Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
21
Ćwiczenie 1

Przeciągnij do tabeli wartości promowane przez filozofów oświecenia. Wśród możliwych odpowiedzi znajdują się błędne stwierdzenia, a do niektórych cytatów pasuje więcej niż jedna odpowiedź.

RbivOAMB4NUjF
Cytat|Wartość 1|Wartość 2 @Kilka wierszy dalej Newton pisze: Nie tworzę hipotez, hypotheses non fingo. Gdyż wszystko, czego nie można wywieść ze zjawisk, jest hipotezą, na hipotezy zaś, czy to metafizyczne, czy fizyczne, będące czy to przypuszczeniami jakości tajemnych, czy też przypuszczeniami mechanicznymi, nie ma miejsca w filozofii doświadczalnej […]. Nadejdzie może czas, gdy będziemy rozporządzali dość wielkim zasobem doświadczeń, by poznać inne jeszcze zasady, które dziś są przed nami ukryte. (Wolter, 1738). Wartość 1: a. tolerancja religijna, b. neohellenizm, c. rozwój nauki eksperymentalnej, d. walka z demagogią, e. zniesienie feudalizmu, f. wiara w dogmaty i niepodważalne prawdy, g. wiara w postęp ludzkości, h. prawo do publicznych zgromadzeń, i. kosmopolityzm, j. wolność prasy, k. ekumenizm, l. pacyfizm. Wartość 2: a. tolerancja religijna, b. neohellenizm, c. rozwój nauki eksperymentalnej, d. walka z demagogią, e. zniesienie feudalizmu, f. wiara w dogmaty i niepodważalne prawdy, g. wiara w postęp ludzkości, h. prawo do publicznych zgromadzeń, i. kosmopolityzm, j. wolność prasy, k. ekumenizm, l. pacyfizm. @Prawa ludzkiego nie można w żadnym wypadku budować na czem innem, jak na tem prawie natury, a wielką zasadą, powszechną zasadą jednego i drugiego na całym świecie jest przykazanie: Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe. Postępując podług tej zasady, niepodobna z niej wysnuć, jak człowiek mógłby rzec drugiemu: Wierz, w co ja wierzę, a w co ty wierzyć nie możesz, – inaczej zginiesz. To właśnie mówi się w Hiszpanii, w Portugalii, w Goa. W kilku innych krajach poprzestaje się obecnie na powiedzeniu: Wierz, lub będę cię nienawidził; wierz, lub będę ci czynił tyle złego, ile tylko potrafię; potworze, nie wyznajesz mej religii, więc wcale nie masz religii; będziesz przeto znienawidzonym przez swych sąsiadów, swe miasto, swą prowincję. Prawo nietolerancji jest przeto głupie i barbarzyńskie; jest to prawo tygrysów, jednakowoż okropniejsze, gdyż tygrysy rozdzierają swe ofiary, by się pożywić, a myśmy się tępili gwoli paragrafów. (Wolter, 1763) . Wartość 1: a. tolerancja religijna, b. neohellenizm, c. rozwój nauki eksperymentalnej, d. walka z demagogią, e. zniesienie feudalizmu, f. wiara w dogmaty i niepodważalne prawdy, g. wiara w postęp ludzkości, h. prawo do publicznych zgromadzeń, i. kosmopolityzm, j. wolność prasy, k. ekumenizm, l. pacyfizm. Wartość 2: a. tolerancja religijna, b. neohellenizm, c. rozwój nauki eksperymentalnej, d. walka z demagogią, e. zniesienie feudalizmu, f. wiara w dogmaty i niepodważalne prawdy, g. wiara w postęp ludzkości, h. prawo do publicznych zgromadzeń, i. kosmopolityzm, j. wolność prasy, k. ekumenizm, l. pacyfizm. @Smak artystyczny, który coraz bardziej rozpowszechnił się po świecie, począł się tworzyć pod niebem greckim. Wszelkie twory obcych ludów dostawały się do Grecji jedynie jako pierwsze zaczątki, przybierając następnie odmienną naturę i postać w tym kraju, który, jak powiadają, Minerwa przeznaczyła Grekom na mieszkanie, dla umiarkowanego klimatu, przed wszystkimi innymi, jako kraj mający wydawać mądre umysły. (Johann Joachim Winckelmann, 1764) . Wartość 1: a. tolerancja religijna, b. neohellenizm, c. rozwój nauki eksperymentalnej, d. walka z demagogią, e. zniesienie feudalizmu, f. wiara w dogmaty i niepodważalne prawdy, g. wiara w postęp ludzkości, h. prawo do publicznych zgromadzeń, i. kosmopolityzm, j. wolność prasy, k. ekumenizm, l. pacyfizm. Wartość 2: a. tolerancja religijna, b. neohellenizm, c. rozwój nauki eksperymentalnej, d. walka z demagogią, e. zniesienie feudalizmu, f. wiara w dogmaty i niepodważalne prawdy, g. wiara w postęp ludzkości, h. prawo do publicznych zgromadzeń, i. kosmopolityzm, j. wolność prasy, k. ekumenizm, l. pacyfizm. @Obywatel świata, stosuje się do wszystkich tych ustaw państwa, których mądrość, sprawiedliwość i powszechna użyteczność są widoczne; innym poddaje się z konieczności. Pragnie on dobra swego narodu, ale w równej mierze pragnie go też dla innych i nie byłby zdolny do budowania dobrobytu, sławy, wielkości swej ojczyzny na świadomem wykorzystaniu i gnębieniu innych państw. (Christoph Martin Wieland, 1788) . Wartość 1: a. tolerancja religijna, b. neohellenizm, c. rozwój nauki eksperymentalnej, d. walka z demagogią, e. zniesienie feudalizmu, f. wiara w dogmaty i niepodważalne prawdy, g. wiara w postęp ludzkości, h. prawo do publicznych zgromadzeń, i. kosmopolityzm, j. wolność prasy, k. ekumenizm, l. pacyfizm. Wartość 2: a. tolerancja religijna, b. neohellenizm, c. rozwój nauki eksperymentalnej, d. walka z demagogią, e. zniesienie feudalizmu, f. wiara w dogmaty i niepodważalne prawdy, g. wiara w postęp ludzkości, h. prawo do publicznych zgromadzeń, i. kosmopolityzm, j. wolność prasy, k. ekumenizm, l. pacyfizm. @Rodzaj ludzki winien się poprawiać, bądź to przez nowe odkrycia w nauce i sztuce, a co z tego wynika, w środkach dobrobytu jednostkowego i pomyślności ogółu: bądź to przez postęp w zasadach postępowania i moralności praktycznej, bądź przez istotne udoskonalanie zdolności umysłowych, moralnych i fizycznych […]. Nadejdzie więc chwila, gdy słońce świecić będzie jedynie ludziom wolnym na ziemi i nie uznającym innego władcy ponad swój rozum: kiedy tyrani i niewolnicy, księża i ich głupie lub hipokryckie narzędzia istnieć będą tylko w historii lub na scenie. (Markiz de Condorcet, 1795) . Wartość 1: a. tolerancja religijna, b. neohellenizm, c. rozwój nauki eksperymentalnej, d. walka z demagogią, e. zniesienie feudalizmu, f. wiara w dogmaty i niepodważalne prawdy, g. wiara w postęp ludzkości, h. prawo do publicznych zgromadzeń, i. kosmopolityzm, j. wolność prasy, k. ekumenizm, l. pacyfizm. Wartość 2: a. tolerancja religijna, b. neohellenizm, c. rozwój nauki eksperymentalnej, d. walka z demagogią, e. zniesienie feudalizmu, f. wiara w dogmaty i niepodważalne prawdy, g. wiara w postęp ludzkości, h. prawo do publicznych zgromadzeń, i. kosmopolityzm, j. wolność prasy, k. ekumenizm, l. pacyfizm.

