1
Show exercises:
1
Exercise 1

What can you do to save water? In each set, choose the correct answer.

Co możesz robić, by oszczędzać wodę? W każdym zestawie wybierz prawidłową odpowiedź.

R1RXAZ5hQGe5o
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 1

Look at the pictures and choose the correct answers. What can you do to save water?

Spójrz na ilustracje i wybierz poprawne odpowiedzi. Co możesz robić, by oszczędzać wodę?

  1. RPZTeXKa0s9G0
    1.
    Źródło: dostępny w internecie: www.freepik.com [dostęp 25.04.2022], domena publiczna.

  2. R82Dw9oET66RS
    2.
    Źródło: dostępny w internecie: www.freepik.com [dostęp 25.04.2022], domena publiczna.

  3. RdwLKnrovwaxG
    3.
    Źródło: dostępny w internecie: www.freepik.com [dostęp 25.04.2022], domena publiczna.

  4. Rby5i1cQR4REM
    Źródło: dostępny w internecie: www.freepik.com [dostęp 25.04.2022], domena publiczna.

  5. RkH61zl4Z5b26
    5.
    Źródło: dostępny w internecie: www.freepik.com [dostęp 25.04.2022], domena publiczna.

1
Exercise 2

Match the words with their definitions.

Połącz wyrazy z ich definicjami.

RtV0hEcWqx38d
solid, liquid, gas Możliwe odpowiedzi: 1. a single drop of rain, 2. water in the oceans and seas, 3. states of water, 4. the substance's mass per unit of volume, 5. a presence of toxic substances raindrop Możliwe odpowiedzi: 1. a single drop of rain, 2. water in the oceans and seas, 3. states of water, 4. the substance's mass per unit of volume, 5. a presence of toxic substances pollution Możliwe odpowiedzi: 1. a single drop of rain, 2. water in the oceans and seas, 3. states of water, 4. the substance's mass per unit of volume, 5. a presence of toxic substances salt water Możliwe odpowiedzi: 1. a single drop of rain, 2. water in the oceans and seas, 3. states of water, 4. the substance's mass per unit of volume, 5. a presence of toxic substances density Możliwe odpowiedzi: 1. a single drop of rain, 2. water in the oceans and seas, 3. states of water, 4. the substance's mass per unit of volume, 5. a presence of toxic substances
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 3

Read the sentences and write suitable words.

Przeczytaj zdania i wpisz odpowiednie słowa.

R4MpnJtlwTUMS
1. Ice does it when it’s put on the water. floatTu uzupełnij 2. The main source of salt water in the world. oceTu uzupełnijns 3. Water freezes to this state. soTu uzupełnijid 4. One of the states of water , the one where the substance flows freely. liTu uzupełnijuid 5. Water that can be under the ground. groTu uzupełnijndwater 6. Water that can be found in lakes and ponds. fresh wTu uzupełnijter
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Read the phrases below and choose all the characteristics of fresh water. There are three of them.

Przeczytaj poniższe wyrażenia, a następnie wybierz te, które określają słodką wodę. Są trzy takie wyrażenia.

RQ9kZblJoaEXa
water with a high level of salts and minerals
contains salts and minerals in less than 1%
appears in lakes, ponds, rivers, streams
main source is oceans and seas
the freezing point is about 0 °C
density is quite high
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 5

Drag the words below to the correct places to make fun facts about water.

Przeciągnij poniższe wyrazy w odpowiednie miejsca, tak by utworzyć ciekawostki na temat wody.

RnZuzq7TrwtOe

  1. Human body is 1. consists of, 2. 5 minutes, 3. expands, 4. mostly, 5. floats water.
  2. Did you know that ice 1. consists of, 2. 5 minutes, 3. expands, 4. mostly, 5. floats in water?
  3. Water leaves your stomach 1. consists of, 2. 5 minutes, 3. expands, 4. mostly, 5. floats after drinking it.
  4. Water 1. consists of, 2. 5 minutes, 3. expands, 4. mostly, 5. floats when it freezes.
  5. 70% of the human brain 1. consists of, 2. 5 minutes, 3. expands, 4. mostly, 5. floats water.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 6

Read the text below and choose the correct answers.

Przeczytaj poniższy tekst i wybierz poprawne odpowiedzi.

RCbSjghsIJ6qD
There's so much to learn about water! For example, did you know that fresh water 6.1 freezespollutesfloats at 0 degrees? You probably did, but what about that: did you know that water 6.2 dependsexpandsfixes when it freezes? There's more! The 6.3 densitypollutionshape of salt water is high and that's why we can float. What about fresh water? We can find it in 6.4 seasoceansponds and it's the only type of water we can drink. Why? Because when it travels 6.5 undergroundthrough pipesin oceans, the salt gets washed away!
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Answer the question in 2–3 sentences.

Odpowiedz na pytanie w 2–3 zdaniach.

Why is groundwater important?

R1QXSZCYeP6Hp
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 8

There is a World Water Day celebration in your school. In an email to a friend in England:

  • share one interesting fact about water;

  • explain why we need to take care of the planet’s water;

  • write about what you are doing to save water.

Write 50–120 words. Sign as XYZ.

W twojej szkole są organizowane obchody Światowego Dnia Wody. W e‑mailu do kolegi/koleżanki z Anglii napisz:

  • jedną ciekawostkę na temat wody;

  • dlaczego musimy dbać o wodę na planecie;

  • co robisz, by oszczędzać wodę.

Twoja wypowiedź powinna składać się z 50–120 wyrazów. Podpisz się jako XYZ.

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów. Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez ciebie wystarczająco rozwinięty (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi).

R1BSq1iJiWIYH
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.