Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj poniższe stwierdzenia i zaznacz, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.

RmiVAqnNR43Ix
Wyprawa Mussoliniego na Etiopię nie była pierwszą włoską agresją na to państwo. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mussolini, organizując inwazję na Etiopię, liczył się z tym, że może się ona spotkać ze sprzeciwem członków Ligi Narodów, w szczególności Wielkiej Brytanii i Francji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mussolini liczył przede wszystkim na korzyści ekonomiczne z podboju Etiopii, wynikające z dostępu do tamtejszych rynków zbytu i złóż surowców naturalnych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj poniższą mapę przedstawiającą Afrykę w 1914 r. z podziałem na kolonie i na jej podstawie wskaż dwie przyczyny, dla których Mussolini zdecydował się na wybór Etiopii jako celu swojej ekspansji.

RL5Vj8g3ga4Ei
Afryka z podziałem na kolonie w 1914 r.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Mix321, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Rh6VXtI22am
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z tekstem, a następnie rozstrzygnij, którego polityka spośród niżej ukazanych on dotyczy.

Zapoznaj się z tekstem, a następnie rozstrzygnij, którego polityka spośród niżej wymienionych on dotyczy.

Uważany jest za jednego z głównych twórców niepodległych Indii. Kierował kampanią na rzecz robotników i chłopów, starając się w nich rozbudzić świadomość narodową i wciągnąć ich w orbitę działań politycznych. Metody, jakie stosował w walce politycznej, miały charakter pokojowy i ograniczały się do organizowania demonstracji, pochodów, odmowy wypełniania zaleceń władzy i wykonywania zarządzeń, kupowania tylko rodzimych produktów i tradycyjnego sposobu ubierania się.

RHUHZ1gV06IlL
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1Z8DGnUqB0Ip
Wskaż poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Pietro Badoglio, 2. Samuel Hoare, 3. Benito Mussolini, 4. Mahatma Gandhi
11
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj poniższy fragment podrozdziału opracowania historycznego, a następnie odwołując się do zawartych w nim informacji, zatytułuj go.

Jakub Tyszkiewicz, Edward Czapiewski Historia powszechna. Wiek XX

W kilka dni później [po ataku Włoch na Abisynię] Komitet Pięciu, działający w imieniu Rady Ligi, po wysłuchaniu przedstawicieli obu państw, obarczył jednoznacznie Włochy winą za agresję przeciwko Etiopii. W związku z tym Liga Narodów nałożyła w kilka dni później konkretne sankcje: embargo na eksport broni do Włoch, zakaz importu towarów włoskich oraz nieudzielanie temu państwu kredytów i pożyczek.
Zastosowane sankcje nie przyniosły znaczących skutków ze względu na różnice w interpretacji skali podjętych ograniczeń. Państwa pozostające poza Ligą Narodów, jak Stany Zjednoczone, wstrzymały sprzedaż broni obu walczącym stronom. W sytuacji gdy Włochy, jeszcze przed rozpoczęciem działań wojennych, dozbroiły swoją armię stojącą u granic Abisynii, przyjęte sankcje uderzyły przede wszystkim w nieuzbrojoną armię etiopską. Natomiast zakaz nie obejmował tak strategicznych surowców, jak miedź, żelazo czy ropa naftowa, co przysporzyłoby Italii sporo kłopotów.

cw4 Źródło: Edward Czapiewski, Jakub Tyszkiewicz, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010, s. 321.
RNHPfvI2YDJx5
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

Wiele czynników w okresie międzywojennym sprzyjało rozwojowi ruchów niepodległościowych. Proces odzyskiwania niepodległości był w większości przypadków długi i napotykał wiele trudności. Przeanalizuj poniższy fragment tekstu historycznego i wskaż na jego podstawie trzy najważniejsze przeszkody na drodze Indii do niepodległości.

