Przyjrzyj się zdjęciu, a następnie odpowiedz na pytanie.
R1UXFYQxkgAvm
Fotografia przedstawia dwójkę ludzi. Na pierwszym planie jest kobieta, która ma zamknięte oczy. Zasłania uszy dłońmi, ma zaciętą minę. Za nią stoi mężczyzna. Ma wykrzywioną w złości twarz. Unosi ręce i coś mówi. Kobieta stoi do niego plecami.
Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego.
R1E3tmC6oy9wW
(Uzupełnij).
RaK1kqFlBDjKX
Sprawdź, jakie czynniki wskazują na to, że obie osoby powinny popracować nad swoją inteligencją emocjonalną? Możliwe odpowiedzi: 1. dziewczyna jest zwrócona do rozmówcy plecami, 2. osoby rozmawiają ze sobą, 3. osoby są życzliwie do siebie nastawione, 4. jedna z osób odcina się od rozmowy – nie patrzy rozmówcy w oczy i nie słucha, 5. z twarzy i gestów chłopaka można odczytać, że rozumie zaistniałą sytuację, 6. osoby nawiązują kontakt wzrokowy
Tekst do ćwiczeń 2 i 3
Moja przyjaciółka, z którą się przyjaźniłam od wielu lat, bardzo się ostatnio zmieniła. Poznała chłopaka i inne osoby – oprócz niego – przestały się dla niej liczyć. Nie ma czasu, żeby się ze mną spotkać, choć kiedyś byłyśmy nierozłączne. Gdy próbuję się z nią umówić na kawę, mówi, że nie ma czasu, bo jest bardzo zapracowana. A ja i tak wiem, że to chodzi nie o pracę, a o faceta! Moja przyjaciółka jest zapatrzona w niego jak w obrazek, wierzy w każde jego słowo, chociaż ja złapałam go kilka razy na kłamstewkach. Mówi, że czuje się przy nim szczęśliwa i bezpieczna, a ja wiem, że niezłe z niego ziółko. On traktuje ją z wyższością, podważa wszystko, co ona mówi, aby się dowartościować. Stara się ją odseparować od rodziny i znajomych. Nie wiem, co jeszcze mogłabym zrobić w tej sytuacji, aby przywrócić naszą przyjaźń. Tyle dla mnie znaczy i nie chciałabym jej stracić... Jednak z drugiej strony czy powinnam się wtrącać?
R1NeWouiqOGv81
Ćwiczenie 2
Na podstawie powyższego tekstu zaznacz emocje narratorki wobec przyjaciółki, które można odczytać z jej wypowiedzi. Zaznacz właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. sympatia i troska, 2. złość, smutek i rozczarowanie, 3. radość, wdzięczność i zadowolenie, 4. entuzjazm i niepewność, 5. nienawiść
R1Tzz6JriXsBf1
Ćwiczenie 3
Na podstawie powyższego tekstu zaznacz emocje narratorki wobec chłopaka przyjaciółki, które można odczytać z jej wypowiedzi. Zaznacz właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. irytacja, wrogość, poczucie wyższości, 2. zadowolenie, sympatia, 3. niepewność i bezradność, 4. złość, podenerwowanie, agresja
Przyporządkuj każdą z podstawowych kompetencji sugerowanych przez Daniela Golemana do ich definicji. obiektywne ocenianie własnej sytuacji, wiedza o swoich stanach wewnętrznych, preferencjach, poprawna samoocena, wiara w siebie, tj. silne poczucie własnej wartości i świadomość swoich możliwości i umiejętności Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętności społeczne, 2. samoregulacja, 3. samoświadomość, 4. asertywność, 5. empatia, 6. motywacja panowanie nad swoimi stanami wewnętrznymi, impulsami i możliwościami, czyli samokontrola, zdolność kierowania emocjami, utrzymywanie norm uczciwości i prawości, elastyczność w dostosowywaniu się do zmian Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętności społeczne, 2. samoregulacja, 3. samoświadomość, 4. asertywność, 5. empatia, 6. motywacja skłonności emocjonalne, które prowadzą do nowych celów lub ułatwiają ich osiągnięcie, czyli dążenie do osiągnięć, zaangażowanie, inicjatywa, optymizm, sztuka podporządkowania emocji obranym celom Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętności społeczne, 2. samoregulacja, 