Sprawdź się
Match the elements to form phrases connected with crime.
Połącz elementy, aby utworzyć wyrażenia związane z przestępczością.
Match the words and phrases with the correct pictures.
Dopasuj wyrazy do odpowiednich ilustracji.
In each group choose the element that doesn’t match the rest.
W każdej grupie wybierz element, który nie pasuje do pozostałych.
murderspeedingburglaryrobbery
2. Other names for criminals
offendersburglarspolicementhieves
3. Types of crime
fraudpickpocketingpreventionrobbery
4. Events that can lead to imprisonment
arrestjaillegal actionhand-cuff
5. Things connected to speeding
ticketspeed limitaccidentsecurity guard
Pair words with their definitions.
Połącz wyrazy z ich definicjami.
Group the elements according to whether they are crimes or consequences of crimes.
Pogrupuj elementy w zależności od tego, czy są przestępstwami, czy ich konsekwencjami.
Read the sentences and write the right words in the gaps.
Przeczytaj zdania i wpisz w luki właściwe wyrazy.
Read the text with three missing sentences. In each gap (6.1‑6.3) write a letter that corresponds to the missing sentence (A‑D) so that the text makes sense. One sentence doesn’t fit any gap.
Przeczytaj tekst, z którego usunięto trzy zdania. Wpisz w każdą lukę (6.1–6.3) literę, która oznacza brakujące zdanie (A–D), tak aby otrzymać spójny i logiczny tekst. Jedno zdanie nie pasuje do żadnej luki.
Type in the missing m words connected with punishment.
Wpisz brakujące wyrazy związane z karami za przestępstwa.
Write one‑sentence answers to the questions connected with crime.
Odpowiedz pisemnie jednym zdaniem na każde z pytań związanych z przestępstwami.
What would you advise someone who is thinking of committing a crime?
What is the most effective punishment for a criminal?
What can you do to improve your safety and prevent crime?
Write an email to a friend from England about a crime prevention training at your school. In the email:
explain what the training was about;
summarise what you have decided to do with the knowledge from the training;
persuade your friend to take steps to improve their safety.
Your answer should be 50‑120 words long.
Napisz do kolegi/koleżanki z Anglii e‑mail na temat szkolenia dotyczącego zapobiegania przestępczości, które odbyło się niedawno w twojej szkole. W e‑mailu:
wyjaśnij, czego dotyczyło szkolenie;
podsumuj, co postanowiłeś/postanowiłaś zrobić z informacjami, które uzyskałeś/uzyskałaś podczas szkolenia;
przekonaj swojego kolegę/ swoją koleżankę do podjęcia kroków mających na celu zwiększenie jego/jej bezpieczeństwa.
Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ.
Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów. Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez ciebie wystarczająco rozwinięty (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi).