1
Pokaż ćwiczenia:
RJqnv7i7JQ1D91
Ćwiczenie 1
Uzupełnij zdania podanymi wyrazami w odpowiedniej formie: wyższa, mniejsza, wzrasta, maleje, częste, rzadkie, szybszy, wolniejszy, energia kinetyczna Im Tu uzupełnij temperatura, tym szybkość reakcji Tu uzupełnij. Podczas ogrzewania cząsteczki substancji zwiększają swoją energię, co powoduje ich Tu uzupełnij ruch oraz Tu uzupełnij prawdopodobieństwo zderzeń. Tu uzupełnij zderzenia cząsteczek powodują Tu uzupełnij przebieg reakcji chemicznej. Tu uzupełnij szybkości reakcji pod wpływem temperatury jest związany z teorią zderzeń. Zgodnie z tą teorią, cząsteczki reagują ze sobą, kiedy się zderzają, a reakcja zachodzi tylko wtedy, gdy zderzające się cząsteczki posiadają Tu uzupełnij przynajmniej równą energii aktywacji.
R1CZA2wU9oWKR1
Ćwiczenie 2
Zaznacz prawidłową definicję dotyczącą teorii zderzeń. Możliwe odpowiedzi: 1. Zgodnie z teorią zderzeń indywidua chemiczne reagują ze sobą kiedy się zderzają, a reakcja zachodzi tylko wtedy, gdy zderzające się indywidua posiadają energię kinetyczna przynajmniej równą energii aktywacji. Reakcje chemiczne zachodzą w fazie gazowej., 2. Zgodnie z teorią zderzeń indywidua chemiczne reagują ze sobą kiedy się zderzają, a reakcja zachodzi tylko wtedy, gdy zderzające się indywidua posiadają energię kinetyczna mniejszą niż energia aktywacji. Reakcje chemiczne zachodzą w fazie gazowej., 3. Zgodnie z teorią zderzeń indywidua chemiczne reagują ze sobą kiedy się zderzają, a reakcja zachodzi tylko wtedy, gdy zderzające się indywidua posiadają energię kinetyczna przynajmniej równą energii aktywacji. Reakcje chemiczne zachodzą w fazie ciekłej.
RAzUPQiRLlM4k1
Ćwiczenie 3
Wskaż zdania nieprawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Szybkość reakcji to zmniejszenie stężenia substratów w jednostce czasu., 2. Temperatura nie wpływa na szybkość reakcji chemicznych., 3. Wraz ze wzrostem temperatury, szybkość reakcji chemicznych maleje., 4. Podczas wzrostu temperatury układu, wzrasta średnia energia kinetyczna każdego ze składników.
RYcLpKrYRV8Om1
Ćwiczenie 4
Dopasuj pojęcia do ich wyjaśnień. Energia aktywacji - Możliwe odpowiedzi: 1. zmiana stężenia reagentów (substratów lub produktów) w jednostce czasu., 2. minimalna ilość energii, którą muszą mieć indywidua chemiczne, aby mogła zajść między nimi reakcja chemiczna., 3. układ jąder i elektronów – powstaje wskutek zderzenia cząsteczek substratów; stanowi stan przejściowy, przez który przebiega reakcja chemiczna na drodze od substratów do produktów., 4. substancja zmieniająca szybkość reakcji chemicznej; pozostaje w stanie niezmienionym po zakończeniu reakcji. Kompleks aktywny - Możliwe odpowiedzi: 1. zmiana stężenia reagentów (substratów lub produktów) w jednostce czasu., 2. minimalna ilość energii, którą muszą mieć indywidua chemiczne, aby mogła zajść między nimi reakcja chemiczna., 3. układ jąder i elektronów – powstaje wskutek zderzenia cząsteczek substratów; stanowi stan przejściowy, przez który przebiega reakcja chemiczna na drodze od substratów do produktów., 4. substancja zmieniająca szybkość reakcji chemicznej; pozostaje w stanie niezmienionym po zakończeniu reakcji. Szybkość reakcji chemicznej - Możliwe odpowiedzi: 1. zmiana stężenia reagentów (substratów lub produktów) w jednostce czasu., 2. minimalna ilość energii, którą muszą mieć indywidua chemiczne, aby mogła zajść między nimi reakcja chemiczna., 3. układ jąder i elektronów – powstaje wskutek zderzenia cząsteczek substratów; stanowi stan przejściowy, przez który przebiega reakcja chemiczna na drodze od substratów do produktów., 4. substancja zmieniająca szybkość reakcji chemicznej; pozostaje w stanie niezmienionym po zakończeniu reakcji. Katalizator - Możliwe odpowiedzi: 1. zmiana stężenia reagentów (substratów lub produktów) w jednostce czasu., 2. minimalna ilość energii, którą muszą mieć indywidua chemiczne, aby mogła zajść między nimi reakcja chemiczna., 3. układ jąder i elektronów – powstaje wskutek zderzenia cząsteczek substratów; stanowi stan przejściowy, przez który przebiega reakcja chemiczna na drodze od substratów do produktów., 4. substancja zmieniająca szybkość reakcji chemicznej; pozostaje w stanie niezmienionym po zakończeniu reakcji.
21
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj opis doświadczenia. Na jego podstawie zapisz obserwacje, wniosek, równanie reakcji, a także wskaż czynnik przyspieszający reakcję.