3. samoświadomość, 4. asertywność, 5. empatia, 6. motywacja uświadamianie sobie uczuć, potrzeb i niepokojów innych osób, czyli rozumienie innych, doskonalenie innych, zdolność do wczuwania się w uczucia i potrzeby innych Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętności społeczne, 2. samoregulacja, 3. samoświadomość, 4. asertywność, 5. empatia, 6. motywacja umiejętność wzbudzania u innych oczekiwanych reakcji, czyli wpływanie na innych, porozumienie, łagodzenie konfliktów, przewodzenie, tworzenie więzi, współpraca i współdziałanie, łatwość nawiązywania i podtrzymywania związków ze światem Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętności społeczne, 2. samoregulacja, 3. samoświadomość, 4. asertywność, 5. empatia, 6. motywacja do tego pojęcia nie pasuje żadna z wymienionych definicji Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętności społeczne, 2. samoregulacja, 3. samoświadomość, 4. asertywność, 5. empatia, 6. motywacja
Przyporządkuj każdą z podstawowych kompetencji sugerowanych przez Daniela Golemana do ich definicji. obiektywne ocenianie własnej sytuacji, wiedza o swoich stanach wewnętrznych, preferencjach, poprawna samoocena, wiara w siebie, tj. silne poczucie własnej wartości i świadomość swoich możliwości i umiejętności Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętności społeczne, 2. samoregulacja, 3. samoświadomość, 4. asertywność, 5. empatia, 6. motywacja panowanie nad swoimi stanami wewnętrznymi, impulsami i możliwościami, czyli samokontrola, zdolność kierowania emocjami, utrzymywanie norm uczciwości i prawości, elastyczność w dostosowywaniu się do zmian Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętności społeczne, 2. samoregulacja, 3. samoświadomość, 4. asertywność, 5. empatia, 6. motywacja skłonności emocjonalne, które prowadzą do nowych celów lub ułatwiają ich osiągnięcie, czyli dążenie do osiągnięć, zaangażowanie, inicjatywa, optymizm, sztuka podporządkowania emocji obranym celom Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętności społeczne, 2. samoregulacja, 3. samoświadomość, 4. asertywność, 5. empatia, 6. motywacja uświadamianie sobie uczuć, potrzeb i niepokojów innych osób, czyli rozumienie innych, doskonalenie innych, zdolność do wczuwania się w uczucia i potrzeby innych Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętności społeczne, 2. samoregulacja, 3. samoświadomość, 4. asertywność, 5. empatia, 6. motywacja umiejętność wzbudzania u innych oczekiwanych reakcji, czyli wpływanie na innych, porozumienie, łagodzenie konfliktów, przewodzenie, tworzenie więzi, współpraca i współdziałanie, łatwość nawiązywania i podtrzymywania związków ze światem Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętności społeczne, 2. samoregulacja, 3. samoświadomość, 4. asertywność, 5. empatia, 6. motywacja do tego pojęcia nie pasuje żadna z wymienionych definicji Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętności społeczne, 2. samoregulacja, 3. samoświadomość, 4. asertywność, 5. empatia, 6. motywacja
RtnqrYPxsuh9B31
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj w tabeli zdania świadczące o niskim lub wysokim poziomie inteligencji emocjonalnej wypowiadającej je osoby. Jesteś prawdziwym głuptasem i kłamczuszkiem, ale i tak cię lubię. Możliwe odpowiedzi: Niski poziom inteligencji emocjonalnej, Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Nie zgadzam się z twoim punktem widzenia, ale go akceptuję. Pozwolisz, że powiem, jak ja to widzę, a potem zastanowimy się nad tą sprawą wspólnie?. Możliwe odpowiedzi: Niski poziom inteligencji