Sprawdź się
Krytyka czystego rozumuSto rzeczywistych talarów nie zawiera nic więcej niż sto możliwych. […] Jeśli przeto myślę o pewnej rzeczy, przez jakie i przez ile orzeczeń mi się podoba […], to przez to, iż jeszcze dodam, że ta rzecz istnieje, nie dołącza się nic do tej rzeczy. Inaczej bowiem nie istniałoby to samo, co pomyślałem w pojęciu, lecz coś więcej, i nie mógłbym powiedzieć, że istnieje właśnie przedmiot mojego pojęcia. […] Jeśli tedy myślę sobie pewną istotę jako najwyższą realność (bez braków), to pozostaje jeszcze zawsze zagadnienie, czy ona istnieje, czy nie. Choć bowiem w mym pojęciu możliwej realnej treści pewnej rzeczy w ogóle niczego nie brak, to przecież brak czegoś w jej stosunku do całego stanu myślenia, że mianowicie poznanie owego przedmiotu jest możliwe także a posteriori.
Przedstaw go swoimi słowami.
Odpowiedz na pytanie, jaka teza postawiona jest w tekście I. Kanta?
Podaj argument z tekstu, który uzasadnia postawioną tezę.
Sto rzeczywistych talarów nie zawiera nic więcej niż sto możliwych. […] Jeśli przeto myślę o pewnej rzeczy, przez jakie i przez ile orzeczeń mi się podoba […], to przez to, iż jeszcze dodam, że ta rzecz istnieje, nie dołącza się nic do tej rzeczy. Inaczej bowiem nie istniałoby to samo, co pomyślałem w pojęciu, lecz coś więcej, i nie mógłbym powiedzieć, że istnieje właśnie przedmiot mojego pojęcia. […] Jeśli tedy myślę sobie pewną istotę jako najwyższą realność (bez braków), to pozostaje jeszcze zawsze zagadnienie, czy ona istnieje, czy nie. Choć bowiem w mym pojęciu możliwej realnej treści pewnej rzeczy w ogóle niczego nie brak, to przecież brak czegoś w jej stosunku do całego stanu myślenia, że mianowicie poznanie owego przedmiotu jest możliwe także a posteriori.
Zdecyduj i opisz, na czym polega główna różnica między teizmem a panteizmem.
Odwołując się do własnych przykładów, udowodnij tezę, że stosunek nauki do religii jest kwestią światopoglądową.
Odwołując się do całej lekcji, oceń, czy dowód na istnienie Boga jest możliwy.