Indeks dolny Źródła cytatów:
> Markiz de Condorcet, Szkic historycznego obrazu postępu ludzkiego umysłu, w: Europa w wieku oświecenia (1715‑1789), oprac. Józef Feldman, Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej, nr 41, s. 31.
> Christoph Martin Wieland, Tajemnica kosmopolitycznego porządku, w: Europa w wieku oświecenia (1715‑1789), oprac. Józef Feldman, Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej, nr 41, s. 31.
> Johann Joachim Winckelmann, Historia sztuki antycznej, w: Europa w wieku oświecenia (1715‑1789), oprac. Józef Feldman, Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej, nr 41, s. 32.
> Wolter, Traktat o tolerancji, w: Europa w wieku oświecenia (1715‑1789), oprac. Józef Feldman, Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej, nr 41, s. 25‑26.
> Wolter, Elementy filozofii Newtona, 1738 w: Oświecenie, oprac. Julian Bartyś, Jakub Goldberg, Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 21, Warszawa 1961, s. 3. Indeks dolny koniec

11
Ćwiczenie 2

Własnymi słowami w jednym zdaniu napisz, jakie są przesłania obu źródeł. Co ich autorzy chcieli przekazać odbiorcom? Następnie wskaż podobieństwo w ich wymowie, a na koniec podaj co najmniej jedną różnicę, którą dostrzegasz między tymi tekstami.

