Sprawdź się
Wskaż czynność, której dziecko nie wykonuje w ramach socjalizacji pierwotnej.
- pisanie wypracowania na temat: „Kim chciałbym zostać”
- robienie fikołków
- zabawa w chowanego
- mycie zębów
Przypisz poszczególne określenia do dwóch typów efektów socjalizacyjnych.
wiązanie butów, wygoda, bezpieczeństwo, piękno, ochrona zasobów w komputerze przed ich kopiowaniem, odzwierciedlanie wyrazu twarzy konkretnego człowieka na płótnie przy pomocy pędzla i farb
wartości | |
---|---|
kompetencje |
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
W ramach lekcji religii dzieci dowiadują się, w jaki sposób mogą dokonać apostazji. | □ | □ |
Dziecko, pouczając dziadka o zasadach zachowania się przy stole, bierze udział w socjalizacji odwróconej. | □ | □ |
Jednostki są poddawane procesowi socjalizacji zaraz po urodzeniu na mocy decyzji administracyjnej powołanych do tego urzędów. | □ | □ |
Każde społeczeństwo tworzy własne uniwersum kulturowe. | □ | □ |
Rodzina jest dla małego dziecka głównym źródłem socjalizacji pierwotnej. | □ | □ |
W internecie zarówno wychowanek, jak i wychowawca mogą znaleźć wiele treści wykorzystywanych w procesie socjalizacji. | □ | □ |
Powtarzamy bowiem raz jeszcze, że gdy 1. osobowość, 2. społeczeństwa, 3. orientacja, 4. Rzeczywistości, 5. osobnik, 6. Grupie, 7. grupy, 8. wychowawca, 9. Klasie, 10. kierownik, 11. armii, 12. postawa stawia sobie za bezpośrednie zadanie dobro wychowanka, jego rozwój osobisty w pewnym kierunku lub przystosowanie go do przyszłych warunków życiowych, to bynajmniej nie znaczy, aby genezą ostateczną tego zadania było dobro takiej lub innej grupy. 1. osobowość, 2. społeczeństwa, 3. orientacja, 4. Rzeczywistości, 5. osobnik, 6. Grupie, 7. grupy, 8. wychowawca, 9. Klasie, 10. kierownik, 11. armii, 12. postawa społecznej chodzi wszak o to, by 1. osobowość, 2. społeczeństwa, 3. orientacja, 4. Rzeczywistości, 5. osobnik, 6. Grupie, 7. grupy, 8. wychowawca, 9. Klasie, 10. kierownik, 11. armii, 12. postawa przyszłych jej członków była rozwinięta w pewnym kierunku, i aby członkowie ci byli przystosowani do pewnych warunków: ona więc właśnie narzuca wychowaniu te wymagania, często przy tym starając się, nie bez pewnej słuszności, utrwalić u swych członków, dawnych i nowych, to przekonanie, że dobro jednostki utożsamia się na gruncie wychowania z dobrem grupy, skoro warunkiem podstawowym i niezbędnym wszelkiego dobra indywidualnego jest wcielenie jednostki do 1. osobowość, 2. społeczeństwa, 3. orientacja, 4. Rzeczywistości, 5. osobnik, 6. Grupie, 7. grupy, 8. wychowawca, 9. Klasie, 10. kierownik, 11. armii, 12. postawa, bez tego człowiek jest zwierzęciem.
Źródło: Florian Znaniecki, Wstęp do socjologii, Warszawa 2001, s. 215–216.
W poniższym tekście wstaw brakujące słowa.
osobnik, Klasie, Grupie, grupy, społeczeństwa, armii, postawa, orientacja, Rzeczywistości, osobowość, kierownik, wychowawca
Powtarzamy bowiem raz jeszcze, że gdy .............................. stawia sobie za bezpośrednie zadanie dobro wychowanka, jego rozwój osobisty w pewnym kierunku lub przystosowanie go do przyszłych warunków życiowych, to bynajmniej nie znaczy, aby genezą ostateczną tego zadania było dobro takiej lub innej grupy. .............................. społecznej chodzi wszak o to, by .............................. przyszłych jej członków była rozwinięta w pewnym kierunku, i aby członkowie ci byli przystosowani do pewnych warunków: ona więc właśnie narzuca wychowaniu te wymagania, często przy tym starając się, nie bez pewnej słuszności, utrwalić u swych członków, dawnych i nowych, to przekonanie, że dobro jednostki utożsamia się na gruncie wychowania z dobrem grupy, skoro warunkiem podstawowym i niezbędnym wszelkiego dobra indywidualnego jest wcielenie jednostki do .............................., bez tego człowiek jest zwierzęciem.
Źródło: Florian Znaniecki, Wstęp do socjologii, Warszawa 2001, s. 215–216.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Wstęp do socjologiiOsobnik może wejść w styczność pośrednią z kim chce, na jak długo chce i w jakim chce zakresie. Sam sobie kształtuje własne środowisko społeczne, zgodnie z kierunkiem swych zainteresowań z poziomem swego intelektualnego rozwoju.
Źródło: Florian Znaniecki, Wstęp do socjologii, Warszawa 2001, s. 117.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Wstęp do socjologiiOsoby, które za pośrednictwem symboli wchodzą w styczność społeczną z kandydatami na członków grupy specjalnie po to, aby udzielić im na tej drodze przygotowania do przyszłego uczestnictwa w kulturze duchowej tej grupy, uchronić ich od niepożądanych styczności pośrednich, wreszcie dopełnić to wychowanie, które otrzymują w bezpośredniej styczności z innymi czynnikami i instytucjami wychowawczymi.
Źródło: Florian Znaniecki, Wstęp do socjologii, Warszawa 2001, s. 55.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Wstęp do socjologiiOstatecznie tedy powiemy, że wychowanie jest to działalność społeczna, której przedmiotem jest osobnik będący kandydatem na członka grupy społecznej, i której zadaniem, warunkującym faktyczne jej zamiary i metody, jest przygotowanie tego osobnika do stanowiska pełnego członka.
Źródło: Florian Znaniecki, Wstęp do socjologii, Warszawa 2001, s. 21.