Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:

Tekst do ćwiczeń

Jacek Kaczmarski Mury

On natchniony i młody był, ich nie policzyłby nikt;
On im dodawał pieśnią sił, śpiewał że blisko już świt.
Świec tysiące palili mu, znad głów podnosił się dym,
Śpiewał, że czas by runął mur...
Oni śpiewali wraz z nim:

Wyrwij murom zęby krat!
Zerwij kajdany, połam bat!
A mury runą, runą, runą
I pogrzebią stary świat!

Wkrótce na pamięć znali pieśń i sama melodia bez słów
Niosła ze sobą starą treść, dreszcze na wskroś serc i głów.
Śpiewali więc, klaskali w rytm, jak wystrzał poklask ich brzmiał,
I ciążył łańcuch, zwlekał świt... On wciąż śpiewał i grał:

Wyrwij murom zęby krat!
Zerwij kajdany, połam bat!
A mury runą, runą, runą
I pogrzebią stary świat!

Aż zobaczyli ilu ich, poczuli siłę i czas,
I z pieśnią, że już blisko świt, szli ulicami miast;
Zwalali pomniki i rwali bruk – Ten z nami! Ten przeciw nam!
Kto sam ten nasz najgorszy wróg! A śpiewak także był sam.

Patrzył na równy tłumów marsz,
Milczał wsłuchany w kroków huk,
A mury rosły, rosły, rosły,
Łańcuch kołysał się u nóg...

Patrzy na równy tłumów marsz,
Milczy wsłuchany w kroków huk,
A mury rosną, rosną, rosną,
Łańcuch kołysze się u nóg...

kaczm Źródło: Jacek Kaczmarski, Mury, 1980.
11
Ćwiczenie 1

Scharakteryzuj bohatera lirycznego utworu Jacka Kaczmarskiego. Zgromadź odpowiednie cytaty.

R1TA2gafYAE3A
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Określ, jakie relacje łączą bohatera indywidualnego i zbiorowość w wierszu Jacka Kaczmarskiego. W jaki sposób bohater liryczny wpływa na tłum?

RzzcpRHUsNQn9
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Przeanalizuj słownictwo występujące w refrenie wiersza Kaczmarskiego. Wskaż związki tego typu obrazowania z tradycją romantyczną.

R1IWkTClnjkAX
Rzeczowniki (Uzupełnij). Czasowniki (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4
RbIUcdgZPnBzB
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 5

Wskaż, z którymi ze znanych ci utworów romantycznych pieśń Jacka Kaczmarskiego podejmuje dialog. Uzasadnij, co zdecydowało o twoim wyborze.

R2Zx6Lr3unFaq
(Uzupełnij).
R13dxMvO8DDVq2
Ćwiczenie 6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 7

Czy obraz Eugène’a Delacroix Wolność wiodąca lud na barykady może być ilustracją przesłania utworu Jacka Kaczmarskiego Mury? Sformułuj odpowiedź, w której uzasadnisz swoje stanowisko.

RsWfYu4l3Y4hU1
Obraz przedstawia scenę bitewną. Pierwszy plan obrazu ukazuje ciała poległych. Dalej jest marsz powstańców. Główna postać została umieszczona na drugim planie — tu jest czoło pochodu, kroczy na nim kobieta, młoda z rozchełstaną bluzką, odsłaniającą nagie piersi. Resztę ubrania stanowi długa, żółta suknia. Kobieta ma na głowie frygijską czapkę, w prawej uniesionej ręce dzierży trójkolorowy sztandar, a w drugiej karabin z nałożonym bagnetem. Za nią idzie lud, robotnicy, inteligenci i chłopi. To ludzie pracy, w zniszczonych ubraniach, z sierpami, są gotowi do walki. Wśród ludu kroczy przedstawiciel inteligencji. Znajduje się po lewej stronie kobiety. Ubrany jest w elegancki strój, noszący jednak ślady zniszczenia i walki. Na głowie ma czarny cylinder. Trzyma karabin. Po prawej stronie kobiety stoi chłopiec, w obu dłoniach trzyma pistolety, gotowy w każdej chwili ich użyć. Tło stanowią zabudowania Paryża, są słabo widoczne, bo przesłania je dym i tumany kurzu, nieco z tyłu są postaci studentów, wyróżniające się cylindrami, i drukarzy w niebieskich bluzach. Scena jest bardzo dynamiczna.
Źródło: Eugène’a Delacroix, Wolność wiodąca lud na barykady, 1830, domena publiczna.
R8UY1WPElv5HG
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Kiedy bunt jest wartością, a kiedy przestaje nią być? Rozważ ten problem w wypowiedzi pisemnej w formie rozprawki. Twoja praca powinna liczyć 300 słów.

R1KBLPu1vSyLm
(Uzupełnij).