Sprawdź się
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj zadanie.
Echa komunizmu. Spuścizna homo sovieticusByt określa świadomość – to hasło zaczerpnięte z filozofii marksistowskiej, oznaczające, że psychika człowieka oraz jego charakter kształtują się pod wpływem czynników zewnętrznych i środowiska. W myśl tej maksymy radzieccy przywódcy wychowywali swój lud. W tym szaleństwie była metoda, ponieważ sowieckie władze miały jasno określony cel: stworzyć nowego człowieka. „Soczłek” (sowiecki człowiek) miał być człowiekiem pracy, gotowym do poświęcenia dla kolektywu i ojczyzny. Miał pielęgnować nową, bolszewicką kulturę, odciąć się od przeszłości, dumnie spoglądać w przyszłość i z odpowiednią czujnością i przezornością odnosić się do współtowarzyszy.
Źródło: Karolina Maćko, Echa komunizmu. Spuścizna homo sovieticus, 15.11.2017 r., dostępny w internecie: eastbook.eu [dostęp 27.09.2019 r.].
Zaznacz odpowiednio: prawda lub fałsz.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Zgodnie z teorią marksistowską najważniejszą potrzebą człowieka jest dostęp do dóbr kultury. | □ | □ |
Opierając się na teorii marksistowskiej, przywódcy Związku Sowieckiego propagowali poszanowanie dla tradycji kulturowej Rosji. | □ | □ |
Najważniejszą cechą człowieka sowieckiego była rezygnacja z indywidualizmu i poświęcenie się dla dobra państwa i kolektywu. | □ | □ |
Działalność propagandowa władz sowieckich skierowana była na odpowiednie wychowanie społeczeństwa w imię komunizmu. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj zadanie.
Dwudziestowieczne ustroje totalitarne na przykładzie faszyzmu we WłoszechEtatyzm to rodzaj polityki społeczno‑gospodarczej. Polega on na tworzeniu gospodarki mieszanej (państwowo‑prywatnej), oznacza przejmowanie administracji nad prywatnymi przedsiębiorstwami przez państwo bądź tworzenie nowych przedsiębiorstw państwowych przy pomocy kapitału państwowego. Także tworzenie przedsiębiorstw o kapitale mieszanym – państwowo‑prywatnym – jest charakterystyczne dla owej polityki gospodarczej. Historycznie etatyzm jest przeciwieństwem anarchizmu, dziś jednak rozumiany jest raczej jako alternatywa dla wolnorynkowej gospodarki kapitalistycznej. W faszystowskich Włoszech etatyzm został wykorzystany w kwestii walki z bezrobociem. Otóż faszyści walczyli z nim poprzez szeroko zakrojone działania państwa finansowane z budżetu, np. modernizacja i konstrukcja infrastruktury. Organizowano roboty publiczne: budowę autostrad, portów, lotnisk, dzięki czemu znacznie obniżył się odsetek osób bezrobotnych.
Źródło: Milena Kowalska, Dwudziestowieczne ustroje totalitarne na przykładzie faszyzmu we Włoszech, 14.02.2017 r., dostępny w internecie: kierunki.info.pl [dostęp 27.09.2019 r.].
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj zadanie.
Ucieczka od wolnościDla milionów ludzi rządy Hitlera stały się identyczne z „Niemcami”. Z chwilą objęcia przezeń władzy zwalczanie go oznaczało wykluczenie siebie ze społeczności niemieckiej; i kiedy inne partie polityczne przestały istnieć, tylko partia hitlerowska „stanowiła” Niemcy, a wszelka opozycja wobec niej oznaczała opozycję wobec Niemiec. (…)
W wielu wypadkach można zauważyć, jak osoby niebędące hitlerowcami bronią hitleryzmu przed krytyką cudzoziemców, czują bowiem, że atakowanie hitleryzmu jest atakowaniem Niemiec. Strach przed izolacją i względna słabość zasad moralnych pomagają każdej partii w uzyskaniu lojalnego poparcia szerokiego odłamu ludności, z chwilą kiedy partia ta zagarnie władzę.
Źródło: Erich Fromm, Ucieczka od wolności, Kraków 2021.
Identyfikacja partii nazistowskiej z Niemcami była efektem działań... Możliwe odpowiedzi: 1. propagandowych państwa., 2. polityki etatystycznej., 3. polityki represyjnej., 4. kultu jednostki.
Dokończ zdanie.
Identyfikacja partii nazistowskiej z Niemcami była efektem działań...
- propagandowych państwa.
- polityki etatystycznej.
- polityki represyjnej.
- kultu jednostki.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj zadanie.
