Sprawdź się
Zapoznaj się z danymi na wykresie i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z tabelą i wykonaj polecenie.
Częstość występowania dyskryminacji ze względu na pochodzenie romskie w ciągu ostatnich 12 miesięcy w różnych obszarach życia, według państwa członkowskiego UE (%)Indeks górny dd
Państwo członkowskie UE | Podczas starań o pracęIndeks górny aa | W pracyIndeks górny aa | Edukacja (w odniesieniu do siebie lub jako rodzic)Indeks górny aa | MieszkalnictwoIndeks górny aa | Inne usługi sektora publicznego/prywatnegoIndeks górny a, c Indeks górny konieca, c | Opieka zdrowotnaIndeks górny aa | OgółemIndeks górny bb |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bułgaria | 7 | 3 | (4) | (3) | 10 | (3) | 14 |
Czechy | 28 | 6 | 9 | 25 | 17 | 8 | 32 |
Grecja | 24 | 10 | (10) | (1) | 43 | 20 | 48 |
Hiszpania | 13 | 5 | 7 | 14 | 30 | 7 | 35 |
Chorwacja | 29 | (9) | 15 | (29) | 27 | 10 | 37 |
Węgry | 13 | 4 | 9 | (8) | 15 | 4 | 21 |
Portugalia | 47 | 11 | (2) | (5) | 38 | 5 | 47 |
Rumunia | 10 | 6 | 4 | (6) | 17 | 12 | 21 |
Słowacja | 22 | 5 | 7 | (8) | 23 | 11 | 30 |
Ogółem (9 państw członkowskich) | 16 | 5 | 7 | 12 | 19 | 8 | 26 |
Indeks górny a Spośród wszystkich respondentów romskich zagrożonych dyskryminacją ze względu na pochodzenie romskie w ciągu ostatnich 12 miesięcy w określonym obszarze; wyniki ważone Indeks górny konieca Spośród wszystkich respondentów romskich zagrożonych dyskryminacją ze względu na pochodzenie romskie w ciągu ostatnich 12 miesięcy w określonym obszarze; wyniki ważone
Indeks górny b Spośród wszystkich respondentów romskich zagrożonych dyskryminacją w co najmniej jednym obszarze życia codziennego, o który pytano w badaniu, w ciągu ostatnich 12 miesięcy (n = 7875); wyniki ważone Indeks górny koniecb Spośród wszystkich respondentów romskich zagrożonych dyskryminacją w co najmniej jednym obszarze życia codziennego, o który pytano w badaniu, w ciągu ostatnich 12 miesięcy (n = 7875); wyniki ważone
Indeks górny c Pozostałe usługi publiczne/prywatne obejmują klub nocny, bar, restaurację, hotel, urzędy administracji publicznej lub infrastrukturę publiczną, transport publiczny i sklep Indeks górny koniecc Pozostałe usługi publiczne/prywatne obejmują klub nocny, bar, restaurację, hotel, urzędy administracji publicznej lub infrastrukturę publiczną, transport publiczny i sklep
Indeks górny d Wyniki oparte na małej liczbie odpowiedzi są statystycznie mniej wiarygodne. W związku z tym wyniki oparte na mniej niż 20–49 obserwacjach nieważonych w grupie ogółem lub oparte na komórkach o mniej niż 20 obserwacjach nieważonych są podane w nawiasach. Wyniki oparte na mniej niż 20 obserwacjach nieważonych w grupie ogółem nie zostały opublikowane Indeks górny koniecd Wyniki oparte na małej liczbie odpowiedzi są statystycznie mniej wiarygodne. W związku z tym wyniki oparte na mniej niż 20–49 obserwacjach nieważonych w grupie ogółem lub oparte na komórkach o mniej niż 20 obserwacjach nieważonych są podane w nawiasach. Wyniki oparte na mniej niż 20 obserwacjach nieważonych w grupie ogółem nie zostały opublikowane
Indeks górny Oprac. na podst: European Union Agency For Fundamental Rights, Drugie badanie Unii Europejskiej na temat mniejszości i dyskryminacji. Romowie – wybrane wyniki, 2018, dostępny w internecie: fra.europa.eu [dostęp: 18.05.2020 r.]. Indeks górny koniecOprac. na podst: European Union Agency For Fundamental Rights, Drugie badanie Unii Europejskiej na temat mniejszości i dyskryminacji. Romowie – wybrane wyniki, 2018, dostępny w internecie: fra.europa.eu [dostęp: 18.05.2020 r.].
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenie.
