Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
R15QY4zx1nIqY
Przyporządkuj wydarzenia do odpowiednich dat. 1764 Możliwe odpowiedzi: 1. konfederacja targowicka, 2. I rozbiór Polski, 3. konfederacja radomska, 4. III rozbiór Polski, 5. powstanie kościuszkowskie, 6. zwołanie Sejmu Wielkiego, 7. konfederacja barska, 8. uchwalenie Konstytucji 3 maja, 9. II rozbiór Polski, 10. wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski 1767 Możliwe odpowiedzi: 1. konfederacja targowicka, 2. I rozbiór Polski, 3. konfederacja radomska, 4. III rozbiór Polski, 5. powstanie kościuszkowskie, 6. zwołanie Sejmu Wielkiego, 7. konfederacja barska, 8. uchwalenie Konstytucji 3 maja, 9. II rozbiór Polski, 10. wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski 1768 Możliwe odpowiedzi: 1. konfederacja targowicka, 2. I rozbiór Polski, 3. konfederacja radomska, 4. III rozbiór Polski, 5. powstanie kościuszkowskie, 6. zwołanie Sejmu Wielkiego, 7. konfederacja barska, 8. uchwalenie Konstytucji 3 maja, 9. II rozbiór Polski, 10. wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski 1772 Możliwe odpowiedzi: 1. konfederacja targowicka, 2. I rozbiór Polski, 3. konfederacja radomska, 4. III rozbiór Polski, 5. powstanie kościuszkowskie, 6. zwołanie Sejmu Wielkiego, 7. konfederacja barska, 8. uchwalenie Konstytucji 3 maja, 9. II rozbiór Polski, 10. wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski 1788 Możliwe odpowiedzi: 1. konfederacja targowicka, 2. I rozbiór Polski, 3. konfederacja radomska, 4. III rozbiór Polski, 5. powstanie kościuszkowskie, 6. zwołanie Sejmu Wielkiego, 7. konfederacja barska, 8. uchwalenie Konstytucji 3 maja, 9. II rozbiór Polski, 10. wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski 1791 Możliwe odpowiedzi: 1. konfederacja targowicka, 2. I rozbiór Polski, 3. konfederacja radomska, 4. III rozbiór Polski, 5. powstanie kościuszkowskie, 6. zwołanie Sejmu Wielkiego, 7. konfederacja barska, 8. uchwalenie Konstytucji 3 maja, 9. II rozbiór Polski, 10. wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski 1792 Możliwe odpowiedzi: 1. konfederacja targowicka, 2. I rozbiór Polski, 3. konfederacja radomska, 4. III rozbiór Polski, 5. powstanie kościuszkowskie, 6. zwołanie Sejmu Wielkiego, 7. konfederacja barska, 8. uchwalenie Konstytucji 3 maja, 9. II rozbiór Polski, 10. wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski 1793 Możliwe odpowiedzi: 1. konfederacja targowicka, 2. I rozbiór Polski, 3. konfederacja radomska, 4. III rozbiór Polski, 5. powstanie kościuszkowskie, 6. zwołanie Sejmu Wielkiego, 7. konfederacja barska, 8. uchwalenie Konstytucji 3 maja, 9. II rozbiór Polski, 10. wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski 1794 Możliwe odpowiedzi: 1. konfederacja targowicka, 2. I rozbiór Polski, 3. konfederacja radomska, 4. III rozbiór Polski, 5. powstanie kościuszkowskie, 6. zwołanie Sejmu Wielkiego, 7. konfederacja barska, 8. uchwalenie Konstytucji 3 maja, 9. II rozbiór Polski, 10. wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski 1795 Możliwe odpowiedzi: 1. konfederacja targowicka, 2. I rozbiór Polski, 3. konfederacja radomska, 4. III rozbiór Polski, 5. powstanie kościuszkowskie, 6. zwołanie Sejmu Wielkiego, 7. konfederacja barska, 8. uchwalenie Konstytucji 3 maja, 9. II rozbiór Polski, 10. wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski
1
Ćwiczenie 2

Przeczytaj dokument i wskaż właściwe dokończenia zdań.

Zapoznaj się z dokumentem i wskaż właściwe dokończenia zdań.

Dokument podpisany w Grodnie dnia 25 listopada 1795

[…] przekonani teraz, że pieczołowitość Nasza na nic się ojczyźnie Naszej nie przyda, kiedy nieszczęśliwa zdarzona w niej insurekcja pogrążyła ją w teraźniejszy stan zniszczenia, i rozważywszy, że środki względem przyszłego losu Polski koniecznie potrzebne z powodu naglących okoliczności, a od Najjaśniejszej Imperatorowej Wszech Rosji i innych sąsiednich mocarstw przedsięwzięte, jedynymi są do przywrócenia pokoju i spokojności współobywatelom Naszym, których dobro zawsze było najmilszym przedmiotem starań Naszych – postanowiliśmy przeto z przywiązania do spokojności publicznej oświadczyć, tak jako też niniejszym aktem najuroczyściej ogłaszamy, że wolnie i z własnej woli wyrzekamy się bez ekscepcji wszelkich praw Naszych do Korony Polskiej, do Wielkiego Księstwa Litewskiego i innych należących do nich krajów, jako też znajdujących się w nich posesji i przynależności.

