Sprawdź się
Wykonaj dwa poniższe podpunkty ćwiczenia.
- Sytuacja: Piotr wyruszył na wycieczkę po górach ze stałą prędkością, oddalając się od domu.
Wykres opisujący sytuację: 1. Poziomy odcinek na wysokości , 2. Dwa ukośne odcinki o wspólnym końcu. Pierwszy ma końce o współrzędnych oraz , drugi oraz ., 3. Ukośny odcinek o początku o współrzędnych i o końcu o współrzędnych . - Sytuacja: Piotr pokonał pewną drogę w górach, po czym uciął sobie kilkugodzinną drzemkę na hamaku w lesie.
Wykres opisujący sytuację: 1. Poziomy odcinek na wysokości , 2. Dwa ukośne odcinki o wspólnym końcu. Pierwszy ma końce o współrzędnych oraz , drugi oraz ., 3. Ukośny odcinek o początku o współrzędnych i o końcu o współrzędnych .. - Sytuacja: Piotr porusza się ze stałą prędkością, przez dwie godziny oddalając się od miejsca odpoczynku w lesie. Niestety, po pewnym czasie zgubił orientację w terenie i nieświadomie zaczął wracać do miejsca, w którym odpoczywał.
Wykres opisujący sytuację: 1. Poziomy odcinek na wysokości , 2. Dwa ukośne odcinki o wspólnym końcu. Pierwszy ma końce o współrzędnych oraz , drugi oraz ., 3. Ukośny odcinek o początku o współrzędnych i o końcu o współrzędnych .
- Sytuacja: Piotr przed wycieczką śpi w domu przez godziny.
Wykres opisujący sytuację: 1. Dwa rozłączne poziome odcinki. Pierwszy o końcach o współrzędnych oraz . Drugi o końcach o współrzędnych i ., 2. Poziomy odcinek na wysokości ., 3. Poziomy odcinek na wysokości . - Sytuacja: Piotr wyrusza na wycieczkę w góry, poruszając się ze stałą prędkością.
Wykres opisujący sytuację: 1. Dwa rozłączne poziome odcinki. Pierwszy o końcach o współrzędnych oraz . Drugi o końcach o współrzędnych i ., 2. Poziomy odcinek na wysokości ., 3. Poziomy odcinek na wysokości . - Sytuacja: Piotr porusza się ze stałą prędkością, przez dwie godziny oddalając się od domu, a następnie wracając.
Wykres opisujący sytuację: 1. Dwa rozłączne poziome odcinki. Pierwszy o końcach o współrzędnych oraz . Drugi o końcach o współrzędnych i ., 2. Poziomy odcinek na wysokości ., 3. Poziomy odcinek na wysokości .
Korzystając z informacji na wykresach, wskaż wszystkie zdania prawdziwe.

- Ania wróciła do punktu wyjścia
- Zosia zmieniła kierunek ruchu.
- Ania przez cały czas poruszała się ze stałym przyspieszeniem.
- Zosia przez cały czas poruszała się ze stałym przyspieszeniem.
- Obie dziewczyny zatrzymały się po trzech godzinach.
- Zosia wróciła do punktu wyjścia.
- Ania zmieniła kierunek ruchu.
Trzech pięcioletnich rowerzystów (wraz z rodzicami) wyruszyło na godzinną przejażdżkę rowerową. Ich odległość od domu opisują funkcje: , oraz .
Uzupełnij tekst wstawiając odpowiednie liczby.
Plastikową kulkę wystrzelono z balkonu pionowo w górę. Odległość piłki od powierzchni ziemi w zależności od czasu opisuje wzór . Dziedziną funkcji jest przedział , gdze oznacza moment, w którym kulka dotknie ziemi.
Zatem ............. Balkon znajduje się na wysokości ............ metrów. Kulka zaczęła spadać po ............ sekundach.
Niech funkcja opisuje wysokość jaką osiaga plastikowa kulka wystrzelona z balkonu, gdzie oznacza czas jaki upłynął od jej wystrzelenia (liczony w sekundach). Oblicz prędkość tej kulki po upływie trzech sekund.
Niech funkcja opisuje drogę jaką pokonał samochód na autostradzie w zależności od czasu (w minutach). Dobierz w pary zdania, które są równoważne.
<span aria-label="d prim nawias, zero, zamknięcie nawiasu, równa się, zero przecinek zero cztery" role="math"><math><mi>d</mi><mo>'</mo><mfenced><mrow><mn>0</mn></mrow></mfenced><mo>=</mo><mn>0</mn><mo>,</mo><mn>04</mn></math></span>, <span aria-label="d prim nawias, cztery, zamknięcie nawiasu, równa się, zero" role="math"><math><mi>d</mi><mo>'</mo><mfenced><mrow><mn>4</mn></mrow></mfenced><mo>=</mo><mn>0</mn></math></span>, <span aria-label="wartość bezwzględna z, d prim, koniec wartości bezwzględnej, indeks dolny, m a x, koniec indeksu dolnego, równa się, wartość bezwzględna z, d prim nawias, cztery, zamknięcie nawiasu, koniec wartości bezwzględnej" role="math"><math><msub><mfenced open="|" close="|"><mrow><mi>d</mi><mo>'</mo></mrow></mfenced><mrow><mi>m</mi><mi>a</mi><mi>x</mi></mrow></msub><mo>=</mo><mfenced open="|" close="|"><mrow><mi>d</mi><mo>'</mo><mfenced><mrow><mn>4</mn></mrow></mfenced></mrow></mfenced></math></span>, <span aria-label="d prim nawias, trzy, zamknięcie nawiasu, razy, d prim nawias, pięć, zamknięcie nawiasu, mniejszy niż, zero" role="math"><math><mi>d</mi><mo>'</mo><mfenced><mn>3</mn></mfenced><mo>·</mo><mi>d</mi><mo>'</mo><mfenced><mn>5</mn></mfenced><mo><</mo><mn>0</mn></math></span>, <span aria-label="d prim nawias, trzy, zamknięcie nawiasu, razy, d prim nawias, pięć, zamknięcie nawiasu, większy niż, zero" role="math"><math><mi>d</mi><mo>'</mo><mfenced><mn>3</mn></mfenced><mo>·</mo><mi>d</mi><mo>'</mo><mfenced><mn>5</mn></mfenced><mo>></mo><mn>0</mn></math></span>
| samochód uzyskał największą prędkość w czwartej minucie | |
| samochód zatrzymał się w czwartej minucie | |
| w trzeciej i piątej minucie samochód poruszał się w przeciwnych kierunkach | |
| prędkość początkowa samochodu wynosiła | |
| w trzeciej i piątej minucie samochód poruszał się w tym samym kierunku |

Uzupełnij tabelę dotyczącą prędkości rowerzysty korzystając z powyższego wykresu jego odległości od domu.
W którym momencie rowerzysta poruszał się z największą prędkością?, Jaka była prędkość rowerzysty w minucie?, Jaka była prędkość rowerzysty w minucie?, na samym początku podróży, między a minutą, ,
| Pytanie | Odpowiedź |
|---|---|
| W którym momencie rowerzysta poruszał się z największą prędkością? | |
| Jaka była prędkość rowerzysty w minucie? | |
| Jaka była prędkość rowerzysty w minucie? |