Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Ajv2QuJDam71
Ćwiczenie 1
Łączenie par. Oceń, czy poniższe twierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. Zapory budowane są w celu pozyskiwania energii elektrycznej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zapory potęgują powodzie w dolinach rzecznych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Budowa zbiorników retencyjnych powoduje migrację ludności.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zbiorniki retencyjne nie mogą wpływać na tektonikę.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Regulacja warunków wodnych może przyczynić się do pustynnienia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R2zf1TFA847WN1
Ćwiczenie 2
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Chiny przerzucają wodę z północy kraju na południe., 2. Po Jeziorze Aralskim pozostały cztery zbiorniki., 3. Zapora Trzech Przełomów wydłużyła dobę., 4. Zapora Gibe III ma ogromny wpływ na podstawy życia i kulturę ludów doliny rzeki Omo.
1
Ćwiczenie 3
R1Q127cxifwRH
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Jezioro pozostałość po Jeziorze Aralskim., 2. Południowy dopływ Jeziora Aralskiego., 3. Proces poszerzania się pustyń., 4. Inna nazwa Jeziora Aralskiego., 5. Roślina o największym znaczeniu gospodarczym w Uzbekistanie.
R12J4SaevdKGL
Uzupełnij tekst prawidłowymi zwrotami. 1. Jedno z jezior, które jest pozostałością po Jeziorze Aralskim.
To jezioro 1. pustynnienie, 2. bawełna, 3. morze, 4. Amu-daria, 5. Tuszczybas.
2. Południowy dopływ Jeziora Aralskiego nazywa się 1. pustynnienie, 2. bawełna, 3. morze, 4. Amu-daria, 5. Tuszczybas.
3. Proces poszerzania się pustyń to 1. pustynnienie, 2. bawełna, 3. morze, 4. Amu-daria, 5. Tuszczybas.
4. Zbiornik wodny, którym potocznie nazywano Jezioro Aralskie, to
1. pustynnienie, 2. bawełna, 3. morze, 4. Amu-daria, 5. Tuszczybas.
5. Roślina o największym znaczeniu gospodarczym w Uzbekistanie to
1. pustynnienie, 2. bawełna, 3. morze, 4. Amu-daria, 5. Tuszczybas.
R1NLNIZssyzqf21
Ćwiczenie 4
Wysłuchaj nagrania abstraktu, ułóż do niego pytania i zadaj je koledze.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1HApSwqQWDvE
(Uzupełnij).
RbSEXGXJILiwq2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst podanymi możliwościami. Piętrzenie wody w zbiornikach retencyjnych 1. do rozpuszczania minerałów zakumulowanych w warstwach przypowierzchniowych / do akumulacji minerałów, 2. prowadzi do / nie powoduje, 3. większą / mniejszą, 4. zmniejszając / zwiększając, 5. zamierają / ożywają, 6. zatrzymują / uwalniają zmiany poziomu wód gruntowych, co może prowadzić 1. do rozpuszczania minerałów zakumulowanych w warstwach przypowierzchniowych / do akumulacji minerałów, 2. prowadzi do / nie powoduje, 3. większą / mniejszą, 4. zmniejszając / zwiększając, 5. zamierają / ożywają, 6. zatrzymują / uwalniają. Zbiorniki 1. do rozpuszczania minerałów zakumulowanych w warstwach przypowierzchniowych / do akumulacji minerałów, 2. prowadzi do / nie powoduje, 3. większą / mniejszą, 4. zmniejszając / zwiększając, 5. zamierają / ożywają, 6. zatrzymują / uwalniają osady niesione przez wody rzeczne 1. do rozpuszczania minerałów zakumulowanych w warstwach przypowierzchniowych / do akumulacji minerałów, 2. prowadzi do / nie powoduje, 3. większą / mniejszą, 4. zmniejszając / zwiększając, 5. zamierają / ożywają, 6. zatrzymują / uwalniają swoje właściwości retencyjne. Czysta woda, pozbawiona ładunku, wypływa ze zbiorników z 1. do rozpuszczania minerałów zakumulowanych w warstwach przypowierzchniowych / do akumulacji minerałów, 2. prowadzi do / nie powoduje, 3. większą / mniejszą, 4. zmniejszając / zwiększając, 5. zamierają / ożywają, 6. zatrzymują / uwalniają dynamiką co prowadzi do erozji wgłębnej i erozji bocznej brzegów. W strefie ujściowej rzeki pozbawionej osadów 1. do rozpuszczania minerałów zakumulowanych w warstwach przypowierzchniowych / do akumulacji minerałów, 2. prowadzi do / nie powoduje, 3. większą / mniejszą, 4. zmniejszając / zwiększając, 5. zamierają / ożywają, 6. zatrzymują / uwalniają procesy tworzenia delty.
21
Ćwiczenie 6

Podaj po jednym przykładzie konsekwencji społecznych, gospodarczych oraz środowiskowych wielkich inwestycji hydrologicznych wpływających na środowisko.

RUbGmLLF5uzvF
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Na podstawie dostępnych źródeł wymień konsekwencje, jakie niosła za sobą budowa Zbiornika Czorsztyńskiego z zaporą i zbiornikiem wyrównawczym.

RUbGmLLF5uzvF
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na podstawie e‑materiału i dostępnych źródeł wymień konsekwencje środowiskowe budowy Elektrowni Wodnej we Włocławku.

RUbGmLLF5uzvF
(Uzupełnij).