1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z poniższymi źródłami i wykonaj polecenie.

Dokończ zdanie.

R1L9trJ2i7TCV
Możliwe odpowiedzi: 1. wybuchem kryzysu kubańskiego., 2. śmiercią Stalina., 3. zakończeniem wojny w Korei., 4. zakończeniem wojny w Wietnamie.
111
Ćwiczenie 2

 Przenieś na ilustrację ubrania, które można byłoby założyć na przyjęcie w stylu lat 60.

R1eYwSi9kSXLX
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Ćwiczenie 2
R1G55RsR1duiF
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z poniższymi ilustracjami i wykonaj polecenie.

R1INx1FE4ScX1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ćwiczenie 3
R18Qt4R11xs51
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
2
Ćwiczenie 4

Przyporządkuj imiona i nazwiska artystów oraz nazwy zespołów do reprezentowanych przez nich stylów muzycznych.

RthCJLCgAxmD2
Rock Możliwe odpowiedzi: 1. Ice Cube, 2. Jean Michel Jarre, 3. Guns N’ Roses, 4. Jimmy Hendrix, 5. The Rolling Stones, 6. Eminem, 7. Varius Manx, 8. Queen, 9. Lady Pank, 10. ABBA, 11. Elvis Presley, 12. Donna Summer, 13. O.S.T.R, 14. Diana Ross, 15. Whitney Houston, 16. Bob Marley, 17. Tupac Shakur, 18. Shaggy, 19. Spicegirls, 20. Jay‑Z, 21. Pink Floyd, 22. Madonna, 23. Kaliber 44, 24. Snoop Dogg, 25. Czerwone Gitary, 26. Edyta Górniak, 27. Paktofonika, 28. Ras Luta, 29. Michael Jackson, 30. The Beatles, 31. Peja, 32. Backstreet Boys Reggae Możliwe odpowiedzi: 1. Ice Cube, 2. Jean Michel Jarre, 3. Guns N’ Roses, 4. Jimmy Hendrix, 5. The Rolling Stones, 6. Eminem, 7. Varius Manx, 8. Queen, 9. Lady Pank, 10. ABBA, 11. Elvis Presley, 12. Donna Summer, 13. O.S.T.R, 14. Diana Ross, 15. Whitney Houston, 16. Bob Marley, 17. Tupac Shakur, 18. Shaggy, 19. Spicegirls, 20. Jay‑Z, 21. Pink Floyd, 22. Madonna, 23. Kaliber 44, 24. Snoop Dogg, 25. Czerwone Gitary, 26. Edyta Górniak, 27. Paktofonika, 28. Ras Luta, 29. Michael Jackson, 30. The Beatles, 31. Peja, 32. Backstreet Boys Disco/pop Możliwe odpowiedzi: 1. Ice Cube, 2. Jean Michel Jarre, 3. Guns N’ Roses, 4. Jimmy Hendrix, 5. The Rolling Stones, 6. Eminem, 7. Varius Manx, 8. Queen, 9. Lady Pank, 10. ABBA, 11. Elvis Presley, 12. Donna Summer, 13. O.S.T.R, 14. Diana Ross, 15. Whitney Houston, 16. Bob Marley, 17. Tupac Shakur, 18. Shaggy, 19. Spicegirls, 20. Jay‑Z, 21. Pink Floyd, 22. Madonna, 23. Kaliber 44, 24. Snoop Dogg, 25. Czerwone Gitary, 26. Edyta Górniak, 27. Paktofonika, 28. Ras Luta, 29. Michael Jackson, 30. The Beatles, 31. Peja, 32. Backstreet Boys Rap Możliwe odpowiedzi: 1. Ice Cube, 2. Jean Michel Jarre, 3. Guns N’ Roses, 4. Jimmy Hendrix, 5. The Rolling Stones, 6. Eminem, 7. Varius Manx, 8. Queen, 9. Lady Pank, 10. ABBA, 11. Elvis Presley, 12. Donna Summer, 13. O.S.T.R, 14. Diana Ross, 15. Whitney Houston, 16. Bob Marley, 17. Tupac Shakur, 18. Shaggy, 19. Spicegirls, 20. Jay‑Z, 21. Pink Floyd, 22. Madonna, 23. Kaliber 44, 24. Snoop Dogg, 25. Czerwone Gitary, 26. Edyta Górniak, 27. Paktofonika, 28. Ras Luta, 29. Michael Jackson, 30. The Beatles, 31. Peja, 32. Backstreet Boys Muzyka elektorniczna Możliwe odpowiedzi: 1. Ice Cube, 2. Jean Michel Jarre, 3. Guns N’ Roses, 4. Jimmy Hendrix, 5. The Rolling Stones, 6. Eminem, 7. Varius Manx, 8. Queen, 9. Lady Pank, 10. ABBA, 11. Elvis Presley, 12. Donna Summer, 13. O.S.T.R, 14. Diana Ross, 15. Whitney Houston, 16. Bob Marley, 17. Tupac Shakur, 18. Shaggy, 19. Spicegirls, 20. Jay‑Z, 21. Pink Floyd, 22. Madonna, 23. Kaliber 44, 24. Snoop Dogg, 25. Czerwone Gitary, 26. Edyta Górniak, 27. Paktofonika, 28. Ras Luta, 29. Michael Jackson, 30. The Beatles, 31. Peja, 32. Backstreet Boys
2
Ćwiczenie 5

