Sprawdź się
Zapoznaj się z poniższymi źródłami i wykonaj polecenie.
Dokończ zdanie.
Przenieś na ilustrację ubrania, które można byłoby założyć na przyjęcie w stylu lat 60.
Zapoznaj się z poniższymi ilustracjami i wykonaj polecenie.
Przyporządkuj imiona i nazwiska artystów oraz nazwy zespołów do reprezentowanych przez nich stylów muzycznych.
Połącz fragmenty nagrań z ich wykonawcami.
Określ z jakiego okresu pochodzą zdjęcia, a następnie dopasuj do nich podpisy.
Przeanalizuj poniższe tabele i wykonaj polecenia.
Kraj i lata | Rolnictwo | Przemysł | Budownictwo | Transport i komunikacja | Inne |
---|---|---|---|---|---|
Austria | |||||
1951 | 32,3 | 29,2 | 8,0 | 5,3 | 25,2 |
1961 | 22,8 | 31,1 | 9,9 | 5,8 | 30,4 |
1988 | 7,9 | 29,1 | 8,4 | 6,2 | 48,4 |
Belgia | |||||
1947 | 12,1 | 43,1 | 5,6 | 7,0 | 32,2 |
1961 | 7,2 | 38,6 | 7,1 | 6,8 | 40,3 |
1986 | 2,5 | 20,2 | 4,9 | 6,2 | 66,2 |
Bułgaria | |||||
1956 | 64,2 | 15,9 | 2,8 | 3,2 | 13,9 |
1960 | 55,5 | 21,9 | 5,2 | 4,1 | 13,3 |
1985 | 16,5 | 37,9 | 8,7 | 6,7 | 30,2 |
Czechosłowacja | |||||
1950 | 38,6 | 30,0 | 6,3 | 4,2 | 20,9 |
1960 | 25,9 | 37,3 | 8,3 | 6,0 | 22,5 |
1980 | 13,1 | 39,3 | 9,5 | 6,3 | 31,8 |
Francja | |||||
1954 | 26,7 | 29,1 | 7,2 | 5,3 | 31,7 |
1962 | 19,8 | 29,4 | 8,2 | 5,4 | 37,2 |
1987 | 6,7 | 20,6 | 6,6 | 5,4 | 60,7 |
Hiszpania | |||||
1960 | 41,3 | 24,3 | 7,1 | 4,6 | 22,7 |
1989 | 12,3 | 21,4 | 9,0 | 5,0 | 52,3 |
Polska | |||||
1950 | 56,6 | 18,8 | 4,2 | 3,8 | 16,6 |
1960 | 48,0 | 23,2 | 5,7 | 4,8 | 18,3 |
1988 | 27,8 | 28,2 | 7,9 | 5,7 | 30,4 |
Szwecja | |||||
1950 | 20,0 | 32,9 | 7,9 | 8,1 | 31,1 |
1960 | 13,8 | 36,0 | 9,1 | 7,5 | 33,6 |
1989 | 3,5 | 22,6 | 6,4 | 6,9 | 60,6 |
Wielka Brytania | |||||
1951 | 5,1 | 42,7 | 6,3 | 7,7 | 38,2 |
1961 | 3,8 | 39,3 | 6,7 | 6,9 | 43,3 |
1987 | 2,1 | 21,1 | 5,6 | 5,4 | 65,8 |
Włochy | |||||
1951 | 40,0 | 23,3 | 7,1 | 3,8 | 25,8 |
1961 | 28,3 | 27,8 | 11,6 | 4,8 | 27,5 |
1987 | 9,1 | 20,4 | 7,8 | 4,9 | 57,8 |
Kraj i lata | Mężczyźni | Kobiety |
---|---|---|
Austria | ||
1939 | 63,7 | 41,7 |
1961 | 61,0 | 36,0 |
1990 | 69,4 | 43,0 |
Belgia | ||
1930 | 68,8 | 24,3 |
1961 | 57,4 | 19,9 |
1990 | 61,0 | 36,6 |
Bułgaria | ||
1934 | 62,2 | 50,7 |
1965 | 58,1 | 45,7 |
1990 | 68,1 | 60,0 |
Czechosłowacja | ||
1930 | 65,5 | 30,5 |
1960 | 52,1 | 37,1 |
1990 (Czechy) | 73,6 | 61,0 |
