Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1IvPwOLybkpq11
Ćwiczenie 1
Oznacz zdania jako prawdziwe lub fałszywe. W swojej koncepcji duszy Platon wykorzystał wątki orfickie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Z punktu widzenia Platona dusza istnieje wiecznie, ale to ciało jest źródłem życia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Filozofowie, zdaniem Platona, zajmują się śmiercią, ponieważ traktują ją jako ostateczny kres życia duszy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sens życiu nadaje, według Platona, realizacja wartości duchowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1PkOLHnulO7X1
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Stanowisko Platona w kwestii psychofizycznej., 2. Stanowisko mówiące, że istnieje tylko rzeczywistość przyrodnicza., 3. Władza poznawcza przynależna ciału., 4. Stanowisko metafizyczne uznające istnienie tylko jednego bytu., 5. Autor nowożytnej interpretacji problemu psychofizycznego.
R8olyfLu4h3sV
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Uzupełnij Platoński tekst podanymi wyrazami, nadając im właściwą formę gramatyczną:

dusza, ciało, czysty, śmierć, mądrość, wyzwolenie

R1dngwQMp2Jf3
Tylko tę mamy wskazówkę, istotnie, że jeśli kto z nas pragnie kiedy poznać coś w sposób Tu uzupełnij, musi się od Tu uzupełnij Tu uzupełnij i samą tylko Tu uzupełnij oglądać rzeczywistość samą. Wtedy dopiero spełni się nam zapewne to, czego pragniemy, osiągniemy to, czego się zowiemy miłośnikami: Tu uzupełnij. Dopiero jak pomrzemy, wedle tego toku myśli, a za życia nic. Bo jeżeli niepodobna, będąc w Tu uzupełnij, niczego poznać na Tu uzupełnij, to jedno z dwojga: albo nigdy w ogóle wiedzy posiąść nie można, albo dopiero po Tu uzupełnij. Wtedy Tu uzupełnij będzie sama w sobie oddzielona od Tu uzupełnij, a przedtem nie. Platon, Fedon [w:] Platon, Dialogi, tłum. W. Witwicki, Gdańsk 2000, s. 142
RqtS23972QEi111
Ćwiczenie 4
Zaznacz – za Platonem – jakie różnice między duszą a ciałem są charakterystyczne dla badania aspektu metafizycznego, a jakie dla badania aspektu poznawczego. 1. Wieczność/skończoność. (Tu wybierz) metafizyczny lub poznawczy

2. Rozpatrywanie tego, co jest niezmienne/rozpatrywanie tego, co jest zmienne. (Tu wybierz) metafizyczny lub poznawczy

3. Śmiertelność/nieśmiertelność. (Tu wybierz) metafizyczny lub poznawczy

4. Posługiwanie się rozumem/posługiwanie się zmysłami. (Tu wybierz) metafizyczny lub poznawczy
2
Ćwiczenie 5

Przeczytaj fragment tekstu pt. Niematerialna dusza, a następnie odpowiedz na pytania pod tekstem.

Zapoznaj się z fragmentem tekstu pt. Niematerialna dusza, a następnie odpowiedz na pytania pod tekstem.