emocjonalnej, Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Ale jestem głupia! To wszystko moja wina, nic dziwnego, że tak mnie potraktowano. Możliwe odpowiedzi: Niski poziom inteligencji emocjonalnej, Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Czy to naprawdę tak trudne pojąć? Każdy inteligentny człowiek to zrozumie w sekundę. Możliwe odpowiedzi: Niski poziom inteligencji emocjonalnej, Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Mam wrażenie, że bardzo stresujesz się tym wystąpieniem. Mogę ci jakoś pomóc? Potrzebujesz czegoś?. Możliwe odpowiedzi: Niski poziom inteligencji emocjonalnej, Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Zachowała się jak prawdziwa blondynka – wjechała mi przed maskę, chociaż widziała, że mi się spieszy. Możliwe odpowiedzi: Niski poziom inteligencji emocjonalnej, Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej
Przyporządkuj w tabeli zdania świadczące o niskim lub wysokim poziomie inteligencji emocjonalnej wypowiadającej je osoby. Jesteś prawdziwym głuptasem i kłamczuszkiem, ale i tak cię lubię. Możliwe odpowiedzi: Niski poziom inteligencji emocjonalnej, Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Nie zgadzam się z twoim punktem widzenia, ale go akceptuję. Pozwolisz, że powiem, jak ja to widzę, a potem zastanowimy się nad tą sprawą wspólnie?. Możliwe odpowiedzi: Niski poziom inteligencji emocjonalnej, Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Ale jestem głupia! To wszystko moja wina, nic dziwnego, że tak mnie potraktowano. Możliwe odpowiedzi: Niski poziom inteligencji emocjonalnej, Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Czy to naprawdę tak trudne pojąć? Każdy inteligentny człowiek to zrozumie w sekundę. Możliwe odpowiedzi: Niski poziom inteligencji emocjonalnej, Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Mam wrażenie, że bardzo stresujesz się tym wystąpieniem. Mogę ci jakoś pomóc? Potrzebujesz czegoś?. Możliwe odpowiedzi: Niski poziom inteligencji emocjonalnej, Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Zachowała się jak prawdziwa blondynka – wjechała mi przed maskę, chociaż widziała, że mi się spieszy. Możliwe odpowiedzi: Niski poziom inteligencji emocjonalnej, Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej
311
Ćwiczenie 7
Assessment Systems Polska w latach 2012 – 2017 przebadał osobowość ponad 3,5 tys. polskich menedżerów obu płci pod kątem inteligencji emocjonalnej. Respondentów pytano o ważne dla nich motywacje do działania. Na wykresie przedstawiono wyniki tych badań. Przeanalizuj je i odpowiedz na pytania.
RZjPfhG8SiDwK
Wykres wskazuje wybrane przez kobiety i mężczyzn ważne motywacje do działania. Finanse wybrało 71% mężczyzn i 53% kobiet. Władzę, czyli status, osiągnięcia i posiadanie wpływu: 64% mężczyzn i 49% kobiet. Rozpoznawalność, czyli pragnienie uwagi i pochwał wybrało 68% mężczyzn i 59% kobiet. Tradycję, czyli działania zgodne z zasadami, osobiste przekonania i poczucie obowiązku wybrało 49% mężczyzn i 55% kobiet. Estetykę, czyli przywiązywanie większej uwagi do wyglądu przedmiotów, rolę intuicji wybrało 48% mężczyzn i 60% kobiet. Altruizm wybrało 44% mężczyzn i 50% kobiet.
RCNE6TIQRqc2S
Podaj, które z podanych stwierdzeń są prawdziwe? Możliwe odpowiedzi: 1. Kobiety cechują się wyższą wrażliwością emocjonalną., 2. Mężczyzn motywuje przede wszystkim dążenie do przestrzegania zasad i poczucie obowiązku., 3. Odsetek kobiet i mężczyzn, dla których liczy się status społeczny i wykazywanie się osiągnięciami, różni się kilkoma procentami., 4. Bardziej intuicyjny sposób podejmowania decyzji mają kobiety.
