Sprawdź się
Tekst do ćwiczeń
MuryOn natchniony i młody był, ich nie policzyłby nikt;
On im dodawał pieśnią sił, śpiewał że blisko już świt.
Świec tysiące palili mu, znad głów podnosił się dym,
Śpiewał, że czas by runął mur...
Oni śpiewali wraz z nim:Wyrwij murom zęby krat!
Zerwij kajdany, połam bat!
A mury runą, runą, runą
I pogrzebią stary świat!Wkrótce na pamięć znali pieśń i sama melodia bez słów
Niosła ze sobą starą treść, dreszcze na wskroś serc i głów.
Śpiewali więc, klaskali w rytm, jak wystrzał poklask ich brzmiał,
I ciążył łańcuch, zwlekał świt... On wciąż śpiewał i grał:Wyrwij murom zęby krat!
Zerwij kajdany, połam bat!
A mury runą, runą, runą
I pogrzebią stary świat!Aż zobaczyli ilu ich, poczuli siłę i czas,
I z pieśnią, że już blisko świt, szli ulicami miast;
Zwalali pomniki i rwali bruk – Ten z nami! Ten przeciw nam!
Kto sam ten nasz najgorszy wróg! A śpiewak także był sam.Patrzył na równy tłumów marsz,
Milczał wsłuchany w kroków huk,
A mury rosły, rosły, rosły,
Łańcuch kołysał się u nóg...Patrzy na równy tłumów marsz,
Milczy wsłuchany w kroków huk,
A mury rosną, rosną, rosną,
Łańcuch kołysze się u nóg...
Scharakteryzuj bohatera lirycznego utworu Jacka Kaczmarskiego. Zgromadź odpowiednie cytaty.
Określ, jakie relacje łączą bohatera indywidualnego i zbiorowość w wierszu Jacka Kaczmarskiego. W jaki sposób bohater liryczny wpływa na tłum?
Przeanalizuj słownictwo występujące w refrenie wiersza Kaczmarskiego. Wskaż związki tego typu obrazowania z tradycją romantyczną.
Wskaż, z którymi ze znanych ci utworów romantycznych pieśń Jacka Kaczmarskiego podejmuje dialog. Uzasadnij, co zdecydowało o twoim wyborze.
Czy obraz Eugène’a Delacroix Wolność wiodąca lud na barykady może być ilustracją przesłania utworu Jacka Kaczmarskiego Mury? Sformułuj odpowiedź, w której uzasadnisz swoje stanowisko.
Kiedy bunt jest wartością, a kiedy przestaje nią być? Rozważ ten problem w wypowiedzi pisemnej w formie rozprawki. Twoja praca powinna liczyć 300 słów.