Poniat Źródło: Dokument podpisany w Grodnie dnia 25 listopada 1795. Cytat za: Dokument podpisany przez Stanisława Augusta Poniatowskiego w Grodnie dnia 25 listopada 1795, Wikisource.org.
RJ9hbyb6XyI2i
Podpisując powyższy dokument Stanisław August Poniatowski: Możliwe odpowiedzi: 1. abdykował., 2. został zdetronizowany., 3. przystąpił do konfederacji., 4. zakończył wojnę domową.
RgvwHnvGHPXrm
Podpisanie powyższego dokumentu było bezpośrednim następstwem: Możliwe odpowiedzi: 1. konfederacji targowickiej., 2. klęski powstania kościuszkowskiego., 3. zamachu na życie króla., 4. wkroczenia do Rzeczypospolitej wojsk rosyjskich.
Rh0YRPxPk9rWO
Wskaż dwóch innych polskich władców, którzy podjęli taką samą decyzję jak Stanisław August Poniatowski w Grodnie. Możliwe odpowiedzi: 1. Zygmunt Stary, 2. Stefan Batory, 3. Stanisław Leszczyński, 4. August III, 5. Władysław IV, 6. Jan II Kazimierz Waza
21
Ćwiczenie 3

Do której kategorii przyczyn rozbiorów należy zaliczyć uzasadnienie wskazane przez zaborców w treści traktatu rozbiorowego z 1795 r.? Zacytuj fragment dokumentu, który na to wskazuje.

Tadeusz Cegielski, Łukasz Kądziela Rozbiory Polski. 1772–1793–1795

Formułując twierdzenia ogólniejszej natury, dziejopisarstwo monarchii rozbiorowych wskazywało na trzy kategorie przyczyn [rozbiorów]:

  1. Sprzeczności interesów pomiędzy trzema dworami;

  2. Winę własną Polaków (często w połączeniu z „wolą bożą realizującą się w świecie”);

  3. Konflikty interesów narodowych, w szczególności konflikt niemiecko‑polski.

Cegiel Źródło: Tadeusz Cegielski, Łukasz Kądziela, Rozbiory Polski. 1772–1793–1795, Warszawa 1990, s. 337–338.
Traktat rozbiorowy między Rosją a Austrią, 3 stycznia 1795 r.

Owi monarchowie, nabrawszy z doświadczenia przeszłości przekonania o zupełnej niezdolności Rzeczypospolitej do wytworzenia takiego dla siebie rządu i do spokojnego życia pod własnymi prawami przy zatrzymaniu jakiejkolwiek niepodległości, uznali w swej mądrości i w swej miłości pokoju i dobra swych poddanych, że jest rzeczą konieczną uciec się i przystąpić do zupełnego podziału owej Rzeczypospolitej między trzy sąsiednie mocarstwa.

Nanke Źródło: Traktat rozbiorowy między Rosją a Austrią, 3 stycznia 1795 r., [w:] Wypisy do nauki historii nowożytnej, t. 2, oprac. C. Nanke, Lwów 1927, s. 58.
REZkg3kHjytyA
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem. Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z mapą, a następnie wykonaj polecenie.

RTuyBG8roxlnJ
Źródło: Contentplus.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1XrDlcNwxyKC
Które miasta weszły w granicę Rosji, Austrii i Prus podczas pierwszego rozbioru Polski w 1772 roku? Możliwe odpowiedzi: Lwów, Bydgoszcz, Połock, Gdańsk, Poznań, Mińsk, Bracław, Kraków, Lublin, Warszawa, Wilno, Grodno.
Rtoo7ZAN8gztF
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1T51z9LecFcg
Zaznacz, jakie polskie miasta zyskała Rosja w wyniku trzeciego rozbioru Polski w 1795 roku. Możliwe odpowiedzi: 1. Kraków i Lublin., 2. Bydgoszcz., 3. Wilno i Grodno.
1
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z ilustracją, a następnie wykonaj polecenia.

R1CBpv8EayeXy
Moment refleksji lub opowieść na przyszłość, angielski rysunek satyryczny, 26 grudnia 1796 r.
Źródło: dostępny w internecie: britishmuseum.org, licencja: CC BY-NC-SA 4.0.
RczfLN94CrdqP
Autor rysunku przedstawił carycę Katarzynę II w 1. pozytywnym, 2. negatywnym świetle.
R19z6WshivxnQ
Na podstawie zebranych informacji, swoim słowami oceń panowanie Carycy Katarzyny Drugiej.
R1PuU3Jck4ICM
Wymień trzy rzeczy, za które odpowiedzialna jest Caryca Katarzyna Druga.
211
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij wymowę ideologiczną alegorii, czyli obrazu o charakterze przenośnym. Przeciągnij na rysunek opisy poszczególnych elementów graficznych i odwołaj się do nich w odpowiedzi.

