Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
R1K7NBJK3ODZt
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R194Wh71hQmUF
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Wykonaj dwa poniższe podpunkty ćwiczenia.

RWBKOeVFKEM9C
I. Dopasuj do podanych sytuacji adekwatne wykresy funkcji, które je opisują. W każdym przypadku mamy wykres drogi s (oś pionowa) od czasu t (oś pozioma).
  1. Sytuacja: Piotr wyruszył na wycieczkę po górach ze stałą prędkością, oddalając się od domu.
    Wykres opisujący sytuację: 1. Poziomy odcinek na wysokości y=60, 2. Dwa ukośne odcinki o wspólnym końcu. Pierwszy ma końce o współrzędnych 0;0 oraz 2;100, drugi 2;100 oraz 4;0., 3. Ukośny odcinek o początku o współrzędnych 0;0 i o końcu o współrzędnych 4;240.


  2. Sytuacja: Piotr pokonał pewną drogę w górach, po czym uciął sobie kilkugodzinną drzemkę na hamaku w lesie.
    Wykres opisujący sytuację: 1. Poziomy odcinek na wysokości y=60, 2. Dwa ukośne odcinki o wspólnym końcu. Pierwszy ma końce o współrzędnych 0;0 oraz 2;100, drugi 2;100 oraz 4;0., 3. Ukośny odcinek o początku o współrzędnych 0;0 i o końcu o współrzędnych 4;240..


  3. Sytuacja: Piotr porusza się ze stałą prędkością, przez dwie godziny oddalając się od miejsca odpoczynku w lesie. Niestety, po pewnym czasie zgubił orientację w terenie i nieświadomie zaczął wracać do miejsca, w którym odpoczywał.
    Wykres opisujący sytuację: 1. Poziomy odcinek na wysokości y=60, 2. Dwa ukośne odcinki o wspólnym końcu. Pierwszy ma końce o współrzędnych 0;0 oraz 2;100, drugi 2;100 oraz 4;0., 3. Ukośny odcinek o początku o współrzędnych 0;0 i o końcu o współrzędnych 4;240.
RCVlXY4SwvAHD
II. Dopasuj do podanych sytuacji adekwatne wykresy funkcji, które je opisują. W każdym przypadku mamy wykres prędkości v w kilometrach na godzinę (oś pionowa) od czasu t w godzinach (oś pozioma).
  1. Sytuacja: Piotr przed wycieczką śpi w domu przez 4 godziny.
    Wykres opisujący sytuację: 1. Dwa rozłączne poziome odcinki. Pierwszy o końcach o współrzędnych 0;10 oraz 1;10. Drugi o końcach o współrzędnych 0;-102;-10., 2. Poziomy odcinek na wysokości y=0., 3. Poziomy odcinek na wysokości y=10.


  2. Sytuacja: Piotr wyrusza na wycieczkę w góry, poruszając się ze stałą prędkością.
    Wykres opisujący sytuację: 1. Dwa rozłączne poziome odcinki. Pierwszy o końcach o współrzędnych 0;10 oraz 1;10. Drugi o końcach o współrzędnych 0;-102;-10., 2. Poziomy odcinek na wysokości y=0., 3. Poziomy odcinek na wysokości y=10.


  3. Sytuacja: Piotr porusza się ze stałą prędkością, przez dwie godziny oddalając się od domu, a następnie wracając.
    Wykres opisujący sytuację: 1. Dwa rozłączne poziome odcinki. Pierwszy o końcach o współrzędnych 0;10 oraz 1;10. Drugi o końcach o współrzędnych 0;-102;-10., 2. Poziomy odcinek na wysokości y=0., 3. Poziomy odcinek na wysokości y=10.
1
Ćwiczenie 2

Korzystając z informacji na wykresach, wskaż wszystkie zdania prawdziwe.

RZ7DVmrqwhNI7
R8Y415TnwlJ27
Możliwe odpowiedzi: 1. Ania wróciła do punktu wyjścia, 2. Zosia zmieniła kierunek ruchu., 3. Ania przez cały czas poruszała się ze stałym przyspieszeniem., 4. Zosia przez cały czas poruszała się ze stałym przyspieszeniem., 5. Obie dziewczyny zatrzymały się po trzech godzinach., 6. Zosia wróciła do punktu wyjścia., 7. Ania zmieniła kierunek ruchu.
1
Ćwiczenie 3

Trzech pięcioletnich rowerzystów (wraz z rodzicami) wyruszyło na godzinną przejażdżkę rowerową. Ich odległość od domu opisują funkcje: s1t=t2 km, s2t=t3 km oraz s3t=t km.

