Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
21
Ćwiczenie 1

Oceń słuszność stwierdzenia Stefana Żeromskiego, że odrodzona Polska w 1918 r. powstała jako „kraj z trzech połówek złożony”.

R1UChW3eLSQrj
(Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się podziałom społecznym w II RP według danych z 1921 r. i rozstrzygnij, które z podanych poniżej stwierdzeń jest prawdziwe, a które fałszywe. Wskaż dwa ograniczenia tego typu danych statystycznych.

Zapoznaj się z podziałami społecznymi w II RP według danych z 1921 r. i rozstrzygnij, które z podanych poniżej stwierdzeń jest prawdziwe, a które fałszywe. Wskaż dwa ograniczenia tego typu danych statystycznych.

R16k6FUDyuOgO
Wykres kołowy. Lista elementów:
  • Robotnicy; Udział procentowy: 26,9%
  • Chłopi; Udział procentowy: 53,8%
  • Inteligencja; Udział procentowy: 5,2%
  • Burżuazja; Udział procentowy: 1,1%
  • Drobnomieszczaństwo; Udział procentowy: 11,1%
  • Ziemiaństwo; Udział procentowy: 0,4%
  • inni; Udział procentowy: 1,5%
Źródło: epodreczniki.pl.
RL0g2b7UJRczo
Łączenie par. . Wykres przedstawia podział stanowy społeczeństwa polskiego, który ukształtował się w okresie rozbiorów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wykres ten dowodzi, że większość ziem, które weszły w skład odrodzonej Rzeczypospolitej miała charakter rolniczy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wykres ten potwierdza tezę o rozwoju przemysłu na ziemiach polskich w okresie zaborów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wykres ten wskazuje, że znaczenie ziemiaństwa jako warstwy ulegało ograniczeniu w okresie rozbiorów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na podstawie wykresu można stwierdzić, że w odrodzonej Polsce dominowały duże ośrodki miejskie, gdzie zatrudnienie znajdowali zamożni przedsiębiorcy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Rl5zBxdWhClqC
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Przeanalizuj poniższą mapę, ukazującą rozwój gospodarczy ziem polskich pod zaborami. Wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z opisem mapy, ukazującej rozwój gospodarczy ziem polskich pod zaborami. Wykonaj polecenia.

R1AxJrIuhOR9e
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie wlaczpolske.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
RZOm3WBGI5NMk
tekst 1: 1. 1, 2. 3, 3. 2, 4. 4
“Miast było zresztą stosunkowo niewiele, liczniejsze zaś miasteczka pozbawione praw miejskich, zamieszkiwała często w większości ludność wyznania mojżeszowego. Na szczególną uwagę zasługuje [A], która stała się blisko milionową metropolią, dziesiątym co do wielkości miastem Europy, leżącym na pograniczu kultur i cywilizacji, na granicy dwóch kontynentów. [Dla zaborcy] było [to miasto] pierwszym przystankiem w Europie, dla ludzi Zachodu - pierwszym miastem Wschodu. Z kolei dynamicznie rozwijające się [drugie miasto] - [B], trzeci obok Manchesteru i Lyonu, ośrodek przemysłu lekkiego Europy, miasto “tysiąca kominów”, mimo owej witalności, a może po części z jej powodu, było [to miasto] głębokich kontrastów społecznych”. [s. 11]

tekst 2 1. 1, 2. 3, 3. 2, 4. 4
“Mieszkańcy [tych ziem] znajdowali się w 80 proc. zatrudnienie w rolnictwie, które cechowała jednak niska produktywność i niska kultura rolna. [...] Produkowano głównie na własne potrzeby, a nie na sprzedaż, toteż gospodarka pieniężna była w powijakach. Jedynie w wypadku alkoholu produktywność rolników była wysoka. Nierzadko za pracę w polu ziemianie płacili robotnikom rolnym wiadrami wódki. [...] Przemysłu w zasadzie nie było, ograniczał się do niewielkich i nielicznych zakładów przetwórstwa płodów ziemi i lasu. Sieć komunikacyjną tworzyło kilka linii kolejowych, dróg bitych, poza dużymi miastami, nie było. [...] Ziemie te, zamieszkałe przez 6-7 mln ludzi, były bardzo słabo zurbanizowane, jedynym większym miastem było [C]. [...] W miastach i miasteczkach rzadkością była elektryczność, kanalizacja, wodociągi, gaz, podobnie jak publiczne toalety, łaźnie oraz kina, teatry, sale koncertowe[...]”. [s. 13]

tekst 3 1. 1, 2. 3, 3. 2, 4. 4
“[Ziemie te] miały największe w skali Polski ukryte bezrobocie na wsi, sięgające 2-3 mln tzw. ludzi zbędnych, mieszkających w przeludnionych wsiach. Na skutek podziałów rodzinnych i braku komasacji gruntów rolnicy mieli niewielkie gospodarstwa w wielu kawałkach [...] [Był to kraj] słabo zurbanizowany, liczba mieszkańców miast sięgała zaledwie 20 proc. ludności. [...] Brakowało wielkich ośrodków przemysłowych, a górnicze były co najwyżej średniej wielkości. Poza tradycyjną solą [...], węglem kamiennym [...], liczyła się ropa naftowa wydobywana w Karpatach, przede wszystkim w [D] [...]. [Obszar ten] należał do największych producentów ropy w skali święte i do największych Europy. Eksploatacja ropy i jej przetwórstwo zdynamizowały procesy industrializacyjne, zwłaszcza we wschodniej części kraju[...]” [s. 19]

