Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Uczniowie analizowali różnorodność genetyczną gametofitów paprotników jednakozarodnikowych i różnozarodnikowych. W ramach podsumowania dyskusji uczniowie A, B i C wygłosili następujące stwierdzenia:

A – wszystkie gametofity powstałe w danym cyklu rozrodczym, zarówno u paprotników jednako-, jak i różnozarodnikowych, mają identyczne genotypy. Wynika to z faktu, że wszystkie te zarodniki powstały w wyniku mitozy.

B – moim zdaniem gametofity powstałe z zarodników paprotników różnozarodnikowych charakteryzują się większą różnorodnością genetyczną od tych wyrosłych z niezróżnicowanych zarodników. Wynika to z faktu, że makrospory i mikrospory należą do mejospor, a zarodniki paprotników jednakozarodnikowych są mitosporami.

C – zarodniki paprotników jednako- i różnozarodnikowych są mejosporami. Gametofity wyrosłe z makrospor i mikrospor wykazują różnorodność genetyczną, ale nie większą niż gametofity paprotników jednakozarodnikowych.

RSxblsp5GwtMp
Który z uczniów ma rację? Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. B, 3. C, 4. D
R7Iir9cmmzwTJ1
Ćwiczenie 2
Połącz strukturę paprotnika z jej opisem. makrosporofil – liść zarodnionośny Możliwe odpowiedzi: 1. To na nim znajdują się zarodnie, 2. Dochodzi w nim do podziału mejotycznego, 3. Kłos zbudowany z liści sporofilnych makrosporangium – zarodnia Możliwe odpowiedzi: 1. To na nim znajdują się zarodnie, 2. Dochodzi w nim do podziału mejotycznego, 3. Kłos zbudowany z liści sporofilnych makrosporofilostan Możliwe odpowiedzi: 1. To na nim znajdują się zarodnie, 2. Dochodzi w nim do podziału mejotycznego, 3. Kłos zbudowany z liści sporofilnych
2
Ćwiczenie 3
R1MxowfXWpclO
Źródło: Kempf Ek, wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powyższe zdjęcie pochodzi z mikroskopu skaningowego i przedstawia makrosporę paproci wodnej z rodzaju Azolla. Paproć ta wchodzi w symbiozę z bakteriami z rodzaju Anabeana, potrafiącymi asymilować azot atmosferyczny do postaci przyswajalnej przez rośliny. Na polach ryżowych uprawia się paprocie z rodzaju Azolla jako przedplon.

R1ST9bwAd5dML
Uzupełnij poniższy tekst tak, aby zawierał tylko prawdziwe informacje dotyczące paproci z rodzaju Azolla. Podkreśl w każdym nawiasie właściwe określenie. Paprocie z rodzaju Azolla należą do paprotników jednakozarodnikowychróżnozarodnikowych. W związku z tym posiadają przedrośla jednopiennedwupienne. Ta cecha gametofitów Azolla nie jest problemem w środowisku wodnym, jednak w środowisku lądowym może być ograniczeniem ze względu na konieczność obecności wody w procesie zapłodnieniazapylenia. Azolla używana jest w uprawach jako przedplon ze względu na wysoką zawartość proteinwęglowodanów.

Paproć wodna z rodzaju Azolla wchodzi w symbiozę z bakteriami z rodzaju Anabeana, potrafiącymi asymilować azot atmosferyczny do postaci przyswajalnej przez rośliny. Na polach ryżowych uprawia się paprocie z rodzaju Azolla jako przedplon.

