1
Pokaż ćwiczenia:
RNyT2CgtmfCNw1
Ćwiczenie 1
Uporządkuj stanowiska filozoficzne, na które wpłynął Platon. Plotyn i filozofia hellenistyczna Możliwe odpowiedzi: 1. neoplatonizm, 2. natywizm, 3. traducjanizm, 4. augustynizm i skrajny realizm patrystyka – pierwszy okres filozofii chrześcijańskiej Możliwe odpowiedzi: 1. neoplatonizm, 2. natywizm, 3. traducjanizm, 4. augustynizm i skrajny realizm filozofia średniowieczna (spór o uniwersalia, teologia) Możliwe odpowiedzi: 1. neoplatonizm, 2. natywizm, 3. traducjanizm, 4. augustynizm i skrajny realizm nowożytny racjonalizm Możliwe odpowiedzi: 1. neoplatonizm, 2. natywizm, 3. traducjanizm, 4. augustynizm i skrajny realizm

Tekst A

1
Platon Fedon

– Mówimy, niby, że równość to jest coś. Ja nie myślę tego, że jeden kawałek drzewa jest równy drugiemu albo kamień kamieniowi, ani nic innego w tym rodzaju, tylko mam na myśli coś innego, poza tym wszystkim: równość samą. Jest to coś, powiemy, czy nie?
– Powiemy przecież, na Zeusa – rzekł Simiasz – jeszcze jak!
– A czy my także i wiemy, co to jest?
– Tak jest – powiedział tamten.
– A skądeśmy wzięli wiedzę o tym? Chyba nie z tych rzeczy, o którycheśmy w tej chwili, teraz mówili; nie kawałki drewna czy kamienie, czy co tam innego oglądając równego, z nicheśmy sobie myśl o tamtych utworzyli, bo ono inne jest od tych rzeczy? Czy może nie wydaje ci się czymś innym?
A zobacz i tak. Czy kamienie równe i kawałki drewna, nieraz takie same, nie wydają się raz równe, a raz nie?
– Tak jest.
– No cóż; a równości same, bywa, żeby ci się nierównymi wydawały? Albo równość nierównością?
– Nigdy przecież, Sokratesie.
– Więc to może nie jest to samo – powiedział tamten – owe rzeczy równe i równość sama.
– Zdaje mi się, że nie jest, Sokratesie.
– A jednak od tych – powiada – rzeczy równych, choć one są czymś innym niż owa równość, jednak od nich twoja wiedza o równości pochodzi i z nich ją twoja myśl wzięła?
– Najzupełniejszą prawdę mówisz – powiada.
[…]
– Nieprawdaż, zgadzamy się, że jeśli ktoś coś zobaczy i pomyśli, że chciałoby wprawdzie to, co teraz widzę, być takie jak inny jakiś przedmiot, ale mu daleko do tego i ono nie potrafi być takie jak tamto, tylko jest lichsze od niego, to przecież bezwarunkowo ktoś, komu taka myśl przychodzi, musi naprzód znać tamten przedmiot, do którego, mówi, że ten tu jest podobny wprawdzie, ale mu jeszcze daleko do tamtego?
– Bezwarunkowo.
– Cóż więc? Czy coś takiego nie dzieje się i z nami w stosunku do przedmiotów równych i do równości?
– Ze wszech miar.
– Więc może musieliśmy naprzód znać równość, przed tym czasem, w którym po raz pierwszy zobaczyliśmy rzeczy równe i pomyśleli, że wszystkie one wprawdzie chciałyby być takie jak równość, ale im daleko do tego.
– Jest tak.
– Tak, a więc i na to się zgodzimy, że nie skądinąd taka myśl poszła ani powstać mogła, jak tylko z zobaczenia lub dotknięcia, lub innego jakiegoś wrażenia zmysłowego. Bo to wszystko jedno, myślę. – To też jest wszystko jedno, Sokratesie; przynajmniej w tej sprawie, którą ma wyjaśnić nasza rozmowa.
– A więc tak; więc na spostrzeżeniach zmysłowych musi się opierać myśl, że wszystko to, co jest w tych spostrzeżeniach, tylko chciałoby być takie jak równość sama, tylko zmierza do niej, ale jej nie dorasta. Czy jak powiemy?
– Tak.
– Więc może, zanimeśmy zaczęli widzieć i słyszeć, i inne czynić spostrzeżenia, musieliśmy gdzieś byli zachwycić wiedzę o równości samej i poznać, czym ona jest, jeśliśmy mieli do niej odnosić te rzeczy równe w spostrzeżeniach i stwierdzać, że one wszystkie pragną być takie jak ona, ale są od niej lichsze.
– Niewątpliwie tak, wedle tego, co się powiedziało, Sokratesie.
– A nieprawdaż, że po urodzeniu zaraz widzieliśmy i słyszeli, i posiadaliśmy inne spostrzeżenia?
– Tak jest.
– Więc trzeba było, powiemy, przedtem kiedyś posiąść wiedzę o tym, co równe?
– Tak.
– Więc może chyba przed urodzeniem musieliśmy ją posiąść?
– Zdaje się.

