Zapoznaj się z podanym tekstem na temat dwóch arcydzieł dramatu romantycznego, a następnie wskaż ich wspólne cechy gatunkowe, o których wspomina autor.
Zapoznaj się z podanym tekstem na temat dwóch arcydzieł dramatu romantycznego, a następnie wskaż ich wspólne cechy gatunkowe, o których wspomina autor.
Zapoznaj się z podanym tekstem na temat dwóch arcydzieł dramatu romantycznego, a następnie wskaż ich wspólne cechy gatunkowe, o których wspomina autor.
Przeczytaj podany tekst na temat dwóch arcydzieł dramatu romantycznego, a następnie wskaż ich wspólne cechy gatunkowe, o których wspomina autor.
Manfred KridlAntagonizm wieszczów
Zarówno Dziady, jak i Kordian są fantastycznym dramatem o luźnej budowie, znanym z twórczości Goethego i Byrona. Występują tam moce niebieskie i piekielne, bohater przechodzi przez różne koleje, niezależnie od czasu i przestrzeni; nie zwraca się tu uwagi na kolejność zdarzeń, kompozycję dramatyczną, wymagania sceniczne.
ćwiczenie2 Źródło: Manfred Kridl, Antagonizm wieszczów, Warszawa 1925, s. 89–90.
R7sWkbHjuUuLw
Możliwe odpowiedzi: 1. luźna kompozycja, 2. obecność elementów nadprzyrodzonych, 3. bohater dynamiczny, 4. synkretyzm rodzajowy, 5. fragmentaryczność, 6. odrzucenie zasady trzech jedności
1
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z podanym tekstem, a następnie uzupełnij komentarz dotyczący dramatu romantycznego poprawnymi ustaleniami.
Zapoznaj się z podanym tekstem, a następnie uzupełnij komentarz dotyczący dramatu romantycznego poprawnymi ustaleniami.
Zapoznaj się z podanym tekstem, a następnie uzupełnij komentarz dotyczący dramatu romantycznego poprawnymi ustaleniami.
Przeczytaj podany tekst, a następnie uzupełnij komentarz dotyczący dramatu romantycznego poprawnymi ustaleniami.
Manfred KridlAntagonizm wieszczów
Romantycy mieli inny stosunek do dramatu: nie ustalali, co jest dopuszczalne, lecz po prostu z obrzydzeniem odrzucali francuski „gorset klasyczny”. Cechą charakterystyczną ich poszukiwań modelowych była krytyka dawnych reguł [...], polemiczne traktowanie teatru francuskiego jako wzoru już martwego, jako szacownego zabytku przeszłości. [...] Reguły mało romantyków polskich interesowały, jeśli o nich wspominano, to jako o szkodliwym krępowaniu swobody twórczej. Świetność i piękno dramatu oceniano podług innych kryteriów - domagano się przede wszystkim tonu narodowego, odzwierciedlenia prawdy o epoce, uwiarygodnienia języka i takiego podejścia do przedmiotu historycznego, jakie by odsłaniało jego znaczenie ogólniejsze.
R13HqYilEjUkQ
Twórcy pierwszej połowy XIX wieku nie formułowali ścisłych reguł/chętnie formułowali reguły, zgodnie z którymi miał być tworzony dramat romantyczny.
Przede wszystkim odrzucali model klasycznego dramatu francuskiego, uznając go za sztukę najniższych lotów, pozbawioną artystycznej wartości/ formę, która wyczerpała swój potencjał i użyteczność.
Piękno utworu dramatycznego wynikało dla romantyków przede wszystkim z jego tematyki i przesłania/oryginalnej, przykuwającej uwagę odbiorcy formy.
Szczególnie ceniono dramaty, które rozgrywały się w realiach historycznych/zaprzeczały wszystkim regułom klasycznym/ poruszały aktualną problematykę i odsłaniały ogólniejsze sensy.
Twórcy pierwszej połowy XIX wieku nie formułowali ścisłych reguł/chętnie formułowali reguły, zgodnie z którymi miał być tworzony dramat romantyczny.
Przede wszystkim odrzucali model klasycznego dramatu francuskiego, uznając go za sztukę najniższych lotów, pozbawioną artystycznej wartości/ formę, która wyczerpała swój potencjał i użyteczność.
