1
Pokaż ćwiczenia:
R18GwY0RbXfMz1
Ćwiczenie 1
Zaznacz czynność, której dziecko nie wykonuje w ramach socjalizacji pierwotnej. Możliwe odpowiedzi: 1. pisanie wypracowania na temat: „Kim chciałbym zostać”, 2. robienie fikołków, 3. zabawa w chowanego, 4. mycie zębów
RSnvnaWGM9rMf11
Ćwiczenie 2
Przypisz poszczególne określenia do dwóch typów efektów socjalizacyjnych. wartości Możliwe odpowiedzi: 1. piękno, 2. wygoda, 3. odzwierciedlanie wyrazu twarzy konkretnego człowieka na płótnie przy pomocy pędzla i farb, 4. wiązanie butów, 5. bezpieczeństwo, 6. ochrona zasobów w komputerze przed ich kopiowaniem kompetencje Możliwe odpowiedzi: 1. piękno, 2. wygoda, 3. odzwierciedlanie wyrazu twarzy konkretnego człowieka na płótnie przy pomocy pędzla i farb, 4. wiązanie butów, 5. bezpieczeństwo, 6. ochrona zasobów w komputerze przed ich kopiowaniem
R865JqXUIOeWr21
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. W ramach lekcji religii dzieci dowiadują się, w jaki sposób mogą dokonać apostazji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dziecko, pouczając dziadka o zasadach zachowania się przy stole, bierze udział w socjalizacji odwróconej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednostki są poddawane procesowi socjalizacji zaraz po urodzeniu na mocy decyzji administracyjnej powołanych do tego urzędów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Każde społeczeństwo tworzy własne uniwersum kulturowe. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rodzina jest dla małego dziecka głównym źródłem socjalizacji pierwotnej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W internecie zarówno wychowanek, jak i wychowawca mogą znaleźć wiele treści wykorzystywanych w procesie socjalizacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R16B6eFFjzmF221
Ćwiczenie 4
W poniższym tekście wstaw brakujące słowa. Powtarzamy bowiem raz jeszcze, że gdy 1. osobowość, 2. społeczeństwa, 3. orientacja, 4. Rzeczywistości, 5. osobnik, 6. Grupie, 7. grupy, 8. wychowawca, 9. Klasie, 10. kierownik, 11. armii, 12. postawa stawia sobie za bezpośrednie zadanie dobro wychowanka, jego rozwój osobisty w pewnym kierunku lub przystosowanie go do przyszłych warunków życiowych, to bynajmniej nie znaczy, aby genezą ostateczną tego zadania było dobro takiej lub innej grupy. 1. osobowość, 2. społeczeństwa, 3. orientacja, 4. Rzeczywistości, 5. osobnik, 6. Grupie, 7. grupy, 8. wychowawca, 9. Klasie, 10. kierownik, 11. armii, 12. postawa społecznej chodzi wszak o to, by 1. osobowość, 2. społeczeństwa, 3. orientacja, 4. Rzeczywistości, 5. osobnik, 6. Grupie, 7. grupy, 8. wychowawca, 9. Klasie, 10. kierownik, 11. armii, 12. postawa przyszłych jej członków była rozwinięta w pewnym kierunku, i aby członkowie ci byli przystosowani do pewnych warunków: ona więc właśnie narzuca wychowaniu te wymagania, często przy tym starając się, nie bez pewnej słuszności, utrwalić u swych członków, dawnych i nowych, to przekonanie, że dobro jednostki utożsamia się na gruncie wychowania z dobrem grupy, skoro warunkiem podstawowym i niezbędnym wszelkiego dobra indywidualnego jest wcielenie jednostki do 1. osobowość, 2. społeczeństwa, 3. orientacja, 4. Rzeczywistości, 5. osobnik, 6. Grupie, 7. grupy, 8. wychowawca, 9. Klasie, 10. kierownik, 11. armii, 12. postawa, bez tego człowiek jest zwierzęciem.

Źródło: Florian Znaniecki, Wstęp do socjologii, Warszawa 2001, s. 215–216.
21
Ćwiczenie 5
RkHoZQjwQKVTH
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Florian Znaniecki Wstęp do socjologii

Osobnik może wejść w styczność pośrednią z kim chce, na jak długo chce i w jakim chce zakresie. Sam sobie kształtuje własne środowisko społeczne, zgodnie z kierunkiem swych zainteresowań z poziomem swego intelektualnego rozwoju.

1 Źródło: Florian Znaniecki, Wstęp do socjologii, Warszawa 2001, s. 117.
R17FJhGNWXobT
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Florian Znaniecki Wstęp do socjologii

Osoby, które za pośrednictwem symboli wchodzą w styczność społeczną z kandydatami na członków grupy specjalnie po to, aby udzielić im na tej drodze przygotowania do przyszłego uczestnictwa w kulturze duchowej tej grupy, uchronić ich od niepożądanych styczności pośrednich, wreszcie dopełnić to wychowanie, które otrzymują w bezpośredniej styczności z innymi czynnikami i instytucjami wychowawczymi.

2 Źródło: Florian Znaniecki, Wstęp do socjologii, Warszawa 2001, s. 55.
R1gf3snXe1UG9
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Florian Znaniecki Wstęp do socjologii

Ostatecznie tedy powiemy, że wychowanie jest to działalność społeczna, której przedmiotem jest osobnik będący kandydatem na członka grupy społecznej, i której zadaniem, warunkującym faktyczne jej zamiary i metody, jest przygotowanie tego osobnika do stanowiska pełnego członka.

3 Źródło: Florian Znaniecki, Wstęp do socjologii, Warszawa 2001, s. 21.
Rhuo8uKzNvkbB
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).