Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RpQga2pghwXd51
Ćwiczenie 1
Jako przykłady idei regulatywnych Kant podawał... Możliwe odpowiedzi: 1. Boga., 2. duszę., 3. kosmos., 4. metafizykę.
Rp33fx11CLOqi1
Ćwiczenie 2
Rozprawka, w której Kant uzasadnia swe twierdzenia z zakresu metafizyki moralności, nosi tytuł... Możliwe odpowiedzi: 1. Metafizyka., 2. Ugruntowanie metafizyki moralności., 3. Imperatyw kategoryczny i hipotetyczny., 4. Krytyka praktycznego rozumu.
RsKnCiUs1w1RB1
Ćwiczenie 3
W poniższej tabeli znajdują się twierdzenia dotyczące imperatywu kategorycznego i imperatywu hipotetycznego. Oceń ich prawdziwość. Imperatyw kategoryczny opiera się na logicznej implikacji, która przyjmuje formę „Jeżeli…, to…”. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Imperatyw kategoryczny jest jeden, ale posiada trzy formy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Imperatyw kategoryczny nie stanowi prawa ogólnego, lecz jedynie odnosi się do środków, jakie musimy przedsięwziąć, aby osiągnąć konkretny cel. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Imperatyw kategoryczny w jego potocznym rozumieniu sprowadza się do założenia, że każdy z nas musi moralnie postępować tak, jakby chciał, aby postępował każdy człowiek.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Imperatyw hipotetyczny jest jeden, ale wyraża się w trzech formach. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
R5L5T88UpCP3v11
Ćwiczenie 4
Wybierz poprawne twierdzenia dotyczące metafizyki przyrody i metafizyki moralności. Metafizyka przyrody: 1. Jej zwieńczeniem winno być państwo celów. 2. Wyraża się w pytaniu: „Jak być powinno?”. 3. Wyraża się w pytaniu: „Jak jest?” 4. Stanowi teoretyczny namysł nad ludzkim działaniem. 5. Szuka w naszym rozumie ogólnych praw działania. 6. Bada świat z perspektywy racjonalnych praw, jakie wynikają z naszego rozumu. 7. Stanowi teoretyczny namysł nad światem. 8. Jej zwieńczeniem byłoby pełne poznanie królestwa przyrody. Metafizyka moralności: 1. Jej zwieńczeniem winno być państwo celów. 2. Wyraża się w pytaniu: „Jak być powinno?”. 3. Wyraża się w pytaniu: „Jak jest?” 4. Stanowi teoretyczny namysł nad ludzkim działaniem. 5. Szuka w naszym rozumie ogólnych praw działania. 6. Bada świat z perspektywy racjonalnych praw, jakie wynikają z naszego rozumu. 7. Stanowi teoretyczny namysł nad światem. 8. Jej zwieńczeniem byłoby pełne poznanie królestwa przyrody.
R14NXnCNCJ20y1
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj twierdzenia do odpowiedniej kategorii: metafizyki przyrody lub metafizyki moralności. Metafizyka przyrody Możliwe odpowiedzi: 1. Szuka w naszym rozumie ogólnych praw działania., 2. Jej zwieńczeniem byłoby pełne poznanie królestwa przyrody., 3. Wyraża się w pytaniu: „Jak być powinno?”., 4. Stanowi teoretyczny namysł nad ludzkim działaniem., 5. Jej zwieńczeniem winno być państwo celów., 6. Stanowi teoretyczny namysł nad światem., 7. Wyraża się w pytaniu: „Jak jest?”., 8. Bada świat z perspektywy racjonalnych praw, jakie wynikają z naszego rozumu. Metafizyka moralności Możliwe odpowiedzi: 1. Szuka w naszym rozumie ogólnych praw działania., 2. Jej zwieńczeniem byłoby pełne poznanie królestwa przyrody., 3. Wyraża się w pytaniu: „Jak być powinno?”., 4. Stanowi teoretyczny namysł nad ludzkim działaniem., 5. Jej zwieńczeniem winno być państwo celów., 6. Stanowi teoretyczny namysł nad światem., 7. Wyraża się w pytaniu: „Jak jest?”., 8. Bada świat z perspektywy racjonalnych praw, jakie wynikają z naszego rozumu.
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z poniższą wypowiedzią Kanta, a następnie wskaż zdania, które poprawnie oddają jej treść.
Zapoznaj się z poniższą wypowiedzią Kanta, a następnie wskaż zdania, które poprawnie oddają jej treść.
Immanuel Kant Uzasadnienie metafizyki moralności

