Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. Prasa, zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, korzysta z wolności wypowiedzi i urzeczywistnia prawo obywateli do ich rzetelnego informowania, jawności życia publicznego oraz kontroli i krytyki społecznej. Art. 2. Organy państwowe zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej stwarzają prasie warunki niezbędne do wykonywania jej funkcji i zadań, w tym również umożliwiające działalność redakcjom dzienników i czasopism zróżnicowanych pod względem programu, zakresu tematycznego i prezentowanych postaw.
RHwaPD0aHF37B
OBIEKT MULTIMEDIALNYKLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
Wskaż, które z podanych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie
Prawda
Fałsz
Prawo prasowe gwarantuje obywatelom polskim swobodny dostęp do informacji.
Prasa w Polsce nie może opisywać spotkań polityków i ich prywatnych inwestycji.
W Polsce nie mogą istnieć organy prasowe, które prezentują kulturę mniejszości narodowych.
Krytyka społeczna oznacza prawo dziennikarzy do wyrażania własnych opinii na temat działań rządu.
1
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj zadanie.
Karta etyczna mediów precyzuje siedem zasad dobrego dziennikarstwa:
Zasada prawdy – dziennikarz ma obowiązek zabiegać o informację prawdziwą i sprostować informację fałszywą.
Zasada obiektywizmu – przedstawianie rzeczywistości niezależnie od poglądu dziennikarza.
Zasada oddzielania informacji od komentarza – chodzi o możliwość odróżniania przez odbiorcę faktów od opinii o nich.
Zasada uczciwości – dziennikarz działa zgodnie z własnym sumieniem, nie ulega wpływom, jest nieprzekupny.
Zasada szacunku i tolerancji – poszanowanie ludzkiej godności, praw, dóbr osobistych i prywatności.
Zasada pierwszeństwa dobra odbiorcy – interesy odbiorców są nadrzędne wobec interesów redakcji, dziennikarzy, wydawców.
Zasada wolności i odpowiedzialności za formę i treść przekazu – wolność nakłada na dziennikarzy i wydawców odpowiedzialność za konsekwencje wynikające z publikacji treści.
/Źródło: Stanisław Sowa, Etyka dziennikarska w praktyce, psst.pl [online, dostęp: 30.03.2020]./
R1Jr5FaFwkRRs
OBIEKT MULTIMEDIALNYKLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
Na podstawie materiału źródłowego uzupełnij tekst.
Zgodnie z kodeksem etyki mediów zadaniem dziennikarza jest pozyskiwanie informacji . Dziennikarz do własnej , ale musi być ona od informacji. Dziennikarz jest zobowiązany do pisania tekstów . Nie może ulegać . Nie jest . Dziennikarz nie może naruszać osób przedstawianych w artykule. Dziennikarz stosować . Dziennikarz powinien niezwłocznie po przekazać ją obywatelom.
ciekawych
powinien
nie powinien
autocenzurę
nie ma prawa
wyraźnie oddzielona
tylko od agencji informacyjnych
ma prawo
zdobyciu informacji
uczciwych
przekupny
z różnych źródeł
dóbr osobistych
opinii
naciskom
RBaRCCkBGD2941
Ćwiczenie 3
W dzisiejszym świecie jednostki: Wybierz prawidłowe odpowiedzi:
1. nie mają dostępu do informacji
2. są bombardowane informacjami z różnych źródeł
3. mają ułatwioną komunikację
4. są pozbawione możliwości interpretowania informacji
5. mają narzucaną wizję świata
W dzisiejszym świecie jednostki: Wybierz prawidłowe odpowiedzi:
1. nie mają dostępu do informacji
2. są bombardowane informacjami z różnych źródeł
3. mają ułatwioną komunikację
4. są pozbawione możliwości interpretowania informacji
5. mają narzucaną wizję świata
OBIEKT MULTIMEDIALNYKLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
Dokończ zdanie:
W dzisiejszym świecie jednostki…
Trwa wczytywanie danych...
Dokończ zdanie:
W dzisiejszym świecie jednostki…
nie mają dostępu do informacji.
są bombardowane informacjami z różnych źródeł.
mają ułatwioną komunikację.
są pozbawione możliwości interpretowania informacji.
mają narzucaną wizję świata.
Źródło ilustracji: Freepik.com
1
Ćwiczenie 3
R1N3ic2VRNoQR
OBIEKT MULTIMEDIALNYKLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
Dokończ zdanie, wybierając co najmniej dwie możliwości. W dzisiejszym świecie jednostki:
Zaznacz prawidłowe odpowiedzi.
mają narzucaną wizję świata
Niepoprawna odpowiedź
są pozbawione możliwości interpretowania informacji
Niepoprawna odpowiedź
są bombardowane informacjami z różnych źródeł
Poprawna odpowiedź
nie mają dostępu do informacji
Niepoprawna odpowiedź
mają ułatwioną komunikację
Poprawna odpowiedź
21
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z opisem ilustracji, a następnie wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem ilustracji, a następnie wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem ilustracji, a następnie wykonaj polecenie.
Przeanalizuj ilustrację i wykonaj zadanie.
R1FqCa4syqbkP
Grafika satyryczna przedstawia telewizor, który karmi łyżką mężczyznę - odbiorcę mediów. Mężczyzna siedzi wygodnie w fotelu, ma założony śliniak i bezwiednie jest wpatrzony w telewizor.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Źródło: Donald Gordon „Don" Addis, tylko do użytku edukacyjnego.
R8mvfj7kYU97e
OBIEKT MULTIMEDIALNYKLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
Zastanów się, jakie umiejętności pomagają ludziom w budowaniu własnego zdania.
