Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R19T0ghsCXUqK1
Ćwiczenie 1
No i co teraz? Rezygnujemy z tego wszystkiego! Możliwe odpowiedzi: 1. aprobata, 2. rozkaz, 3. prośba, 4. prowokacja Jestem z ciebie dumna! Możliwe odpowiedzi: 1. aprobata, 2. rozkaz, 3. prośba, 4. prowokacja Wyjdźcie stąd natychmiast! Możliwe odpowiedzi: 1. aprobata, 2. rozkaz, 3. prośba, 4. prowokacja Może pójdziemy do teatru w sobotę? Możliwe odpowiedzi: 1. aprobata, 2. rozkaz, 3. prośba, 4. prowokacja
RiMEfrLGc4Q271
Ćwiczenie 2
„- Przepraszam najuprzejmiej, ale ośmielam się przypomnieć, że między innymi poleciały tam z sufitu banknoty… - Bufetowy zniżył głos i obejrzał się z zażenowaniem. – No i wszyscy je łapali. […] Przychodzi więc do mnie do bufetu młody człowiek, daje czerwońca, ja mu wydaję osiem pięćdziesiąt reszty… […] A dzisiaj sprawdzam kasę - a w kasie zamiast pieniędzy – kawałki papieru. Na sto dziewięć rubli nacięli bufet. - Aj-ja-jaj! – zawołał artysta. – Czyżby oni naprawdę sądzili, że to są prawdziwe pieniądze? Nawet nie dopuszczam do siebie myśli, że mogli zrobić to świadomie. […] Czyżby kanciarze? – zapytał gościa zaniepokojony mag. – Czyżby wśród mieszkańców Moskwy mogli się znaleźć kanciarze?”
Źródło: Michaił Bułhakow, Mistrz i Małgorzata, tłum. I. Lewandowska, W. Dąbrowski, Warszawa 2017, s. 282–283.
R1E4QeO2dcpob
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RumSVC2M81WaH1
Ćwiczenie 3
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 4
R1g2tU1pPBqyo
Zaznacz intencję poniższych wypowiedzi.
Nigdy tego nie powtórzę! Możliwe odpowiedzi: 1. obietnica, 2. ostrzeżenie
R1CU8yNbgmXNl
Na twoim miejscu zrobiłabym to zadanie dzisiaj, dzięki temu miałbyś więcej czasu jutro. Możliwe odpowiedzi: 1. polecenie, 2. rada
R1LL1KEhSSJ9a
Bardzo dobrze sobie poradziliście! Możliwe odpowiedzi: 1. pytanie, 2. aprobata
R3bCdCJEBcVip
Mógłbyś wyłączyć telewizor? Rozprasza mnie, gdy pracuję. Możliwe odpowiedzi: 1. rozkaz, 2. prośba
21
Ćwiczenie 5

Rozwiń zdanie pojedyncze nierozwinięte Przyjdę wieczorem w taki sposób, żeby wyrażało (w kolejnych zdaniach): obietnicę, groźbę, zobowiązanie, obawę.

Riarv2Xa6gZZQ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Określ intencje wypowiedzi bohaterów podanych bajek Ignacego Krasickiego.

Ignacy Krasicki Kulawy i ślepy

Niósł ślepy kulawego, dobrze im się działo;
Ale że to ślepemu nieznośno się zdało,
Iż musiał zawżdy słuchać, co kulawy prawi,
Wziął kij w rękę: „Ten – rzecze – z szwanku nas wybawi!”
Idą; a wtem kulawy krzyknie: „Umknij w lewo!”.
Ślepy wprost i, choć z kijem, uderzył łbem w drzewo.

1 Źródło: Ignacy Krasicki, Kulawy i ślepy, [w:] tegoż, Wybór bajek i satyr , Kraków 2018, s. 9.
RB3XAwr0swNAa
(Uzupełnij).
Ignacy Krasicki Ptaszki w klatce

„Czegóż płaczesz? – staremu mówił czyżyk młody –
Masz teraz lepsze w klatce niż w polu wygody”.
„Tyś w niej zrodzon – rzekł stary – przeto ci wybaczę;
Jam był wolny, dziś w klatce – i dlatego płaczę”.

2 Źródło: Ignacy Krasicki, Ptaszki w klatce, [w:] Ignacy Krasicki, Wybór bajek i satyr, Kraków 2018, s. 11.
RGEv4aqlDFYEd
(Uzupełnij).
Ignacy Krasicki Konie i furman

Koniom, co szły przy dyszlu, powtarzał woźnica:
„Nie dajcie się wyprzedzić tym, co są u licatym, co są u licatym, co są u lica”.
Goniły się pod wieczór zacząwszy od rana.
Wtem jeden z przechodzących rzecze do furmana:
„Cóż ci stąd, że cię słucha głupich bydląt rzesza?”
A furman: „Konie głupie, ale wóz pospiesza”.

3 Źródło: Ignacy Krasicki, Konie i furman, [w:] Ignacy Krasicki, Wybór bajek i satyr , Kraków 2018, s. 16.
R1BGrxuzk649f
(Uzupełnij).
tym, co są u lica
21
Ćwiczenie 7

Z poniższych zdań wypisz intencję wypowiedzi jako aktu o znaczeniu dosłownym, a także implikowanym (presupozycję).

  1. Marcin kupił sobie obiad.

  2. Idź na dwór!

  3. Czy możesz zgasić światło?

R1cP9jjARNMio
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Ułóż dialog, w którym znajdą się wypowiedzi z intencją: prośby, aprobaty i obietnicy.

ROjXVNBgZUe5t
(Uzupełnij).