Sprawdź się
Pogrupuj poniższe instytucje związane z władzą polityczną, przypisując je do odpowiednich kategorii.
reprezentatywność, sąd konstytucyjny, tymczasowy areszt, wojsko, policja, wybory
siła | |
---|---|
autorytet |
Materiał źródłowy do ćwiczeń 4–5.
Tekst I
LewiatanLudzie nie znajdują przyjemności w życiu gromadnym (przeciwnie, raczej znajdują wiele przykrości), gdzie nie ma mocy, która by była zdolna trzymać w strachu ich wszystkich. Każdy człowiek bowiem uważa na to, by jego towarzysz go ocenił w tym samym stopniu, w jakim on sam siebie ceni. A na wszelkie oznaki pogardy czy niedostatecznej oceny odpowiada z natury rzeczy tym, że usiłuje, o ile tylko ma odwagę, wymusić na tych, którzy nim pogardzają, większe uważanie, czyniąc im jakąś krzywdę (a pośród tych, co nie mają nad sobą takiej jednej siły, która by ich trzymała w spokoju, odwaga ta jest dość duża, by się mogli zniszczyć wzajemnie), na innych zaś tym właśnie przykładem.
Tekst II
O władzyOtóż z monarchii, jeśli zmieni się w tyranię, płynie mniejsze zło, aniżeli z władzy licznej elity, która uległa zepsuciu. Z władzy wielu często bowiem rodzi się niezgoda, która niszczy dobro pokoju, szczególnie ważne dla ludzkiej społeczności. Tyrania nie niszczy tego dobra, lecz nastaje na dobra poszczególnych ludzi, chyba że jej bezprawie szaleje nad całym społeczeństwem. Zatem, bardziej należy sobie życzyć rządów jednego niż wielu, chociaż w obu przypadkach wynikają stąd niebezpieczeństwa.
Tekst III
Manifest komunistycznyGdy w przebiegu rozwoju znikną różnice klasowe i cała produkcja zostanie skupiona w rękach zrzeszonych jednostek, władza publiczna utraci swój charakter polityczny. Władza polityczna we właściwym znaczeniu jest zorganizowaną przemocą jednej klasy w celu uciskania innej. Gdy w walce z burżuazją proletariat siłą rzeczy jednoczy się w klasę, poprzez rewolucję staje się klasą panującą i jako klasa panująca znosi przemocą dawne stosunki produkcji, to wraz z tymi stosunkami produkcji znosi warunki istnienia przeciwieństw klasowych, znosi w ogóle klasy i tym samym swoje własne panowanie jako klasy.
Tekst IV
Dwa traktaty o rządzieŻadne społeczeństwo polityczne nie może mieć miejsca bez istnienia w nim władzy zachowania własności i karania wszystkich przestępstw w tym społeczeństwie. Społeczeństwo polityczne istnieje tam i tylko tam, gdzie każdy z jego członków zrezygnował ze swej naturalnej władzy i złożył ją w ręce wspólnoty nie wyłączając jednak tym samym możliwości odwołania się do ustanowionych przez nie praw. Stąd też ustają wszystkie prywatne sądy, a wspólnota na mocy stałych i niezmiennych praw jest bezstronnym i jedynym rozjemcą dla wszystkich. Ludzie, których wspólnota wyposażyła w autorytet do wykonywania tej władzy, decydują w spornych kwestiach dotyczących uprawnień, jakie mogą pojawić się między członkami społeczeństwa, oraz karzą za przestępstwa, jakich jego członkowie dopuszczają się przeciwko niemu, stosując kary przewidziane przez prawo.
Połącz powyższe teksty z wymienionymi niżej funkcjami władzy politycznej, do jakich odnoszą się ich autorzy.