Jan Kieniewicz Historia Indii

W chwili zakończenia I wojny światowej wydawać się mogło, że niepodległość Indii jest mrzonką pozbawioną jakichkolwiek podstaw. Przemawiała za tym nie tylko siła obcej władzy, ale i słabość ruchu pragnącego jej likwidacji. Nie minęło jednak 30 lat i flagi brytyjskie zostały usunięte z masztów. Niepodległość przyszła w ciągu życia jednego pokolenia, w sposób niespodziewany i w nieprzewidzianym kształcie. Nie zjawiła się łatwo. Toczono o nią upartą walkę, wymuszając krok po kroku ustępstwa dla coraz radykalniejszych rozwiązań. Procesy narodowotwórcze musiały w Indiach przebiegać w warunkach i formach bardzo odmiennych od znanych w Europie. Wpływały na to silne pozostałości dawnego ustroju społecznego, przeszkody natury ekonomicznej, wreszcie działania rządów kolonialnych. […] Nie pojawił się jeden zdecydowany prąd ogólnoindyjski. W jego miejsce ugruntowało się przekonanie o istnieniu dwu narodów, hinduskiego i muzułmańskiego. W rezultacie niepodległość zastała Indie podzielone, a rok 1947 zaczął okres istnienia dwu państw świadomie gruntujących swą odrębność.

cw5 Źródło: Jan Kieniewicz, Historia Indii, Wrocław–Warszawa–Kraków 2003, s. 595.
RR0SsTrDUt8a6
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj poniższą karykaturę i odwołując się do elementów graficznych, określ jej przesłanie.

Zapoznaj się z opisem poniższej karykatury i określ jej przesłanie.

R1D0uWkj2eIrq
Tłumaczenie: Okropne ostrzeżenie. Francja i Wielka Brytania (wspólnie?): My nie chcemy, żebyś szedł na wojnę, ale jeśli pójdziesz, powinniśmy wystosować memorandum sugerujące nasz brak aprobaty dla ciebie.
Źródło: Punch Limited, dostępny w internecie: cdn.c.photoshelter.com, tylko do użytku edukacyjnego.
R7IgfcnOyYyKw
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj poniższe karykatury i określ, czy ich autor David Low popierał politykę Mussoliniego. Uzasadnij odpowiedź.

Zapoznaj się z opisami poniższych karykatur i określ, czy ich autor David Low popierał politykę Mussoliniego. Uzasadnij odpowiedź.

R1AD2anPgnK0l
Tłumaczenie: Ba! Byli niecywilizowanymi dzikusami bez ideałów. Napisy na butlach: Trucizna, Gaz trujący.
Źródło: David Low, dostępny w internecie: https://archive.cartoons.ac.uk/Record.aspx?src=CalmView.Catalog&id=LSE2294&pos=4, tylko do użytku edukacyjnego.
RPuUwLiIw07xy
Tłumaczenie: Barbarzyństwo. Cywilizacja.
Źródło: dostępny w internecie: imgur.com, tylko do użytku edukacyjnego.
RM9PakH9pWaSz
Czy autor karykatur, David Low, popierał politykę Mussoliniego? (tu wybierz) tak / nie
R18WsMwJyCHfn
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyobraź sobie, że uczestniczysz w obradach forum Ligi Narodów, gdzie toczy się dyskusja o tym, jakie działania podjąć w obliczu włoskiej inwazji na Abisynię. Przed chwilą wysłuchałeś/wysłuchałaś emocjonalnej przemowy cesarza Hajle Sellasjego, podczas której padło pytanie o to, co Europa ma zamiar zrobić, by ratować jego kraj. Jesteś zwolennikiem/zwolenniczką przedsięwzięcia radykalnych kroków przeciwko najeźdźcom. Napisz przemowę, w której będziesz się starał/starała przekonać do takiej polityki innych członków Ligi Narodów.

Wyobraź sobie, że uczestniczysz w obradach forum Ligi Narodów, gdzie toczy się dyskusja o tym, jakie działania podjąć w obliczu włoskiej inwazji na Abisynię. Przed chwilą zapoznałeś/zapoznałaś się z emocjonalną przemową cesarza Hajle Sellasjego, podczas której padło pytanie o to, co Europa ma zamiar zrobić, by ratować jego kraj. Jesteś zwolennikiem/zwolenniczką przedsięwzięcia radykalnych kroków przeciwko najeźdźcom. Napisz przemowę, w której będziesz się starał/starała przekonać do takiej polityki innych członków Ligi Narodów.

RxfgOrW030Z2w
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).