Źródło A

John Locke Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego

Załóżmy zatem, że umysł jest, jak się to mówi, czystą kartą, niezapisaną żadnymi znakami, że nie ma on idei; jak się dochodzi do tego, że je zdobywa? […] Skąd bierze się w umyśle cały materiał dla rozumu i wiedzy. Odpowiadam na to jednym słowem: z doświadczenia: na nim oparta jest cała nasza wiedza. […] Jest tedy rzeczą wielkiej wagi, aby mieć jak największe staranie o to, iżby umiejętnie kierować rozumem w poszukiwaniu wiedzy i wydawaniu sądów.

locke Źródło: John Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole. Oświecenie, t. 21, oprac. J. Bartyś, J. Goldberg, Warszawa 1961, s. 7–8.

Źródło B

Immanuel Kant Co to jest oświecenie?

Oświecenie jest wyjściem człowieka z jego samozawinionego niemowlęctwa. Niemowlęctwo jest to niemożność posługiwania się swym rozumem, bez przewodnictwa drugich. […] Sapere aude! Miej odwagę posługiwania się własnym rozumem! Oto hasło Oświecenia.

kant Źródło: Immanuel Kant, Co to jest oświecenie?, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej. Europa w wieku oświecenia (1715–1789), t. 41, oprac. J. Feldman, s. 30.
R1wvhMexuB3Pi
Przesłanie źródła A (Uzupełnij) Przesłanie źródła B (Uzupełnij) Podobieństwo w wymowie obu źródeł (Uzupełnij) Różnica między źródłami (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Połącz nazwę epoki z językiem, w którym występuje.

RhGKzc70QtvAh
Język polski – 1. die Aufklärung, 2. l’Illuminazione, 3. oświecenie, 4. les Lumières, 5. la Ilustración, 6. the Enlightenment
Język niemiecki – 1. die Aufklärung, 2. l’Illuminazione, 3. oświecenie, 4. les Lumières, 5. la Ilustración, 6. the Enlightenment
Język angielski – 1. die Aufklärung, 2. l’Illuminazione, 3. oświecenie, 4. les Lumières, 5. la Ilustración, 6. the Enlightenment
Język francuski – 1. die Aufklärung, 2. l’Illuminazione, 3. oświecenie, 4. les Lumières, 5. la Ilustración, 6. the Enlightenment
Język hiszpański – 1. die Aufklärung, 2. l’Illuminazione, 3. oświecenie, 4. les Lumières, 5. la Ilustración, 6. the Enlightenment
Język włoski – 1. die Aufklärung, 2. l’Illuminazione, 3. oświecenie, 4. les Lumières, 5. la Ilustración, 6. the Enlightenment

Wskaż właściwe dokończenie zdania.

RUgKUDTXG3obx
Oświecenie, zapoczątkowane pod koniec XVII w. i trwające do początków XIX stulecia, to epoka w dziejach całej Europy. Nazwa w większości języków europejskich odnosi się do światła lub świateł i nawiązuje do… Możliwe odpowiedzi: 1. mającej wówczas miejsce rewolucji technologicznej., 2. metafory siły rozpraszającej mrok i zabobon., 3. niespotykanego dotąd w dziejach świata wzrostu wykształcenia ludności.
11
Ćwiczenie 4

W epoce oświecenia żyli pierwsi zdeklarowani deiści i ateiści. Rozstrzygnij, za kogo uważali się autorzy poniższych źródeł, wpisując przy fragmentach ich publikacji odpowiednio „deista” lub „ateista”.

Źródło A

RuiZyoch6Y0Lg1
Allan Ramsay, David Hume, ok. 1766 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
David Hume Naturalna historia religii

Wstrząsy w naturze, zaburzenia, cudowne przypadki i czyniący cuda ludzie, choć sprzeczne są z zamiarami mądrego nadzorcy, na rodzaju ludzkim robią wrażenie, które jest źródłem wszelkiej religijności.

hume Źródło: David Hume, Naturalna historia religii, 1757 r., dostępny w internecie: pl.wikiquote.org.

