1
Pokaż ćwiczenia:
R14a91QGEaciC1
Ćwiczenie 1
Wybierz poprawne dokończenie zdania.
Monopolizacja dóbr określonego rodzaju… Możliwe odpowiedzi: 1. w każdej sytuacji sprzyja stosunkom władzy., 2. sprzyja stosunkom władzy, jeśli dobra te są niezbędne dla innych., 3. w większości przypadków osłabia stosunki władzy., 4. zasadniczo nie ma związku ze stosunkami władzy.
1
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj ćwiczenie.
R1ALzdu7x4Sot
Źródło: Vnukovo International Airport, JSC, licencja: CC BY-NC 4.0.
R1O7qyhl2zYy5
Zaznacz, jaki typ władzy symbolizowany jest na powyższym zdjęciu. Możliwe odpowiedzi: 1. władza ekspercka, 2. władza charyzmatyczna, 3. władza magiczna, 4. władza formalna
RqvA2ACyaMQYk2
Ćwiczenie 3
Pogrupuj poniższe instytucje związane z władzą polityczną, przypisując je do odpowiednich kategorii. siła Możliwe odpowiedzi: 1. wybory, 2. policja, 3. tymczasowy areszt, 4. wojsko, 5. sąd konstytucyjny, 6. reprezentatywność autorytet Możliwe odpowiedzi: 1. wybory, 2. policja, 3. tymczasowy areszt, 4. wojsko, 5. sąd konstytucyjny, 6. reprezentatywność

Materiał źródłowy do ćwiczeń 4–5.

Tekst I

1
Thomas Hobbes Lewiatan

Ludzie nie znajdują przyjemności w życiu gromadnym (przeciwnie, raczej znajdują wiele przykrości), gdzie nie ma mocy, która by była zdolna trzymać w strachu ich wszystkich. Każdy człowiek bowiem uważa na to, by jego towarzysz go ocenił w tym samym stopniu, w jakim on sam siebie ceni. A na wszelkie oznaki pogardy czy niedostatecznej oceny odpowiada z natury rzeczy tym, że usiłuje, o ile tylko ma odwagę, wymusić na tych, którzy nim pogardzają, większe uważanie, czyniąc im jakąś krzywdę (a pośród tych, co nie mają nad sobą takiej jednej siły, która by ich trzymała w spokoju, odwaga ta jest dość duża, by się mogli zniszczyć wzajemnie), na innych zaś tym właśnie przykładem.

2 Źródło: Thomas Hobbes, Lewiatan, tłum. Czesław Znamierowski, Warszawa 2009, s. 206.

Tekst II

1
Św. Tomasz z Akwinu O władzy

Otóż z monarchii, jeśli zmieni się w tyranię, płynie mniejsze zło, aniżeli z władzy licznej elity, która uległa zepsuciu. Z władzy wielu często bowiem rodzi się niezgoda, która niszczy dobro pokoju, szczególnie ważne dla ludzkiej społeczności. Tyrania nie niszczy tego dobra, lecz nastaje na dobra poszczególnych ludzi, chyba że jej bezprawie szaleje nad całym społeczeństwem. Zatem, bardziej należy sobie życzyć rządów jednego niż wielu, chociaż w obu przypadkach wynikają stąd niebezpieczeństwa.

3 Źródło: Św. Tomasz z Akwinu, O władzy, [w:] Historia idei politycznych. Wybór tekstów, t. 1, tłum. Jacek Salij, Warszawa 2000, s. 189–190.

Tekst III

1
Karol Marks, Fryderyk Engels Manifest komunistyczny

Gdy w przebiegu rozwoju znikną różnice klasowe i cała produkcja zostanie skupiona w rękach zrzeszonych jednostek, władza publiczna utraci swój charakter polityczny. Władza polityczna we właściwym znaczeniu jest zorganizowaną przemocą jednej klasy w celu uciskania innej. Gdy w walce z burżuazją proletariat siłą rzeczy jednoczy się w klasę, poprzez rewolucję staje się klasą panującą i jako klasa panująca znosi przemocą dawne stosunki produkcji, to wraz z tymi stosunkami produkcji znosi warunki istnienia przeciwieństw klasowych, znosi w ogóle klasy i tym samym swoje własne panowanie jako klasy.

4 Źródło: Fryderyk Engels, Karol Marks, Manifest komunistyczny, [w:] Historia idei politycznych. Wybór tekstów, t. 2, tłum. Tadeusz Zabłudowski, Warszawa 2000, s. 404.

Tekst IV

1
John Locke Dwa traktaty o rządzie

Żadne społeczeństwo polityczne nie może mieć miejsca bez istnienia w nim władzy zachowania własności i karania wszystkich przestępstw w tym społeczeństwie. Społeczeństwo polityczne istnieje tam i tylko tam, gdzie każdy z jego członków zrezygnował ze swej naturalnej władzy i złożył ją w ręce wspólnoty nie wyłączając jednak tym samym możliwości odwołania się do ustanowionych przez nie praw. Stąd też ustają wszystkie prywatne sądy, a wspólnota na mocy stałych i niezmiennych praw jest bezstronnym i jedynym rozjemcą dla wszystkich. Ludzie, których wspólnota wyposażyła w autorytet do wykonywania tej władzy, decydują w spornych kwestiach dotyczących uprawnień, jakie mogą pojawić się między członkami społeczeństwa, oraz karzą za przestępstwa, jakich jego członkowie dopuszczają się przeciwko niemu, stosując kary przewidziane przez prawo.

5 Źródło: John Locke, Dwa traktaty o rządzie, tłum. Zbigniew Rau, Warszawa 1992, s. 222–223.
R1Jg88DCV5YRY2
Ćwiczenie 4
Połącz powyższe teksty z wymienionymi niżej funkcjami władzy politycznej, do jakich odnoszą się ich autorzy. Tekst I Możliwe odpowiedzi: 1. strażnik bezpieczeństwa, 2. arbiter, 3. instrument zbiorowości ekonomicznie uprzywilejowanej, 4. gwarant społecznej jedności, 5. reprezentant woli powszechnej Tekst II Możliwe odpowiedzi: 1. strażnik bezpieczeństwa, 2. arbiter, 3. instrument zbiorowości ekonomicznie uprzywilejowanej, 4. gwarant społecznej jedności, 5. reprezentant woli powszechnej Tekst III Możliwe odpowiedzi: 1. strażnik bezpieczeństwa, 2. arbiter, 3. instrument zbiorowości ekonomicznie uprzywilejowanej, 4. gwarant społecznej jedności, 5. reprezentant woli powszechnej Tekst IV Możliwe odpowiedzi: 1. strażnik bezpieczeństwa, 2. arbiter, 3. instrument zbiorowości ekonomicznie uprzywilejowanej, 4. gwarant społecznej jedności, 5. reprezentant woli powszechnej brak pasującego tekstu Możliwe odpowiedzi: 1. strażnik bezpieczeństwa, 2. arbiter, 3. instrument zbiorowości ekonomicznie uprzywilejowanej, 4. gwarant społecznej jedności, 5. reprezentant woli powszechnej
2
Ćwiczenie 5
R1evHMvMd3NlJ
Podaj teksty, których autorzy twierdzili, że władza polityczna powstała na skutek zawarcia społecznego kontraktu. (Uzupełnij).
R7YexMgqGnRNJ
Podaj odpowiedzi najbliższe twoim. Przekonaj się, czy są poprawne. Możliwe odpowiedzi: 1. Tekst I, 2. Tekst II, 3. Tekst III, 4. Tekst IV
3
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Paweł Sztompka Socjologia. Analiza społeczeństwa

W słynnych badaniach nad bostońskimi gangami młodzieżowymi przeprowadzonych w okresie międzywojennym przez Williama F. Whyte’a i zrelacjonowanych w tomie Społeczeństwo rogu ulicy, który stał się klasyczną pozycją głębokiej, wyrafinowanej socjologii empirycznej, zastanawiano się m.in. nad kryteriami, według których grupa dobiera przywódców. Rozróżniono kryteria zewnętrzne związane ze statusem danej jednostki w szerszym społeczeństwie, poza badaną grupą, oraz kryteria wewnętrzne związane z działaniami w grupie. Wchodząc do grupy, jednostka wnosi niczym w posagu swój wcześniej zdobyty status społeczny. Może na przykład posiadać zasoby materialne, wysoki prestiż lub sławę, znaczne wpływy, bogatą wiedzę, zdrowie i sprawność fizyczną. To wszystko ułatwia zdobycie pozycji przywódczej, przy czym znaczenie tych czynników zewnętrznych jest różne w zależności od charakteru grupy. (…) Najważniejsze są jednak walory przejawiane w toku działań wewnątrz grupy. Należy do nich, po pierwsze, wysoki stopień pewności siebie (asertywności) i dominujący charakter zachowania. Następnie zdolności towarzyskie, łatwość obcowania z innymi, obycie z sytuacjami zbiorowymi. Po trzecie, ujawniana i dostrzegana szczególna kompetencja w dziedzinach przez grupę cenionych (w bostońskich gangach młodzieżowych były to siła fizyczna, umiejętność podrywania dziewczyn i mistrzostwo w grze w kręgle). Po czwarte, wzorowe stosowanie się do uznanych w grupie norm i wartości (np. w gangach młodzieżowych są to brutalność, „męski” sposób mówienia, szczególna moda w ubieraniu się, strzyżeniu itp.).