Piękno utworu dramatycznego wynikało dla romantyków przede wszystkim z jego tematyki i przesłania/oryginalnej, przykuwającej uwagę odbiorcy formy.
Szczególnie ceniono dramaty, które rozgrywały się w realiach historycznych/zaprzeczały wszystkim regułom klasycznym/ poruszały aktualną problematykę i odsłaniały ogólniejsze sensy.
ćwiczenie2 Źródło: Manfred Kridl, Antagonizm wieszczów, Warszawa 1925, s. 89–90.
31
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wymień wskazane w nim przyczyny, które leżą u podstaw przekonania, że dramat romantyczny jest dramatem niescenicznym.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wymień wskazane w nim przyczyny, które leżą u podstaw przekonania, że dramat romantyczny jest dramatem niescenicznym.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wymień wskazane w nim przyczyny, które leżą u podstaw przekonania, że dramat romantyczny jest dramatem niescenicznym.
Przeczytaj tekst, a następnie wymień wskazane w nim przyczyny, które leżą u podstaw przekonania, że dramat romantyczny jest dramatem niescenicznym.
1
Alina KowalczykowaDramat. Dyskusje i refleksje
Głęboki rozdźwięk pomiędzy praktyką teatru a twórczością dramatyczną wynikał [...] [z kilku] przyczyn. Najpierw z racji romantycznej rewolucji literackiej, kwestionującej normatywny podział na gatunki, także takie, jakie były użyteczne scenicznie. Teatr współczesny wiedział, jak posługiwać się tragedią, komedią, farsą, jak wystawić pośredni gatunkowo dramat, przywykł do różnych form widowiska muzycznego. Trudność wykonania jednak, a także odbioru sprawiałyby widowiska hybrydyczne, gdzie z dramatem swobodnie mieszała się epika i liryka, fantastyka z realizmem, gdzie autorzy wkładali wszystko od erudycji historycznej po filozofię bez liczenia się ze zwyczajami teatru. [...] Następnym [...] czynnikiem odejścia od teatru pisarzy dramatycznych była sprawa poziomu, rozziewu pomiędzy twórczymi aspiracjami poetów a repertuarowymi potrzebami scen. Teatr [...] podlegał szybkim procesom demokratyzacji, [...] musiał się więc liczyć nade wszystko z gustem publiczności. Publiczność zaś przepadała za romantycznymi efektami i gestami, romantyzm był w modzie, ale romantyzm łatwy, nastrojowy, atrakcyjny fabularnie. [...] Z obustronnego rozczarowania − teatrów trudnymi utworami dramatycznymi i poetów − komercjalnym, popularnym teatrem − powstałą kategoria dramatów książkowych, sztuk do czytania. [...] Do trudności wystawienia i konieczności liczenia się z gustami widzów dochodził w całym tym okresie jeszcze jeden, decydujący czynnik: cenzura. Naczelne dzieła dramatyczne romantyków polskich ukazały się po powstaniu 1830/1831, drukowane były na emigracji, poza kontrolą władz zaborczych, niejednokrotnie zakazany był nawet kolportaż ich tekstów książkowych, cóż mówić o zezwoleniu na publiczne przedstawienie. [...] Przymusowe oddalenie od praktyki teatru oraz programowa swoboda twórcza poetów romantycznych sprawiły, że ich dramatyczne poematy nie liczyły się z wymogami sceny. [...] Poezja dramatyczna romantyków, pozostając poza teatrem, uznana została za niesceniczną, nie spełniała, wedle ówczesnych kryteriów, wymogów tekstu przydatnego dla teatru.
cw4 Źródło: Alina Kowalczykowa, Dramat. Dyskusje i refleksje, [w:] Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. Józef Bachórz, Alina Kowalczykowa, Wrocław - Warszawa - Kraków 1991, s. 183–184.
RrIffwsudJ5on
(Uzupełnij).
Postaraj się wymienić trzy przyczyny wskazane przez autorkę.
Sprawdź, czy twoja odpowiedź odnosi się zarówno do postawy twórców, jak i okoliczności zewnętrznych wpływających na kształtowanie się omawianej formy wypowiedzi.