Źródło B

ReO2FAl5OxYWp1
Alexander Roslin, Paul Thiry d'Holbach, ok. 1785 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Paul Thiry, baron d’Holbach System przyrody czyli prawa świata fizycznego i moralnego

Właściwie pojęty […] opiera się na przyrodzie i rozumie, które w przeciwieństwie do religii nie usprawiedliwią i nie zmażą zbrodni niegodziwców. […] Niezależnie od tego, czy Bóg istnieje, czy też go nie ma wcale, obowiązki nasze będą zawsze takie same; i jeżeli zapytamy naszą naturę, to odpowie nam ona, że występek jest złem, a cnota rzeczywistym dobrem.

thiry Źródło: Paul Thiry, baron d’Holbach, System przyrody czyli prawa świata fizycznego i moralnego, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole. Oświecenie, t. 21, oprac. J. Bartyś, J. Goldberg, Warszawa 1961, s. 10–11.
R3dqKLf2rYpgd
Źródło A ‒ (Uzupełnij) Źródło B ‒ (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Zaznacz wydarzenia z historii Kościoła katolickiego, które zasługują na potępienie w myśl poglądów wyrażonych w źródłach.

Źródło A

Jean Meslier Testament

W gruncie rzeczy lud nie ma żadnego pojęcia o swojej religii. To, co nazywają religią, jest tylko ślepym przywiązaniem do nieznanych mu przekonań i tajemniczych praktyk. Odebrać ludowi religię, to właściwie nic mu nie odebrać. Gdyby się udało zachwiać jego przesądami lub go z nich uleczyć, doprowadziłoby się do zmniejszenia lub unicestwienia niebezpiecznego zaufania, jakie pokłada w interesownych przewodnikach i obudziłoby w nim nieufność do tych, którzy pod pozorem religii bardzo często podburzają lud do zgubnych dlań nadużyć.

meslier Źródło: Jean Meslier, Testament, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole. Oświecenie, t. 21, oprac. J. Bartyś, J. Goldberg, Warszawa 1961, s. 8–9.

Źródło B

Voltaire Traktat o tolerancji

Mniemam, że nie oddaliłem się zbytnio od tematu […] zalecając ludziom religię, która jednoczy, a nie dzieli, religię, która nie jest własnością żadnego stronnictwa i która kształtuje swych wyznawców na cnotliwych obywateli, a nie bezrozumnych scholastyków [zwolenników dogmatów, prawdy objawionej], religię, która jest pobłażliwa, a nie prześladuje, która uczy, że cały zakon Boży sprowadza się do miłości Boga i bliźniego, a nie tę, która z Boga czyni tyrana, a z bliźnich ofiary przeznaczone na stos.

voltaire Źródło: Voltaire, Traktat o tolerancji, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole. Oświecenie, t. 21, oprac. J. Bartyś, J. Goldberg, Warszawa 1961, s. 13–14.
RQE5hK8C1gzyl
786 – wprowadzenie kultu obrazów i krzyży. Możliwe odpowiedzi: Zaznaczenie. IX–XI w. – powstanie szkół przyklasztornych, do których z czasem mogą uczęszczać ludzie świeccy; Kościół jest zaangażowany w tworzenie pierwszych uniwersytetów. Możliwe odpowiedzi: Zaznaczenie. 1054 – schizma wschodnia. Możliwe odpowiedzi: Zaznaczenie. 1096–1291 – wyprawy krzyżowe. Możliwe odpowiedzi: Zaznaczenie. 1160 – za sprawą Piotra Waldo powstaje pierwsze tłumaczenie Biblii na język nowożytny (francuski). Możliwe odpowiedzi: Zaznaczenie. 1163 – sobór w Tours; na mocy jego postanowień heretycy mają być ścigani i więzieni, a ich dobra konfiskowane. Możliwe odpowiedzi: Zaznaczenie. 1415 – Jan Hus skazany na śmierć przez spalenie na stosie. Możliwe odpowiedzi: Zaznaczenie. 1456 – wydanie drukiem Biblii przez Jana Gutenberga. Możliwe odpowiedzi: Zaznaczenie. 1496 – twórczość Michała Anioła zostaje objęta mecenatem papieża. Możliwe odpowiedzi: Zaznaczenie. 1517 – wystąpienie Marcina Lutra. Możliwe odpowiedzi: Zaznaczenie. 1572 – noc św. Bartłomieja: w Paryżu francuscy katolicy dokonują masakry 70 tys. hugenotów (wyznawców kalwinizmu). Możliwe odpowiedzi: Zaznaczenie. 1582 – wprowadzenie kalendarza gregoriańskiego przez papieża Grzegorza XIII. Możliwe odpowiedzi: Zaznaczenie. 1598 – edykt nantejski gwarantuje hugenotom swobodę przekonań. Możliwe odpowiedzi: Zaznaczenie. 1648 – pokój westfalski kończy wojnę trzydziestoletnią, której bezpośrednią przyczyną był konflikt natury religijnej między państwami protestanckimi Świętego Cesarstwa Rzymskiego (I Rzeszy) a katolicką monarchią Habsburgów. Możliwe odpowiedzi: Zaznaczenie. 1685 – odwołanie edyktu nantejskiego; Francję opuszcza 500 tys. hugenotów. Możliwe odpowiedzi: Zaznaczenie
31
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z fragmentem źródła i dokończ zdanie.
Zapoznaj się z fragmentem źródła i dokończ zdanie.
Monteskiusz O duchu praw