Połącz fragmenty nagrań z ich wykonawcami. 

RwukrxEPxyW9y
Możliwe odpowiedzi: 1. Ice Cube , 2. Diana Ross and the Supremes, 3. Bob Marley & The Wailers, 4. Jean Michel Jarre, 5. The Beatles
RElZpIrw8gpKR
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R4q3IEby0VhQF
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 6

Określ z jakiego okresu pochodzą zdjęcia, a następnie dopasuj do nich podpisy.

R1WvlGYr4xOZB
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RQD8zlx3ZNmdn
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ćwiczenie 6
Rbg87CokqebFm
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
311
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj poniższe tabele i wykonaj polecenia.

Tabela 1. Aktywność zawodowa ludności w wybranych krajach europejskich w latach 1946−1989

Kraj i lata

Rolnictwo

Przemysł

Budownictwo

Transport i komunikacja

Inne

Austria

1951

32,3

29,2

8,0

5,3

25,2

1961

22,8

31,1

9,9

5,8

30,4

1988

7,9

29,1

8,4

6,2

48,4

Belgia

1947

12,1

43,1

5,6

7,0

32,2

1961

7,2

38,6

7,1

6,8

40,3

1986

2,5

20,2

4,9

6,2

66,2

Bułgaria

1956

64,2

15,9

2,8

3,2

13,9

1960

55,5

21,9

5,2

4,1

13,3

1985

16,5

37,9

8,7

6,7

30,2

Czechosłowacja

1950

38,6

30,0

6,3

4,2

20,9

1960

25,9

37,3

8,3

6,0

22,5

1980

13,1

39,3

9,5

6,3

31,8

Francja

1954

26,7

29,1

7,2

5,3

31,7

1962

19,8

29,4

8,2

5,4

37,2

1987

6,7

20,6

6,6

5,4

60,7

Hiszpania

1960

41,3

24,3

7,1

4,6

22,7

1989

12,3

21,4

9,0

5,0

52,3

Polska

1950

56,6

18,8

4,2

3,8

16,6

1960

48,0

23,2

5,7

4,8

18,3

1988

27,8

28,2

7,9

5,7

30,4

Szwecja

1950

20,0

32,9

7,9

8,1

31,1

1960

13,8

36,0

9,1

7,5

33,6

1989

3,5

22,6

6,4

6,9

60,6

Wielka Brytania

1951

5,1

42,7

6,3

7,7

38,2

1961

3,8

39,3

6,7

6,9

43,3

1987

2,1

21,1

5,6

5,4

65,8

Włochy

1951

40,0

23,3

7,1

3,8

25,8

1961

28,3

27,8

11,6

4,8

27,5

1987

9,1

20,4

7,8

4,9

57,8

Tabela 2. Ludność czynna zawodowo w wybranych krajach europejskich między 1930 a 1990 rokiem (dane w procentach)