R1bMu3g82VZXc
Uzupełnij poniższy tekst, tak aby zawierał tylko prawdziwe informacje dotyczące paproci z rodzaju Azolla. W każdej ramce zaznacz właściwe określenie.
R1Lbr1iY5DfQq2
Ćwiczenie 4
Spośród podanych, zaznacz 2 cechy, które odróżniają przemianę pokoleń paprotników różnozarodnikowych od jednakozarodnikowych. Możliwe odpowiedzi: 1. Paprotniki różnozarodnikowe wytwarzają dwa rodzaje zarodników, w przeciwieństwie do paprotników jednakozarodnikowych, 2. Zarodniki paprotników jednakozarodnikowych, choć różnią się od siebie fizjologicznie, to morfologicznie są identyczne. Makrospory i mikrospory wykazują różnice w obu tych aspektach., 3. Rodnie i Plemnie występują w przypadku paprotników różnozarodnikowych na jednym przedroślu, w przeciwieństwie do paprotników jednakozarodnikowcyh, które są jednopienne., 4. Mejoza zachodzi w cyklu życiowym paprotników różnozarodnikowych przed wytworzeniem zarodników, a u paprotników jednakozarodnikowych poprzedza wytworzenie gametofit
RuuWuHoWdnRX52
Ćwiczenie 5
Uporządkuj poszczególne fazy cyklu rozwojowego widliczki ostrozębnej (Selaginella selaginoides) Elementy do uszeregowania: 1. Zapłodnienie, 2. Gamety powstają w plemniach i rodniach, 3. Wzsrost młodego sporofitu widliczki, 4. Mikrospora wpada do makrosporangium, 5. Wytworzenie makrospory w makrosporangium i mikrospory w mikrosporangium, 6. Kiełkowanie makrospory w przedrośle żeńskie i mikrospory w przedrośle męskie
2
Ćwiczenie 6
Rl0wfgrxAVoTk
Źródło: Stefan Iefnaer, wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

Powyższe zdjęcie przedstawia niezróżnicowane morfologicznie zarodniki skrzypu polnego (Equisetum arvense). Jednak różnią się one fizjologicznie. Oznacza to, że z jednych wyrasta gametofit męski, a z innych żeński. Dwupienność skrzypu polnego nastręcza jednak trudności w przemieszczaniu się plemnika do rodni.

R2y6SjY9sU4lh
Łączenie par. Na podstawie tekstu i własnej wiedzy oceń poprawność poniższych zdań dotyczących (widocznych na zdjęciu) wydłużonych struktur – sprężyc. Oznacz zdania poprawne jako P i zdania fałszywe jako F. Sprężyce służą do przyczepu zarodników do sierści zwierząt, które roznoszą spory skrzypu.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Sprężyce mają za zadanie utrzymywanie zarodników w bliskości, co zwiększa szanse na wyrośnięcie gametofitu męskiego w pobliżu żeńskiego.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Sprężyce zbudowane są z komórek haploidalnych.. Możliwe odpowiedzi: P, F

Niezróżnicowane morfologicznie zarodniki skrzypu polnego (Equisetum arvense) różnią się fizjologicznie. Oznacza to, że z jednych wyrasta gametofit męski, a z innych żeński. Dwupienność skrzypu polnego nastręcza jednak trudności w przemieszczaniu się plemnika do rodni.

RQu4YaAziPtJk
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 7

Poniższe zdjęcie przedstawia pędy wiosenne skrzypu polnego (Equisetum arvense). Powstają one wczesną wiosną i dość szybko obumierają. Ten rodzaj pędu występuje także u większości gatunków skrzypów rosnących w naszej strefie klimatycznej.

RYFofJ3y3AB88
Źródło: F. Lamiot, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.5.
RIbeHbZVdXf12
Opisz funkcję pędu wiosennego skrzypów. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

Pędy wiosenne skrzypu polnego (Equisetum arvense) powstają wczesną wiosną i dość szybko obumierają. Ten rodzaj pędu występuje także u większości gatunków skrzypów rosnących w naszej strefie klimatycznej.

RdkPDRS2l0f82
Opisz funkcję pędu wiosennego skrzypów. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Poniższe zdjęcie przedstawia pęd skrzypu – jest to skrzyp olbrzymi (Equisetum telmateia), rzadko występujący w Polsce. Zielone pędy tego skrzypu nazywane są płonnymi lub letnimi, a na ich kłączach znajdują się wypełnione substancjami zapasowymi bulwki przybyszowe. Pędy letnie żyją znacznie dłużej niż  bezzieleniowe pędy wiosenne.

R1VRfGirbX82q
Źródło: Eugene Zelenko, wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1QJIMgHrUCm5
Wyjaśnij, jaki jest związek pomiędzy dużą zieloną powierzchnią pędy letniego a zdolnością do pełnienia swojej funkcji przez pęd wiosenny. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

Skrzyp olbrzymi (Equisetum telmateia), rzadko występuje w Polsce. Zielone pędy tego skrzypu nazywane są płonnymi lub letnimi, a na ich kłączach znajdują się wypełnione substancjami zapasowymi bulwki przybyszowe. Pędy letnie żyją znacznie dłużej niż bezzieleniowe pędy wiosenne.

R4rTv3dzJUyoi
Wyjaśnij, jaki jest związek pomiędzy dużą zieloną powierzchnią pędu letniego a funkcją pędu wiosennego. (Uzupełnij).