Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RO3kIy83tw72V1
Ćwiczenie 1
Wybierz i zaznacz nazwisko badacza, który jako pierwszy określił znaczenie jądra komórkowego w budowie i funkcjonowaniu komórki. Możliwe odpowiedzi: 1. Hämmerling, 2. Avery, 3. Griffith, 4. HersheyChase
R1Pb788Sdam131
Ćwiczenie 2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Tigerente, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
RZc9TsoNNROzZ
Wybierz i zaznacz rodzaj organizmu, do którego zalicza się opisanego poniżej parasolowca (Acetabularia).

Ilustracja przedstawia liczne organizmy. Na dłuższej nóżce znajduje się okrągłe zwieńczenie w kształcie parasola. Możliwe odpowiedzi: 1. Jednokomórkowa roślina., 2. Jednokomórkowy grzyb., 3. Wielokomórkowy glon., 4. Protist roślinopodobny.
RTdPYZ5Gl46bM1
Ćwiczenie 3
Uporządkuj poniższe wydarzenia w kolejności chronologicznej: Elementy do uszeregowania: 1. opracowanie modelu podwójnej helisy DNA przez Watsona, Cricka oraz Franklin, 2. eksperyment Hershey’a i Chase’a, który wykazał, że to DNA bakteriofaga wnika do komórki bakteryjnej, 3. wykazanie, że to DNA jest czynnikiem transformującym, 4. Friedrich Miescher wyizolował kwas nukleinowy z białych krwinek i nazwał go nukleiną, 5. odkrycie roli jądra komórkowego przez Hammerlina, 6. odkrycie zjawiska transformacji przez Griffith’a, 7. sformułowanie praw Mendla, 8. Antoni van Leeuwenhoek zaobserwował jądro komórkowe pod skonstruowanym przez siebie mikroskopem
RJXIW18ptTPRj2
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Imię badacza, który określił rolę jądra komórkowego., 2. Nieobłoniona część jądra komórkowego, odpowiedzialna za syntezę rRNA., 3. Rodzaj kwasu nukleinowego, w którym zakodowana jest informacja genetyczna., 4. Skondensowana postać chromatyny widoczna w czasie podziałów komórkowych., 5. Zmiana cech dziedzicznych danego biorcy pod wpływem pobranego z otoczenia DNA pochodzącego z rozpadu komórek innego dawcy.
Rt8M42OfMabpJ2
Ćwiczenie 5
Łączenie par. Oceń, czy poniższe stwierdzenia dotyczące jądra komórkowego są prawdziwe czy fałszywe.. Jądro komórkowe występuje tylko w komórkach eukariotycznych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Badania nad Acetabularia przyczyniły się do poznania roli jądra komórkowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jądro komórkowe po raz pierwszy zaobserwował Joachim Hämmerling.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wszystkie komórki eukariotyczne mają tylko jedno jądro komórkowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jądro komórkowe kontroluje przebieg mitozy i mejozy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Rmim1ugxDoZqq2
Ćwiczenie 6
Komórka roślinna: jądro komórkowe, wakuola, wodniczka, lizosom, mitochondria, chloroplasty aparat Golgiego. Komórka zwierzęca: jądro komórkowe, wakuola, wodniczka, lizosom, mitochondria, chloroplasty, aparat Golgiego.
211
Ćwiczenie 7

Hodowlę ameb podzielono na dwie grupy – A oraz B. W grupie A do wnętrza komórek badanych ameb wprowadzano mikropętlę i za jej pomocą usuwano jądro komórkowe. W grupie B do wnętrza komórek również wprowadzano mikropętlę, ale nie usuwano żadnej organelli komórkowej.

Opisane doświadczenie obrazuje poniższy schemat.

R1Mdqj0zLLaQl
Źródło: Englishsquare Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Uzyskano następujące wyniki doświadczenia: ameby z grupy A wykazywały zatrzymanie wzrostu, podziałów komórkowych, a w konsekwencji obumierały; z kolei ameby z grupy B nadal rosły i dzieliły się.

W oparciu o przedstawione informacje udziel odpowiedzi na poniższe pytania.

a) Ustal, która grupa – A czy B – stanowiła próbę kontrolną oraz określ znaczenie tej grupy dla prawidłowego wnioskowania.

b) Wyjaśnij, dlaczego ameby obumarły dopiero po pewnym czasie.

c) Sformułuj problem badawczy opisanego doświadczenia.

uzupełnij treść
31
Ćwiczenie 8

W celu ustalenia, jaki związek jest czynnikiem transformującym i odpowiada za przekazywanie informacji genetycznej, kanadyjski lekarz Osvald Avery wraz ze swoim zespołem przeprowadził następujące doświadczenie:

1) Do hodowli niezjadliwych bakterii (niewytwarzających otoczki) dodano wyciąg z bakterii zjadliwych (wytwarzających otoczkę).

2) Bakterie niezjadliwe zaczęły wytwarzać otoczkę i stały się zjadliwe (doszło do transformacji).

3) Za pomocą enzymów trawiono (rozkładano) różne związki budujące komórkę bakterii zjadliwych i sprawdzano, czy nadal  zachowuje zdolność do transformowania.

4) Enzymy trawiące białka (enzymy proteolityczne) nie zmieniły właściwości wyciągu – nadal następowała transformacja; dopiero po zastosowaniu nukleazy nie doszło do transformacji.

Rhs8dy3LRHrC3
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
311
Ćwiczenie 9

W 1952 r. Alfred HersheyMartha Chase przeprowadzili doświadczenie polegające na zakażeniu bakterii Escherichia coli bakteriofagiem T2. Miało ono jednoznacznie wykazać, który związek  – DNA czy białko – jest nośnikiem informacji genetycznej u bakteriofagów.

Bakteriofagi podzielono na dwie grupy. W pierwszej grupie w kapsyd bakteriofagów wbudowano promieniotwórczą siarkę. W drugiej grupie w DNA bakteriofagów wbudowano promieniotwórczy fosfor. Następnie zakażano bakterie bakteriofagami. W kolejnym kroku wytrząsano i wirowano roztwór tak, aby bakterie utworzyły osad i oddzieliły się od białkowych kapsydów bakteriofagów. Opisane doświadczenie obrazuje poniższy schemat.

RMw9No3vbOtrL
Źródło: Thomasione, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1FSoRxhuL0Jw
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.