tekst 4 1. 1, 2. 3, 3. 2, 4. 4
“Region ten, zupełnie odmienny od pozostałych, był integralną częścią cywilizacji zachodniej. Należał do państwa dobrze zorganizowanego i sprawnego, funkcjonującego według racjonalnych zasad, praworządnego. [...] Produktywność [Polaków z tych ziem] była jedną z najwyższych w Europie [...]. Jedynie na zachodnich rubieżach Niemiec, Danii, Holandii i Wielkiej Brytanii kultura rolna była wyższa [...]. [Na obszarze tym] nie było wielkich miast, ale sieć miast średnich i miasteczek była gęsta, stopień urbanizacji [...] był najwyższy spośród zaborów [...]. [s. 22]
Źródło: A. Chwalba, Dziedzictwo zaborów [w:] Polski wiek XX, t. I, Bellona i Muzeum Historii Polski, Warszawa 2009.

Do liter umieszczonych we fragmentach dopasuj odpowiednie nazwy miast, wybierając spośród podanych poniżej.

R1QjS27wpLa2W
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
2
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj powtórnie powyższe fragmenty, a następnie podziel podane poniżej stwierdzenia na wnioski będące interpretacją treści zawartej we fragmentach oraz wnioski fałszywe, będące nadinterpretacją.

a. Większość obszarów, które po odzyskaniu niepodległości weszły w skład odrodzonej Polski wykazywało tempo rozwoju i przemian cywilizacyjnych porównywalne w zachodnią Europą.

b. Rozwój gospodarczy ziem polskich w momencie odzyskania niepodległości był bardzo zróżnicowany.

c. Stopień rozwoju danego regionu zależał od polityki ekonomicznej państwa zaborczych.

d. Na ziemiach polskich przeważały małe i średnie miasta, dużych miast było niewiele.

e. Na ziemiach polskich miał miejsce nierównomierny rozwój kulturalny.

f. Zdecydowaną większość w odrodzonej Rzeczypospolitej tworzyły obszary słabo zurbanizowane, gdzie znajdowały się małej i średniej wielkości ośrodki miejskie.

g. Większość terenów, które weszły w skład odrodzonej Polski były to obszary o charakterze rolnym.

RWsS0RxpHYXF1
interpretacja Możliwe odpowiedzi: 1. d, 2. a, 3. f, 4. b, 5. g, 6. e, 7. c nadinterpretacja Możliwe odpowiedzi: 1. d, 2. a, 3. f, 4. b, 5. g, 6. e, 7. c obie Możliwe odpowiedzi: 1. d, 2. a, 3. f, 4. b, 5. g, 6. e, 7. c
211
Ćwiczenie 5

Okres niewoli wywarł wpływ na ukształtowanie się odrębnej mentalności i odmiennego zestawu cech u Polaków żyjących w ramach różnych państw zaborczych. Zapoznaj się z poniższym tekstem, a następnie wykonaj polecenia.

1

Polskie elity narodowe [...] wiedziały, że żyją w sprawnie funkcjonującym państwie. Aby przynajmniej zachować swoją dotychczasową pozycję, Polacy musieli unowocześnić własną strukturę społeczną, zmniejszyć wewnętrzne podziały oraz zmienić mentalność. [...] działacze [...] uznali, żę pewne cechy polskiej mentalności należy wzmocnić, z innych można zrezygnować, z jeszcze innymi należy zdecydowanie walczyć. Uznali oni, że każdej pracy, zwłaszcza mądrej, należy się szacunek. Podobnie, jak i prawu, które określa warunki egzystencji człowieka. Motywowali konieczność przejęcia w pełni takich cech mieszczańskich, jak efektywność, czystość, skromność, punktualność, gospodarność. Sprzeciwiali się marnotrawstwu, zalecali oszczędzanie. Kolejna istotna zaleta, o którą się upominano, to uczciwość. Uchodziła ona, za podstawowy warunek w interesach. Próby oszukiwania, “kombinowania” cz “cwaniactwa” źle się kończyły, choć była to władza państwa zaborczego.

B Źródło: A. Chwalba, Historia Polski 1795-1918, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2001, s.
RpOcfQMDlZnIL
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj podane poniżej źródła: mapę oraz dwa wykresy. Sformułuj cztery wnioski dotyczące stopnia zniszczeń w odrodzonej Rzeczypospolitej. Pamiętaj o tym, by twoje wnioski dotyczyły informacji zawartych w trzech źródłach.