Każda rzecz w przyrodzie działa podług praw. Tylko istota rozumna posiada władzę działania według przedstawienia praw, tj. według zasad, czyli posiada wolę. Ponieważ do wyprowadzenia czynów z praw potrzebny jest rozum, przeto wola nie jest niczym innym jak praktycznym rozumem. Jeżeli rozum skłania wolę nieodparcie, to czyny takiej istoty, poznane jako obiektywnie konieczne, są także konieczne subiektywnie, tzn. wola jest władzą wybierania tego tylko, co rozum poznaje niezależnie od skłonności jako praktycznie konieczne, tj. jako dobre. Jeżeli zaś rozum sam przez się skłania wolę w niedostatecznej mierze, jeżeli podlega ona jeszcze subiektywnym warunkom (pewnym pobudkom), które nie zawsze zgadzają się z obiektywnymi; jednym słowem, jeżeli wola sama w sobie nie zgadza się w pełni z rozumem (co u człowieka rzeczywiście zachodzi), to czyny, poznane obiektywnie jako konieczne, są subiektywnie przypadkowe, a skłanianie takiej woli według praw obiektywnych jest przymusem; tj. stosunek praw obiektywnych do woli niezupełnie dobrej przedstawiamy sobie jako skłanianie woli istoty rozumnej wprawdzie przez racje rozumowe, którym jednakże wola ta z natury swej niekoniecznie jest posłuszna.

cw5 Źródło: Immanuel Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, Kęty 2013, s. 30.
Ro3lb0lVpJj4S1
Możliwe odpowiedzi: 1. Kant zwraca uwagę, że nie zawsze musimy postępować według praw, które wydają nam się obiektywnie dobre., 2. Kant zwraca uwagę, że wolna wola musi być zawsze zespolona z rozumem., 3. Kant zwraca uwagę, że tak naprawdę nie ma praw, które dosłownie każdy rozumny człowiek uzna za dobre., 4. Kant zwraca uwagę, że pewne obiektywne prawa przejawiają się zarówno w przyrodzie, jak i w moralności.
2
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z poniższym fragmentem rozprawy Kanta i wskaż zdanie, które poprawnie oddaje jego treść.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem rozprawy Kanta i wskaż zdanie, które poprawnie oddaje jego treść.
Immanuel Kant Uzasadnienie metafizyki moralności

Kogoś innego bieda zmusza do pożyczenia pieniędzy. Wie on dobrze, że nie będzie mógł ich oddać, widzi jednak także, że nikt mu nie udzieli pożyczki, jeżeli solennie nie przyrzeknie, iż w oznaczonym czasie ją zwróci. Ma ochotę dać takie przyrzeczenie, ma jednak jeszcze tyle sumienia, że pyta się siebie: czy nie jest niedozwolone i czy nie sprzeciwia się obowiązkowi w taki sposób wydobywać się z biedy? Dajmy na to, że postanowi jednak tak postąpić; wówczas jego maksyma czynu brzmiałaby następująco: jeżeli uważam, że jestem w potrzebie, to chcę pożyczyć pieniędzy i obiecać oddać je, chociaż wiem, że to nigdy nie nastąpi. Ta zasada miłości własnej lub własnej korzyści da się może dobrze pogodzić z całym moim przyszłym powodzeniem, jednakże nasuwa się pytanie, czy takie postępowanie jest słuszne. Zamieniam więc wymaganie miłości własnej na ogólne prawo i stawiam pytanie w ten sposób: jak miałaby się rzecz wtedy, gdyby moja maksyma stała się ogólnym prawem? Wówczas widzę zaraz, że nie może ona mieć znaczenia ogólnego prawa przyrody i sama z sobą się zgadzać, lecz musi koniecznie sobie zaprzeczać. Albowiem ogólność prawa, że każdy, czując się w biedzie, może obiecywać, co mu przyjdzie na myśl, w zamiarze niedotrzymania obietnicy, uniemożliwiałaby samo przyrzeczenie i cel, w jakim je dajemy, ponieważ nikt nie wierzyłby, że mu coś naprawdę obiecano, lecz śmiałby się z wszystkich takich oświadczeń jako z pustych zmyśleń.

cw6 Źródło: Immanuel Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, Kęty 2013, s. 39–40.
RePORGEUZhQ1z
Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to przykład imperatywu hipotetycznego, który brzmi: Jeśli od tego zależy twoje przeżycie, to możesz zaciągnąć pożyczkę, co do której nie wiesz, czy ją spłacisz., 2. Jest to przykład ilustrujący imperatyw kategoryczny, który stanowczo zabrania praktyk, które są opisane w cytowanym przykładzie., 3. Jest to przykład uzasadniający potrzebę uprawiania metafizyki moralności. Ukazuje powiem prosty fakt, że ogólnych praw moralnych nie można wyciągać z przypadków życia codziennego., 4. Jest to ukazaniem przez Kanta faktu, że dotychczasowa nauka moralna nie była w stanie rozwiązać wszystkich problemów, jakie przynosiło za sobą życie codzienne.
31
Ćwiczenie 7

Własnymi słowami określ, czym jest idea regulatywna.

RXD13MWPvLVdM
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Oceń, czy imperatyw kategoryczny i potoczne stwierdzenie „Nie rób drugiemu tego, co tobie niemiłe” mają dokładnie tę samą treść.

RF68ghsQLPgQe
(Uzupełnij).