Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Rozwiąż krótki test. Zaznacz poprawną odpowiedź.

Ro7R2COgfhG1w1
Ćwiczenie 2
Zaznacz w tabeli te cechy, które odnoszą się do arché i te, które odnoszą się do rzeczy. skończoność. Możliwe odpowiedzi: arché, rzeczy. niezmienność. Możliwe odpowiedzi: arché, rzeczy. pierwotność. Możliwe odpowiedzi: arché, rzeczy. wielość. Możliwe odpowiedzi: arché, rzeczy. źródłowość. Możliwe odpowiedzi: arché, rzeczy. jedność. Możliwe odpowiedzi: arché, rzeczy. zmienność. Możliwe odpowiedzi: arché, rzeczy
RWPsInHXT3dFg1
Ćwiczenie 3
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Skończone, mnogie, zmysłowe., 2. Filozof od kąta, prostych równoległych i wody., 3. Filozof od trójkąta i liczby., 4. Pierwszy, bezkresny, nieokreślony., 5. Twórca pojęcia arche., 6. Najmniejsze cząstki.
R66YK0EpfNcwi1
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj poszczególnym autorom odpowiednie przymiotniki. Niektóre z przymiotników mogą pasować do więcej niż jednego autora, jednak każdemu filozofowi należy przyporządkować tylko jeden przymiotnik. 1. Anaksymander był autorem (tu wybierz) 1. atomistycznej, 2. abstrakcyjnej, 3. pluralistycznej, 4. monistycznej koncepcji arché.
2. Empedokles był autorem (tu wybierz) 1. atomistycznej, 2. abstrakcyjnej, 3. pluralistycznej, 4. monistycznej koncepcji arché.
3. Leukippos był autorem (tu wybierz) 1. atomistycznej, 2. abstrakcyjnej, 3. pluralistycznej, 4. monistycznej koncepcji arché.
4. Anaksymenes był autorem (tu wybierz) 1. atomistycznej, 2. abstrakcyjnej, 3. pluralistycznej, 4. monistycznej koncepcji arché.
2
Ćwiczenie 5

Uzupełnij poniższe fragmenty tekstów wyrażeniami wybranymi spośród załączonych.

Rp9egIXZr0h2m
1. „Musi wszak istnieć jakaś naturalna substancja, jedna albo więcej niż jedna, z której powstają (tu wybierz) 1. zasady, 2. woda, 3. wszystkie inne, 4. ziemia, 5. materia, 6. inne nienaturalne substancje podczas gdy ona sama trwa. Co się zaś tyczy ilości i formy tego rodzaju (tu wybierz) 1. zasady, 2. woda, 3. wszystkie inne, 4. ziemia, 5. materia, 6. inne nienaturalne substancje, zdania na ten temat były podzielone. Tales, praojciec takiej właśnie filozofii, twierdził, że jest nią (tu wybierz) 1. zasady, 2. woda, 3. wszystkie inne, 4. ziemia, 5. materia, 6. inne nienaturalne substancje”
Źródło: Arystoteles, Metafizyka, ks. A, 983 b, tłum. K. Leśniak.
R1dv4oPpgl9bu
2. „Spośród pierwszych filozofów większość przyjmowała zasady w formie materii jako jedyne zasady (tu wybierz) 1. utworzone wszelkie byty, 2. utworzone wszystkie inne zasady, 3. wszystkich rzeczy; z niej bowiem są (tu wybierz) 1. utworzone wszelkie byty, 2. utworzone wszystkie inne zasady, 3. wszystkich rzeczy, z niej najpierw powstały i w nią w końcu po zniszczeniu się obrócą”
Źródło: Arystoteles, Metafizyka, ks. A, 983 b, tłum. K. Leśniak.
R1eeXL9xR1X9421
Ćwiczenie 6
Zaznacz, które z poniższych zdań trafnie mówi o wyjaśnianiu świata rzeczy na gruncie koncepcji arché? Poprzez to, co zmienne, wyjaśniamy to, co niezmienne. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Poprzez to, co niezmienne, wyjaśniamy to, co zmienne. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Poprzez to, co skończone, wyjaśniamy to, co nieskończone. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Poprzez to, co nieskończone, wyjaśniamy to, co skończone. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Poprzez to, co różnorodne, wyjaśniamy to, co jednorodne. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Poprzez to, co jednorodne, wyjaśniamy to, co różnorodne. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
31
Ćwiczenie 7

Przeczytaj poniższe aforyzmy i zinterpretuj je, odnajdując nawiązania do koncepcji arché.

Zapoznaj się z poniższymi aforyzmami i zinterpretuj je, odnajdując nawiązania do koncepcji arché.

Rcj8pEyASEqMx
Mądrze będzie godzić się, że wszystkie rzeczy stanowią jedność. Heraklit (Uzupełnij) Kto zdolny jest zobaczyć całość, jest filozofem, kto nie, nie. Platon (Uzupełnij) Najbardziej poznawalne są pierwsze zasady i przyczyny, bo za ich pomocą i dzięki nim wszystko inne się poznaje, ale nie na odwrót. Arystoteles (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Być może wiesz, że uchwycenie jedności świata w jednym systemie wiedzy jest tęsknotą nie tylko filozofów, ale i uczonych, zwłaszcza fizyków. W obrębie współczesnej fizyki dyskutuje się koncepcje zwane „teoriami wszystkiego”, których przykładami są tzw. M‑teoria lub teoria strun. Mają one dać podstawę do całościowego i spójnego wyjaśnienia świata. Posłuchaj, co na ten temat ma do powiedzenia znakomity filozof przyrody, prof. Michał Heller, który teorię taką nazywa „unifikującą”. Następnie wykonaj ćwiczenie.

Być może wiesz, że uchwycenie jedności świata w jednym systemie wiedzy jest tęsknotą nie tylko filozofów, ale i uczonych, zwłaszcza fizyków. W obrębie współczesnej fizyki dyskutuje się koncepcje zwane „teoriami wszystkiego”, których przykładami są tzw. M‑teoria lub teoria strun. Mają one dać podstawę do całościowego i spójnego wyjaśnienia świata. Zapoznaj się z tym, co na ten temat ma do powiedzenia znakomity filozof przyrody, prof. Michał Heller, który teorię taką nazywa „unifikującą”. Następnie wykonaj ćwiczenie.

R179QweW7gbhx
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Michał Heller. Filozoficzne zagadnienia unifikacji fizyki.
RqavAB26SRp9S
Odszukaj w tekście M. Hellera sformułowania i problemy napotkane w trakcie zaznajamiania się z koncepcją arché. Wynotuj je. (Uzupełnij).