Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1IiPCIiTMipZ1
Ćwiczenie 1
Które cechy należałoby pominąć w opisie przedmiotu, jakim jest człowiek, by dokonać redukcji ejdetycznej? Możliwe odpowiedzi: 1. rozumność, 2. kolor oczu, 3. zdolność tworzenia kultury, 4. emocje, które w danym momencie przeżywa
RpZqb4lZHjdAZ1
Ćwiczenie 2
Idealizm immanentny jest stanowiskiem... Możliwe odpowiedzi: 1. epistemologicznym., 2. metafizycznym., 3. ontologicznym., 4. etycznym.
R1XhiuXzdXnlp1
Ćwiczenie 3
Co, według Husserla, jest dane w poznaniu w sposób oczywisty? Możliwe odpowiedzi: 1. to, co immanentne, 2. to, co transcendentne, 3. to, co transcendentalne, 4. to, co materialne
RVVyn1VcqWIuo11
Ćwiczenie 4
Dopasuj definicję do stanowiska. idealizm immanentny Możliwe odpowiedzi: 1. Stanowisko epistemologiczne, które ogranicza sferę możliwego poznania do przedmiotów konstytuowanych przez podmiot. Poznanie obiektywnej rzeczywistości jest niemożliwe., 2. Stanowisko epistemologiczne, które zakłada, że poznanie rzeczywistości obiektywnej, czyli niezależnej od podmiotu i jego świadomości, jest możliwe., 3. Stanowisko epistemologiczne, które ogranicza sferę możliwego poznania do wrażeń i przeżyć psychicznych poznającego podmiotu. Poznanie obiektywnej rzeczywistości jest niemożliwe., 4. Stanowisko ontologiczne, które głosi, że jedynym, co istnieje realnie są przeżycia psychiczne podmiotu idealizm subiektywny Możliwe odpowiedzi: 1. Stanowisko epistemologiczne, które ogranicza sferę możliwego poznania do przedmiotów konstytuowanych przez podmiot. Poznanie obiektywnej rzeczywistości jest niemożliwe., 2. Stanowisko epistemologiczne, które zakłada, że poznanie rzeczywistości obiektywnej, czyli niezależnej od podmiotu i jego świadomości, jest możliwe., 3. Stanowisko epistemologiczne, które ogranicza sferę możliwego poznania do wrażeń i przeżyć psychicznych poznającego podmiotu. Poznanie obiektywnej rzeczywistości jest niemożliwe., 4. Stanowisko ontologiczne, które głosi, że jedynym, co istnieje realnie są przeżycia psychiczne podmiotu idealizm transcendentalny Możliwe odpowiedzi: 1. Stanowisko epistemologiczne, które ogranicza sferę możliwego poznania do przedmiotów konstytuowanych przez podmiot. Poznanie obiektywnej rzeczywistości jest niemożliwe., 2. Stanowisko epistemologiczne, które zakłada, że poznanie rzeczywistości obiektywnej, czyli niezależnej od podmiotu i jego świadomości, jest możliwe., 3. Stanowisko epistemologiczne, które ogranicza sferę możliwego poznania do wrażeń i przeżyć psychicznych poznającego podmiotu. Poznanie obiektywnej rzeczywistości jest niemożliwe., 4. Stanowisko ontologiczne, które głosi, że jedynym, co istnieje realnie są przeżycia psychiczne podmiotu realizm Możliwe odpowiedzi: 1. Stanowisko epistemologiczne, które ogranicza sferę możliwego poznania do przedmiotów konstytuowanych przez podmiot. Poznanie obiektywnej rzeczywistości jest niemożliwe., 2. Stanowisko epistemologiczne, które zakłada, że poznanie rzeczywistości obiektywnej, czyli niezależnej od podmiotu i jego świadomości, jest możliwe., 3. Stanowisko epistemologiczne, które ogranicza sferę możliwego poznania do wrażeń i przeżyć psychicznych poznającego podmiotu. Poznanie obiektywnej rzeczywistości jest niemożliwe., 4. Stanowisko ontologiczne, które głosi, że jedynym, co istnieje realnie są przeżycia psychiczne podmiotu
RMAsNIqfWHTGy21
Ćwiczenie 5
Uzupełnij brakujące słowa w opisach kroków poznania fenomenologicznego. Redukcja (tu wybierz) 1. nawias, 2. świadomości, 3. ejdetyczna, 4. transcendentalna, 5. noematu, 6. noezy, 7. istotę
Polega na wzięciu w (tu wybierz) 1. nawias, 2. świadomości, 3. ejdetyczna, 4. transcendentalna, 5. noematu, 6. noezy, 7. istotę świata empirycznego.

Opis aktów świadomości
Polega na rozróżnieniu w każdym akcie (tu wybierz) 1. nawias, 2. świadomości, 3. ejdetyczna, 4. transcendentalna, 5. noematu, 6. noezy, 7. istotę i (tu wybierz) 1. nawias, 2. świadomości, 3. ejdetyczna, 4. transcendentalna, 5. noematu, 6. noezy, 7. istotę oraz opisaniu sposobu, w jaki przedmioty zjawiają się w (tu wybierz) 1. nawias, 2. świadomości, 3. ejdetyczna, 4. transcendentalna, 5. noematu, 6. noezy, 7. istotę.

Redukcja (tu wybierz) 1. nawias, 2. świadomości, 3. ejdetyczna, 4. transcendentalna, 5. noematu, 6. noezy, 7. istotę
Wgląd w (tu wybierz) 1. nawias, 2. świadomości, 3. ejdetyczna, 4. transcendentalna, 5. noematu, 6. noezy, 7. istotę rzeczy.
RJkvOKyPtjlSe21
Ćwiczenie 6
Zdecyduj, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe. Edmund Husserl jest przedstawicielem idealizmu immanentnego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Greckie słowo eidos oznacza „istotę”, „gatunek” lub „rodzaj”. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Akt świadomość składa się według Husserla z noezy i noematu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Husserl określał redukcję fenomenologiczną również zapożyczonym o starożytnych sceptyków mianem epoche, oznaczającym „zawieszenie sądu”. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Na przykładzie problemu poznania istoty rzeczy wyjaśnij, na czym polega najważniejsza różnica między idealizmem immanentnym a realizmem teoriopoznawczym.

ROAMWvBrWEEY5
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Jak problem poznania istoty rzeczy rozwiązuje Husserl? Wyjaśnij, na czym polega jego rozwiązanie wskazując różnice między jego stanowiskiem a realizmem i idealizmem immanentnym.

R8WkhNmp9BnjA
(Uzupełnij).