R1Z4AWJITwUUZ
Opisz, jakie czynniki mogą mieć wpływ na takie wyniki badań?
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na role społeczne przypisywane stereotypowo każdej z płci.
Na takie wyniki wpływ mogą mieć:
role społeczne, które są narzucane kobietom – opiekunek, matek i żon, odpowiedzialnych za rodzinę;
role społeczne, które są narzucane mężczyznom – żywicieli rodziny, rywalizujących o zasoby, przykładających wagę do osiągnięć zawodowych.
31
Ćwiczenie 8
Oto fragment utworu Williama Szekspira, w którym tytułowy bohater zwraca się do swojego przyjaciela Horacja. Zapoznaj się z materiałami źródłowymi, a następnie odpowiedz na pytania i uzasadnij swoje zdanie.
Oto fragment utworu Williama Szekspira, w którym tytułowy bohater zwraca się do swojego przyjaciela Horacja. Zapoznaj się z materiałami źródłowymi, a następnie odpowiedz na pytania i uzasadnij swoje zdanie.
Oto fragment utworu Williama Szekspira, w którym tytułowy bohater zwraca się do swojego przyjaciela Horacja. Zapoznaj się z materiałami źródłowymi, a następnie odpowiedz na pytania i uzasadnij swoje zdanie.
Oto rycina ilustrująca spotkanie Hamleta z duchem ojca oraz fragment utworu Williama Szekspira, w którym tytułowy bohater zwraca się do swojego przyjaciela Horacja. Zapoznaj się z materiałami źródłowymi, a następnie odpowiedz na pytania i uzasadnij swoje zdanie.
RORdqKCwU6iZN
Rycina przedstawia dynamiczną scenę. Ukazuje Hamleta powstrzymywanego przez dwóch mężczyzn. W tle widać zamek. Hamlet próbuje dostać się na taras, na którym widać rozmytą postać mężczyzny.
Eugène Delacroix, Hamlet ścigający ducha ojca, 1835
Źródło: domena publiczna.
Hamlet
[...] boś ty, wiele cierpiąc, Takim był zawsze, jakbyś nic nie cierpiał; Boś ty Fortunie zarówno był wdzięczny Za jej umizgi i prześladowania [...]; O, daj mi człowieka, Nie będącego żądz swych niewolnikiem, A w głębi mego serca go umieszczę. W sercu samegoż serca, tak jak ciebie.
/przeł. Józef Paszkowski/
R19eFqZx15Yen
Rozstrzygnij, czy Hamleta można nazwać „żądz swych niewolnikiem”. Uzasadnij swoją odpowiedź.
(Uzupełnij)
Podaj dwie cechy inteligencji emocjonalnej, których Hamlet zazdrości przyjacielowi, i wyjaśnij, jakie są tego powody.
(Uzupełnij).
Zastanów się, jakim człowiekiem chce być Hamlet, a jak przedstawiono jego zachowanie na rycinie. Zwróć też uwagę na pierwsze wersy cytowanego fragmentu.
Na to, że Hamlet jest niewolnikiem namiętności, może wskazywać jego zachowanie: przygnębienie po stracie ojca, poczucie niesprawiedliwości i zawód z powodu poczynań matki, królowej Gertrudy, którą oskarża o zdradę pamięci ojca. Jest przekonany o konieczności dokonania zemsty na stryju, ale trapią go ciągłe wątpliwości. Przechodzi od porywczości do zadumy. Mimo że jest zakochany w Ofelii, rani ją swoim zachowaniem, a zabijając Poloniusza, wpędza dziewczynę w obłęd.
Hamlet zazdrości Horacjowi panowania nad sobą, nieulegania namiętnościom. W panowaniu nad sobą nie chodzi o tłumienie emocji, ale o równowagę – bo emocje powinny być odpowiednie do okoliczności. Jeśli wymkną się spod kontroli i przyjmą skrajną postać, mogą doprowadzić do zachwiania równowagi i tragicznych konsekwencji. Hamlet przechodzi ze skrajności w skrajność i nie potrafi sobie z tym poradzić.