramów czystego wodorotlenku sodu należy użyć do przygotowania wodnego roztworu, aby całkowicie zobojętnić wskazaną ilość kwasu siarkowegoVI? Wykonaj odpowiednie obliczenia. Zakładamy, że reakcja zachodzi ze 100% wydajnością.

RhDyYQJUACwoU
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1c7oeseNLi2e
(Uzupełnij).