Deklaracja w sprawie praw osób należących do mniejszości narodowych lub etnicznych, religijnych i językowych (Rezolucja 47/135)Artykuł 2
1. Osoby należące do mniejszości narodowych lub etnicznych, religijnych i językowych (…) mają prawo do korzystania ze swej własnej kultury, do wyznawania i praktykowania swej własnej religii oraz do używania swego własnego języka, publicznie i prywatnie, swobodnie i bez ingerencji lub jakiejkolwiek formy dyskryminacji.
2. Osoby należące do mniejszości mają prawo do zakładania i utrzymywania swych własnych stowarzyszeń.
3. Osoby należące do mniejszości mają prawo do skutecznego uczestnictwa – na szczeblu państwowym i gdzie to jest właściwe, na szczeblu regionalnym – w decyzjach dotyczących mniejszości, do których one należą, lub regionów, w których one mieszkają, w sposób dający się pogodzić z ustawodawstwem państwowym. (…)
5. Osoby należące do mniejszości mają prawo do nawiązywania i utrzymywania, bez jakiejkolwiek dyskryminacji, swobodnych i pokojowych kontaktów z innymi członkami ich grupy oraz z osobami należącymi do innych mniejszości, jak również kontaktów przez granice z obywatelami innych państw, z którymi są połączone więzami narodowymi lub etnicznymi, religijnymi i językowymi.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenie.
Dyrektywa Rady nr 2000/43/WE z 29 czerwca 2000 roku w sprawie wdrożenia zasady równego traktowania osób bez względu na pochodzenie rasowe lub etniczneArtykuł 2
2.
a) dyskryminacja bezpośrednia ma miejsce, gdy ze względu na pochodzenie rasowe lub etniczne osoba traktowana jest mniej przychylnie niż traktuje się, traktowano lub traktowano by inną osobę w podobnej sytuacji;
b) dyskryminacja pośrednia ma miejsce, gdy pozornie neutralny przepis, kryterium lub praktyka mogą doprowadzić do szczególnie niekorzystnej sytuacji dla osób danego pochodzenia rasowego lub etnicznego w stosunku do innych osób, chyba że taki przepis, kryterium lub praktyka są obiektywnie uzasadnione legalnym celem, a środki mające służyć osiągnięciu tego celu są odpowiednie i konieczne.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Przystosować się, by przetrwać: Tatarzy Krymscy siedem lat po aneksji KrymuWszystko wskazuje na to, że Rosja nie chce prowokować masowego sprzeciwu Tatarów Krymskich wobec nowych władz i zależy jej na tym, by na Krymie nie powstał ośrodek antyrosyjskiego islamu. W tym celu Moskwa zdecydowała się spełnić wybrane oczekiwania części Tatarów. Krymskotatarski zyskał status jednego z trzech języków urzędowych. Nie miało to dużego znaczenia praktycznego, ale istotne – symboliczne. W 2015 r. rozpoczęto blokowaną budowę meczetu piątkowego w Symferopolu (jej ukończenie zaplanowano na 2022 r.). Wzniesiono 47 nowych meczetów, a kolejnych 20 właśnie powstaje. Na potrzeby Tatarów Krymskich wydzielono kilka tysięcy działek budowlanych.
(…)
Zachowano szkolnictwo krymskotatarskie – w roku szkolnym 2017/2018 edukację w tym języku pobierało 5,3 tys. uczniów w odrębnych szkołach i klasach, a naukę języka – dalsze 19 tys. Stanowi to jedną trzecią wszystkich niepełnoletnich Tatarów Krymskich i jest to więcej niż przed aneksją – w roku szkolnym 2013/2014 po krymskotatarsku uczyło się (a nie tylko pobierało naukę tego języka) 4,7 tys. uczniów. Zarazem jednak do szkół i klas krymskotatarskich wprowadza się przedmioty wykładane po rosyjsku i wywiera się presję na przenoszenie starszych uczniów do klas rosyjskojęzycznych. (…)
Zgodnie z regułą funkcjonującą w całej Rosji, jaką jest podporządkowanie aktywności obywateli państwu, zostały one skierowane przeciwko różnorakim formom niezależnego życia społecznego Tatarów Krymskich. Wymierzono je więc nie tylko w ich liderów, lecz także w głosicieli nurtów islamu odbieranych przez władze rosyjskie jako radykalne, a jednocześnie uważanych za negatywnie do nich nastawione. Do stosowanych metod należały zarówno porwania niewygodnych osób, których zmaltretowane zwłoki znajdowano wiele dni później (bądź nie znajdowano ich w ogóle), jak i rewizje, kończące się zatrzymaniami i aresztowaniami. Celem nadrzędnym tych działań było nie tyle zastraszenie bezpośrednio szykanowanych, ile całej krymskotatarskiej wspólnoty. Jednocześnie władze lokalne prowadzą politykę dotkliwych i skutecznych biurokratycznych szykan i utrudnień wobec aktywnych społecznie jej członków.