Kraj i lata

Mężczyźni

Kobiety

Austria

1939

63,7

41,7

1961

61,0

36,0

1990

69,4

43,0

Belgia

1930

68,8

24,3

1961

57,4

19,9

1990

61,0

36,6

Bułgaria

1934

62,2

50,7

1965

58,1

45,7

1990

68,1

60,0

Czechosłowacja

1930

65,5

30,5

1960

52,1

37,1

1990 (Czechy)

73,6

61,0

Francja

1931

68,9

37,1

1962

58,4

27,9

1990

64,3

45,9

Hiszpania

1920

66,8

9,4

1960

64,2

13,5

1990

68,3

33,4

Polska

1931

58,5

36,3

1960

54,1

40,2

1990

74,6

57,3

Niemcy

1933

65,5

34,2

1961 (RFN)

64,0

33,2

1990 (RFN)

70,4

44,0

Szwecja

1930

64,6

28,3

1960

60,9

25,7

1990

77,4

71,1

Wielka Brytania

1931

69,0

26,9

1961

65,3

29,3

1990

75,4

53,1

Tabela 3. Struktura ludności według wieku między 1920 a 1990 r. (ilość osób w danym przedziale wiekowym na 100 obywateli danego państwa)

Kraj i lata

0―19 lat

20―64 lat

65 lat i więcej

Francja

1931

30,3

60,2

9,5

1959

32,0

56,4

11,6

1975

32,0

54,7

13,3

1990

27,7

58,3

14,0

Hiszpania

1920

41,9

48,3

9,8

1950

35,8

56,9

7,3

1970

35,8

54,5

9,7

1989

28,9

58,1

13,0

Polska

1931

42,9

52,2

4,9

1957

39,8

54,6

5,6

1970

37,6

54,2

8,2

1990

32,5

57,3

10,2

Niemcy

1933

30,4

62,5

7,1

1959 (RFN)

29,4

60,1

10,5

1974 (RFN)

29,3

56,7

14,0

1990

21,8

63,3

14,9

Węgry

1930

37,1

56,6

6,3

1960

33,1

53,2

13,7

1976

27,7

59,6

12,7

1989

27,8

59,1

13,1

Wielka Brytania

1931

32,4

60,2

7,4

1959

29,9

58,5

11,6

1975

30,7

55,3

14,0

1990

25,8

58,5

15,7

Indeks dolny Dane na podstawie: Historia Polski w liczbach, t. 3: Polska w Europie, red. Cezary Kuklo, Juliusz Łukasiewicz, Cecylia Leszczyńska, Warszawa 2014, s. 69−70, 129−130, 131, 134. Indeks dolny koniec

Rg2fJJBygU0df
Wnioski: (Uzupełnij).

Zwróć uwagę na tendencje, które dotyczyły wszystkich państw.

Zwróć uwagę, że w niektórych krajach w ogóle nie doszło do odprzemysłowienia, a w innych proces ten przebiegał w różnym tempie. 

Na podstawie tabeli 1 sformułuj trzy wnioski dotyczące zmian zatrudnienia w rolnictwie.

Coraz więcej osób podejmowało zatrudnienie w sektorach niezwiązanych z rolnictwem. Z racji zmniejszania się zatrudnienia na wsi zwiększała się populacja ludności żyjącej w miastach (urbanizacja). Prężnie rozwijał się sektor usług. 

Na podstawie danych z tabeli 1 opisz przebieg dezindustrializacji, do której doszło w Europie w drugiej połowie XX w.

Według danych z Tabeli 1 w pierwszych latach po wojnie najbardziej uprzemysłowionymi krajami w Europie były Belgia i Wielka Brytania, jednak odsetek osób pracujących w przemyśle szybko zaczął się kurczyć. Pod koniec lat 80. był mniejszy o połowę w porównaniu do sytuacji z początku lat 50. W pozostałych państwach Europy Zachodniej przemysł zaczął tracić na rzecz sektora usług nieco później i działo się to z różną intensywnością. Do dezindustrializacji w tym czasie w ogóle nie doszło w krajach Europy Środkowo‑Wschodniej, gdzie po wojnie panował komunizm. 