RomjGcTu03amk
Zastanów się czego chcesz jeszcze dowiedzieć z tematu lekcji i zadaj pytanie nauczycielowi.
Alegoria upadku Polski, schyłek XVIII w.
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
RTJGSTEQx72J5
Wyjaśnij kluczowe pojęcia związane z tematem lekcji.
Ćwiczenie 6
RXkeK2XkIVxYD
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi, a następnie wykonaj polecenia.

Tekst A

Krakowska szkoła historyczna – kierunek w historiografii polskiej ukształtowany po upadku powstania styczniowego (1863–64), głównie w kręgu galicyjskich konserwatystów. W przeciwieństwie do badaczy z poprzedniego pokolenia przedstawiali oni krytyczną wizję historii Polski. Winą za upadek kraju obarczali sam naród i uważali, że Polacy powinni poprawić swój narodowy charakter, dzięki czemu w momencie odzyskania niepodległości, będą w stanie ją utrzymać.

Tekst B

Warszawska szkoła historyczna – kierunek w historiografii polskiej końca XIX wieku. Badacze tego środowiska stali w opozycji do krakowskiej szkoły historycznej, a zwłaszcza do przypisywanego jej „pesymizmu” w ocenie dziejów Polski. Próbując wytłumaczyć upadek Polski w końcu XVIII wieku, warszawska szkoła historyczna podkreślała znaczenie czynników zewnętrznych, czyli agresji ze strony państw zaborczych.

Źródło: Teksty na podstawie internetowej wersji Encyklopedii PWN.

R1Q8wRzisseu2
Swoimi słowami powiedz do czego nawiązuje poniższy cytat: „Upadku naszego przyczyną były nie złość lub podstęp wrogów, nawet nie zdrada tych kilku nędznych, na łonie naszym wyjątków, ale własne i to wszystkich grzechy”. Walerian Kalinka
Źródła cytatów:
Tadeusz Korzon, Wewnętrzne dzieje Polski za Stanisława Augusta, 1764---94, badania historyczne ze stanowiska ekonomicznego i administracyjnego, t. 7, Kraków 1899.
Władysław Smoleński, Przyczyny upadku państwa polskiego, Warszawa 1921.
Sebastian Adamkiewicz, O upadku zawinionym. Wizja upadku Rzeczpospolitej w dziełach historyków szkoły krakowskiej, dostępny online: Histmag.org
Piotr Kołodziej, Przyczyny upadku państwowości polskiej w XVIII wieku, dostępny online: Historia.org.pl
Emanuel Rostworowski, Polska w układzie sił politycznych Europy XVIII wieku, w: Polska w epoce oświecenia, red. Bogusław Leśnodorski, Warszawa 1971.
Władysław Konopczyński, Dzieje Polski nowożytnej, Warszawa 1996.
31
Ćwiczenie 8
RGHVdOrD4RmKX
Ilustracja przedstawia salę tronową. Na ścianach widać złote ornamenty i obrazy, z sufitu zwisa wielki żyrandol. W centralnym punkcie widać siedzących kobietę i mężczyznę. Przed nimi stoi mężczyzna i kłania się. Obok kobiety siedzi jeszcze jeden mężczyzna i mówi jej coś do ucha. Po prawej stronie widać grupę mężczyzn w eleganckich strojach oraz duchownych. Bliżej na ławce siedzi dwóch mężczyzn, jeden z nich ma otwartą książkę, drugi się jej przygląda. Panuje ogólny bałagan, na podłodze widać poprzewracane krzesła i rozbite wazony.
Jan Matejko, Konstytucja 3 maja. Sejm Czteroletni. Komisja edukacyjna. Rozbiór. R.P. 1795, 1889 r.Scena uwieczniona na obrazie rozgrywa się w apartamentach Stanisława Augusta Poniatowskiego na Zamku Królewskim. Malarz podsumowuje i ocenia panowanie ostatniego króla Polski.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RQY4nT6ctw4n2
Jan Matejko był zwolennikiem poglądów głoszonych przez 1. krakowską, 2. warszawską szkołę historyczną.
RKWMLKWAImXBY
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Co przesądziło o upadku Rzeczpospolitej? Na podstawie treści lekcji i wiedzy pozaźródłowej wskaż trzy przyczyny upadku polskiej państwowości w XVIII w. Ułóż je w kolejności od najważniejszej (góra drabiny) do najmniej istotnej (ostatni szczebel). Wybór i kolejność uzasadnij.

RyqBE0zti2RnR
Co przesądziło o upadku Rzeczpospolitej? Na podstawie treści lekcji i wiedzy pozaźródłowej, wskaż 3 przyczyny upadku polskiej państwowości w XVIII wieku. Ułóż je w kolejności od najważniejszej (góra drabiny) do najmniej istotnej (ostatni szczebel).
Źródło: pixabay.com, domena publiczna.

Napisz, co przesądziło o upadku Rzeczpospolitej. Na podstawie treści lekcji i wiedzy pozaźródłowej wskaż trzy przyczyny upadku polskiej państwowości w XVIII w. Ułóż je w kolejności od najważniejszej do najmniej istotnej. Wybór i kolejność uzasadnij.

RqD1MUOuqxERY
Uzasadnienie (Uzupełnij).