Gdzie w jednej osobie lub w jednym ciele urzędowym władza prawodawcza łączy się z władzą wykonawczą, tam nie masz wolności, albowiem istnieje obawa, że ten sam monarcha lub ten sam senat stanowić będzie prawa tyrańskie, by je wykonywać po tyrańsku. Nie masz również wolności, skoro władza sądownicza nie jest oddzielną od władzy prawodawczej i wykonawczej. Jeśli złączona jest z władzą prawodawczą, powstaje samowolność w stosunku do życia i wolności obywatela, albowiem sędzia będzie zarazem prawodawcą. Jeśli jest złączona z władzą wykonawczą, sędzia posiadać będzie siłę ujarzmiciela. Wszystko przepadnie, jeżeli ten sam człowiek lub to samo ciało, ciało najmożniejszych, szlachty lub ludu wykonywać będzie wszystkie trzy władze: stanowienia praw, wykonywania uchwał publicznych i sądzenia zbrodni lub sporów prywatnych.

monteskiusz Źródło: Monteskiusz, O duchu praw, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole. Oświecenie, t. 21, oprac. J. Bartyś, J. Goldberg, Warszawa 1961, s. 16.
RPctjwhFcUCaX
Monteskiusz w swoim dziele O duchu praw przedstawił zasadę Tu uzupełnij.
R18wZSLeDZEcP
Wyobraź sobie, że masz wytłumaczyć młodszym sąsiadom, na czym polega zasada przedstawiona przez Monteskiusza i dlaczego jej stosowanie jest ważne z perspektywy przeciętnego obywatela. Przygotuj krótką wypowiedź (5-10 zdań). (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wykaż, że frontyspis (strona poprzedzająca kartę tytułową książki) Wielkiej encyklopedii francuskiej przedstawia cel, który przyświecał autorom przy jej tworzeniu. Odwołaj się do elementów graficznych.

Źródło A

RoKVnoIKwZziv
Frontyspis Wielkiej encyklopedii francuskiej.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło B

Rozprawa wstępna wydawców

Dzieło, którego pierwszy tom wydajemy w tej chwili, ma spełnić dwa zadania. Jako Encyklopedia winno przedstawić, o ile to możliwe, układ i wzajemną zależność wiadomości ludzkich. Zaś jako Słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł musi zawierać w dziedzinie każdej nauki i sztuki zarówno wyzwolonej, jak mechanicznej, zasady ogólne będące jej podstawą oraz najważniejsze wiadomości szczegółowe, składające się na jej treść i zręby. […] Jest to więc rodzaj mapy świata, której zadaniem jest pokazanie głównych krajów, ich położenia, wzajemnej zależności, oraz drogi wiodącej od jednych do drugich w prostej linii. Droga ta często jest najeżona trudnościami, które są znane tylko mieszkańcom danego kraju lub podróżnikom, a można by je pokazać jedynie na specjalnych mapach, niezmiernie szczegółowych. Tymi specjalnymi mapami będą poszczególne artykuły Encyklopedii, a drzewo, czyli tablica wiadomości zastąpi mapę świata.

