11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie w wirtualnym laboratorium chemicznym. Zbadaj, jak zmienia się aktywność takich metali jak: żelazo, magnez, miedź, wapń i złoto. Sprawdź ich aktywność, używając dostępnych odczynników, a następnie zapisz swoje obserwacje, wyniki i wnioski oraz rozwiąż przedstawione zadania.

Spróbuj wykonać doświadczenie samodzielnie. Jeśli jednak będziesz mieć problemy, możesz skorzystać z instrukcji, która znajduje się pod znakiem zapytania w lewym górnym rogu.

Zapoznaj się z opisem doświadczenia w wirtualnym laboratorium chemicznym. Dowiedz się, jak zmienia się aktywność takich metali jak: żelazo, magnez, miedź, wapń i złoto. Zapisz swoje obserwacje, wyniki i wnioski oraz rozwiąż przedstawione zadania.

R1LM8hHaOwcEk
Wirtualne laboratorium dotyczy badania aktywności metali. Odczynniki chemiczne: metale: wapń, magnez, żelazo, miedź, złoto; kwas chlorowodorowy o stężeniu 1 mol na decymetr sześcienny; kwas ortofosforowy(V) o stężeniu 1 mol na decymetr sześcienny; kwas azotowy(V) o stężeniu 1 mol na decymetr sześcienny; woda królewska; woda. Sprzęt laboratoryjny: probówki - podłużne naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych; zlewki - naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych; statyw na probówki - prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki; pipety Pasteura - wąska rurka pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki; łyżeczki - długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu zakończony z jednej strony łyżeczką. Służy do nabierania sypkich substancji chemicznych; drewniana łapa - rodzaj trzymaka służący do uchwycenia probówki lub małej kolby stożkowej; trójnóg z siatką - metalowa podstawka na trzech nóżkach, służy do podgrzewania substancji; palnik - rodzaj sprzętu z regulacją płomienia, umożliwiający podgrzewanie substancji chemicznych. Przebieg doświadczenia: 1. Zbadaj aktywność wszystkich dostępnych metali (należy dodać kilka opiłków do probówki). 2. W pierwszej kolejności należy dodać 2 centymetry sześcienne wody w temperaturze pokojowej, jeśli reakcja nie zachodzi podgrzej, wkładając probówkę do zlewki z gorącą wodą (użyj palnika). 3. Kolejno należy użyć kwasów nieutleniających, później utleniających, a następnie wykorzystać wodę królewską. Obserwacje: w przypadku wapnia z wodą w temperaturze pokojowej widoczne są pęcherzyki gazu oraz roztwarzanie metalu. Z gorącą wodą widoczne są pęcherzyki gazu oraz roztwarzanie metali w przypadku wapnia, magnezu oraz żelaza. Z kwasem chlorowodorowym oraz ortofosforowym(V) widoczne są pęcherzyki gazu oraz roztwarzanie się metalu w przypadku wapnia, magnezu oraz żelaza. Z kwasem azotowym(V) pojawiają się pęcherzyki gazu oraz roztwarzanie się metalu dla wapnia, magnezu, żelaza oraz miedzi. Pojawiają się pęcherzyki gazu oraz dochodzi do roztwarzania się metalu dla wszystkich badanych próbek po dodaniu wody królewskiej.
Wirtualne laboratorium pt. „Badanie aktywności metali”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
R1PXKsKms1PrZ
Analiza doświadczenia: Tytuł doświadczenia Problem badawczy: Treść problemu badawczego Hipoteza: Treść hipotezy. Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
R15rJGynQI8Pu
Ćwiczenie 1
Wybierz bardziej aktywny metal. Możliwe odpowiedzi: 1. Chrom, 2. Miedź.
Rsj6lsONOV6bJ
Ćwiczenie 2
Wybierz, które z podanych metali wypierają wodór z wody bez stosowania specjalnych warunków. Możliwe odpowiedzi: 1. ka, 2. ef e, 3. el i, 4. em gie.
R1OQ1bRUMUbWG
Ćwiczenie 3
Przeprowadzono doświadczenia i stwierdzono że metal reagował jedynie z wodą królewską. Wskaż, który to metal. Możliwe odpowiedzi: 1. eF e, 2. Ce u, 3. Pe te.