Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz poprawne dokończenie zdania.

RdS9QiGF7gOoE
Dowódcą cywilnej obrony stolicy był prezydent Warszawy Możliwe odpowiedzi: 1. Ignacy Mościcki., 2. Stefan Starzyński., 3. Edward Śmigły-Rydz., 4. Felicjan Sławoj-Składkowski
1
Ćwiczenie 2

Połącz bitwy kampanii wrześniowej z dowódcami polskimi, którzy brali w nich udział.

R6wGeJaAXpfUB
Obrona Westerplatte Możliwe odpowiedzi: 1. Kapitan Władysław Raginis, 2. Generał Tadeusz Kutrzeba, 3. Generał Franciszek Kleeberg, 4. Major Henryk Sucharski Bitwa nad Bzurą Możliwe odpowiedzi: 1. Kapitan Władysław Raginis, 2. Generał Tadeusz Kutrzeba, 3. Generał Franciszek Kleeberg, 4. Major Henryk Sucharski Bitwa pod Kockiem Możliwe odpowiedzi: 1. Kapitan Władysław Raginis, 2. Generał Tadeusz Kutrzeba, 3. Generał Franciszek Kleeberg, 4. Major Henryk Sucharski Bitwa pod Wizną Możliwe odpowiedzi: 1. Kapitan Władysław Raginis, 2. Generał Tadeusz Kutrzeba, 3. Generał Franciszek Kleeberg, 4. Major Henryk Sucharski
1
Ćwiczenie 3

Ułóż w kolejności chronologicznej, rozpoczynając od najwcześniejszego, wydarzenia z okresu kampanii wrześniowej.

R1ex6cpYJ0ujE
Elementy do uszeregowania: 1. Bombardowanie Wielunia, 2. Kapitulacja Westerplatte, 3. Atak wojsk sowieckich, 4. Bitwa pod Kockiem, 5. Kapitulacja Warszawy
21
Ćwiczenie 4

Oceń, czy poniższe informacje są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.

R1Yi8DXB9id2m
Łączenie par. . Po wypowiedzeniu Niemcom przez Francję i Anglię, lotnictwo brytyjskie rozpoczęło intensywne naloty na miasta niemieckie.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Po wkroczeniu wojsk sowieckich władze polskie przeniosły się do Czechosłowacji.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Niemcy i ZSRS podpisały 28. 09. 1939 r. traktat o granicach, który na nowo określał strefy wpływów tych państw.. Możliwe odpowiedzi: P, F
311
Ćwiczenie 5

Powołując się na informacje zaczerpnięte ze źródeł B i C wyjaśnij, w jaki sposób strategiczny plan uderzenia na Polskę znalazł odzwierciedlenie w rozmieszczeniu dywizji niemieckich.

Źródło A

Zgodnie z wytycznymi Hitlera naczelne dowództwo sił zbrojnych Niemiec (OKW) wydało 3i11 kwietnia 1939 r. dyrektywę o wojennych przygotowaniach Wehrmachtu na rok 1939/1940.

Dyrektywa zawierała między innymi ogólny zamiar kampanii wojennej przeciwko Polsce oraz wytyczne do jej przygotowania z orientacyjnym terminem gotowości do działań na l września 1939 r. (…)

Zamiar operacyjny niemieckiego planu kampanii przeciwko Polsce zakładał zniszczenie głównych sił Wojska Polskiego, rozwiniętych, jak przewidywano, na zachód od rubieży Wisła, Narew. Zamiar ten miał być zrealizowany przez wykonanie uderzenia rozcinającego – głównymi siłami ze Śląska w kierunku środkowej Wisły, z równoczesnymi uderzeniami oskrzydlającymi – z Prus Wschodnich oraz Moraw i Słowacji.

Skoncentrowane w Prusach -Wschodnich, na Pomorzu Zachodnim, Śląsku i Morawach wojska niemieckie zostały zorganizowane w dwie grupy armii – „Północ” (dowódca gen. v. Bock) i „Południe” (dowódca gen. v. Rundstedt).

c7

Źródło B

R4QxAMw9ocn5R
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Cz. Brzoza, Polska w czasach niepodległości i drugiej wojny światowej (1918-1945), Wielka historia Polski, tom 9. Kraków 2001, str. 264, licencja: CC BY-SA 3.0.

Źródło C

Stosunek sił na poszczególnych odcinkach frontu polsko‑niemieckiego o świcie 1 września 1939 r.

Wielkie jednostki w gotowości bojowej 1 IX 1939 r.

Polacy

Niemcy

Armia „Modlin”

dwie dywizje piechoty

dwie brygady kawalerii

 3 Armia

pięć dywizji piechoty

dywizja pancerna

 GO „Wyszków”

dywizja piechoty

3 Armia

brygada kawalerii

dwie brygady piechoty

SGO „Narew”

dwie dywizje piechoty

dwie brygady kawalerii

Armia „Pomorze”

pięć dywizji piechoty

brygada kawalerii

3 Armia

4 Armia

dwie dywizje piechoty

dziewięć dywizji piechoty

dwie dywizje zmot.

dywizja pancerna

brygada piechoty

Armia „Poznań”

cztery dywizje piechoty

brygada kawalerii

4 Armia

oddziały graniczne

dywizja piechoty

Armia „Łódź”

trzy dywizje piechoty

brygada kawalerii

10 i 8 Armia

trzynaście dywizji piechoty

dwie dywizje zmot.

trzy dywizje lekkie

dwie dywizje pancerne

Armia „Kraków”

pięć dywizji piechoty

brygada panc.-motorowa

brygada kawalerii

brygada górska

14 Armia

osiem dywizji piechoty

dywizja górska

dywizja lekka

dwie i pół dywizji pancernej

 Armia „Karpaty”

dwie brygady górskie

 Razem

34 wielkie jednostki

Razem

57,5 wielkich jednostek

Indeks dolny Wojsko Polskie w II wojnie światowej, red. nauk. E. Pawłowski i Z. Wawer, Warszawa 2005, str. 18. Indeks dolny koniec

RxWqe1sjM9Qvr
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Ćwiczenie 5
R1NAJDxJu6pRx
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
311
Ćwiczenie 6

Na podstawie źródeł oraz wiedzy własnej A‑D wyjaśnij czemu miały służyć akty dywersji przeprowadzone przez Niemców przed wybuchem wojny, a jakim celom miały służyć te, które zostały przeprowadzone po wybuch wojny.

Źródło A

Z rozkazu Pana Inspektora Armii „Toruń” podaję do wiadomości oraz: celem wydania rozkazów podległym oddziałom wojska i Straży Granicznej następujący rozkaz Pana Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych:

„Powtarzające się ustawicznie napady różnego typu band niemieckich i naruszenia naszej granicy przez lotnictwo niemieckie mają wyraźnie na celu sprowokowanie nas do wystąpień agresywnych i zrzucenia następnie winy na nas za wywołanie wojny.

Należy się liczyć, że metodę tę zechcą Niemcy stosować przez czas dłuższy, a agresje ich mogą przybrać charakter poważniejszy niż dotąd. Nie wolno nam ułatwić Niemcom osiągnięcia tego, do czego zmierzają. W związku z tym nakazuję:

1. Zachowanie bezwzględnego spokoju i opanowania przez oddziały graniczne wobec prowokacji niemieckich.

2. Granica nie może zostać przez nasze oddziały pod żadnym warunkiem naruszona.

3.   Oddziały   wojskowe   lub   nieregularne   bandy   niemieckie,   które wtargnęły przez granicę – odeprzeć  siłą,  ograniczając się  jednak  do przeprowadzenia z nimi walki wyłącznie na naszym terytorium.

Każde posunięcie nasze nacechowane musi być rozwagą i mieć na oku, by przez fałszywie pojętą gorliwość i chęć walki nie dać się porwać ku czynom, które z punktu widzenia całokształtu sytuacji byłyby dla nas szkodliwe”.

c8

Źródło B

Dzisiaj wieczór, około godziny 20.00 radiostacja w Gliwicach została zajęta przez polskich napastników. Polacy wdarli się do studia siłą. Udało im się odczytać odezwę polską w polskim i częściowo niemieckim języku. Jednak po kilku minutach zostali obezwładnieni przez policję, którą zaalarmowali gliwiccy radiosłuchacze. Policja musiała użyć broni, przy czym napastnicy ponieśli straty w zabitych.

