Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1

Na podstawie poniższej mapy przedstawiającej sojusze militarne oceń, który blok - trójprzymierze czy trójporozumienie - miał lepsze położenie geopolityczne przed wybuchem I wojny światowej. Wyjaśnij, dlaczego.

R1SBMerblWxmq
Mapa sojuszy militarnych w 1914 r.
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.
RWDKsda0kLtA1
Odpowiedź (Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 2

Wypisz poniżej, między którymi państwami (oznaczonymi literami) istniały konflikty przed wybuchem I wojny światowej. Dodaj do określonego konfliktu odpowiednią jego przyczynę.

R13MRxk2G080J
Mapa sojuszy militarnych w 1914 r.
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.
RDheDOWT2TMKv
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 3

Przeanalizuj mapy satyryczne Europy. Wybierz tę, która odnosi się do 1914 r.

Rd5rD6UdDre28
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Mapy dostępne online, wikimedia.org oraz pl.maps-of-europe.com, tylko do użytku edukacyjnego.
R1EoSc6NYerKn
Uzasadnij wybór podając dwa/trzy argumenty. (Uzupełnij).

Wyjaśnij w wyniku jakich wojen Turcja została pozbawiona większości terenów w Europie?

REaV1PmhDBpzb
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj wykres dotyczący budowy okrętów w latach 1905–1920 (w tys. ton) i odpowiedz na pytania.

Rcdj19WJRyLsr
Źródło: ContentPlus na podstawie Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wykres dotyczy okresu od stycznia 1905 r. do lutego 1945 r.

RMqs1C8nSKJw4
Jakie państwo przodowało w budowie okrętów w przedziale czasowym 1905-1910? (Uzupełnij).
Rzg2x96SfPD2R
Jakie było znaczenie polityki morskiej dla Niemiec i Wielkiej Brytanii? (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj tekst źródłowy, a następnie wykonaj polecenie.

Grażyna Szelągowska Historia. Dzieje nowożytne i najnowsze 1870–1939

Przeszliśmy następnie do problemu floty niemieckiej […]. Mówiliśmy, on i ja, z całkowitą otwartością i bardzo przyjaznym duchu. Czułem, że uznałby mnie za pozbawionego charakteru, gdybym nie był z nim całkiem szczery, jeśli chodzi o nową ustawę o flocie. Po cóż podpisywać uroczyste porozumienie o zgodzie i nieagresji, jeśli równocześnie Niemcy są w trakcie zwiększania swej floty wojennej dla zabezpieczenia się przed nami, co z kolei w konsekwencji musi doprowadzić do zwiększenia naszej, dla zabezpieczenia się przed nimi? Sprawa ta jest dla nas żywotna, jako mocarstwa wyspiarskiego i zależnego od aprowizacji, od zabezpieczenia swego handlu. Dlatego też niezbędny nam jest two‑powers standard [marynarka brytyjska jest większa od połączonych sił dwóch kolejnych państw] i zasadnicza przewaga we flocie wojennej. Odpowiedział mi, że dla Niemiec było rzeczą absolutnie konieczną mieć trzecią eskadrę gotową na wypadek wojny […]. Odrzekłem, że nie przeczyłem temu punktowi. Niemcy miały niezaprzeczalne prawo działać, skoro uznały to za konieczne, lecz w rezultacie my nie będziemy mogli zadowalać się naszymi dwiema eskadrami bojowymi i trzema rezerwowymi, które wystarczały nam dotychczas, ale będziemy zmuszeni do posiadania pięciu, nawet sześciu eskadr gotowych do boju na naszych wodach terytorialnych, a nawet, być może, do odwołania okrętów z Morza Śródziemnego dla wzmocnienia ich.

1 Źródło: Grażyna Szelągowska, Historia. Dzieje nowożytne i najnowsze 1870–1939, Warszawa 1998, s. 177.
RsuEeF9MxNQc5
Rozstrzygnij, jaki mechanizm polityki brytyjskiej wyjaśnia w przytoczonym fragmencie lord Haldane: Możliwe odpowiedzi: 1. równowagi sił., 2. poszanowania wolności i demokracji., 3. wyścigu zbrojeń., 4. splendid isolation.
21
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj ilustracje dotyczące polityki niemieckiej przed wybuchem I wojny światowej i wykonaj polecenie.