Sacrédieu!
przekleństwo francuskie
Exorciso
(łac.) - zaklinam
ochełznąć
okiełznać, poskromić
11
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z podanym fragmentem trzeciej części Dziadów Adama Mickiewicza, a następnie wskaż dwie cechy dramatu romantycznego. Wyjaśnij, jak zostały zrealizowane.
Zapoznaj się z podanym fragmentem trzeciej części Dziadów Adama Mickiewicza, a następnie wskaż dwie cechy dramatu romantycznego. Wyjaśnij, jak zostały zrealizowane.
Zapoznaj się z podanym fragmentem trzeciej części Dziadów Adama Mickiewicza, a następnie wskaż dwie cechy dramatu romantycznego. Wyjaśnij, jak zostały zrealizowane.
Przeczytaj podany fragment III części Dziadów Adam Mickiewicza, a następnie wskaż dwie cechy dramatu romantycznego, które są w nim widoczne. Wyjaśnij, jak zostały zrealizowane.
Stój, nie klnij — stój, odstąp od progu, Wyjdę — [...]
Ale stój, stój, mój księże, stój, już dosyć tego; Tylko, księżuniu, nie męcz na próżno: — czyś szatan, Żeby tak męczyć! [...]
KS. PIOTR
[...] do Ducha
A teraz zabierz z sobą twe złości i błędy, Skąd wszedłeś i jak wszedłeś, idź tam i tamtędy.
Duch uchodzi [...]
CHÓR ANIOŁÓW
głosy dziecinne
Pokój temu domowi, Spoczynek grzesznikowi. Sługo! sługo pokorny, cichy, Wniosłeś pokój w dom pychy. Pokój temu domowi.
ARCHANIOŁ PIERWSZY
na nutę: «Bóg nasz ucieczką»
Panie, on zgrzeszył, przeciwko Tobie zgrzeszył on >bardzo.
ARCHANIOŁ DRUGI
Lecz płaczą nad nim, modlą się za nim Twoi Anieli.
ARCHANIOŁ PIERWSZY
Tych zdepc, o Panie, tych złam, o Panie, którzy Twe >święte sądy pogardzą,
ARCHANIOŁ DRUGI
Ale tym daruj, co świętych sądów Twych nie pojęli.
ANIOŁ
Kiedym z gwiazdą nadziei Leciał świecąc Judei, Hymn Narodzenia śpiewali Anieli: Mędrcy nas nie widzieli, Królowie nie słyszeli. Pastuszkowie spostrzegli
I do Betlejem biegli: Pierwsi wieczną mądrość witali, Wieczną władzę uznali: Biedni, prości i mali.
cw5 Źródło: Adam Mickiewicz, Dziady cz. III, [w:] Adam Mickiewicz, Dziady, Warszawa 1974, s. 171–187.
R1UBS1uJXGeKF
Cecha dramatu. Sposób realizacji. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Cecha dramatu
Sposób realizacji
Zwróć uwagę na formę wypowiedzi oraz na wykorzystane motywy.
Sprawdź, czy twoja odpowiedź odnosi się np. do synkretyzmu, wprowadzenia planu metafizycznego lub zerwania z zasadą decorum.
21
Ćwiczenie 5
Odwołując się do fragmentu Dziadów Adama Mickiewicza podanego w ćwiczeniu 4., sformułuj argument potwierdzający, że utwór Mickiewicza można określić jako niesceniczny.
RaKrB5n7XsQfW
(Uzupełnij).
Zastanów się, jakie trudności byłyby związane z inscenizacją podanego fragmentu. Budując argumentację, możesz wykorzystać ustalenia z ćwiczenia 4.
Sprawdź, czy twoja odpowiedź odnosi się do łączenia dwóch planów: realnego i fantastycznego.
21
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenia.
Przeczytaj tekst, a następnie wykonaj polecenia.
Dziadów cz. III to [...] przykład szczególnie zuchwałego rozbicia tradycyjnej struktury dramatycznej w duchu romantycznej poetyki, tak skrajnego, że wolno nawet postawić sobie pytanie, czy utwór ten możemy jeszcze nazwać dramatem. A pytanie takie narzuca się i z tego względu, że przecież sam poeta stale i systematycznie inaczej część III nazywa. Całość nosi podtytuł „poema” [...].