Francja | ||
1931 | 68,9 | 37,1 |
1962 | 58,4 | 27,9 |
1990 | 64,3 | 45,9 |
Hiszpania | ||
1920 | 66,8 | 9,4 |
1960 | 64,2 | 13,5 |
1990 | 68,3 | 33,4 |
Polska | ||
1931 | 58,5 | 36,3 |
1960 | 54,1 | 40,2 |
1990 | 74,6 | 57,3 |
Niemcy | ||
1933 | 65,5 | 34,2 |
1961 (RFN) | 64,0 | 33,2 |
1990 (RFN) | 70,4 | 44,0 |
Szwecja | ||
1930 | 64,6 | 28,3 |
1960 | 60,9 | 25,7 |
1990 | 77,4 | 71,1 |
Wielka Brytania | ||
1931 | 69,0 | 26,9 |
1961 | 65,3 | 29,3 |
1990 | 75,4 | 53,1 |
Kraj i lata | 0―19 lat | 20―64 lat | 65 lat i więcej |
---|---|---|---|
Francja | |||
1931 | 30,3 | 60,2 | 9,5 |
1959 | 32,0 | 56,4 | 11,6 |
1975 | 32,0 | 54,7 | 13,3 |
1990 | 27,7 | 58,3 | 14,0 |
Hiszpania | |||
1920 | 41,9 | 48,3 | 9,8 |
1950 | 35,8 | 56,9 | 7,3 |
1970 | 35,8 | 54,5 | 9,7 |
1989 | 28,9 | 58,1 | 13,0 |
Polska | |||
1931 | 42,9 | 52,2 | 4,9 |
1957 | 39,8 | 54,6 | 5,6 |
1970 | 37,6 | 54,2 | 8,2 |
1990 | 32,5 | 57,3 | 10,2 |
Niemcy | |||
1933 | 30,4 | 62,5 | 7,1 |
1959 (RFN) | 29,4 | 60,1 | 10,5 |
1974 (RFN) | 29,3 | 56,7 | 14,0 |
1990 | 21,8 | 63,3 | 14,9 |
Węgry | |||
1930 | 37,1 | 56,6 | 6,3 |
1960 | 33,1 | 53,2 | 13,7 |
1976 | 27,7 | 59,6 | 12,7 |
1989 | 27,8 | 59,1 | 13,1 |
Wielka Brytania | |||
1931 | 32,4 | 60,2 | 7,4 |
1959 | 29,9 | 58,5 | 11,6 |
1975 | 30,7 | 55,3 | 14,0 |
1990 | 25,8 | 58,5 | 15,7 |
Indeks dolny Dane na podstawie: Historia Polski w liczbach, t. 3: Polska w Europie, red. Cezary Kuklo, Juliusz Łukasiewicz, Cecylia Leszczyńska, Warszawa 2014, s. 69−70, 129−130, 131, 134. Indeks dolny koniecDane na podstawie: Historia Polski w liczbach, t. 3: Polska w Europie, red. Cezary Kuklo, Juliusz Łukasiewicz, Cecylia Leszczyńska, Warszawa 2014, s. 69−70, 129−130, 131, 134.
Zwróć uwagę na tendencje, które dotyczyły wszystkich państw.
Zwróć uwagę, że w niektórych krajach w ogóle nie doszło do odprzemysłowienia, a w innych proces ten przebiegał w różnym tempie.
Na podstawie tabeli 1 sformułuj trzy wnioski dotyczące zmian zatrudnienia w rolnictwie.
Coraz więcej osób podejmowało zatrudnienie w sektorach niezwiązanych z rolnictwem. Z racji zmniejszania się zatrudnienia na wsi zwiększała się populacja ludności żyjącej w miastach (urbanizacja). Prężnie rozwijał się sektor usług.
Na podstawie danych z tabeli 1 opisz przebieg dezindustrializacji, do której doszło w Europie w drugiej połowie XX w.
