Sprawdź się
Przyporządkuj do odpowiednich grup metale znajdujące się poniżej, według przedstawionego kryterium:
Mg, Cu, K, Fe, Ca, Ag, Li, Na, Zn, Al, Sn, Be
| Reagują z wodą w temperaturze pokojowej: | |
|---|---|
| Reagują z gorącą wodą: | |
| Reagują z kwasami (nieutleniającymi) ale nie reagują z gorącą wodą: | |
| Reagują jedynie z kwasami utleniającymi: |

Przeanalizuj powyższy szereg aktywnosci metali i uzupełnij poniższe zdania, poprzez wybór właściwego określenia.
Metale znajdujące się bardziej na lewo od wodoru w szeregu aktywności nazywamy metalami {szlachetnymi}{#nieszlachetnymi}. Reagują one z kwasami wypierając {#wodór}{tlen} z kwasów. Natomiast metale znajdujące się bardziej na prawo od wodoru to metale {#szlachetne}{nieszlachetne}. Nie wypierają wodoru z kwasów jednak reagują z kwasami {#utleniającymi}{beztlenowymi} takimi jak {kwas solny}{#kwas azotowy(V)}.
Wybrane metale zostały uszeregowane według malejącej aktywności chemicznej:
Zn, Cr, Pb, Hg.
Wstaw poprawny symbol metalu do poniższych zdań.
Hg, Cr, Pb, Zn
Symbol najsilniejszego utleniacza: ............
Symbol najsilniejszego reduktora: ............
Do 3 probówek wrzucono trzy metale: , , . Następnie zbadano ich reakcję z różnymi odczynnikami (tak jak na rysunku poniżej: do pierwszej probówki dodano gorącą wodę, do drugiej kwas chlorowodorowy, a do trzeciej stężony kwas azotowy(V).
Do 3 probówek wrzucono trzy metale: Mg, Sn, Cu. Następnie zbadano ich reakcję z różnymi odczynnikami - do pierwszej probówki dodano gorącą wodę, do drugiej kwas chlorowodorowy, a do trzeciej stężony kwas azotowy(V). Zapoznaj się z opisem rysunku.

Zaobserwowano:
W probówce nr 1 metal się roztworzył.
W probówce nr 2 metal się roztworzył i zaczął wydobywać się gaz, który po przyłożeniu łuczywka wydawał charakterystyczny dźwięk.
W probówce nr 3 metal się roztworzył i wydzielił się czerwonobrunatny gaz, a roztwór zabarwił się na kolor niebieskozielony.
Na podstawie rysunku i obserwacji, zidentyfikuj metale w poszczególnych probówkach.
Na podstawie opisu rysunku i obserwacji, zidentyfikuj metale w poszczególnych probówkach.
Przeprowadzono następujące doświadczenie. Wybierz, która z poniższych odpowiedzi przedstawia poprawnie zapisane obserwacje i wnioski.
-
Obserwacje: W probówce nr 2. wydzielał się bezbarwny gaz, który w kontakcie z powietrzem zabarwiał się na kolor czerwonobrunatny.
Wnioski: Miedź jest metalem aktywnym. -
Obserwacje: W probówce nr 1. wydzielał się bezbarwny gaz, który w kontakcie z powietrzem zabarwiał się na kolor czerwonobrunatny.
Wnioski: Miedź reaguje z kwasami. -
Obserwacje: W probówce nr 2. wydzielał się czerwonobrunatny gaz.
Wnioski: Miedź jest metalem nieszlachetnym. -
Obserwacje: W probówce nr 1. wydzielał się bezbarwny gaz, który w kontakcie z powietrzem zabarwiał się na kolor czerwonobrunatny.
Wnioski: Miedź należy do metali szlachetnych leżących poniżej wodoru w szeregu aktywności.
Zbadano reaktywność trzech metali. Na podstawie podanych informacji, uszereguj je według wzrastającej aktywności.

W probówce nr 1 po dodaniu wody, nastąpiła gwałtowna reakcja, a metal „tańczył” na powierzchni wody. Roztwór fenoloftaleiny zabarwił się na malinowo.
W probówce nr 2 po dodaniu wody z fenoloftaleiną, nie widać objawów reakcji. Po podgrzaniu również nie zaobserwowano zmian.
W probówce nr 3 po dodaniu wody z fenoloftaleiną, nie widać objawów reakcji. Dopiero po podgrzaniu, metal roztworzył się, a roztwór zabarwił się na malinowo.
Do probówek z różnymi kwasami wprowadzono metale:
Bizmut do stężonego kwasu azotowego(V).
Glin do stężonego kwasu siarkowego(VI).
Napisz równania zachodzących reakcji lub zaznacz, że reakcja nie zachodzi.
Zaprojektuj doświadczenie, w którym porównasz aktywność żelaza i miedzi.