Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu

Sto rzeczywistych talarów nie zawiera nic więcej niż sto możliwych. […] Jeśli przeto myślę o pewnej rzeczy, przez jakie i przez ile orzeczeń mi się podoba […], to przez to, iż jeszcze dodam, że ta rzecz istnieje, nie dołącza się nic do tej rzeczy. Inaczej bowiem nie istniałoby to samo, co pomyślałem w pojęciu, lecz coś więcej, i nie mógłbym powiedzieć, że istnieje właśnie przedmiot mojego pojęcia. […] Jeśli tedy myślę sobie pewną istotę jako najwyższą realność (bez braków), to pozostaje jeszcze zawsze zagadnienie, czy ona istnieje, czy nie. Choć bowiem w mym pojęciu możliwej realnej treści pewnej rzeczy w ogóle niczego nie brak, to przecież brak czegoś w jej stosunku do całego stanu myślenia, że mianowicie poznanie owego przedmiotu jest możliwe także a posteriori.

q3b Źródło: Immanuel Kant, Krytyka czystego rozumu, tłum. Piotr Chmielowski, s. 223–224.
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
RpvYWr5pSUcbt
Zaznacz poprawną odpowiedź. Jaki dowód na istnienie Boga został poddany krytyce w zacytowanym tekście? Możliwe odpowiedzi: 1. ontologiczny, 2. moralny, 3. kosmologiczny, 4. teleologiczny

Przedstaw go swoimi słowami.

Rk144UfUrIhJz
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Odpowiedz na pytanie, jaka teza postawiona jest w tekście I. Kanta?

R1KIJwzPwujEY
(Uzupełnij).
R14qUhn0oTwNf11
Ćwiczenie 3
Zaznacz żółtym kolorem argument, który uzasadnia tę tezę. Sto rzeczywistych talarów nie zawiera nic więcej niż sto możliwych. […] Jeśli przeto myślę o pewnej rzeczy, przez jakie i przez ile orzeczeń mi się podoba […], to przez to, iż jeszcze dodam, że ta rzecz istnieje, nie dołącza się nic do tej rzeczy. Inaczej bowiem nie istniałoby to samo, co pomyślałem w pojęciu, lecz coś więcej, i nie mógłbym powiedzieć, że istnieje właśnie przedmiot mojego pojęcia. […] Jeśli tedy myślę sobie pewną istotę jako najwyższą realność (bez braków), to pozostaje jeszcze zawsze zagadnienie, czy ona istnieje, czy nie. Choć bowiem w mym pojęciu możliwej realnej treści pewnej rzeczy w ogóle niczego nie brak, to przecież brak czegoś w jej stosunku do całego stanu myślenia, że mianowicie poznanie owego przedmiotu jest możliwe także a posteriori.
1
Ćwiczenie 3

Podaj argument z tekstu, który uzasadnia postawioną tezę.

Sto rzeczywistych talarów nie zawiera nic więcej niż sto możliwych. […] Jeśli przeto myślę o pewnej rzeczy, przez jakie i przez ile orzeczeń mi się podoba […], to przez to, iż jeszcze dodam, że ta rzecz istnieje, nie dołącza się nic do tej rzeczy. Inaczej bowiem nie istniałoby to samo, co pomyślałem w pojęciu, lecz coś więcej, i nie mógłbym powiedzieć, że istnieje właśnie przedmiot mojego pojęcia. […] Jeśli tedy myślę sobie pewną istotę jako najwyższą realność (bez braków), to pozostaje jeszcze zawsze zagadnienie, czy ona istnieje, czy nie. Choć bowiem w mym pojęciu możliwej realnej treści pewnej rzeczy w ogóle niczego nie brak, to przecież brak czegoś w jej stosunku do całego stanu myślenia, że mianowicie poznanie owego przedmiotu jest możliwe także a posteriori.

Rp7OBeinthTPD
(Uzupełnij).
R194UnRIELmYx1
Ćwiczenie 4
Zaznacz poprawną odpowiedź. Badając przyrodę, odkrywamy Boga – to stwierdzenie zgodne z: Możliwe odpowiedzi: 1. panteizmem, 2. teizmem, 3. ateizmem, 4. agnostycyzmem, 5. fideizmem
R1d7P8KHLp6QX21
Ćwiczenie 5
Dopasuj odpowiednie pojęcia do twierdzeń. Bóg jest transcendentny. Możliwe odpowiedzi: 1. ateizm, 2. agnostycyzm, 3. teizm, 4. deizm Czego nie da się racjonalnie dowieść, nie istnieje. Możliwe odpowiedzi: 1. ateizm, 2. agnostycyzm, 3. teizm, 4. deizm Wiedzieć mogę tylko to, co wynika z doświadczenia. Możliwe odpowiedzi: 1. ateizm, 2. agnostycyzm, 3. teizm, 4. deizm Zło istnieje, ponieważ Stwórca jest dobry, lecz nie angażuje się w losy świata. Możliwe odpowiedzi: 1. ateizm, 2. agnostycyzm, 3. teizm, 4. deizm
21
Ćwiczenie 6

Zdecyduj i opisz, na czym polega główna różnica między teizmem a panteizmem.

R1MRFNxLcaAuZ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Odwołując się do własnych przykładów, udowodnij tezę, że stosunek nauki do religii jest kwestią światopoglądową.

RbBRHm7kjzYPF
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Odwołując się do całej lekcji, oceń, czy dowód na istnienie Boga jest możliwy.

RdZlcSFzOrbg8
(Uzupełnij).