1
Pokaż ćwiczenia:
RGuzL5BHNaxgY1
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj metale znajdujące się poniżej według przedstawionego kryterium: 1. Reagują z wodą 2. Reagują z gorącą wodą 3. Reagują z kwasami (nieutleniającymi) 4. Reagują z kwasami utleniającymi. Możliwe odpowiedzi: 1. Ce u, 2. Zet en, 3. eM gie, 4. Ce a, 5. eS en, 6. eF e, 7. A el, 8. Ka, 9. eN a, 10. A gie, 11. eL i, 12. Be e.
RbwvmxNItWaXM1
Ćwiczenie 2
Znając substraty, dobierz produkty reakcji lub napisz, że reakcja nie zachodzi. Substraty: 1. el i dodać ha ce el 2. ce u dodać ha en o trzy rozcieńczony 3. pe be dodać ha dwa es o cztery 4. a el dodać ha en o trzy stężony Produkty do dopasowania: 1. el i ce el dodać ha dwa 2. ce u otworzyć nawias okrągły en o trzy zamknąć nawias okrągły dwa razy wzięte dodać en o dodać ha dwa o 3. pe be es o cztery dodać ha dwa 4. reakcja nie zachodzi
11
Ćwiczenie 3
R17gv4VYGEsJS
Szereg aktywności metali
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RoDMEXDkXCvOU1
Uzupełnij poniższe zdanie, wybierając właściwe określenia. Metale znajdujące się bardziej na lewo od wodoru w szeregu aktywności nazywamy metalami 1. szlachetnymi, 2. nieszlachetnymi. Reagują one z kwasami wypierając 1. wodór, 2. tlen z kwasów. Natomiast metale znajdujące się bardziej na prawo od wodoru to metale 1. szlachetne, 2. nieszlachetne. Nie wypierają wodoru z kwasów jednak reagują z kwasami 1. utleniającymi, 2. beztlenowymi takimi jak 1. kwas solny, 2. kwas azotowy pięć.
RhnUjWOHzZNJf1
Ćwiczenie 4
Wybrane metale zostały uszeregowane według wzrastającej aktywności: Ha gie, Pe be, Ce er, Zet en. Wstaw poprawny symbol metalu do poniższych zdań. Symbol najsilniejszego utleniacza: tu uzupełnij. Symbol najsilniejszego reduktora: tu uzupełnij.
21
Ćwiczenie 5

Do 3 probówek wrzucono trzy metale: Mg, Sn, Cu. Następnie zbadano ich reakcję z różnymi odczynnikami (tak jak na rysunku poniżej: do pierwszej probówki dodano gorącą wodę, do drugiej kwas chlorowodorowy, a do trzeciej stężony kwas azotowy(V).

Do 3 probówek wrzucono trzy metale: Mg, Sn, Cu. Następnie zbadano ich reakcję z różnymi odczynnikami - do pierwszej probówki dodano gorącą wodę, do drugiej kwas chlorowodorowy, a do trzeciej stężony kwas azotowy(V). Zapoznaj się z opisem rysunku.

R1ZJtDMuDd0ck
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zaobserwowano:

  • W probówce nr 1 metal się roztworzył.

  • W probówce nr 2 metal się roztworzył  i zaczął wydobywać się gaz, który po przyłożeniu łuczywka wydawał charakterystyczny dźwięk.

  • W probówce nr 3 metal się roztworzył i wydzielił się czerwonobrunatny gaz, a roztwór zabarwił się na kolor niebieskozielony.

Na podstawie rysunku i obserwacji, zidentyfikuj metale w poszczególnych probówkach.

Na podstawie opisu rysunku i obserwacji, zidentyfikuj metale w poszczególnych probówkach.

Ra9zb82xfde7Q
Odpowiedź: (Uzupełnij).
R10DNq1p6lFQV21
Ćwiczenie 6
Na ilustracji znajdują się dwie probówki. W każdej z nich znajduje się miedź. Do probówki numer jeden dodano ha en o trzy rozcieńczone. Do probówki numer dwa dodano ha ce el. Przeprowadzono następujące doświadczenie. Wybierz, która z poniższych odpowiedzi przedstawia poprawnie zapisane obserwacje i wnioski. Możliwe odpowiedzi: 1. Obserwacje: W probówce nr 2. wydzielał się bezbarwny gaz, który w kontakcie z powietrzem zabarwiał się na kolor czerwonobrunatny. Wnioski: Miedź jest metalem aktywnym., 2. Obserwacje: W probówce nr 1. wydzielał się bezbarwny gaz, który w kontakcie z powietrzem zabarwiał się na kolor czerwonobrunatny. Wnioski: Miedź reaguje z kwasami., 3. Obserwacje: W probówce nr 2. wydzielał się czerwonobrunatny gaz. Wnioski: Miedź jest metalem nieszlachetnym., 4. Obserwacje: W probówce nr 1. wydzielał się bezbarwny gaz, który w kontakcie z powietrzem zabarwiał się na kolor czerwonobrunatny. Wnioski: Miedź należy do metali szlachetnych leżących poniżej wodoru w szeregu aktywności.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 7

Zbadano reaktywność trzech metali. Na podstawie podanych informacji, uszereguj je według wzrastającej aktywności.

RIsLrQnjnCpu8
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • W probówce nr 1 po dodaniu wody, nastąpiła gwałtowna reakcja, a metal „tańczył” na powierzchni wody. Roztwór fenoloftaleiny zabarwił się na malinowo.

  • W probówce nr 2 po dodaniu wody z fenoloftaleiną, nie widać objawów reakcji. Po podgrzaniu również nie zaobserwowano zmian.

  • W probówce nr 3 po dodaniu wody z fenoloftaleiną, nie widać objawów reakcji. Dopiero po podgrzaniu, metal roztworzył się, a roztwór zabarwił się na malinowo.

RLDyV2vn85KTu
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Do probówek z różnymi kwasami wprowadzono metale:

  1. Bizmut do stężonego kwasu azotowego(V).

  2. Glin do stężonego kwasu siarkowego(VI).

Napisz równania zachodzących reakcji lub zaznacz, że reakcja nie zachodzi.

RwrZW7zf93HVv
Równania reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1D8cf85bDVmk
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zaprojektuj doświadczenie, w którym  porównasz aktywność żelaza i miedzi.

RXkjOU8Z8LUmn
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RHSRFJ0LrUU3f
(Uzupełnij).