RMEVCLxkZbcRY
Cesarz niemiecki Wilhelm II próbujący pożreć świat na francuskiej karykaturze.
Źródło: Eugenio Colmo, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1a0hD8AsUDg8
Niemiecka karykatura dotycząca I kryzysu marokańskiego.
Źródło: autor nieznany, 1911, dostępny w internecie: mtholyoke.edu, tylko do użytku edukacyjnego.
Rb1obkKxsosUY
Rozstrzygnij, czy twórcy powyższych grafik sprzyjali Trójprzymierzu, czy Trójporozumieniu. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj fragment porozumienia (źródło A) oraz karykaturę (źródło B), a następnie wykonaj polecenie.

Źródło A

Traktat trójprzymierza

Wiedeń, 20 maja 1882 roku.
Art. 1 – Umawiające się Strony wzajemnie obiecują sobie pokój i przyjaźń i nie wejdą do żadnego sojuszu lub zobowiązania skierowanego przeciwko jednej ze Stron. Zobowiązują się do kontynuowania wymiany założeń wobec spraw politycznych i ekonomicznych natury generalnej, które mogłyby urosnąć, oraz obiecują sobie wzajemnie dalej wzajemną pomoc w granicach swoich własnych interesów.
Art. 2 – W przypadku Włoch, bez bezpośredniej prowokacji z ich strony, w przypadku ataku przez Francję z dowolnego powodu, dwie pozostałe Strony zostaną zobowiązane do udzielenia pomocy i wsparcia Stronie zaatakowanej wszystkimi swoimi siłami. Ten sam obowiązek przechodzi na Włochy w przypadku każdej agresji, nie związanej z bezpośrednią prowokacją, przez Francję przeciwko Niemcom.
Art. 3 – Jeżeli jedna lub dwie z Umawiających się Stron, bez bezpośredniej prowokacji z ich strony, zostanie zaatakowane i wprowadzone do wojny przez dwie lub więcej z Wielkich Mocarstw, które nie podpisały tego Paktu, casus foederis wystąpi równocześnie dla wszystkich Stron.

2 Źródło: Traktat trójprzymierza, [w:] dostępny online tnke.home.pl.

Źródło B

RtOlIchXW3DgK
Polityczny rysunek z XIX wieku.
Źródło: Adolphe Léon Willette, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RkyxBUdqK0n9r
Rozstrzygnij, czy źródła A i B dotyczą tego samego wydarzenia. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się ze źródłami A i B, a następnie wykonaj polecenie.

Źródło A

Grzegorz Chomicki, Leszek Śliwa Wiek XIX. Teksty źródłowe. Tematy lekcji i zagadnienia do historii w szkole średniej

Art. 1. Rząd Jego Królewskiej Brytyjskiej Mości we wszystkich reformach administracyjnych, oświadcza, i nie ma zamiaru zmienić statusu gospodarczych, finansowych i wojskowych, politycznego Egiptu. Ze swej strony Rząd Republiki Francuskiej oświadcza, że nie będzie utrudniał działań Anglii w tym kraju przez domaganie się, aby termin zakończenia okupacji brytyjskiej został ustalony, ani też żadnym innym sposobem […].
Art. 2. Rząd francuski oświadcza, iż nie ma zamiaru zmieniać statusu politycznego Maroka. Ze swej strony Rząd J. K. Brytyjskiej Mości uznaje, że do Francji, szczególnie jako mocarstwa graniczącego z Marokiem na znacznej przestrzeni, należy czuwanie nad spokojem w tym kraju i udzielanie mu pomocy we wszystkich reformach administracyjnych, gospodarczych, finansowych i wojskowych, których ten kraj potrzebuje […].
Art. 4. Oba Rządy, przywiązując równie dużą wagę do zasady wolności handlu tak w Egipcie, jak i w Maroku, oświadczają, że nie dopuszczą w tych krajach do żadnej nierówności w nakładaniu ceł i innych opłat, jak i ustalaniu taryf przewozowych na kolejach.

3 Źródło: Grzegorz Chomicki, Leszek Śliwa, Wiek XIX. Teksty źródłowe. Tematy lekcji i zagadnienia do historii w szkole średniej, Kraków 2001, s. 118–120.
Rn8nYeduaAnRm
Pocztówka: świętowanie podpisania Entente cordiale
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rksffvet8fNQh
Rozstrzygnij, czy dotyczą tego samego wydarzenia. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).