Tak kształtowano umysły przyszłych nazistów. Przerażające testy na odwagę i zmuszanie do śpiewania „Heil Hitler”(…) w której otwarcie wyznawano darwinowską zasadę wyższości najsilniejszych, zachęcała do indywidualnego oraz zbiorowego sadyzmu, fizycznych i psychicznych tortur oraz wszelkich form znęcania się nad rówieśnikiem przez grupę. Przeprowadzano obowiązkowe testy na odwagę, które polegały m.in. na skakaniu z wysokości pięciu metrów do wody – bez względu na umiejętności pływackie – wspinaczce po stromych ścianach skalnych bez odpowiedniego zabezpieczenia oraz wykonywaniu niekończących się serii przysiadów – czytamy w książce (…) Michaela H. Katera, historyka specjalizującego się w dziedzinie niemieckiego nazizmu.
Źródło: Natalia Bet, Tak kształtowano umysły przyszłych nazistów. Przerażające testy na odwagę i zmuszanie do śpiewania „Heil Hitler”, dostępny w internecie: gazeta.pl [dostęp 27.09.2019 r.].
2. Organizacja ta była „kuźnią kadr” 1. dobrowolna, 2. zawodów międzynarodowych, 3. SS, 4. działań zbrojnych, 5. kształcenie akademickie, 6. nowego człowieka, 7. NSDAP, 8. Hitlerkinder, 9. kształtowanie tężyzny fizycznej, 10. Hitlerjugend, 11. obowiązkowa.
3. Przynależność do organizacji była 1. dobrowolna, 2. zawodów międzynarodowych, 3. SS, 4. działań zbrojnych, 5. kształcenie akademickie, 6. nowego człowieka, 7. NSDAP, 8. Hitlerkinder, 9. kształtowanie tężyzny fizycznej, 10. Hitlerjugend, 11. obowiązkowa.
4. Głównym celem organizacji było stworzenie 1. dobrowolna, 2. zawodów międzynarodowych, 3. SS, 4. działań zbrojnych, 5. kształcenie akademickie, 6. nowego człowieka, 7. NSDAP, 8. Hitlerkinder, 9. kształtowanie tężyzny fizycznej, 10. Hitlerjugend, 11. obowiązkowa.
5. Ważnym elementem wychowania w organizacji było 1. dobrowolna, 2. zawodów międzynarodowych, 3. SS, 4. działań zbrojnych, 5. kształcenie akademickie, 6. nowego człowieka, 7. NSDAP, 8. Hitlerkinder, 9. kształtowanie tężyzny fizycznej, 10. Hitlerjugend, 11. obowiązkowa.
6. Celem zwiększenie sprawności fizycznej było przygotowanie do 1. dobrowolna, 2. zawodów międzynarodowych, 3. SS, 4. działań zbrojnych, 5. kształcenie akademickie, 6. nowego człowieka, 7. NSDAP, 8. Hitlerkinder, 9. kształtowanie tężyzny fizycznej, 10. Hitlerjugend, 11. obowiązkowa.
Uzupełnij zdania.
obowiązkowa, nowego człowieka, Hitlerkinder, kształtowanie tężyzny fizycznej, Hitlerjugend, dobrowolna, kształcenie akademickie, działań zbrojnych, zawodów międzynarodowych, NSDAP, SS
1. Przedstawiona w tekście organizacja to .....................................................................
2. Organizacja ta była „kuźnią kadr” .....................................................................
3. Przynależność do organizacji była .....................................................................
4. Głównym celem organizacji było stworzenie .....................................................................
5. Ważnym elementem wychowania w organizacji było .....................................................................
6. Celem zwiększenie sprawności fizycznej było przygotowanie do .....................................................................
Zapoznaj się z mapą i wykonaj zadanie.

Zaznacz odpowiednio: prawda lub fałsz.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Na mapie przedstawiony jest „archipelag gułag”, czyli stworzony w Związku Sowieckim system obozów pracy. | □ | □ |
Gułagi powstały na Syberii, ponieważ jej terytoria były oddalone od centrum i nie pozwalały na kontakt z opozycjonistami. | □ | □ |
Praca w gułagu była dobrowolnym wyborem zwolenników Stalina. | □ | □ |
Celem gułagów była reedukacja przeciwników systemu komunistycznego. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj zadanie.
Nazistowska gospodarka, Doktryny II wojny światowejW gospodarczych koncepcjach nazistów i samego A. Hitlera była bardzo silnie zakorzeniona idea narodowej jedności i podporządkowania państwu. Typowy dla nazistów kolektywizm oddziaływał na stosunki ekonomiczne. Mimo istnienia własności prywatnej narodowi socjaliści nie myśleli o rynku w kategoriach wolnościowych. Dostrzegali całość, która choć składa się z wielu elementów, pracuje na rzecz wspólnego dobra, a więc dobrobytu państwa i narodu. Ograniczenia nałożone na przedsiębiorców opierały się na systemie antywolnościowych regulacji prawnych oraz nieformalnych nacisków ze strony rządzącej partii.
Źródło: Nazistowska gospodarka, Doktryny II wojny światowej, dostępny w internecie: sww.w.szu.pl [dostęp 27.09.2019 r.].