Dziady kowieńsko‑wileńskie miały kompozycję luźną, otwartą, fragmentaryczną. Fragmentaryczność tę poeta prowokacyjnie zaakcentował numeracją części: zaczynamy przecież lekturę od drugiej i z tej przeskakujemy od razu w czwartą, przy czym nazwanie tych dwóch partii częściami właśnie a nie aktami harmonizuje z tendencją do unikania terminologii technicznej, odnoszącej się specyficznie do struktur dramatycznych. Kompozycja części III jest również otwarta i fragmentaryczna [...]. Po Prologu otrzymaliśmy akt I, ale darmo by szukać drugiego. Tak zatem [...] sam tekst mówi nam wyraźnie, że to, co czytamy, to fragment zamierzonej większej całości. [...]
Luźność kompozycji podkreśla jeszcze ta okoliczność, że dwie sceny, „Widzenie Senatora” i ,,Salon Warszawski”, nie są bezpośrednio związane z dramatem Konrada.
Jak to już było w tradycji poetyckiego dramatu romantycznego, poważną rolę odgrywają tu monologi. Mamy tu też wstawki liryczne oraz — wcale liczne — narracyjne: opowiadania Sobolewskiego, Kaprala, Adolfa, bajka Goreckiego i dwie przypowieści ks. Piotra. Część przedostatniej sceny, „Pana Senatora” skomponowana została, żeby użyć określenia poety, jako „scena śpiewana”, czyli operowa. Tę olbrzymią różnorodność toku mowy uwydatnia jeszcze bogactwo form wersyfikacyjnych. [...]
Na tej różnorodności toku mowy wyraźnie poecie zależało. W [...] przedmowie francuskiej z roku 1834 pisał przecież: „Różnorodność pomysłów poety wywarła wpływ na formę i styl Dziadów. Znachodzimy tu opowieści w starodawnym stylu biblijnym, hymny liryczne, pieśni przy kielichu, kolędy i zjadliwe docinki, wymierzone przeciw carowi moskiewskiemu, słowem, ciągła tu zmiana tonu i rytmu.” [...].
Jest zatem część III tak w swej wymowie ideologicznej, jak i w swobodzie, z jaką poeta łamał tradycyjne konwencje struktury dramatycznej, utworem ultraromantycznym, eksploracją do ostatecznych granic pewnych typowych aspektów romantycznej ideologii i sztuki poetyckiej.
3. Wyjaśnij znaczenie i funkcję przedrostka „ultra” użytego w ostatnim akapicie tekstu.
R13MNfJchept5
(Uzupełnij).
Wykonując polecenie 3., możesz skorzystać ze słownika poprawnej polszczyzny.
Sprawdź, czy podane przez ciebie argumenty ukazują nowatorstwo dramatu romantycznego na różnych poziomach (kompozycja, forma gatunkowa, wersyfikacja itp.)
31
Ćwiczenie 7
Dramat romantyczny stał się jedną z najważniejszych form wypowiedzi artystycznej w pierwszej połowie XIX wieku. Wskaż dwie cechy gatunkowe dramatu romantycznego, które twoim zdaniem najsilniej łączą się z przewodnimi ideami epoki. Uzasadnij wybór.
RhHjOY9X2gvs7
(Uzupełnij).
Zastanów się, jakie hasła i idee epoki romantyzmu mogły znaleźć swój wyraz w takiej formie wypowiedzi, jak dramat romantyczny.
Sprawdź, czy twoja odpowiedź odnosi się np. do romantycznego irracjonalizmu, który w dramacie romantycznym przejawia się poprzez współistnienie dwóch planów: realnego i fantastycznego, lub do romantycznego sprzeciwu wobec norm i ograniczeń, którego efektem jest synkretyczna forma dramatu.
R1XVracj3lSop1
Ćwiczenie 8
Wprowadzenie do dramatu romantycznego elementów fantastycznych oraz metafizyki łączy się z typowym dla epoki: Możliwe odpowiedzi: 1. indywidualizmem, 2. irracjonalizmem, 3. historyzmem, 4. sentymentalizmem