RD1FtDlyB6atP
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RUklZKV2fEhaB
Wykres kolumnowy. Lista elementów: 1. zestaw danych:zabór: Królestwo Polskie (okupacja niemiecka)konie: 78.8bydło: 80.9świnie: 65.62. zestaw danych:zabór: Królestwo Polskie (okupacja austriacka)konie: 64.2bydło: 76.8świnie: 51.53. zestaw danych:zabór: Galicjakonie: 71.8bydło: 81.6świnie: 29.84. zestaw danych:zabór: Poznańskiekonie: 100.7bydło: 69.4świnie: 47.8
Źródło: S. Kieniewicz, Historia Polska, 1795-1918, PWN, Warszawa 1983, s. 513.
R1cMbd0dNTVP9
Wykres kolumnowy. Lista elementów: 1. zestaw danych:: województwa centralne1914 r.: 12 5631919 r.: 10 9482. zestaw danych:: województwa wschodnie1914 r.: 5 3771919 r.: 3 8523. zestaw danych:: województwa zachodnie1914 r.: 4 1521919 r.: 3 9874. zestaw danych:: województwa południowe1914 r.: 8 1281919 r.: 7 4955. zestaw danych:: Polska1914 r.: 30 3101919 r.: 26 282
Źródło: Historia Polski w liczbach. Państwo i społeczeństwo, t. 1, Warszawa 2003, tab. 42 (194), s. 185.
R4ou8zmzT9e6w
(Uzupełnij).
REXa5PLFpjyCE
Ćwiczenie 6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
311
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z poniższym tekstem, stanowiącym fragment wywiadu przeprowadzonego z Pawłem Wrońskim na temat tożsamości narodowej Polaków po odzyskaniu niepodległości. Sformułuj do niego pięć pytań o charakterze problemowym, które nasunęły ci się po przeczytaniu tekstu.

1

Tadeusz Łepkowski w pracy „Polska. Narodziny nowoczesnego narodu” pisał, że w latach siedemdziesiątych XIX wieku około 30‑40 procent mieszkańców naszych ziem identyfikowało się z Polską. Zasadniczo zgadzając się z jego tezą, uważam, że jest trochę za bardzo optymistyczna. Ale już na początku wojny Polaków czujących się Polakami było zdecydowanie więcej.

Musimy pamiętać, że w końcu XIX wieku na scenę polityczną wkraczają nowe siły, chłopstwo, robotnicy wywodzący się ze wsi. Ich narodowa świadomość dopiero się kształtuje. Najsilniej, najpowszechniej ta identyfikacja nastąpiła w Wielkopolsce - tam dystans Polak - Niemiec był dystansem językowym, często wyznaniowym i cywilizacyjnym. Rozwijała się oświata, różne polskie spółki, towarzystwa. W zaborze austriackim sytuacja była różna, najsilniejsza identyfikacja narodowa istniała tam, gdzie działał ruch narodowy. Duże poczucie „bycia Polakiem” istniało w Królestwie, szczególnie w miastach. [...]

Nastawienie zmieniało się wraz z coraz bardziej realną szansą na niepodległość. Natomiast na nastroje ludności, zwłaszcza na wsi, najbardziej wpływały ciężary wojny. Szczególnie wieś galicyjską zraziło do monarchii habsburskiej [...] zachowanie wojsk austro‑węgierskich po wyparciu Rosjan z Galicji.

C Źródło: Rozmowa Pawła Wrońskiego z prof. Romanem Dmowskim z 30-31 X 1998 r. ; cyt. za: R. Śniegocki, Historia. Burzliwy wiek XX. Podręcznik dla III klasy liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Nowa Era, Warszawa 2004, s. 28.
RdnhvGypokQJ9
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Okres zaborów nazywa się czasem zmarnowanych i zaprzepaszczonych szans. Wyobraź sobie, że uczestniczysz w dyskusji na temat dziedzictwa zaborów. Zapoznaj się z argumentami, które sformułował twój przedmówca na potwierdzenie tezy. Następnie sformułuj cztery własne, wchodząc w polemikę z przedstawioną powyżej tezą.

argumenty potwierdzające:

argumenty zaprzeczające:

  • zróżnicowanie ekonomiczne ziem polskich,

  • stosunki patriarchalne w wielu regionach i utrzymanie się wysokiej pozycji ziemiaństwa,

  • kraj z przewagą terenów rolniczych, 

  • rolnictwo mało wydajne, stosujące zacofane metody uprawy,

  • niski stopień zurbanizowania,

  • słaby rozwój przemysłu,

  • brak powiązań między dzielnicami na skutek silnego związku z państwami zaborczymi,

  • zniszczenia materialne i straty ludnościowe poniesione podczas I wojny światowej.

  • powstanie nowoczesnego społeczeństwa, z podziałami klasowymi,

  • wzrost znaczenie burżuazji i inteligencji,

  • wzrost świadomości „bycia Polakiem”,

  • brak zniszczeń na obszarach zachodnich - byłego zaboru pruskiego (niemieckiego),

  • województwa zachodnie utrzymujące tempo rozwoju z zachodnią Europą,

  • pielęgnowanie kultury i tradycji,

  • ośrodki przemysłu wydobywczego na Górnym Śląsku, Śląsku Cieszyńskim.

R19buXZRg2JcR
(Uzupełnij).