4 Źródło: Platon, Fedon, t. I, tłum. Władysław Witwicki, Kęty 2005, s. 653–655.
RijoVvXVAV7g91
Ćwiczenie 2
Rozpoznaj stanowiska w teorii poznania, które zajmuje Platon w tekście A. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
21
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij swoimi słowami, na czym polega stanowisko natywistyczne Platona.

R1OdpeiB8YPS3
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Na podstawie tekstu A zrekonstruuj argument Platona, który uzasadnia jego stanowisko teoriopoznawcze.

RNC4uArNyHjXW
(Uzupełnij).
RqQ5TB3UsoS9a1
Ćwiczenie 5
Wskaż stanowiska teoriopoznawcze sprzeczne ze stanowiskiem Platona. Możliwe odpowiedzi: 1. racjonalizm aprioryczny, 2. sensualizm, 3. empiryzm genetyczny, 4. żadne z wymienionych

Tekst B

1
John Locke John Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego [fragment]

Ponieważ każdy człowiek jest świadom tego, że myśli, oraz, że tym, czym jego umysł, myśląc, się zajmuje, są znajdujące się w umyśle idee, nie ulega więc wątpliwości, że ludzie mają w swych umysłach idee takie, jak wyrażone słowami: „białość”, „twardość”, „słodycz”, „myślenie”, „ruch”, „człowiek”, „słoń”, „wojsko”, „nietrzeźwość” i inne. Przede wszystkim należy zbadać, jak człowiek do tych idei dochodzi. […]
Po pierwsze, zmysły nasze, zwrócone ku poszczególnym przedmiotom zmysłowym, dostarczają umysłowi różnorakich postrzeżeń rzeczy, zależnie od tego, jak te rzeczy na różne sposoby działają na nie: tak dochodzimy do idei żółtości i białości, tego, co gorące i zimne, co miękkie i twarde, co gorzkie i słodkie, oraz do wszystkich tych, które nazywamy jakościami zmysłowymi. Gdy mówię, że zmysły dostarczają ich umysłowi, mam tu na myśli, iż z rzeczy zewnętrznych przenoszą one to, co wytwarza w umyśle te percepcje. To bogate źródło większości posiadanych przez nas idei, które zależą całkowicie od naszych zmysłów i przez nie dochodzą do umysłu, nazywam wrażeniem zmysłowym.

5 Źródło: John Locke, John Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego [fragment] , [w:] Barbara Markiewicz, Od Locke’a do Jamesa. Wybór tekstów, Warszawa 1999, s. 13–14.
RCBxOndmOiYMh21
Ćwiczenie 6
Łączenie par. . . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Uzasadnij tezę, że stanowisko Locke’a jest sprzeczne ze stanowiskiem Platona.

R1CHyqozfYx88
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zdecyduj, czy Platona można uznać za ojca racjonalizmu. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RW3LwafdOk2t1
(Uzupełnij).