Przeprowadzono doświadczenie. W tym celu przygotowano dwie probówki, w których znajdowały się takie same ilości węglanu magnezu i kwasu solnego. Probówki zamknięto korkami, a jedną z nich włożono do gorącej wody. Po krótkim czasie, korek z ogrzewanej probówki został wystrzelony. Korek z probówki nie ogrzewanej został wyrzucony w późniejszym czasie.

RdWT2XgKIixOS
Obserwacje: (Uzupełnij). Wniosek: (Uzupełnij). Czynnik: (Uzupełnij).
RZXGxXhIMecIt
Dostępne opcje do wyboru: HCl, 2, MgCl2, CO2. Polecenie: Uzupełnij równanie reakcji. MgCO3 +  luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia + H2O + luka do uzupełnienia
21
Ćwiczenie 6

W temperaturze 50°C szybkość danej reakcji chemicznej wynosi 0,05 moldm3·s. Sporządź wykres zależności szybkości reakcji od temperatury (w zakresie temperatur od 50°C do 100°C), jeżeli podwyższenie temperatury o 10°C wywołuje dwukrotny wzrost szybkości reakcji.

R1L7vpZhAEf3y
Rysunek wykonaj w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

W temperaturze 50°C szybkość danej reakcji chemicznej wynosi 0,05 moldm3·s. Podaj współrzędne kilku punktów należących do wykresu zależności szybkości reakcji od temperatury (w zakresie temperatur od 50°C do 100°C), jeżeli podwyższenie temperatury o 10°C wywołuje dwukrotny wzrost szybkości reakcji.

R1KYvd0qvznog
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Podczas zajęć studenci przeprowadzili doświadczenie, które zilustrowano poniższym rysunkiem:

Podczas zajęć studenci przeprowadzili doświadczenie. Zapoznaj się z opisem ilustracji.

R1TTs9K4xgWa7
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Studenci zauważyli, że w probówce nr 2 gaz wydzielił się intensywniej niż w probówce nr 1.

Na podstawie podanych informacji napisz, jaki czynnik i w jaki sposób wpłynął na szybkość obserwowanych reakcji.

R1FOvKIXObWwK
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RRLSxGno4Kg5K
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, dlaczego wzrost temperatury powoduje wzrost szybkości reakcji chemicznej.

R1dPetSfBPtwM
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R14P7oj59bE1x
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Mając do dyspozycji dwie probówki, rozcieńczony kwas chlorowodorowy, stężony kwas chlorowodorowy, wstążkę magnezową, lód oraz gorącą wodę, zaprojektuj doświadczenie przedstawiające wpływ temperatury na szybkość reakcji chemicznej. Zanotuj obserwacje, wnioski oraz, jeśli to możliwe, równania zachodzących reakcji chemicznych.

Rml2sKV8rgAJu
Instrukcja: (Uzupełnij). Problem badawczy: (Uzupełnij). Hipoteza: (Uzupełnij). Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
R1Zu2e4oryLtW
Dostępne opcje do wyboru: Mg, H2, 2, HCl, MgCl2. Polecenie: Uzupełnij równanie reakcji. luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia