1
Pokaż ćwiczenia:
RFoQUPr5BbL3n1
Ćwiczenie 1
W teorii państwa Platon podąża za naukami... Możliwe odpowiedzi: 1. Heraklita., 2. Arystotelesa., 3. Sokratesa., 4. Trazymacha., 5. Arystotelesa i Trazymacha.
RtDNHsW7QymYS1
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Ustrój, w którym wg Platona władza należy do najbogatszych., 2. Jedynowładztwo człowieka niesprawiedliwego., 3. Jeden z uczestników debaty w dialogu Państwo., 4. Ustrój, w którym wg Platona panuje anarchia., 5. Najsłynniejsza metafora Platona.
R1YhaYRX3GKcX1
Ćwiczenie 3
Platon, stosując zasadę podziału pracy, wyróżnił trzy stany: Możliwe odpowiedzi: 1. filozofów, wojskowych, rzemieślników., 2. poetów, wojskowych, rzemieślników., 3. filozofów, duchownych, żywicieli., 4. filozofów, duchownych, rzemieślników.
11
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z poniższym tekstem. Co tak naprawdę przedstawia metafora statku?
Zapoznaj się z poniższym tekstem. Co tak naprawdę przedstawia metafora statku?
1
Platon Państwo

Kapitan statku przewyższa wszystkich na okręcie wielkością i siłą, a tylko przygłuchy jest i ma jakoś krótki wzrok, a na sztuce żeglarskiej też się mało rozumie. A żeglarze kłócą się z sobą o sterowanie. Każdy z nich uważa, że powinien siedzieć przy sterze, chociaż się nigdy sztuki sterowania nie uczył, ani nie potrafi wskazać tego, u kogo by się jej uczył, ani czasu, w którym by tę naukę pobierał. Oprócz tego oni twierdzą nawet, że się tej sztuki nauczyć nie można. A jeśli kto mówi, że można, gotowi go zabić. Sami wciąż tylko kapitana oblegają, nastają na niego i robią co mogą, żeby im ster powierzył. A nieraz, jeśli on im nie ulega, tylko innym raczej, wtedy oni tych innych albo zabijają, albo ich wyrzucają z okrętu, a dzielnemu kapitanowi podają ziółka czarodziejskie na sen albo go upijają czymkolwiek, aby go z nóg zwalić, i panują nad okrętem, mają na swoje usługi wszystko, co na nim jest; piją i używają sobie w podróży po swojemu, oczywiście; a do tego chwalą jako znakomitego żeglarza i nazywają zawołanym sternikiem i znawcą okrętu każdego, kto potrafi razem z nimi rękę przykładać do tego, żeby im władza przypadła w udziale, kiedy zbałamucą albo gwałtem zmogą kapitana. Każdego innego oni ganią i mówią, że jest do niczego, a o prawdziwym sterniku nie mają bladego pojęcia, nie przeczuwają nawet, że on powinien się interesować porami roku i dnia, i niebem, i gwiazdami, i wiatrami, i wszystkim, co leży w zakresie umiejętności, jeżeli ma być naprawdę przygotowany do prowadzenia okrętu.

C12 Źródło: Platon, Państwo, t. ks. VI, tłum. W. Witwicki, Kęty 1999.
R15lo25mjWlNs
(Uzupełnij).
RT033fhgq69j12
Ćwiczenie 5
Rozstrzygnij, które twierdzenia są prawdziwe, a które są fałszywe. Platońska koncepcja państwa idealnego bywa uznawana za wizję państwa totalitarnego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W państwie Platona główną rolę do odegrania mieli poeci. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stan władców wyróżniała popędliwość i cnota męstwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W Platońskiej koncepcji państwa kasty wojowników i filozofów miały mieć wspólne żony. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RVRxTMTOBOQiQ2
Ćwiczenie 6
Zaznacz zdania trafnie oddające poglądy Platona wyrażone w dialogu Państwo. Miarą sprawiedliwości są zewnętrzne, materialne skutki, jakie przynosi ona jednostce. Możliwe odpowiedzi: Trafne, Nietrafne. Demokracja zapewnia trwały podział władz i stabilne prawo. Możliwe odpowiedzi: Trafne, Nietrafne. Źródłem wartości sprawiedliwości jest idea dobra. Możliwe odpowiedzi: Trafne, Nietrafne. To, że coś jest sprawiedliwe lub niesprawiedliwe, nie zależy od woli władcy. Możliwe odpowiedzi: Trafne, Nietrafne
31
Ćwiczenie 7

Poniższy fragment pozwala sądzić, że politycznego projektu Platona nie należy rozumieć w sposób dosłowny. Jaka była zatem główna intencja autora dialogu? Jaki sens nadał stworzeniu wizji państwa idealnego?

1
Platon Państwo

– Ja rozumiem – powiada. – Ty masz na myśli to państwo, o którymeśmy mówili, zakładając je. Ono leży w kraju myśli, bo na ziemi, przypuszczam, że nigdzie go nie ma.
– A może w niebie – dodałem – leży jego pierwowzór u stóp bogów; dla tego, który chce patrzeć, a patrząc urządzać samego siebie. A to nie stanowi żadnej różnicy, czy ono gdzieś już jest, czy dopiero będzie.

C14 Źródło: Platon, Państwo, t. ks. IX, tłum. W. Witwicki.
RVYfFLSkG57Cs
(Uzupełnij).

Praca domowa

3
Ćwiczenie 8

Napisz esej, który przedstawia krytykę demokracji Platona. Możesz rozwinąć twierdzenie wypowiedziane przez Platona w Państwie: „rząd tłumu jest pod każdym względem słaby i niezdolny do żadnego wielkiego dobra ani zła, w porównaniu do innych ustrojów”. Postaraj się zawrzeć w swoim tekście argumenty filozofa, które zostały przedstawione w dzisiejszej lekcji.

R9ayM07S3M6sq
(Uzupełnij).