Napad na radiostację gliwicką był prawdopodobnie sygnałem do generalnego ataku polskich powstańców na teren Niemiec.

c9

Źródło C

(…)

Meldowano wypadki dywersyjnego działania i strzelania przez niemiecką ludność do naszych oficerów i szeregowych w lasach na płn. Od Kcyni, w m. Szamocinek (południowy Szamocin), gdzie Niemcy strzelali do naszej KD. Podczas zdobywania Rawicza w dniu 2. IX mieszkańcy Niemcy strzelali i rzucali granaty.

c10

Źródło D

R13vGwFIpc4cs
Źródło: Contentplus sp. z o. o. na podstawie T. Chinciński, Piąta kolumna [w:] Jak rozpętała się II wojna światowa, Polityka, wydanie specjalne 3/2009, str. 117.
R1LXfd9iIlTT3
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z treścią tekstu źródłowego i wykonaj polecenia zamieszczone poniżej.

Diariusz Tadeusza Skowrońskiego posła RP w Rio de Janeiro

Dobiega końca potworny dramat dziejowy, tragedia, jakiej świat dotychczas nie zaznał, rzeczywistość, której trudno spojrzeć w oczy. To, czego zawsze najwięcej obawialiśmy się, zostało zrealizowane. […] W tych warunkach walka z góry przesądzona, toczyć się będzie na dwa fronty. Pozostaje nam teraz tylko umrzeć z honorem. 

cKronika kampanii wrześniowej 1939, oprac. A. K. Kunert, Z. Walkowski, Warszawa 2005, s. 79.
RDCBHSYgqwHlR
Podaj datę dzienną, pod którą mógł, najwcześniej, powstać przytoczony wpis. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z treścią tekstu źródłowego i wykonaj polecenia zamieszczone poniżej.

Wszystko wydaje się możliwe w razie przegranej przez Niemcy wojny. Odebranie Pomorza, Gdańska, Poznańskiego, wcielonego obecnie do Rzeszy – nawet Prus Wschodnich, będzie możliwe, ale zwrot ziem polskich zabranych przez Rosję – to na ludzki rozum wygląda niepodobne. Zresztą, nie ulega kwestii, Rosja rozpocznie natychmiastową sowietyzację i rusyfikację naszych Kresów, tak aby wywołać w przyszłości nienawiść do Polski i wytworzyć więzy łączności ze Związkiem Sowieckim. Orientacja sowietofilska jest bodajże łatwiejsza do osiągnięcia niż kierunek proniemiecki w części okupowanej przez Niemcy, nie trzeba bowiem zapominać, że […] rzucą się w objęcia Sowietów […] poważny odłam komunizującej naszej inteligencji i sfer urzędniczych, nie mówiąc już o chłopach białoruskich, ciągle jeszcze Rosję wspominających. W okupowanej części przez Niemców będzie zapewne dość łatwo sformować frakcję germanofilską, opartą na egzaltowanych czynnikach antyangielskich, których nastroje wzrastają proporcjonalnie ze zniszczeniem przy obronie Warszawy i z bezczynnością i brakiem pomocy ze strony Wielkiej Brytanii. Możliwe jest również, że Niemcy wyzyskają moment antysemicki w Polsce.

cKronika kampanii wrześniowej 1939, oprac. A. K. Kunert, Z. Walkowski, Warszawa 2005, s. 79.
R1BnRYLmF7Vyg
Rozstrzygnij, czy sprawdziły się przewidywania autora, dotyczące zakończenia wojny. Odpowiedź uzasadnij. Przewidywania autora sprawdziły się: taknie.
R1QmhDQwqUKd7
Twoje uzasadnienie (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj polecenia zamieszczone poniżej.

RCThraywYK3C9
Plakat z drugiego obiegu.
Źródło: Fundacja Centrum Dokumentacji Czynu Niepodległościowego, dostępny w internecie: sowiniec.com.pl, tylko do użytku edukacyjnego.
R1KxhnECwclp4
Wyjaśnij, dlaczego plakat z okresu PRL, został opublikowany w tzw. drugim obiegu. (Uzupełnij).