Na podstawie tabeli nr 2 sformułuj wniosek dotyczący struktury zatrudnienia w drugiej połowie XX wieku.

Między latami 60. a 90. XX w. doszło do wyraźnej aktywizacji zawodowej kobiet, będącej wyrazem ich emancypacji.

Na podstawie tabeli nr 3 sformułuj wniosek dotyczący demografii w Europie po II wojnie światowej.

W drugiej połowie XX w. można zaobserwować postępujące starzenie się społeczeństw europejskich.

311
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstami, a następnie porównaj opinie autorów źródeł A i B na temat roli protestów młodzieży z 1968 roku.

1

A
Solipsystyczne* przekonanie zrewoltowanych studentów, że zmienią świat, „chrzaniąc to wszystko” i „uprawiając miłość, zamiast toczyć wojnę”, okazało się złudzeniem. W oczach późniejszej, bardziej cynicznej generacji ruch protestu '68 wywołał więcej hałasu, niż osiągnął celów. Nie zadał śmierci kapitalizmowi, nie zbawił krajów Trzeciego Świata, choć wyprodukował pacyfizm, ruchy ekologiczne i emancypacyjne. Patrząc z polskiej perspektywy – zignorował studenckie protesty 1968 r. w Pradze i Warszawie, choć czeskie i polskie studentki na ulicę wyszły w minispódniczkach. Prażanki w ten sposób nawet wdrapywały się na sowieckie czołgi i obezwładniały czerwonoarmistów. Ale kiedy Rudi Dutschke przybył do Pragi na wiosnę 1968 r., w chwili szczytowego ruchu reformatorskiego, wprawił miejscowych studentów w osłupienie, twierdząc, że największym wrogiem jest pluralistyczna demokracja. Dla dwudziestoletnich Czechów to był ich cel.

Indeks górny *Solipsyzm (łac. solus ipse - ja sam) – pogląd filozoficzny, wedle którego każda osoba odbiera rzeczywistość na swój własny sposób (stąd rzeczywistość jest jedynie zbiorem subiektywnych wrażeń jednostki) Indeks górny koniec

A Źródło: Arkadiusz Stempin, „Rok 1968: Minispódniczka, Marcuse i rewolucja”, Internetowe wydanie „Rzeczpospolitej”, 18.02.2018, tekst dostępny online: rp.pl.
1

B
Nagle stało się jasne, że dawna utopijna wiara w zmianę porządku świata stanowiła swoistą próbę generalną przed wydarzeniami, które miały nas dotknąć w życiu dorosłym. Zrozumieliśmy, że prawdziwa rewolucja polityczna naszej epoki rozpoczęła się nie w latach 60., lecz znacznie później, a jej tezy były nie radykalno‑lewackie, lecz liberalne i demokratyczne; nie utopijne, lecz realistyczne. Koryfeusze rewolucji z 1989 r. (jak choćby Václav Havel w Czechosłowacji czy Adam Michnik w Polsce) okazali się tymi samymi ludźmi - teraz już dojrzałymi i wyznającymi poglądy liberalne - którzy stali na czele protestów z roku 1968 jako młodzi radykałowie. Stanowili żywe świadectwo więzi między obydwoma epokami. [...]

Radykalny zapał końca lat 60.; stopniowa ewolucja intelektualna wiodąca od rewolucyjnego socjalizmu ku liberalnej demokracji; druga, odmienna fala światowego entuzjazmu z 1989 r.; wreszcie - nierozstrzygalne pytanie o kierunek światowej historii i postępu: oto cztery polityczne filary pokolenia '68. Historia tego pokolenia jest historią dwóch wielkich utopii oraz dwóch głębokich refleksji.

B Źródło: Paul Berman, fragment książki „Opowieść o dwóch utopiach. Ewolucja polityczna pokolenia '68”, przeł. Piotr Nowakowski, cyt. za: wyborcza.pl .
RVZmON6RZtzYt
(Uzupełnij).