1
Pokaż ćwiczenia:
Rtqegd3afOxi51
Ćwiczenie 1
Alegoria „pierścienia Gygesa” dotyczy tego: Możliwe odpowiedzi: 1. czy człowiek jest z natury dobry, 2. czy człowiek jest z natury wolny, 3. czy człowiek jest z natury sprawiedliwy, 4. czy człowiek jest z natury mądry
R31FKYNhIyNFV1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Zdecyduj, które z poniższych stwierdzeń jest prawdziwe, a które – fałszywe.. Pogląd, który zakłada, że istnieje jedna, uniwersalna miara sprawiedliwości, to konwencjonalizm.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Konwencjonalizm głosi, że znaczenie sprawiedliwości bierze się z umowy między ludźmi.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Relatywizm to wyznawany przez Platona pogląd, zgodnie z którym znaczenie sprawiedliwości jest względne – zależy od kontekstu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Głosicielami relatywizmu był, m.in. sofista Trazymach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 3

Podaj dwa przykłady czynu lub działania, które w jednym kontekście uważane są za sprawiedliwe, a w innym – nie.

RwIEIhSyWCC9f
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Przypomnij sobie, jak postępował Gyges po założeniu pierścienia. Sformułuj argument za tezą, że będąc w jego sytuacji, każdy człowiek powinien zachowywać się w sposób sprawiedliwy i zgodny z zasadami etyki.

RzQfbJ6EHeyWO
(Uzupełnij).
R18NZYsiYUqKU21
Ćwiczenie 5
Trazymach Możliwe odpowiedzi: 1. Sprawiedliwość polega na tym, by każdy czynił to, co jest zgodne z jego naturą., 2. Sprawiedliwe jest to, co chroni słabszych przed silniejszymi., 3. Prawo służy interesom silniejszych., 4. Rolnicy powinni zajmować się uprawą zboża, a nie działalnością państwową, bo państwo stałoby się wtedy niesprawiedliwe., 5. Gdy ludzie są pozbawieni praw, wyrządzają sobie krzywdy., 6. Sprawiedliwe jest to, co leży w interesie silniejszego. Glaukon Możliwe odpowiedzi: 1. Sprawiedliwość polega na tym, by każdy czynił to, co jest zgodne z jego naturą., 2. Sprawiedliwe jest to, co chroni słabszych przed silniejszymi., 3. Prawo służy interesom silniejszych., 4. Rolnicy powinni zajmować się uprawą zboża, a nie działalnością państwową, bo państwo stałoby się wtedy niesprawiedliwe., 5. Gdy ludzie są pozbawieni praw, wyrządzają sobie krzywdy., 6. Sprawiedliwe jest to, co leży w interesie silniejszego. Sokrates Możliwe odpowiedzi: 1. Sprawiedliwość polega na tym, by każdy czynił to, co jest zgodne z jego naturą., 2. Sprawiedliwe jest to, co chroni słabszych przed silniejszymi., 3. Prawo służy interesom silniejszych., 4. Rolnicy powinni zajmować się uprawą zboża, a nie działalnością państwową, bo państwo stałoby się wtedy niesprawiedliwe., 5. Gdy ludzie są pozbawieni praw, wyrządzają sobie krzywdy., 6. Sprawiedliwe jest to, co leży w interesie silniejszego.
RPXDjYAtjgoHn2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Zaznacz, które tezy są zgodne z poglądami Platona i sofistów.. O tym, co znaczy sprawiedliwość, decyduje umowa między ludźmi.. Możliwe odpowiedzi: Platon, Sofiści. Znaczenie sprawiedliwości jest zmienne.. Możliwe odpowiedzi: Platon, Sofiści. Sprawiedliwość jest dla każdego taka sama i niezależna od kontekstu.. Możliwe odpowiedzi: Platon, Sofiści. Sprawiedliwość jest niezmienna.. Możliwe odpowiedzi: Platon, Sofiści. To, co sprawiedliwe w jednym państwie, może być niesprawiedliwe w innym.. Możliwe odpowiedzi: Platon, Sofiści. Nie dowiemy się, czym jest przyglądając się, co znaczy w tym czy innym państwie.. Możliwe odpowiedzi: Platon, Sofiści
R3Xiq0pS1BGhO31
Ćwiczenie 7
Jak sądzisz, czy Platon zgodziłby się ze stwierdzeniem, że człowiek powinien być sprawiedliwy, dla przyjaciół, a niesprawiedliwy dla wrogów. Możliwe odpowiedzi: 1. Nie, ponieważ sprawiedliwość nie zmienia się w zależności od tego, kogo dotyczy., 2. Nie, ponieważ prawo zakazuje mu krzywdzić innych ludzi., 3. Tak, ponieważ tych, którzy są niesprawiedliwi wobec nas powinniśmy traktować równie niesprawiedliwie., 4. Tak, ponieważ sprawiedliwe traktowanie nieprzyjaciół sprowadzi na niego nieszczęście
31
Ćwiczenie 8

Czy zgadzasz się z myślą Platona, że sprawiedliwość polega na tym, „żeby każdy robił swoje, a nie bawił się tym i owym”? Wyjaśnij znaczenie tego stwierdzenia, rozważ je na samodzielnie wybranych przykładach i zajmij wobec niego stanowisko.

R1D3ySzBORFrs
(Uzupełnij).