Sprawdź się
Przeanalizuj poniższe stwierdzenia i zaznacz, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.
| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Wyprawa Mussoliniego na Etiopię nie była pierwszą włoską agresją na to państwo. | □ | □ |
| Mussolini, organizując inwazję na Etiopię, liczył się z tym, że może się ona spotkać ze sprzeciwem członków Ligi Narodów, w szczególności Wielkiej Brytanii i Francji. | □ | □ |
| Mussolini liczył przede wszystkim na korzyści ekonomiczne z podboju Etiopii, wynikające z dostępu do tamtejszych rynków zbytu i złóż surowców naturalnych. | □ | □ |
Przeanalizuj poniższą mapę przedstawiającą Afrykę w 1914 r. z podziałem na kolonie i na jej podstawie wskaż dwie przyczyny, dla których Mussolini zdecydował się na wybór Etiopii jako celu swojej ekspansji.

Zapoznaj się z tekstem, a następnie rozstrzygnij, którego polityka spośród niżej ukazanych on dotyczy.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie rozstrzygnij, którego polityka spośród niżej wymienionych on dotyczy.
Uważany jest za jednego z głównych twórców niepodległych Indii. Kierował kampanią na rzecz robotników i chłopów, starając się w nich rozbudzić świadomość narodową i wciągnąć ich w orbitę działań politycznych. Metody, jakie stosował w walce politycznej, miały charakter pokojowy i ograniczały się do organizowania demonstracji, pochodów, odmowy wypełniania zaleceń władzy i wykonywania zarządzeń, kupowania tylko rodzimych produktów i tradycyjnego sposobu ubierania się.
Przeanalizuj poniższy fragment podrozdziału opracowania historycznego, a następnie odwołując się do zawartych w nim informacji, zatytułuj go.
Historia powszechna. Wiek XXW kilka dni później [po ataku Włoch na Abisynię] Komitet Pięciu, działający w imieniu Rady Ligi, po wysłuchaniu przedstawicieli obu państw, obarczył jednoznacznie Włochy winą za agresję przeciwko Etiopii. W związku z tym Liga Narodów nałożyła w kilka dni później konkretne sankcje: embargo na eksport broni do Włoch, zakaz importu towarów włoskich oraz nieudzielanie temu państwu kredytów i pożyczek.
Zastosowane sankcje nie przyniosły znaczących skutków ze względu na różnice w interpretacji skali podjętych ograniczeń. Państwa pozostające poza Ligą Narodów, jak Stany Zjednoczone, wstrzymały sprzedaż broni obu walczącym stronom. W sytuacji gdy Włochy, jeszcze przed rozpoczęciem działań wojennych, dozbroiły swoją armię stojącą u granic Abisynii, przyjęte sankcje uderzyły przede wszystkim w nieuzbrojoną armię etiopską. Natomiast zakaz nie obejmował tak strategicznych surowców, jak miedź, żelazo czy ropa naftowa, co przysporzyłoby Italii sporo kłopotów.Źródło: Edward Czapiewski, Jakub Tyszkiewicz, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010, s. 321.
Wiele czynników w okresie międzywojennym sprzyjało rozwojowi ruchów niepodległościowych. Proces odzyskiwania niepodległości był w większości przypadków długi i napotykał wiele trudności. Przeanalizuj poniższy fragment tekstu historycznego i wskaż na jego podstawie trzy najważniejsze przeszkody na drodze Indii do niepodległości.
Historia IndiiW chwili zakończenia I wojny światowej wydawać się mogło, że niepodległość Indii jest mrzonką pozbawioną jakichkolwiek podstaw. Przemawiała za tym nie tylko siła obcej władzy, ale i słabość ruchu pragnącego jej likwidacji. Nie minęło jednak 30 lat i flagi brytyjskie zostały usunięte z masztów. Niepodległość przyszła w ciągu życia jednego pokolenia, w sposób niespodziewany i w nieprzewidzianym kształcie. Nie zjawiła się łatwo. Toczono o nią upartą walkę, wymuszając krok po kroku ustępstwa dla coraz radykalniejszych rozwiązań. Procesy narodowotwórcze musiały w Indiach przebiegać w warunkach i formach bardzo odmiennych od znanych w Europie. Wpływały na to silne pozostałości dawnego ustroju społecznego, przeszkody natury ekonomicznej, wreszcie działania rządów kolonialnych. […] Nie pojawił się jeden zdecydowany prąd ogólnoindyjski. W jego miejsce ugruntowało się przekonanie o istnieniu dwu narodów, hinduskiego i muzułmańskiego. W rezultacie niepodległość zastała Indie podzielone, a rok 1947 zaczął okres istnienia dwu państw świadomie gruntujących swą odrębność.
Źródło: Jan Kieniewicz, Historia Indii, Wrocław–Warszawa–Kraków 2003, s. 595.
Przeanalizuj poniższą karykaturę i odwołując się do elementów graficznych, określ jej przesłanie.
Zapoznaj się z opisem poniższej karykatury i określ jej przesłanie.

Okropne ostrzeżenie. Francja i Wielka Brytania (wspólnie?): My nie chcemy, żebyś szedł na wojnę, ale jeśli pójdziesz, powinniśmy wystosować memorandum sugerujące nasz brak aprobaty dla ciebie.
Przeanalizuj poniższe karykatury i określ, czy ich autor David Low popierał politykę Mussoliniego. Uzasadnij odpowiedź.
Zapoznaj się z opisami poniższych karykatur i określ, czy ich autor David Low popierał politykę Mussoliniego. Uzasadnij odpowiedź.

Ba! Byli niecywilizowanymi dzikusami bez ideałów. Napisy na butlach:
Trucizna,
Gaz trujący.

Barbarzyństwo. Cywilizacja.
Czy autor karykatur, David Low, popierał politykę Mussoliniego? {tak} / {#nie}
Wyobraź sobie, że uczestniczysz w obradach forum Ligi Narodów, gdzie toczy się dyskusja o tym, jakie działania podjąć w obliczu włoskiej inwazji na Abisynię. Przed chwilą wysłuchałeś/wysłuchałaś emocjonalnej przemowy cesarza Hajle Sellasjego, podczas której padło pytanie o to, co Europa ma zamiar zrobić, by ratować jego kraj. Jesteś zwolennikiem/zwolenniczką przedsięwzięcia radykalnych kroków przeciwko najeźdźcom. Napisz przemowę, w której będziesz się starał/starała przekonać do takiej polityki innych członków Ligi Narodów.
Wyobraź sobie, że uczestniczysz w obradach forum Ligi Narodów, gdzie toczy się dyskusja o tym, jakie działania podjąć w obliczu włoskiej inwazji na Abisynię. Przed chwilą zapoznałeś/zapoznałaś się z emocjonalną przemową cesarza Hajle Sellasjego, podczas której padło pytanie o to, co Europa ma zamiar zrobić, by ratować jego kraj. Jesteś zwolennikiem/zwolenniczką przedsięwzięcia radykalnych kroków przeciwko najeźdźcom. Napisz przemowę, w której będziesz się starał/starała przekonać do takiej polityki innych członków Ligi Narodów.