Według danych z Tabeli 1 w pierwszych latach po wojnie najbardziej uprzemysłowionymi krajami w Europie były Belgia i Wielka Brytania, jednak odsetek osób pracujących w przemyśle szybko zaczął się kurczyć. Pod koniec lat 80. był mniejszy o połowę w porównaniu do sytuacji z początku lat 50. W pozostałych państwach Europy Zachodniej przemysł zaczął tracić na rzecz sektora usług nieco później i działo się to z różną intensywnością. Do dezindustrializacji w tym czasie w ogóle nie doszło w krajach Europy Środkowo‑Wschodniej, gdzie po wojnie panował komunizm.
Na podstawie tabeli nr 2 sformułuj wniosek dotyczący struktury zatrudnienia w drugiej połowie XX wieku.
Między latami 60. a 90. XX w. doszło do wyraźnej aktywizacji zawodowej kobiet, będącej wyrazem ich emancypacji.
Na podstawie tabeli nr 3 sformułuj wniosek dotyczący demografii w Europie po II wojnie światowej.
W drugiej połowie XX w. można zaobserwować postępujące starzenie się społeczeństw europejskich.
Zapoznaj się z tekstami, a następnie porównaj opinie autorów źródeł A i B na temat roli protestów młodzieży z 1968 roku.
A
Solipsystyczne* przekonanie zrewoltowanych studentów, że zmienią świat, „chrzaniąc to wszystko” i „uprawiając miłość, zamiast toczyć wojnę”, okazało się złudzeniem. W oczach późniejszej, bardziej cynicznej generacji ruch protestu '68 wywołał więcej hałasu, niż osiągnął celów. Nie zadał śmierci kapitalizmowi, nie zbawił krajów Trzeciego Świata, choć wyprodukował pacyfizm, ruchy ekologiczne i emancypacyjne. Patrząc z polskiej perspektywy – zignorował studenckie protesty 1968 r. w Pradze i Warszawie, choć czeskie i polskie studentki na ulicę wyszły w minispódniczkach. Prażanki w ten sposób nawet wdrapywały się na sowieckie czołgi i obezwładniały czerwonoarmistów. Ale kiedy Rudi Dutschke przybył do Pragi na wiosnę 1968 r., w chwili szczytowego ruchu reformatorskiego, wprawił miejscowych studentów w osłupienie, twierdząc, że największym wrogiem jest pluralistyczna demokracja. Dla dwudziestoletnich Czechów to był ich cel.Indeks górny *Solipsyzm (łac. solus ipse - ja sam) – pogląd filozoficzny, wedle którego każda osoba odbiera rzeczywistość na swój własny sposób (stąd rzeczywistość jest jedynie zbiorem subiektywnych wrażeń jednostki) Indeks górny koniec*Solipsyzm (łac. solus ipse - ja sam) – pogląd filozoficzny, wedle którego każda osoba odbiera rzeczywistość na swój własny sposób (stąd rzeczywistość jest jedynie zbiorem subiektywnych wrażeń jednostki)
B
Nagle stało się jasne, że dawna utopijna wiara w zmianę porządku świata stanowiła swoistą próbę generalną przed wydarzeniami, które miały nas dotknąć w życiu dorosłym. Zrozumieliśmy, że prawdziwa rewolucja polityczna naszej epoki rozpoczęła się nie w latach 60., lecz znacznie później, a jej tezy były nie radykalno‑lewackie, lecz liberalne i demokratyczne; nie utopijne, lecz realistyczne. Koryfeusze rewolucji z 1989 r. (jak choćby Václav Havel w Czechosłowacji czy Adam Michnik w Polsce) okazali się tymi samymi ludźmi - teraz już dojrzałymi i wyznającymi poglądy liberalne - którzy stali na czele protestów z roku 1968 jako młodzi radykałowie. Stanowili żywe świadectwo więzi między obydwoma epokami. [...]Radykalny zapał końca lat 60.; stopniowa ewolucja intelektualna wiodąca od rewolucyjnego socjalizmu ku liberalnej demokracji; druga, odmienna fala światowego entuzjazmu z 1989 r.; wreszcie - nierozstrzygalne pytanie o kierunek światowej historii i postępu: oto cztery polityczne filary pokolenia '68. Historia tego pokolenia jest historią dwóch wielkich utopii oraz dwóch głębokich refleksji.