Sprawdź się
Najwięcej państw z ubytkiem naturalnym ludności ma średni stopień rozwoju, ponieważ Możliwe odpowiedzi: 1. ludność je zamieszkująca w poszukiwaniu lepszego życia wyjeżdża do państw o wyższym stopniu rozwoju i zazwyczaj osiada już tam na stałe., 2. ludność poprodukcyjna na wakacje wyjeżdża za granicę i tam pozostaje., 3. Nieprawidłowa odpowiedź A, 4. Nieprawidłowa odpowiedź A
Na podstawie dostępnych źródeł wypisz sposoby walki z negatywnymi skutkami ubytku naturalnego w krajach średnio rozwiniętych.
2. zahamowanie / pogłębianie procesu starzenia się społeczeństwa
3. powstanie echa niżu / wyżu demograficznego w okresie 20-30 lat
4. konieczność prowadzenia polityki antynatalistycznej / pronatalistycznej
5. zwiększanie się / zmniejszanie się liczby osób w wieku produkcyjnym
6. zwiększenie się / zmniejszenie się liczby osób w wieku przedprodukcyjnym
Na podstawie tabeli zaznacz poprawną odpowiedź na poniższe pytanie.
Wyszczególnienie | 1946‑1950 | 1951‑1960 | 1961‑1970 | 1971‑1980 | 1981‑1990 | 1991‑2000 | 2001‑2010 | 2018 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Liczba ludności | 23 895 | 25 035 | 29 795 | 32 658 | 35 735 | 38 073 | 38 254 | 38 434 |
Ruch naturalny | 2 160 | 4 983 | 3 157 | 3 366 | 2 760 | 613 | 91 | -26 |
Ruch migracyjny | -1 044 | -99 | -200 | -209 | -250 | -152 | -145 | 4 |
Indeks dolny Źródło: GUS, Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2019, GUS, Warszawa 2019. Indeks dolny koniecŹródło: GUS, Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2019, GUS, Warszawa 2019.
Czy zaobserwowany w 2018 roku ubytek naturalny ludności Polski doprowadził do zmniejszenia się liczby ludności? Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, podobnie jak w okresie 1981-1990., 2. Nie, ponieważ wystąpiło dodatnie saldo migracji., 3. Tak, ponieważ ubytek naturalny był wyższy niż przyrost migracyjny., 4. Nie można tego stwierdzić na podstawie przedstawionych danych.
2. 1. #większe, 2. #zmniejszenie się, 3. #zwolnienia, 4. #zaburzenie, 5. #zaburzenie, 6. #gorsze, 7. #zamykania systemu emerytalnego
3. 1. #większe, 2. #zmniejszenie się, 3. #zwolnienia, 4. #zaburzenie, 5. #zaburzenie, 6. #gorsze, 7. #zamykania wykorzystanie istniejącej infrastruktury edukacyjnej
4. konieczność 1. #większe, 2. #zmniejszenie się, 3. #zwolnienia, 4. #zaburzenie, 5. #zaburzenie, 6. #gorsze, 7. #zamykania szkół i placówek edukacyjnych
5. konieczność 1. #większe, 2. #zmniejszenie się, 3. #zwolnienia, 4. #zaburzenie, 5. #zaburzenie, 6. #gorsze, 7. #zamykania pewnej grupy nauczycieli
6. 1. #większe, 2. #zmniejszenie się, 3. #zwolnienia, 4. #zaburzenie, 5. #zaburzenie, 6. #gorsze, 7. #zamykania obciążenia ekonomiczne państwa ze względu na prowadzoną politykę ludnościową
7. 1. #większe, 2. #zmniejszenie się, 3. #zwolnienia, 4. #zaburzenie, 5. #zaburzenie, 6. #gorsze, 7. #zamykania na rynku pracy
Na podstawie danych zawartych w tabeli oblicz przyrost naturalny dla poszczególnych lat w Ukrainie. Następnie pobierz załącznik i stwórz wykres, zamieszczając na nim liczbę urodzeń i zgonów na 1000 ludności i przebieg przyrostu naturalnego. Następnie wymień skutki ubytku naturalnego dla tego państwa.
Na podstawie danych zawartych w tabeli oblicz przyrost naturalny dla poszczególnych lat w Ukrainie. Następnie wymień skutki ubytku naturalnego dla tego państwa.