Stanisław Judycki Niematerialna dusza

Duszę ludzką należy pojmować jako siłę konfigurującą działania ludzkiego ciała i mózgu tak, aby były one zdolne do życia, ale przede wszystkim jako siłę umożliwiającą wytwarzanie wielorakich treści kulturowych, w tym też tworzenie treści naukowych i treści należących do poznania potocznego itd. Współcześnie przeprowadza się komputerowe skanowanie różnych obszarów mózgu i na podstawie bardzo ogólnych korelacji, czyli współwystępowania, między określonym stanem ludzkiej świadomości a konkretnym obszarem mózgu wyciąga się wniosek, że to mózg myśli. Jednak z korelacji nie wynika generacja, czyli z tego, że stany mózgowe współwystępują ze stanami umysłowymi, nie wynika, że mózg wytwarza umysł. Analogicznie, obserwując z samolotu miasto oświetlone nocą, moglibyśmy wyciągnąć wniosek, że światła w oknach ludzkich domów są tym samym, co myśli ludzi, którzy w nich mieszkają, a gdy światła te zgasną, trzeba byłoby wnioskować, że nikt o niczym już nie myśli. […]
Co jest zatem najlepszym możliwym wyjaśnieniem faktu, że człowiek ma dostęp do tak różnorodnych treści: czy to, że „neuronowa plątanina” jego mózgu zaczyna w pewnym momencie swojego rozwoju być zdolna do myślenia, czy to, że ta biologiczna struktura jest wyłącznie przekaźnikiem dla bodźców płynących ze świata i jako taka jest konfigurowana przez całkowicie inny czynnik, który tradycja myśli ludzkiej od praczasów nazywała duszą? Co ma wspólnego słoń z – powiedzmy – liczbą siedem? Niezbyt wiele, poza tym, że obie te „rzeczy” są przedmiotami w najszerszym rozumieniu słowa „przedmiot”. A zatem co mają wspólnego ze sobą niesłychanie skomplikowane treści umysłowe, do których wytwarzania i pojmowania zdolni są ludzie, z neuronami? Jeszcze raz trzeba podkreślić, że w wypadku współistnienia czynników tak różniących się od siebie jak rozum (dusza rozumna) i materia za czystą fantazję należy uznać hipotezę, iż korelacja równa się generacji.

6 Źródło: Stanisław Judycki, Niematerialna dusza, [w:] Filozofuj!, 2015 nr 4, s. 17–20.
RVaX8x1TOXDWI
Czy autor przyjmuje stanowisko monistyczne? Możliwe odpowiedzi: 1. Tak., 2. Nie.
R1abwumyUjyCq
Jaką relację między budową biologiczną a umysłem człowieka odrzuca autor wypowiedzi? Możliwe odpowiedzi: 1. Przyczynowo-skutkową., 2. Korelacji.
21
Ćwiczenie 6

Wskaż przykłady potocznych wypowiedzi, w których poprzez odwołania do dualistycznego ujęcia natury człowieka ludzie próbują wykpić się od odpowiedzialności.

R1dxJQsGiZGRC
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Współczesna filozofia zwraca uwagę na rolę doświadczenia cielesności w rozpoznawaniu i kształtowaniu relacji międzyludzkich. Równoważy w ten sposób dominację ducha charakterystyczną dla dualizmu Platońskiego. Zapoznaj się z fragmentem pracy współczesnego filozofa, Richarda Shustermana. Czy zgadzasz się z takim spojrzeniem na współczesność? Spróbuj znaleźć w historii lub współczesnej kulturze dwa przykłady cielesnych zachowań (nawyków) wyrażających i chroniących określone normy oraz dwa przykłady świadczące o wciąż obecnej dominacji ducha. Opisz te zachowania oraz przytocz wyrażane normy.

Richard Shusterman Myślenie poprzez ciało. Rozwinięcie nauk humanistycznych – uzasadnienie dla somaestetyki

