1
Show exercises:
1
Exercise 1

Match the elements to form phrases connected with crime.

Połącz elementy, aby utworzyć wyrażenia związane z przestępczością.

R1RWqW6L3N33t
repeat Możliwe odpowiedzi: 1. items, 2. action, 3. into, 4. prevention, 5. offender break Możliwe odpowiedzi: 1. items, 2. action, 3. into, 4. prevention, 5. offender crime Możliwe odpowiedzi: 1. items, 2. action, 3. into, 4. prevention, 5. offender legal Możliwe odpowiedzi: 1. items, 2. action, 3. into, 4. prevention, 5. offender valuable Możliwe odpowiedzi: 1. items, 2. action, 3. into, 4. prevention, 5. offender
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Match the words and phrases with the correct pictures.

Dopasuj wyrazy do odpowiednich ilustracji.

R1L1F28yw53r3
Źródło: dostępny w internecie: www.unsplash.com [dostęp 28.02.2022], www.pixabay.com [dostęp 28.02.2022], domena publiczna.
1
Exercise 2

In each group choose the element that doesn’t match the rest. 

W każdej grupie wybierz element, który nie pasuje do pozostałych. 

R1ARbChBIgNcn
1. Crimes that usually end in imprisonment
murderspeedingburglaryrobbery

2. Other names for criminals
offendersburglarspolicementhieves

3. Types of crime
fraudpickpocketingpreventionrobbery

4. Events that can lead to imprisonment
arrestjaillegal actionhand-cuff

5. Things connected to speeding
ticketspeed limitaccidentsecurity guard
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 3

Pair words with their definitions.

Połącz wyrazy z ich definicjami.

R1F7t0xeoZSNa
fraud Możliwe odpowiedzi: 1. stealing from somewhere or someone, 2. cheating at the bank or other place, 3. a small cabinet you can use to keep your things, 4. an amount of money you must pay as a punishment, 5. the illegal act of taking goods from a shop without paying for them fine Możliwe odpowiedzi: 1. stealing from somewhere or someone, 2. cheating at the bank or other place, 3. a small cabinet you can use to keep your things, 4. an amount of money you must pay as a punishment, 5. the illegal act of taking goods from a shop without paying for them locker Możliwe odpowiedzi: 1. stealing from somewhere or someone, 2. cheating at the bank or other place, 3. a small cabinet you can use to keep your things, 4. an amount of money you must pay as a punishment, 5. the illegal act of taking goods from a shop without paying for them robbery Możliwe odpowiedzi: 1. stealing from somewhere or someone, 2. cheating at the bank or other place, 3. a small cabinet you can use to keep your things, 4. an amount of money you must pay as a punishment, 5. the illegal act of taking goods from a shop without paying for them shoplifting Możliwe odpowiedzi: 1. stealing from somewhere or someone, 2. cheating at the bank or other place, 3. a small cabinet you can use to keep your things, 4. an amount of money you must pay as a punishment, 5. the illegal act of taking goods from a shop without paying for them
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 4

Group the elements according to whether they are crimes or consequences of crimes.

Pogrupuj elementy w zależności od tego, czy są przestępstwami, czy ich konsekwencjami.

Rmk6kpVAr3nlC
1. Crimes Możliwe odpowiedzi: 1. burglary, 2. fine, 3. imprisonment, 4. legal action, 5. copyright theft, 6. shoplifting, 7. ticket, 8. pickpocketing, 9. speeding, 10. arrest 2. Consequences Możliwe odpowiedzi: 1. burglary, 2. fine, 3. imprisonment, 4. legal action, 5. copyright theft, 6. shoplifting, 7. ticket, 8. pickpocketing, 9. speeding, 10. arrest
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 5

Read the sentences and write the right words in the gaps.

Przeczytaj zdania i wpisz w luki właściwe wyrazy.

R1Fg5irjpNAaV
It may be easy to     1. Tu uzupełnij     the law, but you will always have to face the consequences.     2. Tu uzupełnij     action may include a long     3. Tu uzupełnij     sentence, or having to pay a high     4. Tu uzupełnij.     Also, if you     5. Tu uzupełnij     the same crime again, you will be treated as a     6. Tu uzupełnij     offender and your punishment will be even higher. It is best to     7. Tu uzupełnij     the law and teach others to do so. Crime     8. Tu uzupełnij     is most effective!
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 6

Read the text with three missing sentences. In each gap (6.1‑6.3) write a letter that corresponds to the missing sentence (A‑D) so that the text makes sense. One sentence doesn’t fit any gap.

Przeczytaj tekst, z którego usunięto trzy zdania. Wpisz w każdą lukę (6.1–6.3) literę, która oznacza brakujące zdanie (A–D), tak aby otrzymać spójny i logiczny tekst. Jedno zdanie nie pasuje do żadnej luki.

RGxT5RUp8YDAl
There are a few ways you can protect yourself from crime. 6.1 Tu uzupełnij For example, you can lock away your belongings safely in a locker when you are at school. 6.2 Tu uzupełnij There are many pickpockets who try to use crowded places to steal things. Luckily, on most buses, there are CCTV cameras which can help catch criminals. 6.3 Tu uzupełnij In addition to that, you should always remember to lock your door when going away. A: Keeping an eye on your bags on a bus is also important. B: These are also used to protect homes from burglars. C: Imprisonment is the most important thing. D: According to experts, prevention is the best thing.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Type in the missing m words connected with punishment.

Wpisz brakujące wyrazy związane z karami za przestępstwa.

R1UoLiSqpPdjr
1. If you leave your car in the wrong space, you may get a parking tTu uzupełnij. 2. The punishment for serious crime can be iTu uzupełnij. 3. JTu uzupełnijis a place where criminals go. 4. People who break the law risk lTu uzupełnij action. 5. The judge has the job of giving a sTu uzupełnij.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 8

Write one‑sentence answers to the questions connected with crime.

Odpowiedz pisemnie jednym zdaniem na każde z pytań związanych z przestępstwami.

  1. What would you advise someone who is thinking of committing a crime?

  2. What is the most effective punishment for a criminal?

  3. What can you do to improve your safety and prevent crime?

RXrY46IZgIClW
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 9

Write an email to a friend from England about a crime prevention training at your school. In the email:

  • explain what the training was about;

  • summarise what you have decided to do with the knowledge from the training;

  • persuade your friend to take steps to improve their safety.

Your answer should be 50‑120 words long.

Napisz do kolegi/koleżanki z Anglii e‑mail na temat szkolenia dotyczącego zapobiegania przestępczości, które odbyło się niedawno w twojej szkole. W e‑mailu:

  • wyjaśnij, czego dotyczyło szkolenie;

  • podsumuj, co postanowiłeś/postanowiłaś zrobić z informacjami, które uzyskałeś/uzyskałaś podczas szkolenia;

  • przekonaj swojego kolegę/ swoją koleżankę do podjęcia kroków mających na celu zwiększenie jego/jej bezpieczeństwa.

Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ.

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów. Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez ciebie wystarczająco rozwinięty (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi).

RlIuEuQa2E0nD
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.