reprezentant woli powszechnej, arbiter, strażnik bezpieczeństwa, gwarant społecznej jedności, instrument zbiorowości ekonomicznie uprzywilejowanej
Tekst I | |
Tekst II | |
Tekst III | |
Tekst IV | |
brak pasującego tekstu |
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Socjologia. Analiza społeczeństwaW słynnych badaniach nad bostońskimi gangami młodzieżowymi przeprowadzonych w okresie międzywojennym przez Williama F. Whyte’a i zrelacjonowanych w tomie Społeczeństwo rogu ulicy, który stał się klasyczną pozycją głębokiej, wyrafinowanej socjologii empirycznej, zastanawiano się m.in. nad kryteriami, według których grupa dobiera przywódców. Rozróżniono kryteria zewnętrzne związane ze statusem danej jednostki w szerszym społeczeństwie, poza badaną grupą, oraz kryteria wewnętrzne związane z działaniami w grupie. Wchodząc do grupy, jednostka wnosi niczym w posagu swój wcześniej zdobyty status społeczny. Może na przykład posiadać zasoby materialne, wysoki prestiż lub sławę, znaczne wpływy, bogatą wiedzę, zdrowie i sprawność fizyczną. To wszystko ułatwia zdobycie pozycji przywódczej, przy czym znaczenie tych czynników zewnętrznych jest różne w zależności od charakteru grupy. (…) Najważniejsze są jednak walory przejawiane w toku działań wewnątrz grupy. Należy do nich, po pierwsze, wysoki stopień pewności siebie (asertywności) i dominujący charakter zachowania. Następnie zdolności towarzyskie, łatwość obcowania z innymi, obycie z sytuacjami zbiorowymi. Po trzecie, ujawniana i dostrzegana szczególna kompetencja w dziedzinach przez grupę cenionych (w bostońskich gangach młodzieżowych były to siła fizyczna, umiejętność podrywania dziewczyn i mistrzostwo w grze w kręgle). Po czwarte, wzorowe stosowanie się do uznanych w grupie norm i wartości (np. w gangach młodzieżowych są to brutalność, „męski” sposób mówienia, szczególna moda w ubieraniu się, strzyżeniu itp.).
Zapoznaj się z wymienionymi cechami hipotetycznego działacza liberalnej partii politycznej. Pogrupuj je według kryteriów opisanych w tekście.
działalność charytatywna, skandale obyczajowe, znaczące osiągnięcia w sporcie, duże sukcesy w prywatnym biznesie, duża liczba głosów uzyskanych w wyborach, wzorowa aktywność parlamentarna, nieszczęśliwe małżeństwo
kryteria wewnętrzne | |
---|---|
kryteria zewnętrzne | |
cechy niesprzyjające |
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
WładzaOkrutne rytuały inicjacyjne, które towarzyszą przejściu od stanu młodzieńczości do statusu mężczyzny nie są, wbrew potocznym wyobrażeniom, sposobem hartowania młodych i uczenia odporności na ból. Grupa dorosłych torturuje młodego człowieka (który musi znosić to w milczeniu, jeśli nie chce narazić się na dożywotnią pogardę), aby niejako podyktować mu na skórze zasadę uległości wobec owego odwiecznego zwyczaju, który tak fascynował Morgana czy Engelsa. Społeczeństwa, które nie spisywały swych reguł na kamiennych tablicach czy też w świętych księgach, wynalazły wyrafinowane tortury inicjacyjne jako skuteczną metodę wypisania nienaruszalnych zasad na plecach młodych współplemieńców. Owszem, jest w tym systemie norm zasada całkowitej równości pełnoprawnych członków wspólnoty. Ale jest także – i przede wszystkim – reguła pokornej, bezwarunkowej uległości wobec naturalnego ładu, wedle którego żyli przodkowie i którego zmieniać nie wolno. Można zaryzykować hipotezę, że owe sposoby prania mózgów i amputowania wyobraźni były znacznie skuteczniejsze niż metody wynalezione przez nowoczesne totalitaryzmy. Inicjacyjne blizny przypominały nieustannie członkom społeczności pierwotnej absolutną suwerenność odwiecznego ładu.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Mit i spektakl władzyŚwiętość jest jednym z najoczywistszych, rzec można, rodowodowych atrybutów władzy. Zgodnie z najdawniejszymi wyobrażeniami ci, którzy sprawują władzę, kontynuują dzieło stworzenia, są bogami lub ich wysłannikami chroniącymi świat przed rozpadem. – „Kładąc podwaliny pod »nasz świat«, naśladowano wzorcowe dzieło bogów, kosmogonie – przeciwnicy świat ów atakujący są utożsamiani z nieprzyjaciółmi bogów, demonami, a zwłaszcza z arcydemonem, prasmokiem pokonanym przez bogów na początku czasów” [Eliade]. Pokrewieństwo wyobrażeń politycznych i wyobrażeń kosmogonicznych przesądza o tym, że głód sacrum staje się jednym z najistotniejszych „popędów” politycznych. Wiara w szczególną moc i szczególne powołanie władzy jest źródłem całkiem oczywistego komfortu psychicznego – daje poczucie bezpieczeństwa. Konflikty polityczne są często przeżywane jako konflikty kosmogoniczne właśnie dlatego, że obecność władzy jest traktowana jako gwarancja trwałości świata.