Sprawdź się
Oceń słuszność stwierdzenia Stefana Żeromskiego, że odrodzona Polska w 1918 r. powstała jako „kraj z trzech połówek złożony”.
Przyjrzyj się podziałom społecznym w II RP według danych z 1921 r. i rozstrzygnij, które z podanych poniżej stwierdzeń jest prawdziwe, a które fałszywe. Wskaż dwa ograniczenia tego typu danych statystycznych.
Zapoznaj się z podziałami społecznymi w II RP według danych z 1921 r. i rozstrzygnij, które z podanych poniżej stwierdzeń jest prawdziwe, a które fałszywe. Wskaż dwa ograniczenia tego typu danych statystycznych.
Przeanalizuj poniższą mapę, ukazującą rozwój gospodarczy ziem polskich pod zaborami. Wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z opisem mapy, ukazującej rozwój gospodarczy ziem polskich pod zaborami. Wykonaj polecenia.
Do liter umieszczonych we fragmentach dopasuj odpowiednie nazwy miast, wybierając spośród podanych poniżej.
Przeanalizuj powtórnie powyższe fragmenty, a następnie podziel podane poniżej stwierdzenia na wnioski będące interpretacją treści zawartej we fragmentach oraz wnioski fałszywe, będące nadinterpretacją.
a. Większość obszarów, które po odzyskaniu niepodległości weszły w skład odrodzonej Polski wykazywało tempo rozwoju i przemian cywilizacyjnych porównywalne w zachodnią Europą.
b. Rozwój gospodarczy ziem polskich w momencie odzyskania niepodległości był bardzo zróżnicowany.
c. Stopień rozwoju danego regionu zależał od polityki ekonomicznej państwa zaborczych.
d. Na ziemiach polskich przeważały małe i średnie miasta, dużych miast było niewiele.
e. Na ziemiach polskich miał miejsce nierównomierny rozwój kulturalny.
f. Zdecydowaną większość w odrodzonej Rzeczypospolitej tworzyły obszary słabo zurbanizowane, gdzie znajdowały się małej i średniej wielkości ośrodki miejskie.
g. Większość terenów, które weszły w skład odrodzonej Polski były to obszary o charakterze rolnym.
Okres niewoli wywarł wpływ na ukształtowanie się odrębnej mentalności i odmiennego zestawu cech u Polaków żyjących w ramach różnych państw zaborczych. Zapoznaj się z poniższym tekstem, a następnie wykonaj polecenia.
Polskie elity narodowe [...] wiedziały, że żyją w sprawnie funkcjonującym państwie. Aby przynajmniej zachować swoją dotychczasową pozycję, Polacy musieli unowocześnić własną strukturę społeczną, zmniejszyć wewnętrzne podziały oraz zmienić mentalność. [...] działacze [...] uznali, żę pewne cechy polskiej mentalności należy wzmocnić, z innych można zrezygnować, z jeszcze innymi należy zdecydowanie walczyć. Uznali oni, że każdej pracy, zwłaszcza mądrej, należy się szacunek. Podobnie, jak i prawu, które określa warunki egzystencji człowieka. Motywowali konieczność przejęcia w pełni takich cech mieszczańskich, jak efektywność, czystość, skromność, punktualność, gospodarność. Sprzeciwiali się marnotrawstwu, zalecali oszczędzanie. Kolejna istotna zaleta, o którą się upominano, to uczciwość. Uchodziła ona, za podstawowy warunek w interesach. Próby oszukiwania, “kombinowania” cz “cwaniactwa” źle się kończyły, choć była to władza państwa zaborczego.
Przeanalizuj podane poniżej źródła: mapę oraz dwa wykresy. Sformułuj cztery wnioski dotyczące stopnia zniszczeń w odrodzonej Rzeczypospolitej. Pamiętaj o tym, by twoje wnioski dotyczyły informacji zawartych w trzech źródłach.
Zapoznaj się z poniższym tekstem, stanowiącym fragment wywiadu przeprowadzonego z Pawłem Wrońskim na temat tożsamości narodowej Polaków po odzyskaniu niepodległości. Sformułuj do niego pięć pytań o charakterze problemowym, które nasunęły ci się po przeczytaniu tekstu.
Tadeusz Łepkowski w pracy „Polska. Narodziny nowoczesnego narodu” pisał, że w latach siedemdziesiątych XIX wieku około 30‑40 procent mieszkańców naszych ziem identyfikowało się z Polską. Zasadniczo zgadzając się z jego tezą, uważam, że jest trochę za bardzo optymistyczna. Ale już na początku wojny Polaków czujących się Polakami było zdecydowanie więcej.
Musimy pamiętać, że w końcu XIX wieku na scenę polityczną wkraczają nowe siły, chłopstwo, robotnicy wywodzący się ze wsi. Ich narodowa świadomość dopiero się kształtuje. Najsilniej, najpowszechniej ta identyfikacja nastąpiła w Wielkopolsce - tam dystans Polak - Niemiec był dystansem językowym, często wyznaniowym i cywilizacyjnym. Rozwijała się oświata, różne polskie spółki, towarzystwa. W zaborze austriackim sytuacja była różna, najsilniejsza identyfikacja narodowa istniała tam, gdzie działał ruch narodowy. Duże poczucie „bycia Polakiem” istniało w Królestwie, szczególnie w miastach. [...]
Nastawienie zmieniało się wraz z coraz bardziej realną szansą na niepodległość. Natomiast na nastroje ludności, zwłaszcza na wsi, najbardziej wpływały ciężary wojny. Szczególnie wieś galicyjską zraziło do monarchii habsburskiej [...] zachowanie wojsk austro‑węgierskich po wyparciu Rosjan z Galicji.
Okres zaborów nazywa się czasem zmarnowanych i zaprzepaszczonych szans. Wyobraź sobie, że uczestniczysz w dyskusji na temat dziedzictwa zaborów. Zapoznaj się z argumentami, które sformułował twój przedmówca na potwierdzenie tezy. Następnie sformułuj cztery własne, wchodząc w polemikę z przedstawioną powyżej tezą.
argumenty potwierdzające: | argumenty zaprzeczające: |
|
|