1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Pierwiastki grupy 17. układu okresowego reagują z wodorem. Wskaż, który szereg przedstawia je w kolejności od najbardziej do najmniej aktywnego względem wodoru.

RF4PWiQWxWlOs
Możliwe odpowiedzi: 1. F, Br, Cl, I , 2. F, Cl, Br, I, 3. I, Br, Cl F, 4. Cl, Br, I F
1
Ćwiczenie 2
RdJBKwm12X2VI
Zaznacz, które z poniższych odczynników wejdą w reakcje z KF. Możliwe odpowiedzi: 1. Cl2, 2. HCl, 3. Br2, 4. HBr
21
Ćwiczenie 3

W podobny sposób jak chlorowodór z chlorku sodu, także fluorowodór można otrzymać z jego soli. W tym celu wykorzystuje się minerał o nazwie fluoryt (fluorek wapnia). Ze względu na właściwości produktu, reakcję tę przeprowadza się w naczyniu wykonanym z platyny lub ołowiu.

Jakiego substratu użyjesz w tej reakcji? Podaj wzór i nazwę.

Zapisz odpowiednie równanie reakcji.

R1CQDDLp4t6gf
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R12brWbEtdeqf
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Wykonując doświadczenia ze stężonymi roztworami fluorowcowodorów, należy zachowywać szczególną ostrożność.

Przyjrzyj się ilustracji i odpowiedz na pytanie, czy przedstawiona sytuacja gwarantuje bezpieczeństwo podczas pracy ze stężonym kwasem chlorowodorowym.

Zapoznaj się z opisem ilustracji i odpowiedz na pytanie, czy przedstawiona sytuacja gwarantuje bezpieczeństwo podczas pracy ze stężonym kwasem chlorowodorowym.

RX5ShmldZqNcK
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R14fZSSAF8Ui8
Odpowiedź: (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

W reakcji syntezy otrzymano 1,12 dm3 chlorowodoru (w warunkach normalnych), który następnie rozpuszczono w wodzie, otrzymując 1 dm3 roztworu. Stężenie molowe tego roztworu, wyrażone w moldm3, wynosiło:

RSXpcmhMxzoB5
Możliwe odpowiedzi: 1. 0,5, 2. 0,05, 3. 0,1, 4. 0,01
21
Ćwiczenie 6

Do reakcji otrzymania fluorowodoru i chlorowodoru użyto 100 cm3 96% roztworu kwasu siarkowego(VI).

W której reakcji otrzymamy większą objętość gazowego produktu?

R1NHJfW4mxkfJ
Odpowiedź: (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

W niektórych reakcjach kwasów ze związkami jonowymi jednym z produktów jest gaz. Tą metodą otrzymuje się w laboratorium wiele gazów. Przykładem może tu być otrzymywanie fluorowcowodorów przez działanie kwasów na halogenki metali. Każdy jon Cl soli odrywa tu jeden jon wodoru z cząsteczki H 2 SO 4 i uchodzi jako gazowy HCl.

Indeks górny Atkins P., Jones L., Chemia ogólna, Warszawa 2004, s. 116. Indeks górny koniec

Na podstawie powyższego opisu uzupełnij w równaniu reakcji informację o stanie skupienia reagentów, przeciągając odpowiednio (s), (aq), (g).

R7gkmxP2tkUBg
2 NaCl 1. (s), 2. (aq), 3. (g), 4. (s) + H2SO4 1. (s), 2. (aq), 3. (g), 4. (s) → Na2SO4 1. (s), 2. (aq), 3. (g), 4. (s) + 2 HCl 1. (s), 2. (aq), 3. (g), 4. (s)
31
Ćwiczenie 8

Zaprojektuj doświadczenie, w wyniku którego otrzymasz jodowodór.

  • Przedstaw schemat doświadczenia.

  • Podaj nazwy i wzory odczynników, których użyjesz w doświadczeniu.

  • Zapisz obserwacje.

  • Zapisz wnioski, w tym równanie zachodzącej reakcji chemicznej.

RMo7ojDHLVqkX
Schemat doświadczenia:. Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RPnbKL0ngKXwu
Odczynniki (Uzupełnij) Obserwacje (Uzupełnij) Wnioski (Uzupełnij).

Schemat doświadczenia lub opis:

RflchIBR33439
(Uzupełnij).

Odczynniki chemiczne:

RuWOjGZuoODg0
(Uzupełnij).

Obserwacje:

R1YzgXYckj6lU
(Uzupełnij).

Wnioski:

R19O8xPOC1Bp3
(Uzupełnij).

Równanie reakcji chemicznej:

Rt8YvMYDDDRHW
(Uzupełnij).