Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1XY2GEGo8Glm1
Ćwiczenie 1
Zaznacz zjawiska, które mogą być następstwem suszy glebowej. Możliwe odpowiedzi: 1. obniżenie przepływu wody w rzekach, 2. erozja gleb, 3. obniżenie poziomu zwierciadła wody podziemnej, 4. huragany, 5. zasolenie gleb, 6. wzrost parowania z powierzchni gruntu i roślin (ewapotranspiracji)
R18wPjXHyYZtt1
Ćwiczenie 2
Podane poniżej skutki pustynnienia podziel na przyrodnicze i społeczno-gospodarcze. Przyporządkuj je do odpowiednich grup. skutki przyrodnicze Możliwe odpowiedzi: 1. wysokie koszty pozyskania wody, 2. spadek żyzności gleby, 3. ubożenie ekosystemów, 4. przyspieszona erozja gleb i wzrost ich zasolenia, 5. spadek ilości wody pitnej i dla celów rolniczych, 6. wzrost cen żywności, 7. zwiększona skala występowania burz pyłowych, 8. zwiększanie obszaru pustyń i półpustyń, 9. zmniejszone plony lub klęski nieurodzaju, 10. głód, choroby i zwiększona śmiertelność skutki społeczno-gospodarcze Możliwe odpowiedzi: 1. wysokie koszty pozyskania wody, 2. spadek żyzności gleby, 3. ubożenie ekosystemów, 4. przyspieszona erozja gleb i wzrost ich zasolenia, 5. spadek ilości wody pitnej i dla celów rolniczych, 6. wzrost cen żywności, 7. zwiększona skala występowania burz pyłowych, 8. zwiększanie obszaru pustyń i półpustyń, 9. zmniejszone plony lub klęski nieurodzaju, 10. głód, choroby i zwiększona śmiertelność
1
Ćwiczenie 3
R1eDdqtb3nuBL
Zastanów się i wymień przyczyny pustynnienia w strefie Sahelu w Afryce.
R1d0xcECYwjh1
Możliwe odpowiedzi: 1. nadmierny wypas zwierząt, 2. wzrost liczby ludności, 3. spadek poziomu wód gruntowych i powierzchniowych, 4. starzenie się społeczeństwa, 5. nadmierna eksploatacja surowców mineralnych
21
Ćwiczenie 4

Wymień pięć różnic między suszą a pustynnieniem.

R14cympaKmlEx
(Uzupełnij).
RKER7RKpp1S2d2
Ćwiczenie 5
Zaznacz prawidłową odpowiedź na poniższe pytanie.

Czy susze we wszystkich rejonach świata mają taki sam przebieg i skutki? Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, ponieważ o rzeczywistym występowaniu suszy decyduje brak lub niedobór opadów., 2. Nie, ponieważ w różnych regionach świata skutki braku lub niedoboru opadów zależą także od innych elementów środowiska (np. pojemności wodnej gleb, zdolności adaptacyjnej szaty roślinnej i inne)., 3. Tak, ponieważ w każdym rejonie świata brak lub niedobór wody w taki sam sposób wpływa na rośliny uprawne., 4. Nie, ponieważ o rzeczywistym występowaniu suszy decyduje wielkość przepływu w rzekach i zasoby wód podziemnych, które mogą zależeć także od innych czynników środowiskowych i antropogenicznych.
R1N6B4Sqvdzsc2
Ćwiczenie 6
Wskaż warunki cyrkulacji atmosferycznej, w których najczęściej dochodzi do powstawania suszy. Możliwe odpowiedzi: 1. Cyrkulacja cyklonalna – występuje zstępujący ruch mas powietrza, powodujący tworzenie się chmur, jednak są one intensywnie rozpraszane przez silne wiatry, co powoduje brak opadów., 2. Cyrkulacja cyklonalna – występuje wstępujący ruch mas powietrza, powodujący tworzenie się chmur, jednak jego prędkość jest zbyt duża, żeby mógł pojawić się opad., 3. Cyrkulacja antycyklonalna – występuje zstępujący ruch mas powietrza, hamujący tworzenie się chmur, co powoduje brak opadów, małe zachmurzenie i duże usłonecznienie., 4. Cyrkulacja antycyklonalna – występuje wstępujący ruch mas powietrza, powodujący tworzenie się chmur, które szybko przemieszczają się w stronę ośrodków wyżowych, w efekcie czego opad nie występuje.
31
Ćwiczenie 7

Zdecyduj, która z poniższych fotografii prezentuje obszar trwale suchy, a która obszar dotknięty suszą. Odpowiedź uzasadnij.

RA7aMbZGe4PQO
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Opisz różnice pomiędzy obszarem trwale suchym a obszarem dotkniętym suszą.

R2Hc3hAwQBecQ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na podstawie przedstawionych poniżej klimatogramów regionów A, B rozmieszczonych w różnych częściach świata i hydrogramów rzek płynących przez te regiony: zidentyfikuj strefę klimatyczną, w której leżą poszczególne regiony i określ, czy w danym regionie mogą wystąpić susze. Odpowiedź uzasadnij.

Na podstawie opisanych klimatogramów regionów A, B rozmieszczonych w różnych częściach świata i hydrogramów rzek płynących przez te regiony: zidentyfikuj strefę klimatyczną, w której leżą poszczególne regiony i określ, czy w danym regionie mogą wystąpić susze. Odpowiedź uzasadnij.

RNxLgwQhqUssC
Region A
RQSsRHEfytB1t
Region B
RzjNU6fr9bhF3
(Uzupełnij).