R1AnfwDptdyiV2
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst, wstawiając odpowiednie liczby. Plastikową kulkę wystrzelono z balkonu pionowo w górę. Odległość piłki od powierzchni ziemi w zależności od czasu opisuje wzór dt=-t2+6t+16. Dziedziną funkcji jest przedział 0, T, gdze T oznacza moment, w którym kulka dotknie ziemi. Zatem T=Tu uzupełnij. Balkon znajduje się na wysokości Tu uzupełnij metrów. Kulka zaczęła spadać po Tu uzupełnij sekundach.
2
Ćwiczenie 5
Rk1yxav64EUAo
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R19y1PZ8QGZgn
Na którym z poniższych wykresów przedstawiono pochodną funkcji dt=-t2+6t+16? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od zera do ośmiu, opisującą wartości czasu w sekundach, oraz z pionową osią Y od minus jeden do pięciu, opisującą wartości prędkości w metrach na sekundę. Na płaszczyźnie narysowano wykres funkcji wykładniczej v nawias t zamknięcie nawiasu. Wykres jest rosnący w przedziale x od zera do trzech, oraz malejący w przedziale od trzech do ośmiu. Wykres funkcji przechodzi przez punkty o współrzędnych nawias 3 średnik 25 zamknięcie nawiasu oraz nawias 8 średnik 0 zamknięcie nawiasu., 2. Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od zera do ośmiu, opisującą wartości czasu w sekundach, oraz z pionową osią Y od minus jeden do sześciu, opisującą wartości prędkości w metrach na sekundę. Na płaszczyźnie narysowano wykres funkcji v nawias t zamknięcie nawiasu. Wykres funkcji ukośna półprosta skierowana w dół o początku w punkcie nawias 0 średnik 6 zamknięcie nawiasu, przechodząca przez punkt o współrzędnych nawias 3 średnik 0 zamknięcie nawiasu., 3. Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od zera do ośmiu, opisującą wartości czasu w sekundach, oraz z pionową osią Y od minus jeden do sześciu, opisującą wartości prędkości w metrach na sekundę. Na płaszczyźnie narysowano wykres funkcji, składający się z ukośnego odcinka i ukośnej półprostej o wspólnym jednym końcu. Odcinek ma końce w puntach nawias 0 średnik 6 zamknięcie nawiasu oraz nawias 3 średnik 0 zamknięcie nawiasu. Z tego punktu biegnie dalej ukośnie w górę półprosta przebiegająca między innymi przez punkt nawias 5 średnik 4 zamknięcie nawiasu, 4. Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od zera do ośmiu, opisującą wartości czasu w sekundach, oraz z pionową osią Y od minus jeden do sześciu, opisującą wartości prędkości w metrach na sekundę. Na płaszczyźnie narysowano wykres funkcji v nawias t zamknięcie nawiasu, składający się z dwóch ukośnych odcinków. Odcinek pierwszy ma końce o współrzędnych nawias 0 średnik 0 zamknięcie nawiasu oraz nawias 3 średnik 6 zamknięcie nawiasu. W tym punkcie zaczyna się drugi odcinek biegnący w dół do punktu nawias 8 średnik 0 zamknięcie nawiasu.
2
Ćwiczenie 6

Niech funkcja dt=-t2+6t+16 opisuje wysokość jaką osiaga plastikowa kulka wystrzelona z balkonu, gdzie 0t6 oznacza czas jaki upłynął od jej wystrzelenia (liczony w sekundach). Oblicz prędkość tej kulki po upływie trzech sekund.

R1SqxzHLMPAxj3
Ćwiczenie 7
Niech funkcja d opisuje drogę jaką pokonał samochód na autostradzie w zależności od czasu (w minutach). Dobierz w pary zdania, które są równoważne. Samochód uzyskał największą prędkość w czwartej minucie. Możliwe odpowiedzi: 1. d'3·d'5<0, 2. d'3·d'5>0, 3. d'4=0, 4. d'max=d'4, 5. d'0=0,04 Samochód zatrzymał się w czwartej minucie. Możliwe odpowiedzi: 1. d'3·d'5<0, 2. d'3·d'5>0, 3. d'4=0, 4. d'max=d'4, 5. d'0=0,04 W trzeciej i piątej minucie samochód poruszał się w przeciwnych kierunkach. Możliwe odpowiedzi: 1. d'3·d'5<0, 2. d'3·d'5>0, 3. d'4=0, 4. d'max=d'4, 5. d'0=0,04 Prędkość początkowa samochodu wynosiła 0,04 kmmin. Możliwe odpowiedzi: 1. d'3·d'5<0, 2. d'3·d'5>0, 3. d'4=0, 4. d'max=d'4, 5. d'0=0,04 W trzeciej i piątej minucie samochód poruszał się w tym samym kierunku. Możliwe odpowiedzi: 1. d'3·d'5<0, 2. d'3·d'5>0, 3. d'4=0, 4. d'max=d'4, 5. d'0=0,04
3
Ćwiczenie 8
Rr2Vxq8MYODav
R913PcEBvV3Fv
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.