Umiejętność odróżniania opinii od faktów. Umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji i wyciągania wniosków.
21
Ćwiczenie 5
Zaponaj się z tekstem źródłowym i wykonaj zadanie.
Karta praw podstawowych Unii Europejskiej Artykuł 11. Wolność wypowiedzi i informacji
Każdy ma prawo do wolności wypowiedzi. Prawo to obejmuje wolność posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei bez ingerencji władz publicznych i bez względu na granice państwowe.
Szanuje się wolność i pluralizm mediów.
Artykuł 12. Wolność zgromadzania się i stowarzyszania się
Każdy ma prawo do swobodnego, pokojowego zgromadzania się oraz do swobodnego stowarzyszania się na wszystkich poziomach, zwłaszcza w sprawach politycznych, związkowych i obywatelskich, z którego wynika prawo każdego do tworzenia związków zawodowych i przystępowania do nich dla obrony swoich interesów.
Partie polityczne na poziomie Unii przyczyniają się do wyrażania woli politycznej jej obywateli.
Artykuł 13. Wolność sztuki i nauki
Sztuka i badania naukowe są wolne od ograniczeń. Wolność akademicka jest szanowana.
R1edfhjZEpAlb
OBIEKT MULTIMEDIALNYKLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
Rozstrzygnij, czy Karta praw podstawowych UE gwarantuje prawo jednostki do budowania własnych ocen na temat działań władz. Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do odpowiedniego artykułu.
Zastanów się, jak obywatel zdobywa wiedzę na temat działań władz.
Rozstrzygnięcie: tak. Obywatele mają prawo do tworzenia własnych ocen dotyczących działań władz. Art 11.1 gwarantuje prawo do otrzymywania informacji bez ingerencji władz publicznych, natomiast art. 11.2 gwarantuje niezależność i pluralizm mediów.
OBIEKT MULTIMEDIALNYKLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
Zoom level changed to 1
Oprac. na podst. Reporterzy bez Granic, 2020 World Press Freedom Index, rsf.org
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RBlvnp51f5oxv
OBIEKT MULTIMEDIALNYKLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
Przypomnij sobie, w których regionach świata dominuje system demokratyczny.
Istnieje duża zależność między systemem demokratycznym a pluralizmem medialnym. Z mapy wynika, że największa niezależność mediów występuje w większości państw europejskich, w Kanadzie, w Australii i Nowej Zelandii. Są to bez wątpienia państwa demokratyczne. Najbardziej zależne od systemu politycznego są media w Korei Północnej, gdzie nie ma demokracji.
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z materiałem źródłowym i wykonaj zadanie.
Źródło 1
Koncentracja i pluralizm mediów w Unii Europejskiej Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 września 2008 r. w sprawie koncentracji i pluralizmu mediów w Unii Europejskiej
D. mając na uwadze, że nadawcy publiczni muszą dysponować niezbędnymi zasobami i narzędziami zapewniającymi im rzeczywistą niezależność od nacisków politycznych i od mechanizmów rynkowych (…)
wzywa Komisję i państwa członkowskie do ochrony pluralizmu mediów, do zapewnienia wszystkim obywatelom UE dostępu do swobodnych i zróżnicowanych mediów we wszystkich państwach członkowskich oraz do zalecenia ewentualnych koniecznych ulepszeń;
jest przekonana, że pluralistyczny system mediów jest zasadniczym warunkiem dalszego istnienia demokratycznego europejskiego modelu społeczeństwa.
OBIEKT MULTIMEDIALNYKLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
Wysokość abonamentu RTV w wybranych krajach w 2016 r. (PLN/rok)
* opłata za odbiornik telewizyjny (pozostałe – opłata za odbiornik telewizyjny i/lub radiowy) Oprac. na podst. EBU Media Intelligence Survey, 2016.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R3aq3BTdwW2u9
OBIEKT MULTIMEDIALNYKLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
Przypomnij sobie, które państwa z wykresu są członkami Unii Europejskiej; sprawdź w tekście, jakie są warunki finansowania mediów.
Rezolucja Parlamentu Europejskiego jest przede wszystkim realizowana w Danii, Austrii i Szwecji. Tam są najwyższe opłaty abonamentowe, co uniezależnia media publiczne od gry rynkowej i konieczności finansowania z reklam. Media publiczne mogą wpływać na podnoszenie poziomu merytorycznego i technologicznego na rynku medialnym, stają się wyznacznikiem poziomu mediów.
31
Ćwiczenie 8
Przeanalizuj wykres i wykonaj zadanie.
R16UmYREeqkQB
Wykres przedstawia wartość rynku reklamy internetowej i telewizyjnej w Polsce. Wskazana jest wyraźna tendencja wzrostowa reklamy internetowej w stosunku do reklamy telewizyjnej. Podczas gdy tendencja reklamy telewizyjnej utrzymuje się i według prognozy będzie utrzymywać się na tym samym poziomie (nieco poniżej 1000). Tendencja reklamy internetowej aktualnie i według prognoz dynamicznie wzrasta z poziomu 1000 do ponad 1500.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
R1aQQVemmazmd
OBIEKT MULTIMEDIALNYKLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
Zwróć uwagę na popularność obu mediów wśród twojego pokolenia.
Zgodnie z badaniami reklama telewizyjna będzie się utrzymywać na podobnym poziomie, z lekką tendencją wzrostową. Natomiast nastąpi szybki wzrost wykorzystania internetu w kampaniach reklamowych, choć jeszcze w 2016 r. reklama w internecie była mniej popularna niż reklama telewizyjna. Te zmiany wynikają z faktu wchodzenia na rynek nowych konsumentów, częściej korzystających z portali internetowych na telefonach komórkowych.