Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RXz0knmCozB5G1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst, wybierając właściwe sformułowania spośród podanych. We współczesnej polszczyźnie ogólnej wyróżnia się dwie podstawowe odmiany: język pisany i język mówiony. Są one różne / tożsame pod względem: stylistycznym, fleksyjnym, składniowym. Mają także taką samą / inną formę. Mowa żywa ma postać dialogu / monologu, ponieważ do zaistnienia komunikatu słownego potrzebna jest obecność nadawcy i odbiorcy, których role są niezmienne / przemienne. Z uwagi na brak kontekstu sytuacyjnego w tekstach mówionych / pisanych konieczne jest stosowanie środków zespolenia / elementów pozatekstowych, odpowiadających za spójność / walory estetyczne tekstu.
111
Ćwiczenie 2

Podaj 10 cech charakterystycznych dla języka pisanego.

R1WYU5Y3Rn0cY
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: język pisany
    • Elementy należące do kategorii język pisany
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii język pisany
Re3PY9O5bUzDk
(Uzupełnij).
R1J7eLGapQBw411
Ćwiczenie 3
Dopasuj podane sformułowania do właściwej rubryki w tabeli. Język pisany Możliwe odpowiedzi: 1. ekspresywizmy, 2. aluzje, 3. dbałość stylistyczna i składniowa, 4. bezpośrednie zwroty do nadawcy i odbiorcy, 5. pozawerbalne środki wyrazu, 6. prosta i swobodna składnia, 7. elipsy, 8. różnorodne słownictwo, 9. forma dialogu, 10. słownictwo neutralne, 11. potocyzmy, 12. dominacja zdań pojedynczych, 13. forma monologu, 14. zdania wielokrotnie złożone, 15. kontekst sytuacyjny, 16. ubóstwo synonimów, 17. zaimki i spójniki jako środki zespolenia, 18. przemienne role nadawcy i odbiorcy Język mówiony Możliwe odpowiedzi: 1. ekspresywizmy, 2. aluzje, 3. dbałość stylistyczna i składniowa, 4. bezpośrednie zwroty do nadawcy i odbiorcy, 5. pozawerbalne środki wyrazu, 6. prosta i swobodna składnia, 7. elipsy, 8. różnorodne słownictwo, 9. forma dialogu, 10. słownictwo neutralne, 11. potocyzmy, 12. dominacja zdań pojedynczych, 13. forma monologu, 14. zdania wielokrotnie złożone, 15. kontekst sytuacyjny, 16. ubóstwo synonimów, 17. zaimki i spójniki jako środki zespolenia, 18. przemienne role nadawcy i odbiorcy
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z poniższym fragmentem z kryminału Koniec świata w Breslau Marka Krajewskiego, a następnie wymień wszystkie wyrazy pełniące funkcję środków zespolenia.

Marek Krajewski Koniec świata w Breslau

Wyjął z kieszeni wczorajszą „Süddeutsche Zeitung” i jeszcze raz przeczytał informację o śmierci znanej berlińskiej aktorki teatralnej Sophie von Finckl. Pod nekrologiem znalazł się wywiad ze słynną skrzypaczką Elisabeth Körner, serdeczną przyjaciółką zmarłej. Pani Körner po raz pierwszy ujawniła w tym wywiadzie tajemnicę Sophie: otóż była ona już wcześniej zamężna, a jej mężem był wysoki funkcjonariusz wrocławskiej policji, Eberhard Mock. Anwaldt przeczytał to wszystko raz jeszcze i pomyślał o wybaczeniu. Potem wrzucił gazetę do trybów śmieciarki i zszedł w dół betonowymi schodami.

cw8 Źródło: Marek Krajewski, Koniec świata w Breslau, Warszawa 2003.
R1adSPQ5mdA1N
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z treścią wiersza Pierwsza piosenka Edwarda Pasewicza i odpowiedz na pytanie, które elementy języka dominują: mówionego czy pisanego. Odpowiedź uzasadnij.
Zapoznaj się z treścią wiersza Pierwsza piosenka Edwarda Pasewicza i odpowiedz na pytanie, które elementy języka dominują: mówionego czy pisanego. Odpowiedź uzasadnij.
R188SPDbChrn6
Nagranie dźwiękowe Pierwsza piosenka.
Pierwsza piosenka

Puch, zapach, pamięć nieskomplikowana.
Skorupka winniczka zgnieciona pod butem.
Dzwonecznik z utopioną muchą.
Kamień nad Kwisą. Jajecznica rankiem.
Ręczna robótka przy samochodzie,
jazda bez świateł po wąskiej ulicy.
Szelest tej kurtki, znajomy tak bardzo,
że o pomyłce nie może być mowy.
A jednak to tylko nerw pod powieką
drga bezradnie i dręczy.
Noc w ramach zemsty nie przychodzi wcale.

cw5 Źródło: Pierwsza piosenka, [w:] Edward Pasewicz, Dolna Wilda, Łódź 2002.
REFli9PHuw1AS
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 6

Odpowiedz na pytanie, do jakich cech języka mówionego odwołują się memy internetowe?

R54NMegtyZHsP
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Stwórz własny mem internetowy, wykorzystując cechy języka mówionego.

Stwórz własny żart, wykorzystując cechy języka mówionego.

R1MkLmsZ8ZKOa
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przekształć tekst swojego mema w anegdotę napisaną zgodnie z regułami pisemnej odmiany języka.

Rk2zwlflqJcm0
(Uzupełnij).