rozprawa Źródło: Rozprawa wstępna wydawców, [w:] Encyklopedia albo Słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł: zebrany z najlepszych autorów a szczególnie ze słowników angielskich Chambers'a, d'Harris'a, de Dyche i in. przez stowarzyszenie ludzi nauki; uporządkowany i wydany przez pana Diderot, a jeśli chodzi o część matematyczną przez pana d’Alembert, oprac. E. Rzadkowska, tłum. E. Rzadkowska, Wrocław 1952, s. 5–10.
RyoAQ06jLSWCM
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj wybrane hasła z Wielkiej encyklopedii francuskiej i wyjaśnij, dlaczego encyklopedyści spotykali się z krytyką osób z kręgów władz państwowych i kościelnych.

Źródło A

WŁADZA
Zgoda ludzi żyjących w społeczności jest podstawą władzy. Kto zdobył władzę siłą, siłą się tylko przy niej utrzymuje, bez prawa przekazywania swego tytułu, ludom zaś wolno zawsze protestować przeciw podobnej władzy. Zakładając społeczeństwa ludzie tylko dlatego wyrzekli się części niezależności, która jest ich stanem przyrodzonym, ażeby zapewnić sobie korzyści wynikające z podporządkowania się władzy prawnej i rozumnej. Nigdy nie zamierzali poddać się bez ograniczeń samowolnym panom ani pogodzić się z tyranią i uciskiem, ani wreszcie dawać innym prawo unieszczęśliwiania podwładnych.

Źródło B

PRZEDSTAWICIELE
Pod rządami feudalnymi szlachta i kler przez długie wieki mieli wyłączne prawo przemawiania w imieniu całego narodu i występowania w roli jedynych jego reprezentantów. Lud składający się z rolników, mieszkańców miast i wsi i z rękodzielników, jednym słowem: obejmujący najliczniejszą i najpotężniejszą część społeczeństwa, nie miał prawa zabierania głosu; musiał bez szemrania przyjmować postanowienia podsunięte przez kilku wielmożów i zatwierdzone przez władcę. Tak więc nie słuchano nigdy głosu ludu i uważano go za nikczemny tłum, godny pogardy, niezdolny do przyłączenia się do szczupłego chóru dumnych i niewdzięcznych panów, korzystających z jego trudów i nie poczuwających się do zwykłego stwierdzenia, że mu cokolwiek zawdzięczają.

Źródło C

LUD
Jeśli rzucimy okiem na kilka nowoczesnych państw, zobaczymy, że w Anglii lud wybiera swych reprezentantów do Izby Gmin i że Szwecja wzywa stan wieśniaczy do zgromadzeń narodowych.
Niegdyś we Francji lub był uważany za najpożyteczniejszą, najcenniejszą i – co za tym idzie – najbardziej godną szacunku część narodu. Sądzono wtedy, że lud może zajmować miejsce w Stanach Generalnych, a parlamenty królestwa uważały za jednoznaczną rację swoją i ludu. […] Henryk IV miał rację, kiedy pragnął, aby jego lud żył w dobrobycie, i gdy obiecywał, że będzie się starał zapewnić każdemu rolnikowi tłustą gęś w garnku. Przelejcie w ręce ludu dużo pieniędzy, a z pewnością odpłynie do skarbca publicznego część tak duża, że nikt tego nie pożałuje; ale wyrywać mu siła pieniądze, zarobione ciężko jego trudem i przemyślnością, to znaczy pozbawiać państwo dobrobytu i bogactw.

Indeks dolny Źródło cytatów: Encyklopedia albo Słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł..., tłum. i oprac. Ewa Rzadkowska, Wrocław 1952, s. 175–180, 223, 230–231. Indeks dolny koniec

Rg31y7Wnfc9LL
Twoja odpowiedź (Uzupełnij). Jaki był cel twórców Encyklopedii (oprócz szerzenia wiedzy)? (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 9

Przygotuj się do dyskusji na temat aktualności oświeceniowych haseł we współczesnym świecie. Wypisz trzy, najważniejsze twoim zdaniem, problemy naszych czasów, w rozwiązaniu których mogłoby pomóc odwołanie się do idei oświecenia. Uzasadnij krótko swoje wybory (1–2 zdania).

R1VaRYIREy19Q
Problem nr 1 (Uzupełnij) Problem nr 2 (Uzupełnij) Problem nr 3 (Uzupełnij).