1a Źródło: Paweł Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2012, s. 440.
RkJ5Ob2OKZdYA
Zapoznaj się z wymienionymi cechami hipotetycznego działacza liberalnej partii politycznej. Pogrupuj je według kryteriów opisanych w tekście. kryteria wewnętrzne Możliwe odpowiedzi: 1. wzorowa aktywność parlamentarna, 2. duża liczba głosów uzyskanych w wyborach, 3. skandale obyczajowe, 4. działalność charytatywna, 5. znaczące osiągnięcia w sporcie, 6. duże sukcesy w prywatnym biznesie, 7. nieszczęśliwe małżeństwo kryteria zewnętrzne Możliwe odpowiedzi: 1. wzorowa aktywność parlamentarna, 2. duża liczba głosów uzyskanych w wyborach, 3. skandale obyczajowe, 4. działalność charytatywna, 5. znaczące osiągnięcia w sporcie, 6. duże sukcesy w prywatnym biznesie, 7. nieszczęśliwe małżeństwo cechy niesprzyjające Możliwe odpowiedzi: 1. wzorowa aktywność parlamentarna, 2. duża liczba głosów uzyskanych w wyborach, 3. skandale obyczajowe, 4. działalność charytatywna, 5. znaczące osiągnięcia w sporcie, 6. duże sukcesy w prywatnym biznesie, 7. nieszczęśliwe małżeństwo
3
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Jan Baszkiewicz Władza

Okrutne rytuały inicjacyjne, które towarzyszą przejściu od stanu młodzieńczości do statusu mężczyzny nie są, wbrew potocznym wyobrażeniom, sposobem hartowania młodych i uczenia odporności na ból. Grupa dorosłych torturuje młodego człowieka (który musi znosić to w milczeniu, jeśli nie chce narazić się na dożywotnią pogardę), aby niejako podyktować mu na skórze zasadę uległości wobec owego odwiecznego zwyczaju, który tak fascynował Morgana czy Engelsa. Społeczeństwa, które nie spisywały swych reguł na kamiennych tablicach czy też w świętych księgach, wynalazły wyrafinowane tortury inicjacyjne jako skuteczną metodę wypisania nienaruszalnych zasad na plecach młodych współplemieńców. Owszem, jest w tym systemie norm zasada całkowitej równości pełnoprawnych członków wspólnoty. Ale jest także – i przede wszystkim – reguła pokornej, bezwarunkowej uległości wobec naturalnego ładu, wedle którego żyli przodkowie i którego zmieniać nie wolno. Można zaryzykować hipotezę, że owe sposoby prania mózgów i amputowania wyobraźni były znacznie skuteczniejsze niż metody wynalezione przez nowoczesne totalitaryzmy. Inicjacyjne blizny przypominały nieustannie członkom społeczności pierwotnej absolutną suwerenność odwiecznego ładu.

7 Źródło: Jan Baszkiewicz, Władza, Wrocław 1999, s. 9–10.
R1OjPMmW5gThF
Zaznacz te zjawiska, które się odnoszą do tekstu źródłowego. Możliwe odpowiedzi: 1. rozproszona przemoc, 2. egalitaryzm, 3. centralizacja władzy, 4. stan natury, 5. kontrola społeczna
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Stanisław Filipowicz Mit i spektakl władzy

Świętość jest jednym z najoczywistszych, rzec można, rodowodowych atrybutów władzy. Zgodnie z najdawniejszymi wyobrażeniami ci, którzy sprawują władzę, kontynuują dzieło stworzenia, są bogami lub ich wysłannikami chroniącymi świat przed rozpadem. – „Kładąc podwaliny pod »nasz świat«, naśladowano wzorcowe dzieło bogów, kosmogonie – przeciwnicy świat ów atakujący są utożsamiani z nieprzyjaciółmi bogów, demonami, a zwłaszcza z arcydemonem, prasmokiem pokonanym przez bogów na początku czasów” [Eliade]. Pokrewieństwo wyobrażeń politycznych i wyobrażeń kosmogonicznych przesądza o tym, że głód sacrum staje się jednym z najistotniejszych „popędów” politycznych. Wiara w szczególną moc i szczególne powołanie władzy jest źródłem całkiem oczywistego komfortu psychicznego – daje poczucie bezpieczeństwa. Konflikty polityczne są często przeżywane jako konflikty kosmogoniczne właśnie dlatego, że obecność władzy jest traktowana jako gwarancja trwałości świata.

6 Źródło: Stanisław Filipowicz, Mit i spektakl władzy, Warszawa 1988, s. 139.
R1NSm3vQZFl2t
Zaznacz poprawne dokończenie zdania. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Powyższy tekst odnosi się do zagadnienia… Możliwe odpowiedzi: 1. genezy władzy., 2. nadużycia władzy., 3. legitymizacji władzy., 4. ograniczenia władzy.
RbisF2N1egyXV
Uzasadnienie: (Uzupełnij).