Wspólność i indywidualne zróżnicowanie naszych ciał jest poważnie obarczone znaczeniem społecznym. Zwracamy się do naszej wspólnej formy cielesności, doświadczenia, potrzeb i cierpień wtedy, gdy życzliwie wyciągamy ręce do bardzo różnych grup etnicznych i kultur. Ale też odwrotnie, ciało (dzięki kolorowi skóry i włosów, rysom twarzy, a także gestykulacji) jest najlepszym miejscem dla wyrażenia naszego zróżnicowania i dla okazania nieżyczliwości. Większość etnicznych i rasowych niechęci nie jest produktem racjonalnego myślenia, lecz głębokich uprzedzeń, które zaznaczają się cieleśnie jako niejasne i niepokojące uczucia, wzbudzane przez inne ciała; uczucia, których doświadczamy nie wprost i dlatego funkcjonują one poniżej poziomu wyraźnej świadomości. Z tego powodu takie uprzedzenia oraz uczucia opierają się korektom i są odporne na zwykłe, dyskursywne argumenty o tolerancję, które można by zaakceptować na racjonalnym poziomie, nie zmieniając instynktownej siły uprzedzenia. Najczęściej zaprzeczamy, że w ogóle mamy takie uprzedzenia. Dzieje się tak dlatego, ponieważ nie zdajemy sobie sprawy, że je odczuwamy. Pierwszym krokiem do kontroli nad nimi lub do ewentualnego ich wymazania jest kształtowanie cielesnej świadomości dostrzegania ich w sobie. [...]
Będąc wpisanymi w nasze ciała, normy społeczne i wartości etyczne są w stanie podtrzymać swą moc bez potrzeby, by ustanawiać je w sposób wyraźnie sprecyzowany i narzucać na drodze prawnej. Są one zachowywane milcząco oraz narzucane przez nasze cielesne nawyki – włączając w to zakorzenione w ciele nawyki odczuwania. [...] ideologie dominacji mogą być potajemnie zmaterializowane i zachowane dzięki zakodowaniu ich w normach cielesnych, które podobnie jak cielesne nawyki są uważane za rzecz oczywistą i z tego też powodu wymykają się krytycznej świadomości. Normy, które mówią, że kobiety w danej kulturze powinny mówić wyłącznie cicho, jeść z gracją, siedzieć ze złożonymi nogami, chodzić za mężczyzną, mieć zawsze zawoalowaną i pochyloną głowę, a wzrok opuszczony – wyrażają i zarazem wzmacniają opresję płciową. Dominacja wyrażana w tak subtelny sposób jest szczególnie trudna do przezwyciężenia, ponieważ nasze ciała zostały nią przeniknięte do tego stopnia, że one same buntują się przeciw jej przezwyciężeniu, jak w sytuacji, gdy młoda sekretarka mimowolnie czerwieni się, drży, wzdryga się, a nawet płacze, próbując zaprotestować przeciw komuś, wobec kogo została wyćwiczona cieleśnie, aby szanować go jako swego przełożonego. Jakiekolwiek skuteczne przezwyciężenie opresji powinno w związku z tym zakładać somaestetyczną diagnozę nawyków cielesnych i odczuć, które wyrażają tę dominację, jeśli się chce, aby zostały one pokonane wraz z opresyjnymi warunkami społecznymi, które je spowodowały.

8 Źródło: Richard Shusterman, Myślenie poprzez ciało. Rozwinięcie nauk humanistycznych – uzasadnienie dla somaestetyki, tłum. Sebastian Stankiewicz, s. 52–53.
R10AcsW38c569
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Jednym z najbardziej radykalnych krytyków platonizmu był Fryderyk Nietzsche. Zapoznaj się z poniższym tekstem i w krótkiej rozprawce zrekonstruuj główną myśl Nietzscheańskiej krytyki, dotyczącej rozumienia wolności w platonizmie, oraz Nietzscheańskie alternatywne rozumienie wolności.

Fryderyk Nietzsche Jutrzenka. Myśli o przesądach moralnych

Dusze śmiertelne! — Najużyteczniejszym snadź nabytkiem ze względu na poznanie jest to, iż wyrzeczono się wreszcie wiary w nieśmiertelność duszy. Obecnie może ludzkość czekać, obecnie nie potrzebuje już się spieszyć, drżeć z pośpiechu i pochłaniać jak ongi nawpół przetrawione myśli. Bowiem ongi zbawienie biednej »wiekuistej duszy« zależało od jej poznania podczas krótkiego żywota, musiała ona rozstrzygać z dziś na jutro — »poznanie« miało straszliwą doniosłość! My zaś odzyskaliśmy odwagę do błąkania się, próbowania, tymczasowych wyników — toć nie przypisujem wszystkiemu tak wielkiej wagi! — i właśnie dlatego mogą pokolenia oraz jednostki podejmować się zadań o takiej doniosłości, iż pierwej wydawałyby się one szaleństwem i naigrawaniem się z nieba i piekła. Wolno nam eksperymentować ze sobą! Co więcej, wolno to czynić ludzkości! Największych ofiar nie złożono jeszcze poznaniu — ba, samo przeczucie takich myśli, jakie obecnie działalność naszą poprzedzają, byłoby ongi bluźnierstwem i zrzeczeniem się wiekuistego zbawienia.

7 Źródło: Fryderyk Nietzsche, Jutrzenka. Myśli o przesądach moralnych, tłum. Stanisław Wyrzykowski, Łódź-Wrocław 2010, s. 361–362.
RIAfjPC0LgJrL
(Uzupełnij).